eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 5⃣ و و دروني در كلمات معصومان(عليهم‏السلام) ☑️ـعن الصادق(عليه‏السلام):«ما من إلا وله أذنان علي أحدهما مَلَكٌ مرشد وعلي الاخر شيطان مفتن هذا يأمره وهذا يزجره». 🔘ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام):«ألا إن الأبصار ما نفذ في الخير طرفه ألا إن أسْمَع الأسماع ماوعي التذكير وقبله». ⏺«فلو رميتَ قلبك نحو ما يوصف لك منها [الجنة] لعزفتْ نفسك عن بدائع ما أخرج إلي الدنيا من شهواتها ولذّاتها وزخارف مناظرها». ◻️«و شريك العمي». 📬اشاره: انسان همان‏گونه كه در محدوده بدن خود اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي دارد كه گاهي سالم است و گاهي بيمار، گاهي صحيح است و زماني معيب، چنانكه گاهي هست و گاهي اصلاً نيست، در محدوده نيز اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي هست كه مانند احكام بدن، لوازم خاص خود را دارد. 📨 همان‏طور كه در بين اعضاي ادراكي ظاهري، عنوان سمع و بصر از عناوين ديگر بيشتر مطرح است، در بين اعضاي ادراكي نيز، همين دو عنوان از ديگر عناوين مطرح‏تر است وگرنه در نهان انسان شامّه‏اي است كه با استشمام آن مي‏گويد: (إنّي لأجد ريح يوسف لولا أن تُفَنّدون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: گزيده تفسير ❤️‍🔥 كه در باطن كافرند، ولي كفر دروني خود را كتمان مي‏كنند، گرچه در برخي احكام با كافران و مشركان شريكند، ليكن از كافران و و از اين رو قرآن كريم آنان را از كافران مي‏داند. 🖤خداي سبحان در آيات متعدد به افشاي منافقان پرداخته از كفر آنان نسبت به ، و و از رياي آنان در و پرده برمي‏دارد. 🤎هدف منافقان از اظهار ايمان، براي كافران يا بهره‏مندي از بيشتري بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 🌴الناس: «ناس» مرادف انسان، اِنس و بشر است، با اين تفاوت كه ناس و اِنس، جمعي است و بر فرد اطلاق نمي‏شود، ولي بشر بر فرد و جمع اطلاق مي‏شود. 🪴در قرآن كريم، گاهي تعبير «من الناس» درباره است؛ مانندآيه كريمه (ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله...و بعضی از مردم جانشان را برای خشنودی خدا می فروشند) . 🌳و گاهي درباره ؛ مانند: (ومن الناس من يتخذ من دون الله أنداداً...و بعضی از مردم غیر خدا را همتایانی قرار می دهند )و گاهي مراد از آن است؛ مانند آيه محل بحث و آيه (ومن الناس من يعبد الله علي حرف...وبعضی از مردم خدا را یک سویه(و بر پایه دست یابی به امور مادی) می پرستند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 📌: مَنْ در «مَنْ يقول» يا است و «يقول» صله آن؛ مانند «الّذين» در آيه (ومنهم الذين يؤذون النّبي...و بعضی از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند)و يا است و «يقول» صفت آن؛ مانند كلمه «رجال» در آيه (من المؤمنين رجال صدقوا... از مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند صادقانه وفا کردند) 📍: ضمير در يقول به اعتبار لفظ «مَنْ» مفرد آمده است؛ مانند:(ومنهم من يستمع إليك...گروهی از آنها به سخنانت گوش می دهند) و اما ضمير در «امنا» و «ما هُمْ» كه جمع آمده، به اعتبار معناي آن است؛ مانند: (ومنهم من يستمعون إليك). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 📬در اين آيه كريمه قول به معناي است؛ مانند: (يا أيّها الرسول لايحزنك الذين يسارعون في الكفر من الذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم... ای پیامبر! کسانی که در کفر می شتابند تو را غمگین نسازند، چه آنان که به زبانشان گفتند: ایمان آوردیم و دل هایشان ایمان نیاورده)و گاهي قول به معناي و عقيده و منطق است؛ مانند: (قولوا آمنّا بالله وما أنزل إلينا...بگویید به خدا و آنچه که به سوی ما نازل شد، ایمان آوردیم). 📭تذكّر: گاهي انسان بين خود و خداوند مناجات و دارد و مي‏گويد: (ربّنا إنّنا سمعنا منادياً ينادي للإيمان أن آمنوا بربّكم فآمنّا... پروردگارا! بی تردید ما [صدای] ندا دهنده ای را شنیدیم [که مردم را] به ایمان فرا می خواند که به پروردگارتان ایمان آورید. پس ما ایمان آوردیم.) و گاهي در _با_مؤمنان مي‏گويد: «آمنّا». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 🔗قسم اول همان چيزي است كه آيات پايان سوره آل عمران(190 ـ 194) عهده ‏دار آن است و قسم دوم همين آيه محلّ بحث است؛ زيرا معناي آيه اين نيست كه منافقان در مناجات با خدا مي‏گويند: . 🧷بلكه شرح آن طبق آيه 14 همين سوره آن است كه هنگام مي‏گويند: آمنّا، وگرنه خداع(خدعه،نیرنگ) با مؤمنان صورت نمي‏پذيرفت. 🔖 غرض آن‏كه، اگر «آمنّا» را به طور مي‏گفتند، مخادعه خدا صورت مي‏پذيرفت، ولي خداع مؤمنين حاصل نمي‏شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: از كافران بدترند ⭕️انسانها در برابر دين خدا : برخي در باطن و ظاهر، آن را ، اينان مؤمنان و پرهيزكارانند، گرچه گاهي بر اثر تقيّه به ناچار ايمان باطني خود را كتمان مي‏كنند و زمينه‏اي براي ابراز آن نمي‏يابند و يا به ناچار برخلاف ايمان باطني خود اظهار كفر مي‏كنند: (إلّا من أكره وقلبه مطمئن بالإيمان...مگر کسی که مجبور است و قلبش استوار به ایمان)، (وقال رجل مؤمن من ال فرعون يكتم إيمانه...و گفت مردی از آل فرعون در حالی که ایامانش را کتمان می کرد). 🛑 برخي نيز در باطن و ظاهر ، اينان كافرانند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: از كافران بدترند 3⃣گروه سوم منافقانند كه ، ولي مي‏كنند؛ مانند موش صحرايي كه لانه ‏اش سوراخي دارد به نام «نافقاء» و سوراخ ديگري براي گريز دارد به نام «قاصعاء» و خاك رقيقي روي لانه اوست كه هنگام احساس خطر فوراً آن خاك اندك را روي خود قرار مي‏دهد به طوري كه ظاهر آن خاك و باطن آن لانه است. ⏪كفر دروني منافقان در بروز مي‏كند: (هم للكفر يومئذٍ أقرب منهم للإيمان يقولون بأفواههم ما ليس في قلوبهم والله أعلم بما يكتمون...آنان در آن روز به کفر نزدیکتر بودند تا به ایمان. به زبانشان چیزی را می گویند که در دل هایشان نیست؛ و خدا به آنچه آنها پنهان می کنند، داناتر است.). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: از كافران بدترند ⛔️پس منافقان در واقع و از اين رو در برخي احكام با كافران شريكند؛ مانند سقوط در آتشِ قهر خدا: (إن الله جامع المنافقين والكافرين في جهنّم جميعاً)، چنانكه در برخي از احكام با مشركان شريكند؛ مانند حرمان(حرمت) از ؛ خداي سبحان درباره مشركان مي‏فرمايد: (ما كان للنبي والّذين آمنوا أن يستغفروا للمشركين) و درباره شرك نيز مي‏فرمايد: (إن الله لايغفر أن يشرك به...قطعا خداوند شرک را نمی آمرزد ). 🚫درباره منافقان نيز به پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: براي آنان كني يا نكني، هرگز خداوند آنها را : (سواء عليهم أستغفرت لهم أم لم تستغفر لهم يغفر الله لهم). پس منافقان نيز مانند مشركان از غفران الهي ‏اي_ندارند. 📛در برخي آيات نيز احكام ويژه منافقان آمده؛ مانند اين كه آنان از كافران : (إن المنافقين في الدرك الأسفل من النار...بی تردید منافقان در پایین ترین طبقه از آتش اند،و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت ) و سرّ آن، منافق از كافر و مشرك است، چنانكه بعداً معلوم مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: ⭕️منافقان مي‏گويند: ما به خدا، قيامت، وحي و نبوّت، ايمان داريم و بر اين‏ تأكيد مي‏ ورزند و ظاهر تعبير آنها اين است كه ايمان به هريك از مبدأ ‌‌و معاد، با برهان مستقل و جدا حاصل شده است؛ زيرا لفظ «باء» را در (وباليوم الآخر) تكرار كرده ‏اند تا شاهد استقلال هر كدام باشد. 🛑خداي سبحان، هم ايمان به و را از آنان سلب مي‏كند: (وماهم ‏بمؤمنين) و هم اعتقاد به و را: ( إذا جاءك المنافقون قالوا نشهد إنك لرسول الله والله يعلم إنك لرسوله والله يشهد إن المنافقين لكاذبون...چون منافقان نزد تو آیند، می گویند: گواهی می دهیم که تو بی تردید فرستاده خدایی، و خدا می داند که تو بی تردید فرستاده اویی، و خدا گواهی می دهد که یقیناً منافقان دروغگویند.) بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: ❌ هم از آنان در نماز و انفاق پرده برمي‏دارد: (وما منعهم أن تقبل منهم نفقاتهم إلا أنهم كفروا بالله وبرسوله ولا يأتون الصّلاة إلّا وهم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون...هیچ چیز آنان را از پذیرفته شدن انفاقشان بازنداشت، مگر آنکه آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند، و نماز را جز با کسالت وسستی به جا نمی آورند، و جز با بی میلی و ناخشنودی انفاق نمی کنند.). 🛑سرّ عدم پذيرش اعمال منافقان اين است كه آنان در كافرند و اين گونه، خداي سبحان درون مستور آنان را مكشوف و مشهور كرده، مي‏فرمايد: اثر سوء كسالت و كراهت در درون آنها مشتعل است، گرچه در بيرون تظاهر به و مسرّت در امتثال اوامر الهي دارند. ⛔️ از اظهار ايمان اين بود كه خود را در قرار دهند و خود را به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم نزديك كنند تا بتوانند اطّلاعات بيشتري براي كافران فراهم كنند و يا از مزاياي اجتماعي بيشتري بهره‏ مند شوند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan