eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
586 عکس
252 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💠7 ـ آفات توحيد عبادي 🔸 كه شفاي دردهاي دروني انسان هاست: «شفاء لما في الصدور» ، آفات توحيد عبادي را معرفي مي‏ كند. 🔽توحيد در عبادت، و دارد. 〽️ كه به تعبير برخي روايات «دشمن‏ ترين دشمنان» است: «أعدي عدوّك نفسك التى بين »، و انسان است. ♦️ و نه تنها انسان را از تحصيل باز مي‏ دارد، بلكه چنان او را از پاي در مي‏ آورد كه محصول عمرش چيزي جز افسوس و حسرت نباشد و سرّ اين كه «أعدي عدوّ» انسان نام گرفته، آن است كه هيچ دشمني با انسان چنين بد رفتاري نمي‏ كند. هواي نفس انسان را با افراط در ، و چنان زمين‏ گير مي‏كند كه ديگر قدرت حركت نداشته باشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات ✨اما توحيد عبادي است. البته دشمن بيروني با تصرف در مجاري ادراكي و تحريكي ، او را اِغوا مي ‏كند. از اين رو بازگشت اين دو دشمن به دو سبب طولي است، نه عرضي؛ يعني دشمن بيروني (شيطان) از راه دشمن دروني (هواي نفس) انسان را به تباهي مي ‏كشاند و اغواي او نفس است. 🌲شيطان درباره در دل ها مي ‏گويد: (ولأُضِلّنّهم ولأُمنّينّهم)؛ از راه «اُمنيّه» (آرزو و هوس) انسانها را گرفتار مي ‏كنم. شيطان بدون نمي‏ تواند كسي را گمراه كند، بلكه همچون زهر كشنده ‏اي است كه از راه دستگاه گوارش، انسان را از پا درمي ‏آورد. سمّي كه خورده نشود و يا دستگاه گوارش آن را جذب نكند، عامل نيست. 🌸 كه به اين گوش بسپارد، در عبادت موحّد نيست و اگر در نماز بگويد: (إيّاك نعبد)، او كاذب است. چنين ، در درون خود بت كده‏اي ساخته، بت ‏پرستي است، نه توحيد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات ✅قرآن كريم، خطر هر دو عامل را گوشزد كرده، درباره عامل نزديك و دروني مي‏ فرمايد: (أفرأيت من اتخذ إلهَه هواه وأضلّه الله علي وخَتَمَ علي سمعه وقلبه وجعل علي بصره غشاوة). كسي كه به «دلخواه» خود كار مي ‏كند و «رها» است، مطيع هواي خويش است و نه تابع قانون خدا و در واقع هواي خود را (از روی علم) عبادت كرده است. پس او اوست و او «عبد الهَوي» است، نه «عبدالله». ✴️اما در مورد عامل بعيد و بيروني مي‏ فرمايد: (ألم أعهد إليكم يا بني آدم أن لاتعبدوا الشيطان إنّه لكم عدوّ مبين...آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را نپرستید که او بی تردید برای شما دشمن آشکاری است). اگر كسي با فريب عامل قريب(نزدیک،نفس) يا بعيدِ(دور،شیطان) شرك، گرفتار بت‏ پرستي شد، مشمول توبيخ حضرت ابراهيم خليل (عليه ‏السلام) است كه فرمود: (أفّ لكم ولما تعبدون من دون الله...اُف بر شما و بر آنچه غیر خدا می پرستید ). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث: لطایف و اشارات 🌾قرآن كريم از يك سو گروهي را مي ‏داند و از سوي ديگر از زبان خليل خدا مي ‏فرمايد: «أفّ بر پرستندگان غيرخدا»، و اين «اُفّ» مقطعي و زودگذر نيست تا موعد آن سپري شده باشد؛ زيرا اين سخن از همان قرآني است كه چونان مِهر و ماه همواره زنده و در جريان است: «يجرى كما يجرى الشمس والقمر...جاری است همانند جاری و در حرکت بودن خورشید و ماه». 🍀 بنابراين، امروز هم، سخن ، حضرت مهدي (عجّل‏ الله تعالي‏ فرجه‏ الشّريف) به هواپرستان اين است: (أفّ لكم ولما تعبدون من دون الله....). 💥انسان از بر اثر عبادت خدا به مقام بلند و مي‏ رسد و مورد قبول واقع مي ‏شود و از ديگر سوي بر اثر به (جای پَست) ضلالت سقوط مي ‏كند و مستحق خطاب تحقيرآميز مزبور مي‏ گردد. ⚡انسان با اين دو دشمن دروني و بيروني (هوا و شيطان) به راه مي ‏يابد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث: آفات توحید عبادی ♦️قرآن كريم در مقام تبيين ويژگي هاي موحدان راستين و ستايش آنان مي‏ فرمايد: (وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات لَيستخلفنّهم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكّننّ لهم دينهم الذي ارتضي لهم ولَيبدّلنّهم من بعد خوفهم آمناً يعبدونني لا يشركون بي شيئاً...خداوند به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده داده است که شما را مانند گذشتگان وارثان زمین می کند و قطعا دینشان را محکم و استوار نماید و ترس و بیمشان را به امنیت تبدیل می کند ، مرا بپرستید و هیچ چیزی را شریک من نگیرید)؛ موحدان راستين اگر به دست يافتند، نه تنها خدا را عبادت مي‏كنند، بلكه نيز براي او قرار نمي ‏دهند. 🔸گرچه جمله (يعبدونني...مرا عبادت کنید) مفيد حصر نيست، اما از جمله (لايشركون بي شيئاً....شریکی را با من نگیرید) كه دارد، استفاده مي ‏شود و چون جمله دوم بدون حرف عطف در كنار جمله اول قرار گرفت مفيد آن است كه و دو معناي جداي از هم نيست و اگر با نكره در سياق نفي، همه گونه ‏هاي شرك منتفي شد، عبادت براي خدا خالص خواهد شد و اين همان مضمون (ايّاك نعبد) است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:وابستگی انسان در بندگی ♦️۸ـ وابستگي انسان در بندگي 🌻انسان در هيچ شأني از شئون خود حتي در نيز مستقل نيست و هرگز جاي اين توهم نيست كه گرچه بشر در هيچ يك از امور عادي خود استقلال ندارد، اما در «بندگي» مستقل است؛ زيرا استقلال در بندگي، (همه کارها را به خود انسان سپردن) است كه در بطلان، همتاي جبر(همه امور به دست خداست) يا فروتر از آن است. ✨براين اساس، چون در جمله (إيّاك نعبد) عبادت خدا به عابد اسناد داده شده و از اين راه ابطال شده است(تو را می پرستم، نشان از انسان دارد)، براي اين كه توهم نيز ابطال شود و معلوم گردد كه در مقام بندگي نيز ما مستقل و صاحب سِمَتي نيستيم و امر عبادت نيز به ما تفويض(بدون کمک خداوند) نشده است، پس از آن بايد بگوييم: (وإيّاك نستعين)؛ يعني تنها تو را مي ‏كنيم و در اين عبادت نيز با (کمک) تو كار مي ‏كنيم. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii