💢نگاهی بر ادله اهل سنت در تقدس صحابه
◼️یکی از ادلهای اهل سنت برای تقدیس صحابه این آیه است که «وَ الَّذينَ جاؤُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ[حشر/10] کسانی که پس از (مهاجرین و انصار) میآیند، میگویند: پروردگارا! ما را و برادرانمان را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفتهاند، بیامرز، و کینهای در دلهایمان، جای مده. پروردگارا تو دارای رأفت و رحمت فراوان هستی»، بر این موضوع دلالت دارد که آیندگان و مؤمنان باید، نسبت به اصحاب پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) هیچگونه کینه، و بُغضی در دلهایشان جای ندهند، بلکه همواره برای آنان طلب آموزش نمایند.
👈قبل از پاسخ به این، ادعا، باید به این نکته اشاره کنیم که قرآن مجید کتابی است که، مجموع آن باید مد نظر قرار گیرد، تا بتوان مطلبی را به آن نسبت داد.
✅قرآن كریم صحابه پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را همانند همه مسلمانان در تمامی زمانها به دو گروه خوب و بد تقسیم می كند؛ خوبان را میستاید[فتح/18؛29] و بدان را نكوهش میكند، [توبه/101 ؛حجرات/6]
⁉️شاید در اینجا این مطلب به ذهن بیاید که، حدأقل افرادی که تقدم در اسلام داشتهاند، و یا رفتارشان در صلح حدیبه مورد تأیید قرآن است، دارای مقامی والا هستند، و نباید در مورد آنها سخنی گفت، و قضاوتی داشت.
✅در اینجا باید به این حقیقت اشاره کرد، که ملاک داوری در مورد افراد، مقدار متابعتی است که از مسیر حقیقت داشتهاند، آنچنان که حضرت ابراهیم(علیهالسلام) کسانی را که از راه وی متابعت کنند، به خویش منصوب میکند و میفرماید: «فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی [ابراهیم/36] هرکس از من متابعت کند، از من است».
👈پس با این ملاک، اگر افرادی متابعت رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) را در زمان حیات و پس از وفاتش انجام دادهاند، این تأیید برایشان مغفرت و رحمت الهی را به همراه دارد، ولی اگر در ادامه زندگی خویش با پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) به مخالفت برخواسته باشد، این آیات نمیتواند ملاک تأیید رفتارهای آنان باشد، آنچنان که قرآن در ابتدای امر، قوم بنیاسرائیل را به عنوان بهترین قوم معرفی میکند [بقره/47] ولی در آیاتی دیگر، زمانی که به مخالفت با فرامین الهی بر میخیزند، خداوند متعال آنان را لعن میکند[مائده/13] و یا در آیه دیگر، آنان را ظالم معرفی میکند[بقره/51]
#اهل_تسنن #صحابه #خلفا
🆔 @kalamema
💢 شناخت خداوند متعال از زبان امام صادق(علیه السلام)
◼️ «هشام بن حكم» میگويد: منکر خدایی از امام صادق(علیهالسلام) پرسید: خدا چيست؟
🔳 فرمود: «او چیزی است بر خلاف همه چيزها، او چيزي است به حقيقت معنى «چيز» جز اينكه جسم نيست، صورت نيست، ديده نمیشود، لمس نگردد، و به هيچ يك از حواس پنجگانه حس نشود، خاطرهها دركش نكنند و گذشت روزگار، كاهشش ندهد و سپرى شدن زمان دگرگونش نسازد.
◼️ آن مرد گفت: آیا خدا شنوا و بيناست؟
🔳 حضرت فرمود: آری او شنوا و بيناست؛ شنواست بدون گوش، بيناست بدون ابزار دیدن، بلكه با نفس خود میشنود و میبيند؛ اينكه گفتم: به نفس خود میشنود، معنايش اين نيست كه او چيزي است و نفسش چيزی ديگر؛ بلكه خواستم آنچه در دل دارم را با لفظ بیان کنم؛ چرا که از من سوال کردی و من نیز خواستم پاسخ دهم، حقيقت اين است كه او با تمام ذاتش میشنود و معناى تمام، اين نيست كه او جزء داشته باشد، بلکه او شنوا، بينا، دانا و آگاه است بدون آنكه ذات او و صفاتش با هم اختلاف و كثرتی داشته باشند.
◼️ آن مرد گفت: پس حقیقت خدا چیست؟
🔳 حضرت فرمود: او رب (پروردگار) است، او معبود است، او اللَّه است، اينكه میگويم: اللَّه است، منظورم اثبات حروف «الف، لام، هاء» برای او نيست، بلكه منظور من اثبات معنایی است که از این حروف فهمیده میشود اوست خالق و مورد پرستش و عبادت تمام اشیاء.
◼️ او گفت: هر چيزی كه در ذهن قرار گیرد، مخلوق است؛
🔳 حضرت فرمود: این سخن تو درست نیست و اگر چنين باشد، خداشناسى از ما ساقط است؛ زيرا ما جز به وسیله ذهن نمیتوانیم اشیاء خارجی را بشناسیم؛ ما معتقدیم هر چيزی كه حقيقتش با حواس آدمی درک شود و محدود گردد، مخلوق است. در خداوند متعال و خالق اشیاء، نه جنبه نفی وجود دارد و نه جنبه تشبیه به موجودات دیگر؛ زيرا كه «نفى» نبودن است و هر نبودنی نقص است، تشبيه (مانند چيزى بودن) نیز صفت مخلوق است كه اجزايش به هم پيوستگى و هماهنگى آشكارى دارند، بنابراین چارهای نیست جز اینکه بگوییم چون مخلوقاتی وجود دارد، قطعا صانع و خالقی دارند، و آن خالق با این مخلوقات هیچ شباهتی ندارد.
....
📌ادامه این مناظره را میتوانید در این نوشتار بخوانید:
🌐?https://www.welayatnet.com/fa/news/19240
#خداشناسی #امام_شناسی #امام_صادق
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💢یک توپ دارم قلقلیه ....
#مومنی
🆔 @kalamema
💠چرا به امام ششم شیعیان، «صادق» گفته میشود؟
💢امام جعفرصادق(علیهالسلام) امام ششم شیعیان جهان است که در سال 80 هجری(ق.م) به دنیا آمد. مادر آن حضرت «امفروه» دختر «قاسم بن محمد بن ابیکر» است. از کنیههای حضرت «ابوعبدالله» است، به این اعتبار به حضرت ابوعبدالله میگفتند که پسر دوم ایشان عبدالله افتح بوده است.[1]
✅مشهورترین لقب حضرت«صادق» به معنای راستگو است. اما از آنجا که همه ائمه اطهار(علیهمالسلام) راستگو بودهاند، به طبع دادن این لقب به حضرت، باید دارای وجهی باشد.
1⃣. مشهورترین وجه در این باره، حدیثی است از زبان پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) که در آن آمدن امام صادق(علیهالسلام) و دعوای امامت از سوی جعفر کذاب را پیشگویی کرده است؛ بر اساس این حدیث، پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) از مخاطبانش میخواهد که تا وقتی جعفر کذاب که فرزند امام هادی(علیهالسلام) پیدا میشود به «جعفر بن محمد» جعفر صادق بگویند. جعفری که فرزند امام هادی(علیهالسلام) و عموی امام زمان(عجاللهتعالیفرجهالشریف) است بعدا ظاهر میشود و ادعایی دروغین دارد و به او «جعفر کذاب» میگویند.[2]
2⃣. دیگر روایات درباره لقب «صادق» خبری است به نقل از امام سجاد(علیهالسلام) مبنی بر اینکه نام حضرت در آسمان «صادق» است.[3]
3⃣. و نیز خبری متضمن اینکه میان حضرت و یکی از زعمای بنیعباس خصومتی برخواست و آنان از تربت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) داوری خواستند و از قبر ندا برخواست که در مدعای خود«جعفر» صادق است .
4⃣. ابوالفرج اصفهانی وجه لقب حضرت به صادق را از آن رو دانسته است که پیشگویی حضرت درباره کشته شدن نفس زکیه تحقق یافت؛ از همین رو ابوجعفر منصور وقتی به خلافت رسید، حضرت را صادق نامید، خود به هنگام نام بردن از حضرت از آن استفاده میکرد و این لقب برای حضرت شهرت یافت.[4]
📚پینوشت
[1]. دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج 18 ص 180 ، جعفر صادق ع امام
[2]. فضل بن شاذان، 210 ؛ ابن بابویه ، کمال، 319؛ راوندی، 364
[3]. القاب،ص 60
[4]. ابن شهر اشوب، همان، 3/ 392- 393
#امام_شناسی #امام_صادق #صفات_ائمه
🆔 @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مقام و منزلت امام صادق(علیه السلام) در کلام مخالفان مذهب تشیع
👈 این مطلب را از آیت الله العظمی وحید بشنوید.
#امام_شناسی #امام_صادق #فضائل_اهل_بیت
🆔 @kalamema
⁉️ چرا امام صادق (علیه السلام) با این همه یار، برای رسیدن به خلافت جنگ نکرد؟
✅ برای پاسخ به این شبهه لازم است، ابتدا به موضوعی که در کتاب بحارالانوار نقل شده است، اشاره کنیم،
👈 شخصی به نام سهیل بن حسن خراسانی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسیده و از ایشان علت قیام نکردن را جویا شد!؟
👈 امام صادق (علیه السلام) در پاسخ این سوال از وی درخواست کرد که وارد تنور روشن شود، این مرد خراسانی ترسیده و خدمت حضرت عرضه داشت یابن رسوال الله من با این آتش سوزان چکار کنم؟ از من در گذر حضرت فرمودند بخشیدم .
👈 در این هنگام هارون مکی وارد شد، و خدمت حضرت سلام کرد، حضرت جواب سلام او را داد و فرمودند: داخل تنور شو، امام با مرد خراسانی وارد صحبت شد و امام از اوضاع خراسان پرسید و...سپس امام به مرد خراسانی فرمودند: برو داخل تنور را نگاه کن، وقتی مرد خراسانی رفت پیش تور، دید هارون مکی چهار زانو داخل تور نشسته است .
👈 امام صادق (علیه السلام) به مرد خراسانی فرمودند: از اینها چند نفر در خراسان پیدا می شوند؟
👈 وی عرضه داشت یک نفر هم پیدا نمیشود امام به ایشان فرمودند: ما در زمانی که پنج نفر یار مثل هارون مکی نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد، ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر می دانیم.[ بحارالانوار،ج 47، ص123ــ 124]
✳️ بنابراین امام اگر بخواهد جنگ کند باید سرباز و یاری داشته باشد که بدون چون و چرا به کلام فرمانده گوش دهد، در واقع داشتن چنین نیروی جز شکست چیزی دیگری در پی نخواهد داشت، با بررسی به موقعیت امام بخوبی روشن میشود که امام دارای چنین نیروی نبود و کسانی مانند ابومسلم خراسانی و ابوسلمه خلان که حضرت را به مبارزه بر علیه دشمن دعوت میکردند دنبال منافع خود بودند.
#امام_شناسی #امام_صادق (علیهالسلام) #شبهات
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💢تمام کمبودهای زندگی پشت پرده هست، عمداً نمیده، میخواد عکسالعمل تو را ببینه.
#پناهیان
🆔 @kalamema
#گفتگو
💢 شباهت و تفاوت آتئیست با خداپرست
◼️آتئیست: مگر عقل نمیگوید هر چیزی، سازندهای دارد؟
✳️من: نه، این سخن اشتباه است و عقل چنین حکمی ندارد.
◼️آتئیست: پس شما خداپرستان چرا میگویید که آسمان و زمین سازندهای دارد و از این راه خدا را ثابت میکنید؟
✳️من: ببینید، عقل میگوید هر پدیده به سازنده نیاز دارد؛ اما هر چیزی، لزوما نیاز به سازنده ندارد.
◼️آتئیست: مگر پدیده و چیز، با هم فرق دارند؟
✳️من: بله، تفاوت در این است که پدیده زمانی نبوده و پس از آن پدید آمده است؛ پس به پدید آورندهای نیاز دارد. شما به اطرافتان نگاه کنید! آنچه را که می بینید، همه پدیده هستند، اما اگر موجودی باشد که نتوان زمانی را تصور کرد که نبوده، او پدیده نیست و نیاز به سازنده ندارد، چون همیشه بوده؛ به این مثال دقت کنید: شیء برای چرب شدن به روغن نیاز دارد، اما خود روغن چطور؟ ما خدای عالم را پدیده نمیدانیم، او به وجود آمده نیست، وجودی است که در بودنش به چیزی نیاز ندارد و همه ی جهان هستی نیازمند و ساخته شده به دست اوست.
◼️آتئیست: چه خوب شد! با این بیان شما، هم فرضیه ی ما جان گرفت و هم این که دیگر تفاوتی با هم نداریم.
✳️من: چطور؟
◼️آتئیست: شما می گویید که در آغاز و پیش از هر ساخته شدهای، چیزی هست که ساخته نشده و در نتیجه نیاز به سازنده ندارد و همهی موجودات جهان را هم او ساخته است. نامش را خدا میگذارید و ما هم میگوییم که چیزی در آغاز هست که سازنده ندارد و همه چیز را او در روند تکاملیاش ساخته و نامش را ماده میگذاریم.
✳️من: موافقم و خوشحالم که با پذیرش بیان من، نیاز به یک وجود نخستین را پذیرفتید. دیدید که برای هستی، بایستی شروعی را باور کرد که همه چیز به او برگردد و این شباهت ماست؛ اما تفاوت ما در این است که شما، نقطه ی شروع را اتم، ملکول و ماده ی بی شعورِ فاقد توانایی و دانایی میدانید که همهی چیزهای دانا و توانا را درست کرده! و ما نقطهی شروع را خدای دانا و توانا معرفی میکنیم. قضاوت با شما، کدام پسندیده و پذیرفتنی است؟
◼️آتئیست: بیشتر توضیح بدید!
✳️من: ببینید! ماده چیست؟ آیا ماده دارای اجزای تشکیل دهنده هست، یا خیر؟
◼️آتئیست: خوب معلومه، علوم تجربی مدرن تا دل اتم را شکافته و الکترون، پروتون، نوترون و حتی کوارک را توصیف کرده است.
✳️من: خوب، بزرگوار! آیا این ماده (متریال) که از ذرات بنیادین مثل الکترون و ... شکل گرفته، در هست شدنش به این ذرات نیازمند است یا خیر؟ اگر بگویید نیاز ندارد، پس باید بتواند بدون این ذرات هم هست شود. میپذیرید؟!
◼️آتئیست: نه. نمیپذیرم. ماده بدون ذراتش، اصلا ماده نیست. اصلا تعریف ماده، یعنی جسم دارای امتداد و الکترون، نوترون، پروتون.
✳️من: خیلی خوب! حالا میشه بفرمایید که چطور نیاز این ماده برطرف شده تا هست بشه. اگر بگویید خودش که معقول نیست؛ چون خودش که نداشت. خودش که سرتا پا نیاز بود. اگر فرد فقیری را دیدیم که پول دار شده، منطقی و معقول آن است که بگوییم، یک آدم فقیر مثل خودش به او پول داده یا بگوییم یک ثروتمند؟ اگر بگویید از دیگری. باید بگویید آن دیگری ماده بود یا غیر ماده. ماده که پذیرفتید نیازمند است؛ پس باید بگویید غیر ماده. خوب آن غیر ماده که نیازمند نیست و نیاز دیگران را برآورده می سازد، چه نام دارد؟ ما میگوییم نامش خداست، حال شما هر نامی بر آن مینهید، تفاوتی در اصل وجودش نمیکند.
◼️آتئیست: باید در این زمینه فکر کنم.
#آتئیسم #خداناباور #خداشناسی #براهین_اثبات_خدا #شبهات #علیت
🆔 @kalamema
#گفتگو
💢مناظرهای با یک آتئیست در بحث اخلاق
✅یکی از نکات مهمی که منکرین خدا نمیتوانند، آن را انکار کنند، موضوع رابطه اخلاق با دین است. در ادامه به بحثی که در این زمینه بین یک شخص دیندار و یک منکر خدا انجام شده است را از نظر میگذرانیم.
◼️منکر خدا: دین من انسانیت است.
🔳دیندار: یعنی چی!؟
◼️منکر خدا: یعنی من هر کار خوبی را برای مردم انجام میدهم، فقط به خاطر انسانیت است، نه رنگ یا نژاد یا مذهبشان!؟
🔳دیندار: از دیدگاه من، اگر دین وجود نداشته باشد، انجام کار اخلاقی بیمعنا، بلکه دیوانگی است.
◼️منکر خدا: چرا!؟
🔳دیندار: میشه قبل از پاسخ به سوال شما، چند سوال ساده از شما بپرسم!؟
◼️منکر خدا: بفرمایید.
🔳دیندار: شما هیچ دینی را قبول ندارید!؟
◼️منکر خدا: نه ندارم.
🔳دیندار: پس به تبع آن، خداوند متعال و قیامت را هم قبول نمیکنید.
◼️منکر خدا: بله درست است.
🔳دیندار: به نظر خودت در دنیا چقدر عمر خواهید کرد!؟
◼️منکر خدا: حدود 80 سال.
🔳دیندار: انسان، چرا زندگی میکند!؟
◼️منکر خدا: برای اینکه از زندگی لذت ببرد.
🔳دیندار: اکنون یک سوال ساده، اگر قرار هست شما در دنیا 80 سال زندگی کنید، و از آن لذت ببرید، پس چرا باید برای دیگران از این لذتها و خوشیها چشم بپوشید، آن هم زمانی که برای شما منفعت و سودی ندارد!؟
◼️منکر خدا: به خاطر اینکه اگر این کارها را انجام ندهیم، دیگران، در حق ما انجام نخواهند داد، به همین خاطر دچار زیان و آسیب خواهیم شد.
🔳دیندار: پس شما اعتراف کردی که کار خوب، را به این خاطر انجام میدهید که از سوی دیگران منفعتی برسد یا زیانی دفع شود.
◼️منکر خدا: درست است.
🔳دیندار: پس دیگر چه معنایی دارد که بگویید دین من انسانیت است، شما ملاک کار خوب، را منفعت خویش قرار دادهاید، از سوی دیگر، بعضی کارها وجود دارد که در ظاهر خوب و پسندیده است، ولی با مبنای شما سازگاری ندارد.
◼️منکر خدا: میشه یک مثال بزنید.
🔳دیندار: بله، مثل دفاع از کشور، خانواده و ایثار و .... که سبب میشود انسان از بین برود، زیرا پس از مرگ ــ بنا بر اندیشه شما ــ انسان نیست و نابود میشود و دیگر نیست که لذت ببرد.
◼️منکر خدا: نه این گونه نیست، پس از مرگ نام و شهرتی باقی میماند.
🔳دیندار: وقتی که من نیستم، این نام و شهرت چه سودی برای من خواهد داشت!؟ و چه لذتی میتواند برای من ایجاد کند، این سخن عاقلانه نیست، این در حالی است که یک شخص دیندار کارهای خوبی را انجام میدهد، و میداند که سود و لذت آن را خواهد دید، زیرا چنین فردی، اگر فرضاً از دنیا برود، به قیامت قائل است که در آنجا هر کسی نتیجه رفتار خویش را خواهد دید.
◼️منکر خدا: تا الان به این موضوع فکر نکرده بود.
🔳دیندار: پس لطف کنید در مورد این موضوع بیشتر اندیشه کنید، اکنون که میخواهید در مورد این موضوع فکر کنید، لطف کنید به این موضوع نیز بیاندیشید، که اگر شخصی در اوج قدرت باشد، چرا باید برای دیگران کار خوب انجام دهد!؟ زیرا کسی نمیتواند به چنین فردی آسیب بزند!؟
#فلسفه_اخلاق #آتئیسم #خداناباور #دین #اخلاق
🆔 @kalamema
💢 #سنتی که #خلیفه_دوم برای آیندگان در #بیت_المال قرار داد!؟
🔳رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) در دوران حاکمیتاش بیت المال را ذخیره نمیکرد، اموالی که به دست آن حضرت میرسید اگر حق جنگ جویان و یا فقیران و امثال آنهابود، در اسرع وقت بین آنها تقسیم میکرد و تلاش میکرد چیزی از اموال عمومی نزد آن حضرت باقی نماند. غنیمتهای جنگی را در همان میدان جنگ تقسیم میکرد، مگر آنکه مصلحت مسلمین در آن باشد که از محل جنگ دور گردند و به محلی دیگری برای تقسیم غنایم بیایند.
👈در زمان خلیفه دوم، فتوحات زیادی واقع شد، و این رخداد، سبب سرازیر شدن غنایم زیادی به بیت المال و جامعه اسلامی گردید. از این رو، خلیفه تلاش کرد، با ایجاد دیوانی، به این اموال سر و سامانی دهد. این دیوان گرچه راهکاری مناسب در جهت ساماندهی این اموال بود، ولی از آن سو که خلیفه تلاش نمود، بر اساس برتریهای نادرست، گروهی را بر گروهی دیگر مقدم کند، موجب ایجاد تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعه اسلامی گردید. به عنوان مثال، در این دیوان، سپاه عرب بر سپاه عجم، عرب قحطان بر عرب عدنان، ... تفاوت داشت.
👈تاریخنویسان در تاریخهای خود نمونهای از ارقام متفاوت مقرریهای سپاهیان و کارمندان دولت اسلامی را ذکر کردهاند.[4] اختلاف ارقام حقوق بهتآور است. حقوق «عباس بن عبد المطلب» در سال 12000 درهم بود، در حالی که حقوق یک سپاهی مصری در سال از 300 درهم تجاوز نمیکرد...
◼️این شیوه خلیفه دوم، سنگ زیربنائی برای انحراف آیندگان بود، به گونهای که وقتی «عثمان» به خلافت رسید، تلاش نمود، اموال بیت المال را انباشته دلبخواهی تقسیم کند، به گونهای که مردم عادی، سهمی از بیتالمال نداشتند، ولی اقوام و خویشان خلیفه، سهم زیادی از این اموال میبردند.
✅سنتی که از خلفا برای آیندگان به یادگار ماند، همان اجتهاداتی بود که در مقابل قرآن و سنت پیامبر انجام میدادند و تلاش میکردند به آن رنگ و بوی دینی دهند، این در حالی است که زمانی امام علی(علیهالسلام) بعد از بیست و پنج سال به حکومت رسید، انحراف به قدری شدید بود که صحابه، که عدالت پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) را دیده بودند، در مقابل تقسیم عادلانه حضرت ایستادند. و آن را به عنوان بدعت معرفی کردند.
#اهل_تسنن #صحابه #خلفا
📌 برای مطالعه بیشتر و منابع این نوشتار مراجعه کنید به
🌐https://www.welayatnet.com/fa/news/88915
🆔 @kalamema
💢مقصر گرسنگیها در عالم
⁉️اگر خدا روزی رسان است چرا برخی از انسان ها از گرسنگی می میرند؟
✅ابتدا باید گفت طبق آموزه های وحیانی خداوند روزی بندگان را تضمين كرده، حتی قرآن کریم تاکید دارد: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَي اللَّهِ رِزْقُها [هود/ 6] هيچ جنبنده و موجود زندهای روی زمين نيست، مگر اين كه رزقش بر خداوند واجب است» این معنا در آیه 21 سوره ملك و آیه 23 و 58 ذاريات، نیز بیان شده است، لذا قطعا خداوند روزی همه را میفرستد.
👈البته این نکته باید تذکر داده شود که روزی رسان بودن خداوند متعال به این معنا نیست که خداوند متعال از سقف خانه مواد غذایی را فرو بفرستد، یا اینکه در جیب انسان بدون هیچ کاری پول بیاید. بلکه به این معناست که هر آنچه انسان لازم دارد و چه آنچه فقر او را برطرف میکند را در اختیار او قرار داده است که رسیدن به این رزق و روزی دو شرط دارد یکی تلاش خود انسان و دیگری نبود ظلم ظالمان.
1⃣. نکته اول در بحث رزق و روزی تلاش خود انسان برای به دست آورن روزی است، به همین خاطر است که کسانیکه بیشر تلاش میکنند، ثروت بیشتری به دست میآورند. مثلا خداوند هم زمین را قرار داده، هم آب و هم دانه را و هم علم کشاوری را به بشر آموخته است، پس تمام شرایط روزی دادن انسان را فراهم کرده است، حال اگر انسان تنبلی کند و به دنبال کشت و کار نرود، خود او مقصر است نه خدا.
2⃣.شرط دوم نبود ظلم ظالمان است، دنیا دار عمل است، انسان نیز مختار است و هر کاری میتواند انجام دهد، گاهی برخی افراد با در دست گرفتن قدرت، مانع رسیدن روزی به دیگران میشوند و همه منابع و همه ثروت را به نفع خود مصادره کرده و دیگران را به استثمار میکشند، در این صورت نیز گناه گرسنه ماندن برخی انسانها بر گردن این ظالمان است. پس خداوند تمام اسباب روزی و کسب ثروت در دنیا را برای همه انسانها قرار داده است، به شرط اینکه کسی مانع رسیدن روزیای که خداوند متعال مقدر کرده نشود، زیرا روند امور دنیایی بر اساس نظام علت و معلول است؛ پس اگر كسی مانع رسيدن رزق به عدهای شود، مقصر خدا نیست.
👈برای آگاهی به آمار زير توجه نمائيد: «در سال 1981 پنجاه ميليون نفر بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند. در همين سال جامعه اقتصادی اروپا، برای جلوگيری از پائين آمدن نرخها تصميم گرفت، مازاد مواد غذايی خود را به دريا بريزد... يكی از مقامات پنتاگون میگويد: توليدات غذايی را میتوان به جای سلاح به كار برد. ما بايد به اين سلاح توجه كنيم و با در نظر گرفتن موقعيت كشورهای فقير، در انديشه راههای استفاده از آن باشيم».[1]
✳️بر همین اساس دانشمندان اسلامی معتقدند: اگر قوانين اقتصادی اسلامی در دنيا حاكم شود، ديگر كسی از گرسنگی نمیميرد و حتی نيازمندی پيدا نمیشود تا به او صدقه بدهيم. همان طوری كه در روايات در وصف حكومت امام عصر(علیهالسلام) آمده است.[2] چنانکه بر مبنای آیات قرآن تاکید دارند: پول و ثروت باید در ميان همه طبقات پخش شود و اختصاص به يك طبقه معين نداشته باشد. كه فقط در بين آنها در يك مدار بسته حركت كند. در مدار بازی باشد كه همه مردم را شامل شود.[3] لذا ثروتمندان بايد طبق فرامین و احکام الهی مال خود را در اختيار ديگر افراد نیز بگذارند تا آنها همه سود ببرند. مثلا خمس و زكات مال خود را بدهند و انفاق كنند. البته اين بدان معنا نيست كه كسی حق ندارد ثروتمند شود. بلكه بدين معناست كه ثروت فقط بين ثروتمندان گردش نكند.
📚پی نوشت
[1]. خليليان، محمد جمال، اسلام و توسعه، مركز مطالعات حوزه علميه، قم، چاپ اول، ص 22.
[2]. مطهری، مرتضی، سيری در سيره ائمه اطهار، انتشارات صدرا، ص 273.
[3]. مطهری، مرتضی، آشنايی با قرآن، انتشارات صدرا، ج 6، ص 162، تفسير سوره حشر.
#اقتصاد #خداشناسی #عدالت #صفات_خدا #رزاقیت
🆔 @kalamema
#پاکدامنی_زنان_پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) 4
💢 نویسنده شبهای پیشاور، سلطان الواعظین: «ما شیعیان معتقد هستیم که هر کسی به زنان پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله)، مخصوصاً حفصه و عایشه تهمت قذف و فحشا بزند، ملحد کافر و ملعون است و خونش حلال است.»
#تشیع_انگلیسی #شیعه_انگلیسی #فرقه_شیرازیها #عایشه #اهل_تسنن #شیعه
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
⁉️چرا برخی اوقات خداوند متعال به برخی افراد رحم نمیکند و بلا را از ایشان بر نمیدارد!؟
👈شاید اگر شما هم توی زندگی سختی زیادی کشیدهاید به این خاطر باشد.
#فرحزاد
🆔 @kalamema