بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
♈ چنانكه به اجمال گذشت، #عبادت هدف نهايي آفرينش انسان #نيست؛ همان گونه كه درخت شدن براي هسته، هدف نهايي نيست، بلكه هدفي متوسط است و هدف نهايي آن به بار نشستن و ثمر دادن است، عبادت نيز براي انسان هدف #متوسط است، نه نهايي و هدف از عبادت نيز دستيابي به يقين است: (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين). عبادت راه رسيدن به #يقين است و انسان تا به يقين نرسد، در معرض #زوال و دگرگوني است، اما وقتي به يقين رسيد، مي آرمد.
🔵[پاورقی]برخي مفسران با استشهاد به آيه (حتي أتانا اليقين) (سوره مدثر، آيهي47) يقين را در آيه (واعبد ربّك حّتي يأتيك اليقين) به معناي «مرگ» دانسته اند و آيه را چنين معنا كرده اند: «تا فرا رسيدن مرگ، عبادت كن». در حالي كه يقين به معناي مرگ نيست؛ گرچه مرگ از امور يقيني و حتمي است و پس از آن نيز براي انسان يقين حاصل مي شود و از اين رو ممكن است يقين بر مرگ تطبيق شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🔅انسان بر اثر عبادت به مقام رفيع #يقين بار مي يابد و تا بر عبادت #تكيه دارد، اهل يقين است و اگر لحظه اي عبادت را ترك كند به #عصيان آلوده مي گردد و اگر عبادت را انكار كرد به #كفر و ارتداد و محروميّت ابدي دچار مي شود.
⭕معناي آيه كريمه (واعبد ربّك حتّي يأتيك اليقين) نيز اين نيست كه انسان با رسيدن به يقين، نيازي به عبادت #ندارد؛ زيرا كلمه «حتي...تا» در اين آيه كريمه براي بيان منفعت و بركتِ عبادت است، نه حدّ(پایان) آن، تا با رسيدن به آن عبادت متوقف گردد. اين آيه راه رسيدن به #نعمتِ_يقين را بيان مي كند.
◽#عبادتي كه هدف آفرينش است، عبادتي است كه محصولي چون #يقين داشته باشد و عابداني كه از نورانيّت و صفاي باطن و شهود #بي_بهره اند، چنين عبادتي ندارند. اينان همانند درختاني هستند كه تناور شده و به برگ نشسته اما به #بار ننشسته اند كه قرآن كريم درباره آنان مي فرمايد: (فويل للمصلّين...پس وای بر نمازگزاران)؛ كسي كه نماز را براي #رفع_تكليف مي خواند گرفتار اين #ويل است، اما #تاركان نماز ويل سنگين تري دارند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:حيات و مرگ جاهلي در فرهنگ وحي
📜كلام خدا و وحي الهي، عامل حياتبخش جوامع بشري است: (ياَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا استَجيبوا لِلّهِ ولِلرَّسولِ اِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم... ای کسانی که ایمان آورده اید زمانی که شما را خدا و پیامبرش میخوانند اجابت کنید تا شما را #حیات ببخشند).
🎍وحي و نبوت، #زنده_كننده جامعه انساني است و چون برابر اصل حاكم در مسئله قرآن و عترت مبني بر هماهنگي و يگانگي قرآن كريم و دوده طيّبه پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله و سلم حكم هر يك حكم ديگري است، لذا پاسخ به نداي عترت نيز حياتبخش است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
✅حاصل اين كه، معناي #هدف_نهايي اين نيست كه با نيل به آن، #اصل_عبادت ترك شود؛ زيرا آن هدف اصيل بر #پايه عبادت استوار است. پس چگونه با ترك عبادت، آن هدفِ والا مي ماند؟ مانند ثَمَرِ شجر كه دوام آن به بقاي درخت است.
⏳معناي #هدف_نهايي بودن ميوه اين نيست كه با پديد آمدن ميوه، درخت از بين برود و در صورت امتياز بين «حدّ عدمي» و «هدف»، اصل مطلب به خوبي روشن مي شود. البته اگر منظور از كلمه «حتي» در آيه مزبور، «حدّ عدمي» عبادت باشد، حتماً مراد از يقين همان #مرگ خواهد بود و با اين تحليل معناي احاديث وارد در باب روشن مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🌻۴ـ يقين عبادي و آثار آن
🌿در بحث گذشته با استناد به آيه كريمه (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين...پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی) بيان شد كه #يقين، محصول و فايده #عبادت است، نه مرز عدمي آن(که بعد از یقین دیگر نیازی به عبادت نباشد).
☘️اكنون بايد به تبيين اين حقيقت بپردازيم كه يقينِ حاصل از عبادت با يقين فراهم آمده از #كار_علمي و يا #مشاهده_معجزه متفاوت است.
💎يقين از #راه_هاي_گوناگون حاصل مي شود و يقين هاي حاصل از عوامل و اسباب مختلف يكسان #نيست؛ مثلاً يقيني كه برای فرعون و اطرافيان وي با مشاهده معجزه عصاي موسي حاصل شد، يقيني نبود كه آنان را از ظلمت ها به نور هدايت كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🎋 وقتي عصاي موسي به اژده هايي دمان(غرنده) تبديل شد و سحر ساحران را به كام خود كشيد، #حقّانيّت حضرت موسي (عليه السلام) براي فرعون و فرعونيان #آشكار شد، اما آنان با داشتن چنين #يقيني آيات روشن و روشنگر حق را #انكار كردند: (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم ظلماً وعُلوّاً فانظر كيف كان عاقبة المفسدين...با آن که در دل به آن یقین داشتند، از روی ستم و برتری جویی، انکارش کردند.پس بنگر که عاقبت مفسدین چگونه است ).
📿 هم چنين يقين علمي #عالمان_بي_عمل(دانای بی عمل)، #بي_اثر است، #اما نور يقيني كه با #چراغ عبادت پديد آيد و برجان عابد #پرتو افكند، كارساز است و عابد را نجات مي دهد.
🍁#منشاء و سرّ تبهكاري انسان و تن دادن وي به گناه اين است كه #لعابي شيرين از لذّت ها بر روي گناهان كشيده شده است و انسان عادي و خام، لعاب بيروني را #مي_بيند، ولي از ديدن درون آن عاجز است و به شوق ظاهر شيرين آن پيش مي رود و به دام #درونش مي افتد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii