eitaa logo
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
1.1هزار دنبال‌کننده
270 عکس
205 ویدیو
7 فایل
✅محفلی برای اندیشیدن دغدغه‌های ذهنی و فکری دانیال بصیر دانشجوی دکتری فِرَق تشیع فقه و عرفان فلسفه و کلام تاریخ و سیاست کمی هم رسانه ارتباط: @danial_basir لینک: https://eitaa.com/joinchat/3961913545Cb5ab2d2c5e
مشاهده در ایتا
دانلود
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
تفکرِ برهنگی دستپخت کیست؟ امروز صحبت‌های آرش حیدری به اصطلاح جامعه‌شناس، در فضای مجازی وایرال شد و
آیا حقیقت انسان به بدنمندی اوست؟ استاد پارسانیا آیا حقیقت انسان به بدن و بدنمندی اوست یا علاوه بر این، مستغرق در بعد ثابت هم هست؟ اینکه انسان زمان را درک می‌کند و درک زمان دلیل بر این است که لایه ثابت و مجردی هم دارد و آن هم انسان است و بدن هم البته اوست و بخشی از اوست و این وجوه مختلف را هم دارد اما امپریسیسم و حس گرایان، همه واقعیت انسان را در همین بعد محسوس می‌دانند. بدن زمانمند و مکانمند است؛ زمان بر بدن می‌گذرد؛ اما شیئی که مستغرق در زمان باشد و همه حقیقتش زمانی باشد؛ درک زمان را نمی‌تواند داشته باشد؛ چون با زمان همه چیزش حرکت می‌کند که اگر اینگونه باشد چطور شما زمان را درک می‌کنید؟ فیلسوفان غربی نیز متوجه شده اندکه درک زمان، خودش زمانی است؛ کانت چون واقعیت را به واقعیت محسوس محدود می‌کند می‌گوید: درک زمان و مکان مربوط به عالم واقع نیست و از ذهن انسان است. این در بیرون واقع و سطحی از واقعیت انسان است که وجود دارد؛ از این رو چون واقع را در بیرون، صورت می‌دهیم؛ صورت‌هایی که نمی‌تواند واقعی باشد، از این جهت، چون این صُوَر برای واقع نیست و ما هستیم که این صور را به واقع می‌افکنیم؛ بنابراین وقتی از واقع خودش می‌خواهد شروع کند، از بدن خودش شروع می‌کند و ادعا می‌کند بخشی از ما واقعی است که حس تأیید می‌کند. «وجود اِمّا ثابت اِمّا مُتحرک» و انسان هر دو لایه وجود را در حضور خودش می‌بیند و حضور خودش را از لایه ثابت می‌بیند و اگر ثبات نداشت، تحرک و درک زمان و درک حرکت را نمی‌توانست بفهمد؛ و گرنه اگر خودش در حرکت بود؛ گذشته که‌ گذشت و باید در حال زیست کند. بالاخره معنای وجود؛ معنایی است که سَیَلان و زمان را هم می‌گیرد، یعنی نمی‌توانید بگویید جایی که سَیَلان است؛ واقعیت ندارد، اینگونه نیست بلکه حظی از واقعیت را دارد، همان گونه که ثبات دارد، همین که زمان را درک می‎کنید، همین درک نشاندهنده این است که ما یک وجودِ غیرزمانی داریم. اغلب فیلسوفان، حقایق عقلی و اثبات اینکه ما هستی مجرد داریم را از درک و ادراک انسان شروع می‌کردند؛ همینکه ما معانی عقلی را داریم و این معانی نمی‌توانند محسوس باشند و با حس درک نمیشوند، پس ما یک حسِّ غیرحسی هم داریم؛ ابن سینا در اول نَمَط چهارم می‌گوید: عده‌ای می‌گویند هرچه هست محسوس است و آنچه محسوس نیست؛ نیست، اما من از نگاه به محسوس و حکمی که راجع به محسوس می‎کنیم، ثابت می‌کنم یک امر غیرمحسوس هم داریم. @parsania_net @cafe_fekr
خوانشی از یک عکس این عکس کودکِ زباله گرد با آن گونی پاره را هر رسانه‌ای می‌تواند براساس جهانی که برای مخاطب خود می‌سازد، تفسیر و خوانش کند و در نهایت بهره خود را ببرد اما آنچه از این عکس به ذهن متبادر می‌شود و به طور صریح و آشکار معنایی را به مخاطب القا می‌کند، غیرت و شعور این کودک نسبت به کشور و پرچم ایران است. شعور و غیرتی که در این چند روز اخیر، عده‌ای روشنفکر، استاد و کارشناس و دلقک و شومن و سلبریتی و خودباخته و منفعت طلب، فاقد آن بودند و در قضایای پیش آمده حسابی قافیه را باختند. عده‌ای که برای سرنگونی و تجزیه این سرزمین، چنگ به هر ریسمان پوسیده‌ سعودی، صهیونیستی، انگلیسی زنند تا شاید در این وادی لقمه نانی نصیبشان گردد. در ضمن از این عکس، تصویری دیگری به ذهن خطور می‌کند و آن تصویری ناشاد از بی‌عدالتی و تبعیض از جامعه طبقاتی است که دستپختِ تفکر لیبرالیستی و پرت و پلاهای آدام اسمیت‌ها و نیلی‌ها و اقتصاددانهایست که تفکرشان را در دانشگاه‌ها نهادینه کردند سپس پایه و اساس آن را در دولت‌های کارگزاران و اصلاحات پی‌ریزی نمودند و دولت اعتدال به اوج خود رساندند. یک روی این تصویر غیرت ایرانی را نمایش می‌دهد ولی روی دیگرش حتما ناکارآمدی مسئولینی را بازتاب می‌کند که انقلاب را در موضوع عدالت سالیان سال به عقب کشاندند. پ.ن: مقام معظم رهبری: ما دهه‌ چهارم انقلاب را دهه‌ «پیشرفت و عدالت» نام‌گذاری کردیم؛ «پیشرفت» به‌معنای واقعی کلمه در کشور اتفاق افتاده است. «عدالت» را نمی‌گویم، درباره‌ عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ خودمان اعتراف می‌کنیم. دانیال بصیر @cafe_fekr
دشمن پدر، دوستِ پسر نمی‌شود. کسی که علیه گروهت است، علیه تو هم هست. کسی که دشمن عقاید و باورهایت است دشمن تو هم هست. اگر تو دشمنت را دشمن ندانی، انسان بخشنده و مهربانی نیستی بلکه احمقی. زیرا گرگ هرگز گوسفند را دوست نمی‌بیند. اگر گوسفند هم باشی، کسی نمی‌گوید بسیار سربه‌زیر و عاقل است بلکه زمانش که رسید تو را برای سر بریدن می‌برند. دانا نوزر جاف @cafe_fekr
این یک نبرد تمام عیار است نبرد بین خیر و شر زندگی و مرگ زیبایی و زشتی عشق و نفرت شرافت و بی عفتی ارجمندی و ذلت پاکنژادی و بد نژادی وارستگی و وابستگی آزادگی و بندگی جاودانگی و فراموشی شما در کدام سمت این نبرد هستید؟ در هر سمت از نبرد هستید فریاد بزنید اما سکوت نکنید چرا که @cafe_fekr
میگه موشک و پهپاد ندید به اوکراین تو حافظه تاریخی مردمش میمونه اتفاقا میگم تو حافظه تاریخی تو هم بمونه اوکراین یکی از پایگاه‌های اصلی آزمایشگاه های بیولوژیکی امریکاست اوکراین یکی از زراد خانه های اتمی شوروی بود اوکراین طی ۸ سال اخیر نزدیک به ششصد هزار نیروی ارتشی رو آموزش داد فقط برای جنگ با روسیه آموزش توسط ناتو و آمریکا در حافظه ی تاریخی مردمش بمونه غرب با چه وعده هایی ملت رو سپر خودشون کردند در حافظه ی تاریخی اونها بمونه یک دلقک غربگدا با تکیه بر کد خدا کشورش رو نابود کرد حافظه ی تاریخی همه مردم دنیا ثبت شده اونهایی که دشمن ما و حامی صدام بودند حامی داعش حامی طالبان حامی حاکم عربستان امارات قطر و رژیم صهیونیستی امروز حامی اوکراینه و اوکراین دشمن ماست فرقی با صدام نداره هم موشک میدیم هم پهپاد میدیم هم کمک مستشاری میکنیم به هیچ احدی ربط نداره چیزی که برای شما خوبه برای ما بده چطور غرب یک کشور و مردمش رو سپر خودش کرد ولی ما برای منافع خودمون از متحد مون حمایت نکنیم @cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام سخن همین است که جناب حسین علیزاده می فرماید: ‏"من تو وطنم مبارزه نمیکنم علیه وطنم من تو وطنم مبارزه میکنم برای وطنم" @cafe_fekr
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
#مثنوی_خوانی شه چو عجز آن حکیمان را بدید پابرهنه جانب مسجد دوید رفت در مسجد سوی محراب شد سجده‌گاه
از خدا جوییم توفیق ادب بی‌ادب محروم گشت از لطف رب بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد بلک آتش در همه آفاق زد مایده از آسمان در می‌رسید بی‌شری و بیع و بی‌گفت و شنید درمیان قوم موسی چند کس بی‌ادب گفتند کو سیر و عدس منقطع شد خوان و نان از آسمان ماند رنج زرع و بیل و داس‌مان باز عیسی چون شفاعت کرد حق خوان فرستاد و غنیمت بر طبق مائده از آسمان شد عائده چون که گفت انزل علینا مائده باز گستاخان ادب بگذاشتند چون گدایان زله‌ها برداشتند لابه کرده عیسی ایشان را که این دایمست و کم نگردد از زمین بدگمانی کردن و حرص‌آوری کفر باشد پیش خوان مهتری زان گدارویان نادیده ز آز آن در رحمت بریشان شد فراز ابر بر ناید پی منع زکات وز زنا افتد وبا اندر جهات هر چه بر تو آید از ظلمات و غم آن ز بی‌باکی و گستاخیست هم هر که بی‌باکی کند در راه دوست ره‌زن مردان شد و نامرد اوست از ادب پرنور گشته‌ست این فلک وز ادب معصوم و پاک آمد ملک بد ز گستاخی کسوف آفتاب شد عزازیلی ز جرات رد باب ص 8 - بیت از بیت 78 - 92 📚 در خصوص ادب نسبت به پروردگار مولانا مباحثی را مطرح می‌کند که اشاراتی به قوم موسی ع می‌کند که مطابق روایات پس از خروج از مصر به مدت چهل سال در سرزمین تیه سرگردان ماندند و خداوند نعمت‌های بسیاری را فرستاد ولی این قوم ناشکری کرد و آن نعمت آسمانی منقطع شد. در آیه 61 بقره این داستان بیان شده است. 📚بیان این داستان‌ها از زبان مولانا در وسط قصه پادشاه و کنیزک، صرفا بیان داستان نیست بلکه اشاره به این نکته دارد که تمامی مشکلات از ناحیه خود انسان است . زله: باقی مانده غذا فراز: بسته، باز: در بیت به معنای اولاست عزازیل: ابلیس @masnavi_manavi @cafe_fekr
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
#مثنوی_خوانی از خدا جوییم توفیق ادب بی‌ادب محروم گشت از لطف رب بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد بلک آ
خوانش مثنوی معنوی 2.mp3
3.26M
خوانش مثنوی معنوی 🎵 ص 8 - بیت از بیت 78 - 92 عنوان: از خداوند ولی‌التوفیق در خواستن توفیق رعایت ادب در همه حالها و بیان کردن وخامت ضررهای بی‌ادبی ⏱ مدت زمان 2:42 💾 حجم فایل 3.11 MB @masnavi_manavi @cafe_fekr
24.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی به گذشته می‌نگریم و تراث ایرانی - اسلامی را ورق می‌زنیم با این واقعیت روبرو می‌شویم که در فرهنگ ایرانی، سلبریتی با کارکرد امروزیَش اصلا وجود نداشته و این فرهنگ پذیرا همچون پدیده‌ای نبوده؛ ولی بالعکس فرهنگ ایرانی پدیده‌های مانند پهلوان، عیار و حتی قهرمان به معنای جوانمرد را جزو لاینفک فرهنگ خود می‌دانسته است. در این گفتگوی اینترنتی که رفقای خودم با هوشنگ امیراحمدی؛ مدیر مرکز مطالعاتی خاورمیانه در آمریکا داشتند به مسئله نقش پدیده سلبریتی در راه‌بری مردم در حوادث اخیر پرداختند که اشاره می‌شود که در فرهنگ ایران به جای سلبریتی، قهرمان و جوانمرد داریم. تختی‌ها و نامجوها هیچ وقت سلبریتی نیستند بلکه قهرمان‌اند. در جایی دیگر به این موضوع می‌رسد که در ایران خیلی ساده می‌شود سلبریتی شد اما در غرب اینگونه آسان نیست. سلبریتی علاوه بر زیبایی و شهرتی که دارد، در امور خیریه هم شرکت می‌کند و باید دستاوردهایی داشته باشد. @Fekrat_Net @cafe_fekr
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
این یک نبرد تمام عیار است نبرد بین خیر و شر زندگی و مرگ زیبایی و زشتی عشق و نفرت شرافت و بی عفتی ار
15.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علی علیزاده : آرمان علی وردی چرا سلاخی شد ؟ چرا حامیان کودتای رسانه‌ای در ایران در شهادت آرمان فریاد نزدند؟ امروز ما پدیده‌ای به نام داعش وطنی روبرو هستیم و ریشه های فرهنگی فراموش شده و گویا توسط کسانی که شعارشان لیبرالیسم و آزادی بیان است، به دوران قبل از رنسانس برگشته ایم. @cafe_fekr