eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
586 عکس
252 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:وابستگی انسان در بندگی ♦️۸ـ وابستگي انسان در بندگي 🌻انسان در هيچ شأني از شئون خود حتي در نيز مستقل نيست و هرگز جاي اين توهم نيست كه گرچه بشر در هيچ يك از امور عادي خود استقلال ندارد، اما در «بندگي» مستقل است؛ زيرا استقلال در بندگي، (همه کارها را به خود انسان سپردن) است كه در بطلان، همتاي جبر(همه امور به دست خداست) يا فروتر از آن است. ✨براين اساس، چون در جمله (إيّاك نعبد) عبادت خدا به عابد اسناد داده شده و از اين راه ابطال شده است(تو را می پرستم، نشان از انسان دارد)، براي اين كه توهم نيز ابطال شود و معلوم گردد كه در مقام بندگي نيز ما مستقل و صاحب سِمَتي نيستيم و امر عبادت نيز به ما تفويض(بدون کمک خداوند) نشده است، پس از آن بايد بگوييم: (وإيّاك نستعين)؛ يعني تنها تو را مي ‏كنيم و در اين عبادت نيز با (کمک) تو كار مي ‏كنيم. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:وابستگی انسان در بندگی ⚜️رابطه و كه بين بندگان و خداست در دو جهت با رابطه عبيد و مَوالي عرفي متفاوت است: يكي اين كه ارتباط مزبور است، نه اعتباري و قراردادي و ديگري اين كه است، نه محدود. 🟣خداوند سبحان همه عبد را به طور مطلق مالك است و مالكيت او مشوب(آمیخته) به مِلْك غير نيست و مملوك او در بندگي تبعيض بردار نيست؛ برخلاف موالي عرفي كه تنها مالكِ كارهاي اختياري عبد خود هستند و نسبت به بسياري از اوصاف، خصايص و خاطرات عبد نه تنها مالك نيستند، بلكه از آن بي ‏خبرند. پس بندگان آنها هرگز عبد مطلق مولاي خود نيستند. 💭موحّدي كه خداوند سبحان را مالك حقيقي و ربّ مطلق زندگي، مرگ، آثار، اعمال، اوصاف و حتّي خاطرات نفساني خود مي ‏داند، در چنين پايگاه رفيع فكري و اعتقادي مي ‏گويد: (وجّهت وجهي للذي فطر السماوات والأرض حنيفاً وما أنا من المشركين...رویم را به سوی تو گرداندم آن کسی که پدید آوردنده آسمان ها و زمین است و من از مشرکان نیستم)، (إنّ صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله ربّ العالمين...قطعا نمازم،تمام عبادتم، زندگی و مرگم برای خداوندی است که پروردگار جهانیان است). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:وابستگی انسان در بندگی 🐚چنين موحّدي كه با فرمان: «موتوا قبل أن تموتوا...بمیرید قبل از اینکه شما را بمیرانند» برگزيده است، پيش از مرگ طبيعي، حقيقتِ (إن كلُّ مَن في السماوات والأرض الاّ آتي الرّحمن عبداً...هیچ چیزی در آسمان ها و زمین نیست مگر اینکه نزد خداوند رحمن می آیند) را مشاهده مي‏ كند و بر اثر چنين شهودي در هيچ شأني از شئون خود بر غير خدا (خود يا ديگران) تكيه نمي ‏كند. 🥀چون وقتي ربوبيّت مطلق خدا و عبوديّت(بندگی) مطلق ما سوي الله ثابت شد، براي انسان جز عبوديّت مطلق باقي نمي ‏ماند و عبادت عبد نيز همواره با از جانب خداي سبحان است و بر اين اساس بر اثر هر ، ديگر بر انسان لازم مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:وابستگی انسان در بندگی ✴️استاد علّامه طباطبايي (قدّس‏ سرّه) در اين مورد مي‏ فرمايد: خداوند است كه هرگز حقش ادا نمي ‏شود: «والله سبحانه غريم لايُقضي دينه». 💠با اين همه، اگر انسان در شأني از شئون يا مرحله ‏اي از مراحل چيزي را براي خود ديد با سازگار نيست و بر اين اساس، جايي براي بحث كلامي معروف كه «جزا و پاداش بر اساس استحقاق است يا از سر تفضّل» باقي نمي‏ ماند؛ چون براساس آنچه بيان شد، جايي براي استحقاقِ پاداش نمي‏ ماند و همه پاداش ها به فضل الهي است و كسي كه عمل خيري مي ‏يابد بايد را به پاس اين توفيق بستايد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:حصر استعانت و استمداد از غیر خدا ♦️ ۹ـ حصر استعانت و استمداد از غير خدا 💎 در خداي سبحان همانند ، تخصيص ناپذير است؛ زيرا براي رفع نياز مورد استفاده قرار مي‏ گيرد، همه و همه از شئون فاعليت خداي سبحان و از سربازان آماده الهي است: (لله جنود السماوات والأرض...لشکر آسمان ها و زمین از آن خداست) كه هر يك در نظام آفرينش مأمور هستند. 💬از اين رو موحّدي چون حضرت ابراهيم (عليه‏ السلام) كه در اصل مسئله توحيد مي ‏گويد: (إنّي وجّهت وجهي للذي فطر السماوات والأرض...من با تمام وجودم رو به سوی پدید آوردنده آسمان ها و زمین کرده ام)، در امور عادي نيز مي ‏فرمايد: (الذي خلقني فهو يهدينِ*والذي هو يطعمني ويسقينِ*وإذا مرضتُ فهو يشفينِ...همان که مرا خلق و سپس هدایتم کرد*همان که مرا اطعام کرد و سیراب نمود*و زمانی که مریض شوم اوست که مرا شِفا می دهد). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:حصر استعانت و استمداد از غیر خدا 💥 خالق، هادي، مُطعِم، ساقي و شفا دهنده را مي ‏داند و اگر كسي معتقد باشد كه خداوند ‏هاي_اوليه طعام و دارو و مانند آن را براي ما آفريده و تركيب و صورت‏سازيِ آن از ماست!(بلکه با کمک او نیز این ترکیب سازی نیز صورت می گیرد) اين تفويضِ باطل است كه با ربوبيّتِ مطلق خداي سبحان بر سراسر عوالم هستي سازگار نيست. 🐚پس سير و سيراب‏ كننده و شفادهنده انسان خداست. البته خداي سبحان از راه فاعل اين امور است و ‏الأسباب نيز خود اوست و بر اين اساس، به ما آموختند تا در ادعيه بگوييم: «وقرّب فيه وسيلتى إليك من بين الوسائل...از بین وسایل، وسیله ام را به سویت نزدیک کن». اسباب امور در (کنار ، تراز) سببيّت خداوند نيست و هيچ سببي در سببيت خود ندارد. 🥀 خداست، نه غذا، و اگر سيركننده غذا مي‏ بود جهنّميانِ گرسنه نيز با خوردن «ضريع...خارخشک بیابان» سير مي‏ شدند؛ در حالي كه آنان هرگز با خوردن ضريع، سير نمي ‏شوند: (ليس لهم طعام إلاّ من ضريع لا يُسمِن ولا يُغنِي من جوع...برای آن ها طعامی جز خار خشک و زهرآگین وجود ندارد که نه فربه می کند و نه از گرسنگی بی نیاز می نماید). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii