🔴 فرق آشکار بین تفکر اسلامی و انقلابی با تفکر سکولار و بی دین
❌ محمدخاتمی:ادامه وضع موجودبه سمت فروپاشی اجتماعی میرود!
❌ محسن رفسنجانی:به فروپاشی اجتماعی رسیده ایم و دربن بست سیاسی هستیم!
✅ سیدحسن نصرالله: کسانی که روی فروپاشی ایران حساب باز کرده اند در توهم هستند.
✅ رهبر معظم انقلاب: نزدیک قله ایم؛ خستگی ممنوع، امروز روز خسته شدن نیست، امروز روز شوق و حرکت است.
@brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جوان های امروز بهترند.
@brjko1402
1623739897_D1kA7.mp3
5.35M
عاشقان وقت نماز است اذان میگویند🌺 🕌
اذان با صوت زیبا و دلنشین استاد موذن زاده اردبیلی🤗
🇮🇷🇮🇷آتش به اختیار 🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#انس_بانهج_البلاغه ممنونم از صبوری و توجه همه عزیزان و پیروان راستین مولای متقیان #ظهر_ساعت۱۴_منتظ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ شوق وصفنشدنی رزمندگان دفاع مقدس و زائران پیاده اربعین 🚩 🌴 🚩 🌴🚩
💕 آرزوهایی که محقق شد...
@brjko1402
⚪️
•┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور گسترده مردم در مراسم
بدرقه زائران اربعین در میدان آزادی تهران
⭕️ براندازها چطورییییین :)😉
@brjko1402
#انس_بانهج_البلاغه
#انس_باامیرالمؤمنین
سلام بعدظهرتون بخیر
ان شاالله #بخش_نامه_های_نهج_البلاغه_راخواهیم_داشت
#ظهرها_نامه_های_مولای_متقیان
ثواب برکات نشر معارف اهلبیت علیهم السلام و کلام مولای متقیان را تقدیم به محضر چهارده معصوم سلام الله علیها میکنیم
امروز نامه ۳۱ را نهج البلاغه را خواهیم داشت
از همگی درخواست میکنم با دقت مطالعه کنند
خیلی مهم است فرمایشات حضرت
اگر توفیق شد بعدا شرحی را از بزرگان در این باب خواهیم داشت
فقط چون مطلب طولانیست در چند بخش ارائه میشه حتما مطالعه بشه
#جلسه_چهل_ویکم_شنبه_۴شهریور۱۴۰۲هشتم_ماه_صفر
#نامه_سی_یکم
#درماه_صفر_صدقه_برای_سلامتی_امام_زمان_وخانواده_هاتون_یادتون_نره
#نامه_۳۱_به_حضرت_مجتبی
1_انسان وحوادث روزگار
از پدری فانی، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگی را پشت سر نهاده- كه در سپری شدن دنیا چارهای ندارد- مسكن گزیده در جایگاه گذشتگان، و كوچ كننده فردا، به فرزندی آزمند چیزی كه به دست نمیآید، رونده راهی كه به نیستی ختم میشود، در دنیا هدف بیماریها، در گرو روزگار، و در تیررس مصائب، گرفتار دنیا، سودا كننده دنیای فریب كار، وام دار نابودیها، اسیر مرگ، هم سوگند رنجها، هم نشین اندوهها، آماج بلاها، به خاك در افتاده خواهشها، و جانشین گذشتگان است.
پس از ستایش پروردگار،
همانا گذشت عمر، و چیرگی روزگار، و روی آوردن آخرت، مرا از یاد غیر خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خویشتن فكر میكنم و از غیر خودم روی گردان شدم، كه نظرم را از دیگران گرفت، و از پیروی خواهشها باز گرداند، و حقیقت كار مرا نمایاند، و مرا به راهی كشاند كه شوخی بر نمیدارد، و به حقیقتی رساند كه دروغی در آن راه ندارد. و تو را دیدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منی، آنگونه كه اگر آسیبی به تو رسد به من رسیده است، و اگر مرگ به سراغ تو آید، زندگی مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم، و نامهای برای تو نوشتم، تا تو را در سختیهای زندگی رهنمون باشد. حال من زنده باشم یا نباشم
2 مراحل خودسازی
پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش میكنم كه پیوسته در فرمان او باشی، و دلت را با یاد خدا زنده كنی، و به ریسمان او چنگ زنی، چه وسیلهای مطمئنتر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گیری. دلت را با اندرز نیكو زنده كن، هوای نفس را با بی اعتنایی به حرام بمیران، جان را با یقین نیرومند كن، و با نور حكمت روشنائی بخش، و با یاد مرگ آرام كن، به نابودی از او اعتراف گیر، و با بررسی تحولات ناگوار دنیا به او آگاهی بخش، و از دگرگونی روزگار، و زشتیهای گردش شب و روز او را بترسان، تاریخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه كه بر سر پیشینیان آمده است به یادش آور. در دیار و آثار ویران رفتگان گردش كن، و بیندیش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده، و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به دیار غربت سفر كردند، گویا زمانی نمیگذرد كه تو هم یكی از آنانی پس جایگاه آینده را آباد كن، آخرت را به دنیا مفروش، و آنچه نمیدانی مگو، و آنچه بر تو لازم نیست بر زبان نیاور، و در جادّهای كه از گمراهی آن میترسی قدم مگذار، زیرا خودداری به هنگام سرگردانی و گمراهی، بهتر از سقوط در تباهیهاست
3 اخلاق اجتماعی
به نیكیها امر كن و خود نیكوكار باش، و با دست و زبان بدیها را انكار كن، و بكوش تا از بدكاران دور باشی، و در راه خدا آنگونه كه شایسته است تلاش كن، و هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. برای حق در مشكلات و سختیها شنا كن، شناخت خود را در دین به كمال رسان، خود را برای استقامت برابر مشكلات عادت ده، كه شكیبایی در راه حق عادتی پسندیده است، در تمام كارها خود را به خدا واگذار، كه به پناهگاه مطمئن و نیرومندی رسیدهای، در دعا با اخلاص پروردگارت را بخوان، كه بخشیدن و محروم كردن به دست اوست، و فراوان از خدا درخواست خیر و نیكی داشته باش. وصیّت مرا بدرستی دریاب، و به سادگی از آن نگذر، زیرا بهترین سخن آن است كه سودمند باشد، بدان علمی كه سودمند نباشد، فایدهای نخواهد داشت، و دانشی كه سزاوار یاد گیری نیست سودی ندارد
4 شتاب در تربیت فرزند
پسرم هنگامی كه دیدم سالیانی از من گذشت، و توانایی رو به كاستی رفت، به نوشتن وصیّت برای تو شتاب كردم، و ارزشهای اخلاقی را برای تو بر شمردم. پیش از آن كه أجل فرا رسد، و رازهای درونم را به تو منتقل نكرده باشم، و در نظرم كاهشی پدید آید چنانكه در جسمم پدید آمد، و پیش از آن كه خواهشها و دگرگونیهای دنیا به تو هجوم آورند، و پذیرش و اطاعت مشكل گردد، زیرا قلب نوجوان چونان زمین كاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است كه در آن پاشیده شود. پس در تربیت تو شتاب كردم، پیش از آن كه دل تو سخت شود، و عقل تو به چیز دیگری مشغول گردد، تا به استقبال كارهایی بروی كه صاحبان تجربه، زحمت آزمون آن را كشیدهاند، و تو را از تلاش و یافتن بینیاز ساختهاند، و آنچه از تجربیّات آنها نصیب ما شد، به تو هم رسیده، و برخی از تجربیّاتی كه بر ما پنهان مانده بود برای شما روشن گردد. پسرم درست است كه من به اندازه پیشینیان عمر نكردهام، امّا در كردار آنها نظر افكندم، و در اخبارشان اندیشیدم، و در آثارشان سیر كردم تا آنجا كه گویا یكی از آنان شدهام، بلكه با مطالعه تاریخ آنان، گویا از اوّل تا پایان عمرشان با آنان بودهام، پس قسمتهای روشن و شیرین زندگی آنان را از دوران تیرگی شناختم، و زندگانی سودمند آنان را با دوران زیانبارش شناسایی كردم، سپس از هر چیزی مهم و ارزشمند آن را، و از هر حادثهای، زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم، و ناشناختههای آن
آنان را دور كردم،پس آنگونه كه پدری مهربان نیكیها را برای فرزندش میپسندد، من نیز بر آن شدم تو را با خوبیها تربیت كنم، زیرا در آغاز زندگی قرار داری، تازه به روزگار روی آوردهای، نیّتی سالم و روحی با صفا داری
5 روش تربیت فرزند
پس در آغاز تربیت، تصمیم گرفتم تا كتاب خدای توانا و بزرگ را همراه با تفسیر آیات، به تو بیاموزم، و شریعت اسلام و احكام آن از حلال و حرام، به تو تعلیم دهم و به چیز دیگری نپردازم. امّا از آن ترسیدم كه مبادا رأی و هوایی كه مردم را دچار اختلاف كرد، و كار را بر آنان شبهه ناك ساخت، به تو نیز هجوم آورد، گر چه آگاه كردن تو را نسبت به این امور خوش نداشتم، امّا آگاه شدن و استوار ماندنت را ترجیح دادم، تا تسلیم هلاكتهای اجتماعی نگردی، و امیدوارم خداوند تو را در رستگاری پیروز گرداند، و به راه راست هدایت فرماید، بنا بر این وصیّت خود را اینگونه تنظیم كردهام. پسرم بدان آنچه بیشتر از به كار گیری وصیّتم دوست دارم ترس از خدا، و انجام واجبات، و پیمودن راهی است كه پدرانت، و صالحان خاندانت پیمودهاند. زیرا آنان آنگونه كه تو در امور خویشتن نظر میكنی در امور خویش نظر داشتند. همانگونه كه تو درباره خویشتن میاندیشی، نسبت به خودشان میاندیشیدند، و تلاش آنان در این بود كه آنچه را شناختند انتخاب كنند، و بر آنچه تكلیف ندارند روی گردانند، و اگر نفس تو از پذیرفتن سرباز زند و خواهد چنانكه آنان دانستند بداند، پس تلاش كن تا درخواستهای تو از روی درك و آگاهی باشد، نه آن كه به شبهات روی آوری و از دشمنیها كمك گیری. و قبل از پیمودن راه پاكان، از خداوند یاری بجوی، و در راه او با اشتیاق عمل كن تا پیروز شوی، و از هر كاری كه تو را به شك و تردید اندازد، یا تسلیم گمراهی كند بپرهیز. و چون یقین كردی دلت روشن و فروتن شد، و اندیشهات گرد آمد و كامل گردید، و ارادهات به یك چیز متمركز گشت، پس اندیشه كن در آنچه كه برای تو تفسیر میكنم، اگر در این راه آنچه را دوست میداری فراهم نشد، و آسودگی فكر و اندیشه نیافتنی، بدان كه راهی را كه ایمن نیستی میپیمایی، و در تاریكی ره میسپاری، زیرا طالب دین نه اشتباه میكند، و نه در تردید و سرگردانی است، كه در چنین حالتی خود داری بهتر است
6 ضرورت توجه به معنویّات
پسرم در وصیّت من درست بیندیش، بدان كه در اختیار دارنده مرگ همان است كه زندگی در دست او، و پدید آورنده موجودات است، همو میمیراند، و نابود كننده همان است كه دوباره زنده میكند، و آن كه بیمار میكند شفا نیز میدهد، بدان كه دنیا جاودانه نیست، و آنگونه كه خدا خواسته است برقرار است، از عطا كردن نعمتها، و انواع آزمایشها، و پاداش دادن در معاد، و یا آنچه را كه او خواسته است و تو نمیدانی. اگر در باره جهان، و تحوّلات روزگار مشكلی برای تو پدید آمد آن را به عدم آگاهی ارتباط ده، زیرا تو ابتدا با ناآگاهی متولّد شدی و سپس علوم را فرا گرفتی، و چه بسیار است آنچه را كه نمیدانی و خدا میداند، كه اندیشهات سرگردان، و بینش تو در آن راه ندارد، سپس آنها را میشناسی. پس به قدرتی پناه بر كه تو را آفریده، روزی داده، و اعتدال در اندام تو آورده است، بندگی تو فقط برای او باشد، و تنها اشتیاق او را داشته باش، و تنها از او بترس. بدان پسرم هیچ كس چون رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از خدا آگاهی نداده است، رهبری او را پذیرا باش، و برای رستگاری، راهنمایی او را بپذیر، همانا من از هیچ اندرزی برای تو كوتاهی نكردم، و تو هر قدر كوشش كنی، و به اصلاح خویش بیندیشی، همانند پدرت نمیتوانی باشی. پسرم اگر خدا شریكی داشت، پیامبران او نیز به سوی تو میآمدند، و آثار قدرتش را میدیدی، و كردار و صفاتش را میشناختی، امّا خدا، خدایی است یگانه، همانگونه كه خود توصیف كرد، هیچ كس در مملكت داری او نزاعی ندارد، نابود شدنی نیست، و همواره بوده است، اوّل هر چیزی است كه آغاز ندارد، و آخر هر چیزی كه پایان نخواهد داشت، برتر از آن است كه قدرت پروردگاری او را فكر و اندیشه درك كند. حال كه این حقیقت را دریافتی، در عمل بكوش آن چنانكه همانند تو سزاوار است بكوشد، كه منزلت آن اندك، و تواناییاش ضعیف، و ناتوانیاش بسیار، و اطاعت خدا را مشتاق، و از عذابش ترسان، و از خشم او گریزان است، زیرا خدا تو را جز به نیكوكاری فرمان نداده، و جز از زشتیها نهی نفرموده است
7 ضرورت آخرت گرایی
ای پسرم من تو را از دنیا و تحوّلات گوناگونش، و نابودی و دست به دست گردیدنش آگاه كردم، و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطّلاع دادم، و برای هر دو مثالها زدم، تا پند پذیری، و راه و رسم زندگی بیاموزی، همانا داستان آن كس كه دنیا را آزمود، چونان مسافرانی است كه در سر منزلی بی آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد كوچ كردن به سرزمینی را دارند كه در آنجا آسایش و رفاه فراهم است.
و سختی سفر، و ناگواری غذا را با جان و دل قبول میكنند، تا به جایگاه وسیع، و منزلگاه أمن، با آرامش قدم بگذارند، و از تمام سختیهای طول سفر احساس ناراحتی ندارند، و هزینههای مصرف شده را غرامت نمیشمارند، و هیچ چیز برای آنان دوست داشتنی نیست جز آن كه به منزل أمن، و محل آرامش برسند. امّا داستان دنیا پرستان همانند گروهی است كه از جایگاهی پر از نعمتها میخواهند به سرزمین خشك و بی آب و علف كوچ كنند، پس در نظر آنان چیزی ناراحت كنندهتر از این نیست كه از جایگاه خود جدا میشوند، و ناراحتیها را باید تحمّل كنند
8 معیارهای روابط اجتماعی
ای پسرم نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار ده، پس آنچه را كه برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار، و آنچه را كه برای خود نمیپسندی، برای دیگران مپسند، ستم روا مدار، آنگونه كه دوست نداری به تو ستم شود، نیكوكار باش، آنگونه كه دوست داری به تو نیكی كنند، و آنچه را كه برای دیگران زشت میداری برای خود نیز زشت بشمار، و چیزی را برای مردم رضایت بده كه برای خود میپسندی، آنچه نمیدانی نگو، گر چه آنچه را میدانی اندك است، آنچه را دوست نداری به تو نسبت دهند، در باره دیگران مگو، بدان كه خود بزرگ بینی و غرور، مخالف راستی، و آفت عقل است، نهایت كوشش را در زندگی داشته باش، و در فكر ذخیره سازی برای دیگران مباش، آنگاه كه به راه راست هدایت شدی، در برابر پروردگارت از هر فروتنی خاضعتر باش
9 تلاش در جمع آوری زاد و توشه
بدان راهی پر مشقّت و بس طولانی در پیش روی داری، و در این راه بدون كوشش بایسته، و تلاش فراوان، و اندازه گیری زاد و توشه، و سبك كردن بار گناه، موفّق نخواهی بود، بیش از تحمّل خود بار مسئولیّتها بر دوش منه، كه سنگینی آن برای تو عذاب آور است. اگر مستمندی را دیدی كه توشهات را تا قیامت میبرد، و فردا كه به آن نیاز داری به تو باز میگرداند، كمك او را غنیمت بشمار، و زاد و توشه را بر دوش او بگذار، و اگر قدرت مالی داری بیشتر انفاق كن، و همراه او بفرست، زیرا ممكن است روزی در رستاخیز در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی. به هنگام بینیازی، اگر كسی از تو وام خواهد، غنیمت بشمار، تا در روز سختی و تنگدستی به تو باز گرداند، بدان كه در پیش روی تو، گردنههای صعب العبوری وجود دارد، كه حال سبكباران به مراتب بهتر از سنگین باران است، و آن كه كند رود حالش بدتر از شتاب گیرنده میباشد، و سرانجام حركت، بهشت و یا دوزخ خواهد بود، پس برای خویش قبل از رسیدن به آخرت وسائلی مهیّا ساز، و جایگاه خود را پیش از آمدنت آماده كن، زیرا پس از مرگ، عذری پذیرفته نمیشود، و راه باز گشتی وجود ندارد
10 نشانههای رحمت الهی
بدان، خدایی كه گنجهای آسمان و زمین در دست اوست، به تو اجازه درخواست داده، و اجابت آن را به عهده گرفته است. تو را فرمان داده كه از او بخواهی تا عطا كند، درخواست رحمت كنی تا ببخشاید، و خداوند بین تو و خودش كسی را قرار نداده تا حجاب و فاصله ایجاد كند، و تو را مجبور نساخته كه به شفیع و واسطهای پناه ببری، و در صورت ارتكاب گناه در توبه را مسدود نكرده است، در كیفر تو شتاب نداشته، و در توبه و بازگشت، بر تو عیب نگرفته است، در آنجا كه رسوایی سزاوار توست، رسوا نساخته، و برای بازگشت به خویش شرائط سنگینی مطرح نكرده است، در گناهان تو را به محاكمه نكشیده، و از رحمت خویش نا امیدت نكرده، بلكه بازگشت تو را از گناهان نیكی شمرده است. هر گناه تو را یكی، و هر نیكی تو را ده به حساب آورده، و راه بازگشت و توبه را به روی تو گشوده است. هر گاه او را بخوانی، ندایت را میشنود، و چون با او راز دل گویی راز تو را میداند، پس حاجت خود را با او بگوی، و آنچه در دل داری نزد او باز گوی، غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح كن، تا غمهای تو را بر طرف كند و در مشكلات تو را یاری رساند
11 شرائط اجابت دعا
و از گنجینههای رحمت او چیزهایی را درخواست كن كه جز او كسی نمیتواند عطا كند، مانند عمر بیشتر، تندرستی بدن، و گشایش در روزی. سپس خداوند كلیدهای گنجینههای خود را در دست تو قرار داده كه به تو اجازه دعا كردن داد، پس هر گاه اراده كردی میتوانی با دعا، درهای نعمت خدا را بگشایی، تا باران رحمت الهی بر تو ببارد. هرگز از تأخیر اجابت دعا نا امید مباش، زیرا بخشش الهی باندازه نیّت است، گاه، در اجابت دعا تأخیر میشود تا پاداش درخواست كننده بیشتر و جزای آرزومند كاملتر شود، گاهی درخواست میكنی امّا پاسخ داده نمیشود، زیرا بهتر از آنچه خواستی به زودی یا در وقت مشخّص، به تو خواهد بخشید، یا به جهت اعطاء بهتر از آنچه خواستی، دعا به اجابت نمیرسد، زیرا چه بسا خواستههایی داری كه اگر داده شود مایه هلاكت دین تو خواهد بود، پس خواستههای تو به گونهای باشد كه جمال و زیبایی تو را تأمین، و رنج و سختی را از تو دور كند، پس نه مال دنیا برای تو پایدار، و نه تو برای مال
دنیا باقی خواهی ماند.
12 ضرورت یاد مرگ
پسرم، بدان تو برای آخرت آفریده شدی، نه دنیا، برای رفتن از دنیا، نه پایدار ماندن در آن، برای مرگ، نه زندگی جاودانه در دنیا، كه هر لحظه ممكن است از دنیا كوچ كنی، و به آخرت در آیی. و تو شكار مرگی هستی كه فرار كننده آن نجاتی ندارد، و هر كه را بجوید به آن میرسد، و سرانجام او را میگیرد. پس، از مرگ بترس نكند زمانی سراغ تو را گیرد كه در حال گناه یا در انتظار توبه كردن باشی و مرگ مهلت ندهد و بین تو و توبه فاصله اندازد، كه در این حال خود را تباه كردهای. پسرم فراوان بیاد مرگ باش، و به یاد آنچه كه به سوی آن میروی، و پس از مرگ در آن قرار میگیری. تا هنگام ملاقات با مرگ از هر نظر آماده باش، نیروی خود را افزون، و كمر همّت را بسته نگهدار كه ناگهان نیاید و تو را مغلوب سازد. مبادا دلبستگی فراوان دنیا پرستان، و تهاجم حریصانه آنان به دنیا، تو را مغرور كند، چرا كه خداوند تو را از حالات دنیا آگاه كرده، و دنیا نیز از وضع خود تو را خبر داده، و از زشتیهای روزگار پرده برداشته است.
13 شناخت دنیا پرستان
همانا دنیا پرستان چونان سگهای درنده، عو عو كنان، برای دریدن صید در شتابند، برخی به برخی دیگر هجوم آورند، و نیرومندشان، ناتوان را میخورد، و بزرگترها كوچكترها را. و یا چونان شترانی هستند كه برخی از آنها پای بسته، و برخی دیگر در بیابان رها شده، كه راه گم كرده و در جادّههای نامعلومی در حركتند، و در وادی پر از آفتها، و در شنزاری كه حركت با كندی صورت میگیرد گرفتارند، نه چوپانی دارند كه به كارشان برسد، و نه چرانندهای كه به چراگاهشان ببرد. دنیا آنها را به راه كوری كشاند. و دیدگانشان را از چراغ هدایت بپوشاند، در بیراهه سرگردان، و در نعمتها غرق شدهاند، كه نعمتها را پروردگار خود قرار دادند. هم دنیا آنها را به بازی گرفته، و هم آنها با دنیا به بازی پرداخته، و آخرت را فراموش كردهاند. اندكی مهلت ده، بزودی تاریكی بر طرف میشود، گویا مسافران به منزل رسیدهاند، و آن كس كه شتاب كند به كاروان خواهد رسید. پسرم بدان آن كس كه مركبش شب و روز آماده است همواره در حركت خواهد بود، هر چند خود را ساكن پندارد، و همواره راه میپیماید هر چند در جای خود ایستاده و راحت باشد.
14 ضرورت واقع نگری در زندگی (ارزشهای گوناگون اخلاقی)
به یقین بدان كه تو به همه آرزوهای خود نخواهی رسید، و تا زمان مرگ بیشتر زندگی نخواهی كرد، و بر راه كسی میروی كه پیش از تو میرفت، پس در به دست آوردن دنیا آرام باش، و در مصرف آنچه به دست آوردی نیكو عمل كن، زیرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا كه به تاراج رفتن اموال كشانده شد. پس هر تلاشگری به روزی دلخواه نخواهد رسید، و هر مدارا كنندهای محروم نخواهد شد. نفس خود را از هر گونه پستی باز دار، هر چند تو را به اهدافت رساند، زیرا نمیتوانی به اندازه آبرویی كه از دست میدهی بهایی به دست آوری. برده دیگری مباش«»، كه خدا تو را آزاد آفرید، آن نیك كه جز با شر به دست نیاید نیكی نیست، و آن راحتی كه با سختیهای فراوان به دست آید، آسایش نخواهد بود. بپرهیز از آن كه مركب طمع ورزی تو را به سوی هلاكت به پیش راند، و اگر توانستی كه بین تو و خدا صاحب نعمتی قرار نگیرد، چنین باش، زیرا تو، روزی خود را دریافت میكنی، و سهم خود بر میداری، و مقدار اندكی كه از طرف خدای سبحان به دست میآوری، بزرگ و گرامیتر از (مال) فراوانی است كه از دست بندگان دریافت میداری، گرچه همه از طرف خداست. آنچه با سكوت از دست میدهی آسانتر از آن است كه با سخن از دست برود، چرا كه نگهداری آنچه در مشك است با محكم بستن دهانه آن امكان پذیر است ونگهداری آنچه كه در دست داری،پیش من بهتر است از آن كه چیزی از دیگران بخواهی، و تلخی نا امیدی بهتر از درخواست كردن از مردم است. شغل همراه با پاكدامنی، بهتر از ثروت فراوانی است كه با گناهان به دست آید، مرد برای پنهان نگاه داشتن اسرار خویش سزاوارتر است، چه بسا تلاش كنندهای كه به زیان خود میكوشد، هر كس پر حرفی كند یاوه میگوید، و آن كس كه بیندیشد آگاهی یابد، با نیكان نزدیك شو و از آنان باش، و با بدان دور شو و از آنان دوری كن. بدترین غذاها، لقمه حرام، و بدترین ستمها، ستمكاری به ناتوان است. جایی كه مدارا كردن درشتی به حساب آید به جای مدارا درشتی كن، چه بسا كه دارو بر درد افزاید، و بیماری، درمان باشد، و چه بسا آن كس كه اهل اندرز نیست، اندرز دهد، و نصیحت كننده دغل كار باشد. هرگز بر آرزوها تكیه نكن كه سرمایه احمقان است، و حفظ عقل، پند گرفتن از تجربههاست، و بهترین تجربه آن كه تو را پند آموزد. پیش از آن كه فرصت از دست برود، و اندوه ببار آورد، از فرصتها استفاده كن. هر تلاشگری به خواستههای خود نرسد، و هر پنهان شدهای باز نمیگردد. از نمونههای تباهی، نابود كردن زاد و توشه آخرت است.
هر كاری پایانی دارد، و به زودی آنچه برای مال
تو مقدّر گردیده خواهد رسید. هر بازرگانی خویش را به مخاطره افكند. چه بسا اندكی كه از فراوانی بهتر است نه در یاری دادن انسان پست چیزی وجود دارد و نه در دوستی با دوست متّهم، حال كه روزگار در اختیار تو است آسان گیر، و برای آن كه بیشتر به دست آوری خطر نكن. از سوار شدن بر مركب ستیزه جویی بپرهیز.
15 حقوق دوستان
چون برادرت از تو جدا گردد، تو پیوند دوستی را بر قرار كن، اگر روی برگرداند تو مهربانی كن، و چون بخل ورزد تو بخشنده باش، هنگامی كه دوری میگزیند تو نزدیك شو، و چون سخت میگیرد تو آسان گیر، و به هنگام گناهش عذر او بپذیر، چنان كه گویا بنده او میباشی، و او صاحب نعمت تو میباشد. مبادا دستورات یاد شده را با غیر دوستانت انجام دهی، یا با انسانهایی كه سزاوار آن نیستند بجا آوری، دشمن دوست خود را دوست مگیر تا با دوست دشمنی نكنی. در پند دادن دوست بكوش، خوب باشد یا بد، و خشم را فرو خور كه من جرعهای شیرینتر از آن ننوشیدم، و پایانی گواراتر از آن ندیدهام. با آن كس كه با تو درشتی كرده، نرم باش كه امید است به زودی در برابر تو نرم شود، با دشمن خود با بخشش رفتار كن، زیرا سرانجام شیرین دو پیروزی است (انتقام گرفتن یا بخشیدن) اگر خواستی از برادرت جدا شوی، جایی برای دوستی باقی گذار، تا اگر روزی خواست به سوی تو باز گردد بتواند، كسی كه به تو گمان نیك برد او را تصدیق كن، و هرگز حق برادرت را به اعتماد دوستی كه با او داری ضایع نكن، زیرا آن كس كه حقّش را ضایع میكنی با تو برادر نخواهد بود، و افراد خانوادهات بد بختترین مردم نسبت به تو نباشند، و به كسی كه به تو علاقهای ندارد دل مبند، مبادا برادرت برای قطع پیوند دوستی، دلیلی محكمتر از برقراری پیوند با تو داشته باشد، و یا در بدی كردن، بهانهای قویتر از نیكی كردن تو بیاورد، ستمكاری كسی كه بر تو ستم میكند در دیدهات بزرگ جلوه نكند، چه او به زیان خود، و سود تو كوشش دارد، و سزای آن كس كه تو را شاد میكند بدی كردن نیست.
16 ارزشهای اخلاقی
پسرم بدان كه روزی دو قسم است، یكی آن كه تو آن را میجویی، و دیگر آن كه او تو را میجوید، و اگر تو به سوی آن نروی، خود به سوی تو خواهد آمد، چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز، و ستمكاری به هنگام بینیازی همانا سهم تو از دنیا آن اندازه خواهد بود كه با آن سرای آخرت را اصلاح كنی، اگر برای چیزی كه از دست دادی ناراحت میشوی، پس برای هر چیزی كه به دست تو نرسیده نیز نگران باش. با آنچه در گذشته دیده یا شنیدهای، برای آنچه كه هنوز نیامده، استدلال كن، زیرا تحوّلات و امور زندگی همانند یكدیگرند، از كسانی مباش كه اندرز سودشان ندهد، مگر با آزردن فراوان، زیرا عاقل با اندرز و آداب پند گیرد، و حیوانات با زدن. غم و اندوه را با نیروی صبر و نیكویی یقین از خود دور ساز. كسی كه میانه روی را ترك كند از راه حق منحرف میگردد، یار و همنشین، چونان خویشاوند است. دوست آن است كه در نهان آیین دوستی را رعایت كند. هوا پرستی همانند كوری است. چه بسا دور كه از نزدیك نزدیكتر، و چه بسا نزدیك كه از دور دورتر است، انسان تنها، كسی است كه دوستی ندارد، كسی كه از حق تجاوز كند، زندگی بر او تنگ میگردد، هر كس قدر و منزلت خویش بداند حرمتش باقی است، استوارترین وسیلهای كه میتوانی به آن چنگ زنی، رشتهای است كه بین تو و خدای تو قرار دارد. كسی كه به كار تو اهتمام نمیورزد دشمن توست. گاهی نا امیدی، خود رسیدن به هدف است، آنجا كه طمع ورزی هلاكت باشد. چنان نیست كه هر عیبی آشكار، و هر فرصتی دست یافتنی باشد، چه بسا كه بینا به خطا میرود و كور به مقصد رسد. بدیها را به تأخیر انداز، زیرا هر وقت بخواهی میتوانی انجام دهی. بریدن با جاهل، پیوستن به عاقل است، كسی كه از نیرنگبازی روزگار ایمن باشد به او خیانت خواهد كرد، و كسی كه روزگار فانی را بزرگ بشمارد، او را خوار خواهد كرد. چنین نیست كه هر تیر اندازی به هدف بزند، هر گاه اندیشه سلطان تغییر كند، زمانه دگرگون شود. پیش از حركت، از همسفر بپرس، و پیش از خریدن منزل همسایه را بشناس. از سخنان بی ارزش و خنده آور بپرهیز، گر چه آن را از دیگری نقل كرده باشی.
17 جایگاه زن و فرهنگ پرهیز
در امور سیاسی كشور از مشورت با زنان بپرهیز، كه رأی آنان زود سست میشود، و تصمیم آنان ناپایدار است. در پرده حجاب نگاهشان دار، تا نامحرمان را ننگرند، زیرا كه سختگیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است. بیرون رفتن زنان بدتر از آن نیست كه افراد غیر صالح را در میانشان آوری، و اگر بتوانی به گونهای زندگی كنی كه غیر تو را نشناسند چنین كن. كاری كه برتر از توانایی زن است به او وامگذار، كه زن گل بهاری است، نه پهلوانی سخت كوش، مبادا در گرامی داشتن زن زیاده روی كنی كه او را به طمع ورزی كشانده برای دیگران به ناروا شفاعت كند. بپرهیز از غیرت نشان دادن بیجا كه درستكار را به بیمار دلی، و پاكدامن را به بدگمانی رساند