بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
🔴 #برهاني ديگر بر اختصاص حمد
🌀آيات دوم و سوم سوره مباركه حمد مشتمل بر چهار برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان بود. آيه كريمه (مالك يوم الدين) نيز با بيان اسمي ديگر از اسماي حسناي خداوند سبحان، برهاني ديگر بر #ضرورت_حمد و اختصاص به ذات اقدس الهي است.
🔰تقرير برهان بدين گونه است:
خداي سبحان #مالك_مطلق سراسر عوالم هستي است و مالكيت مطلق او در آن روز(مالک یوم الدین) #ظهور مي كند و چون صاحب چنين #سلطه و مالكيتي محمود و مشكور است، بنابراين خداي سبحان #محمود و مشكور است.
👈توضيح اين كه، خداي سبحان #مدبّر_و_مربّي انسان هاست و چون بدون حيات جاويد ابدي راه كمال انساني مسدود خواهد بود، با برپا كردن قيامت، #راه_تكامل_نهايي انسان را باز مي كند و چون رها كردن انسان ها به حال خود، عامل تباهي آنان خواهد شد، آنان را به خود وا نمي گذارد، بلكه با اعتقاد به قيامت و #ياد_معاد كه بهترين عامل رهايي انسان از #تباهي است. آنان را مي پروراند و سرانجام نيز در قيامت پاداش كار نيك آنان را مي دهد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
✨[پاورقی:نزاهت(پاکی) انسان از #گناه و آراسته شدن او به اطاعت و عبادت، يا بر اثر #ترس از جهنّم است يا #شوق بهشت و يا عاملي برتر كه آن خوف از هجران و شوق به #لقاي_حق است.
🍁بهشت نيز درجاتي دارد: #درجه اي از آن، (جنات تجري من تحتها الأنهار) است و درجه #ديگر «جنّت لقاي ربّ». متوسّطان از اهل ايمان تنها به باغ هاي بهشتي و جويباران جاري در زير درختان آن دست مي يابند؛ اما #اوحدي از مؤمنان، گذشته از اين، به مقام «عنداللّهي» نيز مي رسند: (إنّ المتقين في جنّات و نهر في مقعد صدق عند مليكٍ مقتدر).
🥀بنابراين، خداي سبحان اولاً، با برپا كردن قيامت، #راه_تكامل انسان را باز و هموار مي كند. ثانياً، با اعتقاد به قيامت و ياد معاد آنان را #تطهير مي كند و ثالثاً، در قيامت #پاداش نيكوكاران را به آنان عطا مي كند. از اين رو خداي سبحان، #محمود و مشكور است.
🦋آيه كريمه (مالك يوم الدين) افزون بر آن كه برهاني بر ضرورت #حمد خداي سبحان است و از اين جهت با #گذشته مرتبط است، سندي براي «معبود» و «مستعان» بودن خداوند نيز هست و از اين جهت با آيه #بعد ارتباط دارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
🔴 #برهان_مهدوي بر عدم تعيين امام به دست مردم
📢سعد بن عبدالله قمي از حضرت بقية الله(عج) پرسيد كه چرا مردم #نمي_توانند امامشان را خود برگزينند آن حضرت پرسيد كه مرادش امام صالح اصلاحگر است يا پيشواي ناشايست فسادانگيز.
💬سعد عرض كرد كه مرادش #مقتداي_صالح_اصلاحگر است؛ سپس حضرت وليعصر(عج) فرمود كه كسي نميداند در خاطر ديگري از انديشه صلاح و فساد چه ميگذرد، پس آيا ممكن است مردم كسي را كه انديشه فساد در سر دارد برگزينند؟ عرض كرد كه آري. آنگاه حضرت وليعصر(عج) فرمود: علّتش همين است كه با #برهان بر تو اقامه كردم تا عقلت به #اطمينان رسد.
⌛️قلت: فأخبرني يا مولاي! عن العلّة التي تمنع القوم من اختيار إمام لأنفسهم؛ قال: مصلح أو مفسد؟ قلتُ: مصلح. قال: فهل يجوز اَن تقع خيرتهم علي المفسد بعد أن لا يعلم أحد ما يخطر ببال غيره من صلاح أو فساد؟ قلت: بلي. قال: فهي العلّة أوردها لك ببرهان ينقاد به عقلك.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
☘اختلاف مفسران در لفظ و معناي آيه
در آيه كريمه (مالك يوم الدين) #دو_مسئله مورد اختلاف است:
💠1 ـ مفسران اختلاف دارند كه آيا كلمه «مالك» مي تواند همچون «ربّ العالمين»، «الرّحمن» و «الرّحيم» #صفت براي اسم معرفه اي مانند «الله» باشد يا نه.
❄[پاورقی:منشاي اين اختلاف آن است كه اضافه اسم فاعل(یوم الدین) اضافه حقيقي و مفيد #تعريف نيست و چون #مالكْ وصفِ «الله» قرار گرفته وصفت بايد با موصوف در معرفه و نكره بودن مطابقت داشته باشد، بايد معرفه باشد.].
🦋 برخي گفته اند: در كلمه «مالك» زمان حال يا استقبال مطرح نيست، بلكه #استمراري است و اسم فاعلِ استمراري با اضافه شدن(به...یوم الدین) مي تواند صفت براي اسم معرفه اي مانند «الله» قرار گيرد.
🐚 برخي ديگر اين سخن را ناتمام دانسته، گفته اند: چون قيامت هم اكنون موجود نيست، از اين رو مالك در اين آيه كريمه معناي #استقبالي دارد و به معناي «يَمْلِكُ» است و چنين اسم فاعلي با اضافه، كسب تعريف نمي كند و از اين رو صفت براي «الله» كه معرفه است قرار نمي گيرد.
🌿در اين اختلاف حق با گروه نخست است؛ زيرا #مالك در اين جا #صفت مشبهه است و بر #استمرار دلالت دارد؛ چون قيامت #هم_اكنون موجود است و با #برچيده شدن نظام دنيا انسان وارد قيامت مي شود. تفصيل و اثبات اين مطلب در بخش لطايف و اشارت همين آيه خواهد آمد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓ادامه بحث اختلاف مفسران در لفظ و معنای آیه:
🌟2ـ كلمه مالك را بيشتر #قاريان «مَلِك» قرائت كرده اند و بسياري از مفسران نيز همين قرائت را ترجيح داده اند؛ گرچه قرائت «مالك» اكنون مشهورتر است.
💫#مالك از مِلْك، و #مَلِك از مُلْك مشتق است و #مالك_بودن خداوند همان #قيوميت او نسبت به موجودات و تقوّم(قِوام) موجودات به اوست. #مَلِك_بودن خداوند نيز همان #سلطنت، نفوذ و فرمانروايي او بر اشياست.
🔴هر يك از طرفداران قرائت «مَلِك» و «مالك» براي ترجيح قرائت مورد نظر خود ادلّه اي اقامه كرده اند:
🔰دليل قائلان به ترجيح قرائت #مَلِك(سلطنت)، اضافه آن به ظرف زمان (يوم) است؛ در حالی که #مالك به زمان اضافه نمي شود؛ بر خلاف #مَلِك كه در تعبيراتي همچون «مَلِكِ عصر» «مَلِكِ دهر» و... به زمان اضافه مي شود؛ اما گفته نمي شود: «مالك عصر».
🍃پاسخي كه به اين استدلال داده شده، اين است كه فرق ميان مالك و مَلِك در اضافه به #زمان، در مالكيت هاي #اعتباري است، نه حقيقي؛ اما خداي سبحان كه مبدأ و منشاي حقيقي اشياست همان گونه كه تعبير مَلِك درباره او درست است تعبير مالك #نيز صحيح است و خداي سبحان منشاي هستي هر موجودي است؛ چه زمان و چه غير زمان و همه معلول او هستند؛ #پس مِلك و مُلك همه اشيا، زمان و غير زمان، از آن اوست. او هم مالك زمان است و هم مالك غير زمان.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i