بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)
⛓بحث: #روایی
☑️بارزترين مصداق فلاح كه همراه با #وقايه(حفظ) نفس از شُحّ و تقواي از بخل است در كلام اميرمؤمنان(عليهالسلام) آمده است: «من اهتمّ برزق غدٍ لم يُفْلح أبداً...کسی که اهتمام به رزق فردا کند هرگز رستگار نمی شود ».
✔️لازم است توجّه شود كه بين همّت گماردن براي كسب حلال و تحصيل رزق و بين #مهموم(همّ و غم) بودن براي روزي آينده فرق وافر است كه يكي را محمود و ديگري را مذموم كرده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)
⛓بحث: #روایی
📬تذكّر: چون عنوان «متّقين» صفت مشبهه است نه اسم فاعل، داراي معناي #ثبوتي است. از اين رو اوصاف پنجگانهاي(یومنون،یقیمون،ینفقون،یومنون، یوقنون) كه براي آنان ياد شد به صورت فعل مضارع است كه همراه با استمرار است و نتيجه آن نيز به عنوان #صفتِ_ملكه، نه حال، در خاتمه چنين بيان شده است: (أُولئك علي هدي من... ).
📢و اين مطلب با آنچه در پايان سوره به صورت #فعل_ماضي ياد شده منافاتي ندارد؛ زيرا گرچه در پايان سوره چنين آمده است: (#آمن الرّسول... كلٌّ آمن... )، ليكن از آن آيه هم «ملكه» استنباط ميشود، نه «حال»؛ چنانكه در همان آيه با فعل مضارع نيز چنين آمده است: (لا #نفرّق بين أحدٍ من رُسُله... ).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث:گزيده تفسير
📬گرچه هدايت قرآن همگاني است و اختصاص به پرهيزكاران ندارد، ولي#كافران از آن بهرهاي نميبرند؛ زيرا آنان بر اثر عنادِ عمدي خويش دَرِ هدايت را چنان بر روي خود بستهاند كه بيم دادن و ندادنشان يكسان است.
📢انذار كه رسالت محوري پيامبران و هدفِ نَفْر فرهنگي فقيهان است، درهدايت انسانهاي مستعدّ نقش به سزايي دارد، ولي #كفر_عنادي(نه كفر بسيطكه ناشي از غفلت است و با انذار نيز زايل ميشود) مانع تأثير انذار است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: #تفسير
🔰#أنذرتهم: انذار كه در برابر تبشير(نويد دادن) است، به معناي #بيم_دادني است كه با گفتار يا مانند آن صورت ميگيرد.
❇️در طليعه اين سوره سخن از هدف قرآن كريم، يعني «هدايت متّقين» بود و چون در آنجا اين پرسش مطرح بود كه اگر قرآن براي هدايت همه انسانها نازل شده، سرّ اختصاص هدايت آن به پرهيزكاران چيست؟
✅گويا در اين آيه كريمه به پاسخ آن پرداخته، ميفرمايد: زيرا غيرمتّقي(مانند كافر) انذار و عدم انذارش #يكسان است و آنان خود نيز به اين حقيقت معترفند: (سواء علينا أوعظتَ أم لم تكن من الواعظين...برای ما یکسان است که تو ما را موعظه کنی یا نه).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: #تفسیر
🔴در آيه محل بحث، كفر در برابر تقوا به كار رفته و از آن استفاده ميشودكه همان طور كه تقوا شرط بهره مندي از هدايت قرآن است، كفر نيز #مانع آن است.
🔵 و همانطور كه تقوا به #اعتقادي و #عملي تقسيم ميشود وتقواي عملي به تقوا در عبادت و تقوا در مال و غيرمال تقسيم ميشود، كفر نيز همين تقسيم ها را دارد؛ زيرا كفر تنها انكار خدا، وحي و رسالت و معاد نيست، بلكه اگر كسي عمداً #نماز و #زكات را نيز ترك كند كافر عملي است و همان گونه كه در تقوا حُسن اختيار لازم است، در (الّذين كفروا) نيز عناد و لجاج و #سوء_اختيار مطرح است.
🔻پس كفر در اين آيه، #كفر_عنادي است كه رو در روي تقواست، نه كفر بسيط، كه ناشي از #غفلت است و با انذار و هدايت پيامبران برطرف ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: #اهمیت_انذار در #تبلیغ و #هدایت
☑️تقابل بين آيات آغازين سوره كه سخن از «هدايت متقين» داشت با آيه مورد بحث كه بيانگر «هدايت ناپذيري» كافران است، اقتضا ميكرد كه در اين آيه شريفه به جاي تعبير (أأنذرتهم أم لم تنذرهم)، گفته شود: «أهديتهم أم لم تهدهم».
✔️شايد سرّ تغيير تعبير اين باشد كه قرآن كريم در امر هدايت انسانها، براي #انذار و هشدارْ جايگاه ويژهاي قائل است و با اين كه قرآن هم بشير مؤمنان است و هم نذير آنان: (هدي و بشري للمؤمنين)،(تبارك الّذي نزل الفرقان علي عبده ليكون للعالمين نذيراً)و پيامبر اكرمصلي الله عليه و آله و سلم نيز هم بشير است و هم نذير: (إنا أرسلناك شاهداً و مبشراً و نذيراً)، امّا #هسته_مركزي تبليغ و هدايت، #انذار است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: #اهمیت_انذار در #تبلیغ و #هدایت
🔮از اين رو در برخي آيات قرآن كريم #رسالت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، تنها #انذار معرفي شده است؛ مانند: (إنّما أنت نذير)، (وأوحي إلي هذا القرآن لاُنذركم به) و در تبيين #اساس_هدايت_پيامبران، تنها سخن از #انذار رفته است: (يا معشر الجن والإنس ألم يأتكم رسل منكم يقصون عليكم آياتي وينذرونكم لقاء يومكم هذا).
📜وهدف از #نَفْر فرهنگي فقيهان نيز #انذار انسانها معرفي شده است: (فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم).
🔗#راز_تأكيد بر انذار نيز اين است كه بسياري از انسانها با بشارت صِرف هدايت نميپذيرند و منطق آنان اين است كه #نقد_امروز را به #نسيه_فردا نميفروشيم. از اين رو در آغاز رسالت، نداي (قم فأنذر) به گوش قلب پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم رسيد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: راز وعظ ناپذیری #کافران
◀️سبب عدم پذيرش دعوت و عدم اتعاظ به مواعظ الهي به نحو منفصله مانعة الخلوّ، اموري است كه برخي از آنها به #مسائل_نظري و دانشي برميگردد؛ مانند اعتقاد به اصالت حسّ و تجربه و اصالت مادّه و بعضي از آنها به #مسائل_عملي و ارزشي برميگردد كه بيارتباط با همان مسائل نظري و دانشي نيست.
🔼مانند آنچه از زبان كافرانِ معاندِ عصر نوح(عليهالسلام) نقل شده است: (قالوا أنُؤمن لك واتّبعك الأرذلون...آنان گفتند: آیا به تو ایمان بیاوریم، در حالی که فرومایگان از تو پیروی می کنند؟)، (... وما نراك اتّبعك إلّا الّذين هم أراذلنا بادي الرأي وما نري لكم علينا من فضل بل نظّنكم كاذبين...و جز فرومایگان که ساده لوحند، کس دیگری را پیرو تو نمی یابیم، و برای شما هیچ برتری بر خودمان نمی یابیم، بلکه شما را دروغگو می پنداریم).
🔽 البتّه در آيه دوم، گذشته از اعتماد بر #نظام_ارزشي باطل به #نظام_دانشي و نظري نيز اشاره شده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: راز وعظ ناپذیری #کافران
☑️نشانه اعتقاد كافران به #اصالت_مادّه و نيز اصالت حسّ و تجربه اين است كه، چنانكه درباره مبدأ جهان اصرار ميورزند كه #رَبّ_بشر بايد محسوس و قابل #تجربه_حسّي باشد، درباره معاد نيز چنين پندار باطلي دارند كه اگر حيات پس از مرگ حقّ و صدق است، چرا مردهها دوباره در همين دنياي مادّي و محسوس زنده نميشوند؟
✔️ آيه شريفه: (وإذا تتلي عليهم آياتنا بيّنات ما كان حجّتهم إلّا أن قالوا ائتوا بآبائنا إن كنتم صادقين...و هرگاه آیه ای روشن (درباره معاد)برای آنها تلاوت گردد، دلیلی ندارند مگر آنکه می گویند:اگر راست می گویید پدران ما را بیاورید! )، شاهد آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: راز وعظ ناپذیری #کافران
✔️زيرا آنها از #معاد چيزي جز #رجوع مجدّد به دنيا نميفهميدند و چون آن را هم نمييافتند، به انكار حيات مجدّد مبادرت ميورزيدند، ليكن خداوند سبحان همانطور كه ربوبيّت خود را فرادنيايي اعلام داشته، معاد را نيز فرادنيايي بيان كرده است.
☑️از اين رو #جواب آنها را چنين ميدهد: (قل الله يحييكم ثمّ يميتكم ثمّ يجمعكم إلي يوم القيامة لاريب فيه ولكنّ أكثر النّاس لا يعلمون...بگو خداوند شما را زنده می کند سپس میمیراند سپس در روزی که شکی در آن نیست شما را جمع می کند اما بیشتر مردم نمی دانند.).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
1 ـ شرط دشوار انذار
⏺گرچه تبشير و انذار هر دو وظيفه رسولان الهي و نيز عالمان دين است، ولي شرايط #انذار بسي دشوارتر از لوازم تبشير است و هر كس تا حدودي ميتواند مبشّر باشد، ولي كسي ميتواند منذر باشد كه خودش از خطر متوقَّع ترسيده و آثار آن ترس در سخن و عملش جلوه گر باشد.
⏸ همان گونه كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم هنگامي كه از قيامت خبر ميداد #رنگ_رخسارش دگرگون ميشد و مانند كسي كه از تهاجم لشكر دشمن خبر ميدهد، از قيامت سخن ميگفت: «... تحمارّ وَجَنَتاه ويذكر الساعة وقيامها حتّي كأنه منذر جيشٍ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan