eitaa logo
کافه پورسینا ☕️
118 دنبال‌کننده
143 عکس
480 ویدیو
0 فایل
💠 تحلیلی بر مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی روز ⚡️ ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران 💠 An analysis of political, cultural and social issues of the day ( Special for TUMS ) کافه پورسینا در پیامرسان تلگرام: https://t.me/cafe_poursina
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷 💢 گول آبنبات های خوشمزه رو نخوریم! 🔰 یکی از مفاهیم مهم در تولیدات رسانه‌ای «آبنبات فریبنده» است. این مفهوم به معنای، استفاده از عناصر بصری جذاب برای جلب توجه مخاطبان با پیام و دور ساختن حواس آن‌ها از محتوایی است که سازنده پیام مایل است کسی روی آن تمرکز نکند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ☕️ کافه پورسینا ؛ نگاهی به مسائل مهم روز 🆔 t.me/cafe_poursina (تلگرام) 🆔 eitaa.com/cafe_poursina (ایتا)
🏷 # نگاه_تحلیلی 💢 حمله زامبی ها 🔰 کلیشه‌ای‌ترین اثر گوش‌سپردن به موسیقی با محتوای غیرفرهنگی این است که قبح ضداخلاق، ضدارزش، ضدفرهنگ و خلاف بودن از میان می‌رود و مجموع قبیحات آن به عادت‌های فردی و جمعی کودکان و نوجوانان تبدیل می شود. 🔻 دیروز با ترندشدن آهنگ «نرو سمیه...» بر سر زبان‌ها افتاده بود و امروز با وایرال‌شدن موزیک‌ویدئوی «خاله لیلا...» و استفاده تبلیغاتی از نام و پوستر یکی از فیلم‌های سینمایی روز، به شهرت رسیده است. فرقی نمی‌کند هدف‌گذاری از تولید و پخش این نوع موسیقی بی‌محتوا با اشعار ضداخلاقی چه باشد؛ جذب میلیونی مخاطب، کسب سود و ثروت‌های آنچنانی، راه‌اندازی سایت‌های شرط‌بندی و قمار، رواج پنهان بی‌فرهنگی ‌یا ایجاد مکاتبی به‌اصطلاح هنری با عناوین منتهی به پسوند همانندساز و درگیرکننده «ایسم» مانند ساسی‌مانکنیسم و تتلوئیسم که بسیاری‌شان مدعی جریان‌سازی و جنبش‌آفرینی‌ با پایه‌ ایدئولوژی هستند. مهم جامعه هدف است که خواسته یا ناخواسته به نام شنیدن موسیقی مدرن، کام تجاوز، ابتذال و انحراف فرهنگی را شیرین می‌کنند! ⬇️ در ادامه بخشی از دلایل نام گذاری «حمله زامبی ها» را بررسی میکنیم؛ 🆔 @cafe_poursina
کافه پورسینا ☕️
🏷 # نگاه_تحلیلی 💢 حمله زامبی ها 🔰 کلیشه‌ای‌ترین اثر گوش‌سپردن به موسیقی با محتوای غیرفرهنگی این
🔸 فرم و محتوا در خدمت ابتذال ‌داود طالقانی‌، پژوهشگر و منتقد رسانه از دلایل علاقه‌مندی برخی کودکان و نوجوانان به موسیقی‌های بی‌محتوا و ترندشده در فضای مجازی می‌گوید: «اگر بخواهیم از منظرگاه رسانه چرایی تأثیرگذاری قطعه موسیقی‌ها و ترانه‌های وایرال‌شده در فضای رسانه‌های دیجیتال و مجازی را سبب‌شناسی کنیم، باید از ۲مؤلفه مهم نام ببریم. یکی از این مؤلفه‌ها، ویژگی طرب‌ناک و شورانگیزبودن این قطعات و تِرَک‌هاست که هر روز و هر ساعت در فضای رسانه‌های پرطرفدار دیجیتال دست‌به‌دست می‌شود؛ ویژگی جذابی که این افراد به‌اصطلاح خواننده مانند ساسی‌مانکن یا تتلو، داک‌دان یا برخی خوانندگان سبک هیپ‌هاپ درصدد سوءاستفاده از آن هستند؛ آهنگ‌هایی با فرم، قالب و ساختار نشاط‌آفرین و شادی‌آور که نیاز نسل امروز با توجه به مقتضیات عصر مدرن است. به‌عبارتی دیگر، ریتم شش‌وهشت این نوع از موسیقی و آهنگ‌ها را طوری طراحی می‌کنند و می‌سازند که مناسب سلیقه و جنس مجالس و دورهمی‌های مختلف گروه سنی کودک، نوجوان و جوان باشند؛ سلیقه و جنسی که در واقع پیش‌تر از طریق همین رسانه‌های دیجیتال و مجازی، ایجاد شده است و به‌صورت مُد در حال فراگیرشدن و پاندمی فرهنگی‌ است. مؤلفه دیگر، محتوا و مضمون این نوع موسیقی و ترانه‌هاست؛ محتوا و مضمونی برگرفته از ترندهای روز رسانه‌ها و فرهنگ مجازی ناشی از آنهاست. این سبک از محتوا و معنا را از شوخی‌ها، اخبار ‌یا اتفاقات جاری که به هر دلیلی پربازدید و پرمخاطب هستند، می‌گیرند؛ محتوا و مضامینی بعضا نامناسب و غیرفرهنگی. خروجی ترکیب مؤلفه‌های فُرم و محتوا با این ویژگی‌هایی که بیان شد، چیزی بهتر از موسیقی ساسی ‌یا ترانه‌های مستهجن چند خواننده‌نمای دیگر نیست که متأسفانه نه فقط گروه سنی کودک و نوجوان بلکه همه گروه‌ها و اقشار جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.» 🔹 این شکاف، جولانگاه است طالقانی با تأکید بر نامناسب شمردن محتوای برخی موسیقی‌ها و ویدئوآهنگ‌های پربازدید در اغلب فرهنگ‌ها و نظام‌های ارزشی نهادینه شده در کشورهای مختلف می‌گوید: «برخلاف بسیاری از افراد که تصور می‌کنند این سبک از موسیقی چند صباحی ترند و وایرال می‌شود و بعد هم خیلی زود از وادی فراموشی سر درمی‌آورد، منتقدان بسیاری عقیده دارند آثار و پیامدهای گسترش در فرایندهای تولید و پخش موسیقی و ویدئوآهنگ‌ها با محتوای نامناسب و غیراخلاقی، فراتر از چند صباح و چند نفر است. آثار موسیقی ساسی‌مانکنیسم و تتلوئیسم، گسترده و البته بحران‌زاست. نخستین اثر و پیامد آن، عادی‌سازی و تطهیر ضدارزش‌های فرهنگی و اخلاقی و نیز رواج پورنوگرافیک در همه عرصه‌هاست؛ یعنی با مضامین و اشعار هرزه‌نگارانه سعی در رواج فساد و انحراف دارند.» این منتقد رسانه در ادامه به بیان راهکارهایی برای مواجهه با موسیقی غیرفرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: «شکاف فرهنگ عمومی (فرهنگِ عموم جامعه) و فرهنگ رسمی (فرهنگی که از طریق رسانه‌های رسمی و دولتی ارائه و نمایش داده می‌شود) باید برطرف شود؛ شکافی که این روزها به جولانگاه فرهنگ ساختگی رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی در همه عرصه‌ها از فرهنگ شنیداری و بصری گرفته تا ارزش‌های بومی و مذهبی، تبدیل شده است! از سوی دیگر، نهادهای آموزشی و تربیتی مانند خانواده، مدرسه و مراکز عالی باید در کنار سرفصل‌های آموزشی خود که بسیاری‌شان وجهی از دیجیتال و فناوری دارند به آموزش علم و دانش شیوه‌نامه‌های استفاده درست و انتقادی از آن وجوه دیجیتال و فناوری نیز بپردازند. همچنین متولیان و مراجع مسئول نیز باید با درنظر گرفتن سلایق و عقاید آحاد جامعه که در دنیای مدرن، متفاوت از گذشته مجال بروز یافته‌، در راستای الگوسازی و ارائه محصولات فرهنگ شنیداری غنی و پرمخاطب گام بردارند.» 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ☕️ کافه پورسینا ؛ نگاهی به مسائل مهم روز 🆔 @cafe_poursina