eitaa logo
پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
2.9هزار دنبال‌کننده
414 عکس
412 ویدیو
4 فایل
*مدیریت @Admin_modiriat
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از فتاوای مشهور بین فقیهان شیعه این است که زن و شوهر نمی‌توانند هنگام عقد شرط کنند که مرد همسر دوم نگیرد و اگر چنین شرطی کنند، شرط باطل است و چندهمسری برای مرد حلال است. حتی برخی از فقیهان بزرگ شیعه مثل صاحب جواهر (۱) مدعی هستند این حکم اجماع و اتفاق نظر همه فقیهان است. (۲) فقیهان بر اساس احادیث متعددی از اهل بیت علیهم السلام به این فتوا رسیده‌اند. (۳) علت این حکم عجیب چیست؟ جواب: زیرا اسلام می‌خواهد راه ازدواج برای هیچ کسی بسته نشود و به این بهانه زنان بی‌سرپرست باقی نمانند. مرحوم آیت الله فاضل در مورد فلسفه این حکم نوشته‌اند: شاید نکته این حکم این باشد که خداوند می‌خواسته ازدواجی که عامل دوری از فحشاء و بدی‌هاست، دچار خلل و مانعی در جامعه نشود.(۴) باید توجه نمود که آنچه در عقدنامه های امروزی امضاء میشود شرط عدم تعددزوجات نیست، بلکه وکالت طلاق در صورت تعددزوجات است که از جهت فتوایی مورد اختلاف است و برخی از فقهاء آن را باطل میدانند... (۱)إذا شرط في العقد ما يخالف المشروع مما لم يكن فيه خلل بمقصود النكاح على وجه يكون منافيا لمقتضى العقد مثل اشتراط أن لا يتزوج عليها أو لا يتسرى أو لا يقسم لضرتها أو لا يمنعها من الخروج من المنزل متى شاءت أو نحو ذلك بطل الشرط اتفاقا كما في كشف اللثام و غيره (جواهر الکلام، ج۳۱،) ترجمه: اگر در عقد ازدواج شرطی مخالف دین قرار بدهند که (حتی) به هدف ازدواج زن و شوهر لطمه‌ای نمی‌زند به اجماع این شرط باطل است؛ مثل این‌که مرد شرط کند همسر دیگری یا کنیزی نگیرد یا شب‌ها را با هوویش تقیسم نکند یا زن در خروج از خانه اختیار تام داشته باشد. (۲)هرچند خیلی از مراجع فعلی مثل مرحوم امام (تحریر الوسیله، ج۲، ص۳۲۵) و آیت الله مکارم (کتاب النکاح، ج۶، ص۱۰۷) با نظر مشهور موافق هستند ولی برخی مراجع مثل آیت الله خویی و سیستانی این شرط را صحیح می‌دانند. (۳) به عنوان نمونه: بَابُ مَنْ عَقَدَ عَلَى امْرَأَةٍ وَ شَرَطَ لَهَا أَنْ لَا يَتَزَوَّجَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتَسَرَّى‏، (الإستبصار فيما اختلف من الأخبار، ج‏3، ص: 231) ترجمه: باب: کسی که با زنی ازدواج کند و شرط کند که همسر دوم یا کنیز نگیرد. (۴) لعلّ‌ النكتة فيه إرادة الشارع تحقّق الزوجيّة الناهية عن الفحشاء و المنكر طبعاً، و عدم حدوث الخلل أو التزلزل فيها. (تفصیل الشریعة، ص۴۶۱) @chandhamsari_Ormavi 🌺 پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی 👇 https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
سائل، شبی که زائر باب المراد شد تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد در اولین قدم به مراد دلش رسید سائل، دمی که ساجد باب‌الجواد شد شهادت امام جواد(علیه السلام) را تسلیت عرض می‌کنیم @chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست آیت الله شهید استاد مرتضی مطهری: اگر به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود... پ.ن۱: وقتی از یک طرف در متن کتاب دستنوشته اش می گوید آنگاه که جامعه به تکثیر نسل نیاز دارد دیگر تعددزوجات واجب کفایی خواهد بود و از طرف دیگر هم به صورت می گوید الان به تکثیر نسل نیاز داریم، اگر محاسبه فقهی ساده ای انجام شود، دیگر تکلیف مشخص است... با این بیانات باید گفت: امروزه حداقل در مورد بانوان ۳۰ تا ۴۹ ساله ایران واجب کفایی است... دخترانی غالبا تحصیلکرده که اولا به تعدادشان مرد مجرد هم سن و سال نداریم و ثانیا ممکن است به آمار یک میلیونی دختران بالای پنجاه سال اضافه شوند ولی با تعددزوجات نوین هم از مصیبت تجرد نجات می یابند و هم میتوانند مادر شوند و در مشارکت کنند... پ.ن۲: فقه خوانده ها می فهمند که وقتی در انجام واجب کفایی نیست، دیگر آن واجب کفایی از جهت نتیجه به واجب عینی تبدیل میشود (یعنی همه کسانی که واجب کفایی را ترک کرده اند گناه کرده اند)... در ما هم نداریم چه رسد به پ.ن۳: برخی افراد میگویند این کلام یک نوع افتاء است، در حالیکه ما در مقام بیان فتوا نبوده و نیستیم، بلکه کلمات بزرگان با محاسبات فقهی ساده را بیان میکنیم @chandhamsari_Ormavi
خیلی ها اشکال میگیرند که در این وضعیت اقتصادی چرا تعددزوجات؟ در جواب این سوال، مطلب فراوان است، اما به این نکات توجه کنید 👇 ۱. دختران و زنان بین ۳۰ تا ۴۹ ساله بسیاری هستند که علی رغم داشتن فرهنگ و تحصیلات عالیه و دیگر ویژگی ها به هر دلیلی مجرد مانده اند و مهمتر اینکه تعداد پسران ایرانی این بازه سنی بسیار کمتر از دختران برای این بازه سنی است و به احتمال قوی این دختران نیز به قافله یک میلیونی دختران یائسه بزرگتر از خود بپیوندند، زیرا معمولا پسران مجرد برای ازدواج گزینه های دیگری را انتخاب میکنند. بسیاری از این خانم های مجرد، به هر دلیلی به و یک زندگی ساده متاهلی تحت شرائط تعددزوجات رضایت دارند. حیف نیست ایران ما خودش را از استعداد مادری و همسری این خانم ها محروم کند؟ ۲. مردان فراوانی داریم که علی رغم داشتن همسر، به هر دلیلی به داشتن شریک جنسی دیگری نیاز دارند. چه اشکال دارد این نیاز آن ها با تعددزوجات به مسیر تشکیل خانواده و فرزند آوری هدایت شود؟ امروزه بسیاری از همین مردان نیاز خود را با راه های دیگری همچون روابط حرام خبیث و سفرهای سیاحتی تایلند و ترکیه و... برطرف میکنند... ۳. با وجود تبلیغات گسترده حاکمیت در جهت فرزندآوری طی ۱۵ سال اخیر، متاسفانه آنچه واقعیت پیدا کرده چیزی دیگر است... آمار افزایشی سقط جنین، آمار کاهشی فرزندآوری، آمار کاهشی ازدواج و... با وجود این همه هشدار کارشناسان جمعیت و دیگر افراد، نشانه هایی است که همه و همه این ها، ما را به این نتیجه می رساند که باید از تمامی ظرفیت های قانونی و شرعی برای تکثیر نسل استفاده کنیم و تعددزوجات قطعا میتواند در این مسیر تعریف شود و هم برای کشورمان ایران و هم برای مذهب شیعه راهگشا باشد. چه اینکه از سَلَفی های تکفیری بگیرید تا اربابان غربی‌شان حداقل بعد از انقلاب اسلامی در مورد ابعاد مختلف وضعیت جمعیتی ایران و شیعه قعالیت های گسترده ای داشته اند و همین امر نگرانی حاکمیت و بزرگان مذهب را در پی داشته است. پ.ن: با این استدلال های روشن بر ضرورت احیاء فرهنگ تعددزوجات، دیگر باید اذعان کرد هر گونه قصور و تقصیری از سوی هر شخصی، قطعا پیگیرد شرعی خواهد داشت. @chandhamsari_Ormavi
مباحث خانواده در اسلام همچون پازلی است که باید تمام قسمت های آن دیده شود تا کارآمدی لازم وجود داشته باشد. از متعه و تعددزوجات بگیرید تا طلاق و... همه و همه باید دیده شود و اگر جلوی یکی را بگیرید، پازل کامل نخواهد شد و گاهی حتی ممکن است این پازل به جهت نبودن یک یا چند قسمت به هم بریزد...‌ به قول آیت الله حائری شیرازی رحمه الله که در بحث عقد موقت فرمودند: درب حلال های الهی باید کاملا باز باز باشد... @chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک و نیم میلیون ایرانی در آستانه تجرد قطعی 🔹نایب رئیس مجلس: سال‌هاست که در حوزه ازدواج دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم 🔹نزدیک به یک دهه است که مجلس تلاش کرده در حوزه آسان کردن فرزندآوری و فرزندپروری قانونی را تصویب کند، اما این موضوع به دلیل آنکه شاید مجلس کمی در عزم خود جدی نبوده و دولت‌ها در تأمین بار مالی مشارکت نداشتند به جایی نرسید 🔹ما امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که باز متأسفانه نزدیک به یک و نیم میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی هستند 🔹مجلس یازدهم باید برای این مسئله جدی و ملی فکری کند @Akharinkhabar 🌺 پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی 👇 @chandhamsari_Ormavi
رهبر انقلاب: پیری جمعیت از همه‌ی خطرات بزرگتر است 🔴 رهبر انقلاب: «پیری جمعیت از همه‌ی خطرات بزرگتر است» رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از فعالان حوزه خانواده: ▪️از متلاشی شدن خانواده‌ها جلوگیری کنید ▪️یک مسئله، مسئله‌ی بقاء خانواده و جلوگیری از تلاشی خانواده است. راه‌هایی را پیدا کنید! خانواده‌ها را از تلاشی باید نجات داد. راه‌های عملیاتی آن را پیدا کنید. ▪️نباید در خانه به زن ظلم شود. باید قوانینی وجود داشته باشد که روابط داخل خانه را که گاهی اوقات برخلاف عدالت و گاهی اوقات شکلهای ناهنجاری دارد، اصلاح کند. ▪️گاهی هم به مردها ظلم میشود. باید یک هنجارِ درستِ دینیِ اسلامی‌ تنظیم بشود و برایش ضوابط و مقرراتی گذاشته بشود که این هنجار بر محیط داخل خانواده حاکم بشود. ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ fna.ir/eytj2t @Farsna 🌺 پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی 👇 @chandhamsari_Ormavi
بعضی ها فکر میکنند که در صدر اسلام، فرهنگ کاملا پذیرفته شده بوده و زنان اصلا غیرت نداشته اند. این در حالی است که آن قدر رواج داشته که در قضیه ای مشهوره، دشمنان امیرالمومنین علیه السلام گمان می بردند به جهت اینکه فاطمه زهرا سلام الله علیها همسر آقا امیرالمومنین است و ممکن است غیرت زنانه وجود داشته باشد، میتوانند بین رسولخدا و مولا علی علیه السلام اختلاف افکنی کنند. به قضیه زیر توجه کنید: ... در ميان كنيزان يك كنيز بود كه از همه افضل بود،امير المؤمنين غنائم را تخميس كردند و تقسيم نمودند و آن كنيز را براى خود برداشتند. ما گفتيم: اى ابو الحسن اين چه كارى است؟! أمير المؤمنين گفت: مگر شما نديديد كه اين كنيز در ميان كنيزان ديگر بود و من قسمت كردم و خمس را با قرعه جدا كردم و اين كنيز با قرعه در سهم خمس قرار گرفت و سپس قرعه زدم و اين كنيز در سهم اهل بيت رسول الله قرار گرفت و سپس قرعه زديم و اين كنيز در سهم آل على قرار گرفت و در اين صورت حكم صحيح همين بوده است. بريده مى‌گويد: چون خالد بن وليد نامۀ سعايت‌آميزی علیه علی علیه السلام نوشت تا به پیش پیامبر ببرم و مرا بر تصديق مطالب آن به پیش پیامبر فرستاد، من در نزد آن حضرت شروع كردم به خواندن نامه و مى‌گفتم: راست مى‌گويد. در اين حال رسول خدا دست مرا با نامه نگاه داشت و فرمود: آيا على را دشمن دارى! گفتم:آرى! فرمود:او را دشمن مدار و محبّتت را دربارۀ او زياد كن، سوگند به آن كسى كه نفس محمّد در دست اوست، نصيب علىّ در خمس، بهتر و شايسته‌تر از يك كنيز زيباست. بريده مى‌گويد: از آن به بعد هيچ كس غير از رسول خدا،در نزد من محبوب‌تر از على نبود. و شيخ مفيد اين قضيّه را در«إرشاد»آورده است و إضافه مى‌كند كه چون بريده به در خانۀ رسول خدا رسيد عمر بن خطّاب را ملاقات كرد، عمر از حال جنگ آنان سؤال كرد و نيز پرسيد: تو چرا زودتر آمده‌اى! بريده گفت: به جهت سعايت و عيب‌هائى كه از علىّ بن أبي طالب خدمت رسول خدا بيان كنم! و بريده براى عُمر شرح حال كنيزك را گفت كه على آن را براى خود اختيار نمود. عمر گفت: «براى انجام مأموريّت خودت به نزد رسول اللّه برو و مطالب را بيان كن! رسول خدا حتما از اين كارى كه على انجام داده است،به جهت خاطر دخترش(كه زوجۀ على است) به غضب در خواهد آمد». بريده مى‌گويد: چون نامۀ خالد بن وليد را مى‌خواندم و يكايك سعايت‌ها را دربارۀ على مى‌شمردم،(علاوه بر آنكه از اين عمل على عصبانى نشد، بلكه) از سعايت و بدگويى دربارۀ على متغيّر شد و رنگ چهرۀ رسول اللّه برگشت و مرا از خواندن بقيّۀ نامه منع كرده و چنين و چنان دربارۀ على به من فرمود. و شيخ طوسى در«أمالى»پس از نقل مفصّل اين واقعه گويد كه: بريده گفت:چون بر رسول خدا وارد شدم و نامه را به آن حضرت دادم، با دست چپ خود گرفت و همان طور كه خداوند عزّ و جلّ مى‌فرمايد: پيغمبر چيزى را نمى‌خواند و نمى‌نوشت من شروع كردم به بيان وقايع و عيب‌گوئى از على و حال من چنين بود كه چون سخن مى‌گفتم، سر خود را تكان مى‌دادم و پايين مى‌آوردم، من سخن خود را گفتم و چون عيبگويى من تمام شد، سر خود را بالا آوردم و ديدم رسول خدا چنان غضبناك شده است كه از شدّت غضب هيچ گاه من او را به چنين غضبى نديده بودم مگر در روز بنى قريظه و بنى النّضير. رسول خدا به من فرمود: «اى بريده على بن ابي طالب صاحب اختيار و مولاى شماست بعد از من! پس او را دوست بدار! او همان عملى را انجام مى‌دهد كه به او أمر شده است»! امام شناسی. ج۶. ص۷۸ میبینید که دشمنان امیرالمومنین چنین می پنداشتند که غیرت زنانه بی موردی وجود داشته باشد که بتوانند از طریق آن بین رسولخدا و امیرالمومنین اختلاف افکنی کنند و این بر شیوع وجود این صفت در آن زمانه دلالت دارد. غافل از آنکه رسولخدا و اهل بیت او از کفر و شرک که هیچ، بلکه از هر شبهه ای معصوم و مطهَّرند و در نتیجه غیرت زنانه در مورد حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها اصلا متصور نیست، غیرتی که به تعبیر روایات است و زنان مومنه به آن مبتلا نمیگردند... 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅ لینک کانال در پیام رسان ایرانی : http://eitaa.com/Chandhamsari_Ormavi
⁉سوال: آیا حضرت علی(ع) با اسماء همسر ابوبکر و همچنین دختر عثمان ازدواج کرد؟ممکن است لیستی از همسران و فرزندان حضرت علی(ع) برای من ارائه نمائید؟ 🌺 جواب: در چند بخش به بیان پاسخ سوال شما میپردازیم: الف: اسماء بنت عمیس از زنان نامی جهان اسلام همسر حضرت جعفر بن ابی طالب بود که از همان سال های نخست بعثت ایمان آورد و همراه جعفر به حبشه مهاجرت نمود. بعد از شهادت جعفر، در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به همسری ابوبکر در آمد و از ایشان محمد بن ابی بکر را داشت و بعد از مرگ ابوبکر به همسری حضرت امیر علیه السلام در آمد و از ایشان یحیی و محمد اصغر را داشت که یحیی در همان زمان حیات حضرت از دنیا رفت. ب: حضرت علی علیه السلام بنا بر سفارش حضرت فاطمه زهرا علیها السلام بعد از شهادت ایشان با امامه بنت ابی العاص، خواهر زاده حضرت زهرا سلام الله علیها، ازدواج نمود.(امامه دختر زینب بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و پدرش ابوالعاص بود که در زمان جاهلیت با زینب ازدواج نموده و بعد از اسلام دو سال بعد از هجرت، پیامبر اکرم، بدون عقد مجدد او را به ابوالعاص بر گرداند.) بنابراین حضرت امیر علیه السلام دختر عثمان را به عقد خود در نیاورده است. ج: در تعداد زنان و فرزندان حضرت امیر علیه السلام، اختلاف می باشد. ما آن چه رأی مشهورتر است را در این جا می آوریم: 1. امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام، حضرت زینب کبری و حضرت زینب صغری(ام کلثوم) و محسن شهید از حضرت فاطمه زهرا که تا حضرت فاطمه(س) زنده بود حضرت علی علیه السلام جز ایشان همسری را اختیار ننمود. 2. محمد که کنیه اش ابوالقاسم بوده است و معروف به ابن حنفیه مادرش خوله حنفیه می باشد. 3. محمد اصغر که کنیه اش ابوبکر بوده و عبدالله. این دو در کربلا شهید شدند. مادرشان لیلی بنت مسعود نهشلیه بوده است. 4. عباس، جعفر، عبدالله، عثمان از ام البنین کلابی که همه در کربلا شهید شدند. 5. یحیی و (بنا بر بر قولی محمد اصغر) از اسماء بنت عمیس. 6. عمر و رقیه که دو قلو بودند و مادر آنان ام حبیب صهبا بنت ربیعه تغلبیه بوده و 85 سال عمر کرده است. 7. ام الحسن و رمله کبری و ام کلثوم صغری که مادر آنان ام سعد بنت عروه بن مسعود ثقفی می باشد. 8. دختر کوچکی از امام که در همان کودکی فوت کرد و مادرش مخبأة الکلبیه بوده است. 9. ام هانی، زینب صغری، رمله صغری، رقیه صغری، فاطمه، امامه، خد، ام الکرام، ام السلمه، ام ابیها، جمانه(ام جعفر)، نفسیه که اینان از مادران مختلفی بوده اند. لازم به تذکر است که زنان حضرت امیر علیه السلام، غیر از فاطمه زهرا چهار تن بوده اند: امامه، اسماء بنت عمیس، لیلی التمیمی و ام البنین. بقیه همسران آن جناب ام ولد می باشند. (ام ولد همان کنیز است که از شوهر خود بچه دار می شود و بعد از بچه دار شدن از شوهر خود دیگر قابل خرید و فروش و… نیست). نقل است آن امام همام به وقت شهادت چهار همسر دائمی و ۱۳ کنیز داشته اند... 🌺 مبلغ باشید 🌺 👇 @chandhamsari_Ormavi لینک کانال اصلی ما در ایتا: http://eitaa.com/Chandhamsari_Ormavi
مبهوت کننده😳 آمار زنان مجرد!!👆 😓تقریبا 🔻طبق سرشماری سال۹۵، در آمار کل مجردین (شامل جمع مجردین بدون سابقه ازدواج، مجرد بدلیل طلاق، و مجرد بدلیل وفات همسر)، چندین بار در گزارش مرکز آمار بررسی کردیم، نتیجه همین است و بازهم باورش سخت😓 ⚠️در سال۹۵ با تعداد زنان مجرد و مردان مجرد متولد ۱۳۶۵_شمسی و قبل آن (یعنی #۳۰_سال به بالا، که امکان ازدواج اولشان خیلی کم هست)👇 🔴 زنان مجرد متولد ۶۵ بتعداد ۴میلیون و ۳۷۶ هزار ، حدودا (۳.۷۵برابر) تعداد مردان مجرد ۶۰ با تعداد یک میلیون و ۱۷۱ هزار نفر (طبق فاصله سنی متعارف ازدواج) 🔴بفرض همسن گزینی مردان (که در این سنین خیلی کم اتفاق می‌افتد)، بازهم تعداد مردان مجرد ۶۵ با ۲میلیون و ۱۳۷هزار نفر، نصف تعداد زنان مجرد ۶۵ است، و باز زنان مجرد مردان مجرد هستند 🔴 حتی با حذف آمار زنان مجرد متولد قبل۵۰، بازهم آمار تعداد زنان مجرد متولد از ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۵ ( #۳۰_ساله تا #۴۴_ساله ) به تعداد یک میلیون و ۷۰۶ هزار نفر، حدودا (۲.۴۱برابر) مردان مجرد مناسب خودشان هستند، که مردان مجرد در بازه #۳۵_ساله تا #۴۹_ساله به تعداد ۷۰۹ هزار نفر هستند، که زنان یک میلیون نفر بیشترند! ⭕️دیگر با شما 🔸 مستندات تمام آمارها از فایل اکسل مرکز آمار ایران هست که در سایت این مرکز موجوده... @Chandhamsari_Ormavi
ریحانه دات آی آر که دروغ را به رهبری نسبت داده و در سطح گسترده منتشر کرده بود، اخیرا عکس‌نوشته بالا را منتشر کرده... کلام مبارک رهبری معظم انقلاب است که از سوز دل ایشان نسبت به ازدواج مجردها، خصوصا دختران حکایت دارد... رهبری فرموه اند: (یک [مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. گاهی دخترهایی به من نامه می‌نویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمی‌شود. یکی از دعاهایی که بنده دائم می‌کنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همه‌ی اینها قابل علاج است. ۹۸/۵/۲۴) 🌺 اما سوال ما از مسئولین ریحانه دات آی آر که دروغگویی‌شان برای ما محرز شده است: رهبری گفته اند: ازدواج مجردها راه علاج دارد... طبق نظر کارشناسان و آمارهای رسمی تعداد خانم های مجرد بالای سی سال بسیار بسیار بسیار بیشتر از آقایان مجرد در این بازه سنی است... علاج ازدواج این عده خانم، چیزی غیر از تعددزوجات است؟ @chandhamsari_Ormavi
این قسمت از مطلب آخر کانال را بنده نوید ابراهیمی ارموی تکرار میکنم: سوال ما از مسئولین ریحانه دات آی آر که دروغگویی‌شان در قضیه برای ما محرز شده، این است: رهبری گفته اند ازدواج مجردها راه علاج دارد... طبق نظر کارشناسان و آمارهای رسمی تعداد خانم های مجرد بالای سی سال بسیار بسیار بسیار بیشتر از آقایان مجرد در این بازه سنی است... علاج ازدواج این عده خانم، چیزی غیر از تعددزوجات است؟ @chandhamsari_Ormavi
برخی گمان میکنند که در عصر اهل بیت (علیهم السلام) یا حداقل عصر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) صفت مذموم غیرت زنانه وجود نداشته است. در حالیکه در آن زمان نیز غیرت زنانه وجود داشته و حتی پیامبر اکرم و امامان معصوم با آن مواجه بودند. نوع برخورد اهل بیت علیهم السلام برای ما الگو و راهکار خوبی است که قطعا راهگشا خواهد بود. جالب‌از اینکه برخی مصادیق غیرت زنانه در عصر آن بزرگواران بسیار عجیب بوده و در زمانه ما چنین مواردی بسیار کم‌یاب است الحمدلله. به عنوان مثال به مورد زیر دقت کنید 👇 بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَاعِدٌ إِذْ جَاءَتِ امْرَأَةٌ عُرْيَانَةً حَتَّى قَامَتْ بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ- إِنِّي فَجَرْتُ فَطَهِّرْنِي قَالَ وَ جَاءَ رَجُلٌ يَعْدُو فِي أَثَرِهَا فَأَلْقَى عَلَيْهَا ثَوْباً فَقَالَ مَا هِيَ [مِنْكَ‏] قَالَ صَاحِبَتِي يَا رَسُولَ اللَّهِ خَلَوْتُ بِجَارِيَتِي فَصَنَعَتْ مَا تَرَى قَالَ ضُمَّهَا إِلَيْكَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْغَيْرَاءَ لَا تُبْصِرُ أَعْلَى الْوَادِي مِنْ أَسْفَلِه‏. (كافي (ط - دار الحديث)، ج‏11، ص: 157) ترجمه: در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودیم که ناگهان زنی برهنه وارد شد و مقابل رسول خدا ایستاد! گفت ای رسول خدا من گناه کردم، من را پاک کن! به دنبال آن زن، مردی دوان دوان آمد و لباسی را روی او انداخت. رسول خدا فرمودند این زن چه نسبتی با تو دارد؟ گفت همسر من است. من با کنیزم خلوت کرده بودم که همسرم متوجه شد و این کار را انجام داد. رسول خدا فرمودند او را در آغوش بگیر (و ببر). سپس فرمودند زنی که غیرت می‌ورزد، بالا و پایین بیابان را تشخیص نمی‌دهد (کنایه از اینکه حسادت و غیرت زنانه، آنقدر میتواند عقل زنان را زائل نماید که موجب شود بدیهی ترین چیزها را نیز تشخیص ندهند) نکات: آموزنده ۱. تعریف غیرت زنانه:غیرت زنانه عبارت از حسادت ورزیدن متعلقه یک شوهر به متعلقه دیگرش. ممکن است توسط یک همسر دائم نسبت به همسر دائم دیگر واقع شود و ممکن است از همسر دائم نسبت به کنیز یا همسر موقت واقع شود و یا حتی برعکس این موارد هم واقع شود. ۲. نقد غیرت زنانه: رسول خدا صلی الله علیه و آله غیرت آن زن را به هیچ وجه تایید نکردند و حق شوهر و کنیز را پاس داشتند و حتی در آخر کلیت صفت زشت غیرت زنانه را با عبارتی تقبیح کردند. ۳. اصل مدارا با همسر: رسول خدا با عبارت (ضُمَّها الیک) دستور به ملاطفت با آن زن دادند. این نشان می‌دهد که راه حل آرام کردن زن غیرت‌زده در درجۀ اول مدارا کردن است. پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی چرا ؟ ⁉️بیش از یک میلیون دختر بین ۳۰ تا ۵۰ سال ⁉️بیش از سه میلیون مجرد با سابقه ازدواج(بیوه یا مطلقه) این زنان معمولا خواستگار مجرد ندارند. چه کنند؟ چرا در مورد زود قضاوت میکنیم؟ 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان 👇👇👇 http://eitaa.com/Chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی: اگر یک مرد بتواند را با انجام دهد، مطمئنا ، او را احاطه خواهد کرد. نکته این است که اخلاص و برای خدا بودن تشکیکی و ذو مراتب است و ممکن است شخصی فقط برای دوری از پرتگاه گناه این امر را انجام دهد و ممکن است شخص دیگری با اینکه در پرتگاه گناه نیست، با اهدافی دیگر که احتمال دارد متعالی‌تر باشند، تعددزوجات را انجام دهد. اصل نزول در قطعی است، اما اینکه شخص کدام مرتبه از اخلاص را کسب کند نیازمند تلاشی قلبی است. @chandhamsari_Ormavi
با دست و پا کردن یک نگاه ایدئولوژیک و برخواسته از نیت پاک قلبی برای خودتان در انجام کارها، متوجه میشوید که همه کارها، از جمله ازدواج چقدر ثمرات بیشتر و بهتری خواهد داشت. این مطلب، بسیار بسیار بسیار مهم است. به قول که در دیدار برخی از اقشار فرموده اند: هرکاری را شما از روی بکنید، خدا به آن خواهد داد. هر کاری را که از روی حسابگریهای مادّی بکنید، متزلزل است. ٧٢/٨/١۲ @Chandhamsari_Ormavi
Mohammad Hossein Pooyanfar - Be To Az Door Salam (128).mp3
5.66M
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) تو این وضعیت کرونایی، همه با هم این مداحی رو مکرّر در مکرّر باید زمزمه کنیم 😭 به تو از دور سلام، به حسین از طرف وَصله ی ناجور سلام التماس دعا @chandhamsari_Ormavi
🔺آیت‌الله بهجت (ره) : 🔹اگر دعاهای مقرون(همراه) به اشک داشتیم، پیش می‌بردیم، و اگر می‌مردیم و شهید می‌شدیم، مقصود حاصل می‌شد. الآن برادران و خواهران مذهبی و دینی ما در فشار و ناراحتی به سر می‌برند، و ما این‌گونه راحت و بی‌تفاوت نشسته‌ایم؛ پس اگر روزی ما در فشار و ناراحتی به سر بریم و آنها راحت باشند عیبی ندارد! درحالی‌که جامعه توحیدی باید طوری باشد که اگر جایی از آن آسیب دید، جاهای دیگر بی‌تفاوت نباشند. 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۲۳۰ @‌chandhamsari_Ormavi
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد @chandhamsari_Ormavi
امام محمد باقر (علیه السلام) می فرمایند: من عَمِلَ بما عَلِمَ، عَلَّمَه اللهُ ما لا یعلَمُ... هر کس به آنچه می داند عمل کند، خداوند آنچه را که او نمی داند، به او خواهد آموخت... بارها همین‌جا گفته ام میانبر را باید پیدا کرد... هم وقت، کم است. هم مسیر، طولانی است. هم دشمنان، بسیارند. باید میانبرها را پیدا کرد و از آن ها بهترین استفاده را برد... این روایت از امام محمد باقر (علیه السلام) یکی از میانبرها را بیان میکند. خداوند رحمت کند آیت الله العظمی بهجت را که مکررا در بیاناتشان این روایت مورد اشاره قرار گرفته... او رندانه از این میانبرها استفاده کرد و رفت آن راهی را که باید می رفت... @chandhamsari_Ormavi
برای مطالعه کسانی که میگویند میتواند به عنوان مطرح شود 👇👇👇👇👇
رهبر معظم انقلاب: در بخش تهذيب، من حرف دارم. در بخش تهذيب، كارهائى كه به من گزارش شده، كارهاى تهذيبى نيست. مثلًا فرض كنيد برگزارى اردوهاى فلان كه حالا اسامى آنها يادم نيست، اما توى گزارشها بود ربطى به تهذيب ندارد. البته حفظ قرآن و حديث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذيب، اينها نيست؛ تهذيب يك فكر ديگرى ميخواهد. بايد فكر كرد، مطالعه كرد؛ والّا خيلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نيستند. بايستى راه‌هاى تهذيب را پيدا كرد. درس اخلاق مهم است. ... اول، خود قم؛ خود قم احتياج دارد؛ شهرستانها جداست. مزرعه‌ى اصلى اينجاست، مركز اصلى اينجاست؛ اينجا احتياج دارد به تهذيب اخلاق. به نظر من بايد معاونت تهذيب را وادار كنيد فكر ديگرى بكنند. فرض بفرمائيد يكى از كارهائى كه خيلى تأثير دارد، بيان شرح حال بزرگان اهل تهذيب و اهل اخلاق است. درباره‌ ى اينها كتاب بنويسند و همينها را بين طلبه‌ ها پخش كنند. يا همين مكتوباتى كه از اينها باقى مانده، منتشر شود. راهش اينهاست؛ يعنى وصل كردن طلبه به اين منابع اخلاقى و معرفتى و اهل حال و اهل ذكر و اهل خشوع؛ و الّا درس حرفه‌اى اخلاق هيچ فايده ‌اى ندارد. گفتن اخلاق، اصلًا درس نيست؛ اخلاق يك صيرورت است. بايد استاد كارى كند كه شاگرد صيرورت اخلاقى پيدا كند. به نظر من اين جزو كارهاى لازم است؛ اينجورى بايد طلبه‌ ها را به مسئله‌ ى اخلاق كشاند. به نظرم از قول آقاى طباطبائى (علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان) نقل شده كه ايشان گفته بودند آقاى قاضى وقتى وارد نماز ميشد، كأنه از همه چيز دنيا غافل ميشد؛ فراموش ميكرد. ميدانيد ايشان چهار تا هم همسر داشتند و اولاد متعددى در خانه داشتند و در نهايت فقر هم زندگى ميكردند؛ يعنى گرسنه‌ ى به معناى واقعى كلمه. با همه‌ ى اين غصه‌ ها و مشكلاتى كه ايشان داشت، وقتى مشغول نماز ميشد، تمام ميشد. ايشان ميگويند يك روز همراه ديگر طلبه‌ ها خدمت آقاى قاضى نشسته بوديم، پسر يكى از زنهاى ايشان آمد و گفت مادرم در حال زايمان است؛ ميگويند پول بدهيد مثلًا وسايل و اينها بخريم، ايشان گفت ندارم پسر رفت. بعد از مدتى برگشت و میگويند پس پول بدهيد اقلًا براى اين قابله چيزى تهيه كنيم. ايشان گفت ندارم. باز پسر رفت و دوباره آمد و گفت ميگويند پس يك فلس بدهيد دو تا جيگاره براى اين قابله بخريم- قابله‌‌ى بنده‌‌ى خدا جيگاره‌ كش بوده و اينها سيگار نداشتند به او بدهند دست توى جيبش كرد و گفت ندارم! اين، وضع زندگى آقاى قاضى است؛ همينها را براى طلبه‌ ها بگويند، خيلى تأثير ميكند. بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹ 🌺 مروِّج و مبیِّن فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
سَلامٌ عَلَیْکُم وَ رَحْمَةُ اللَّه اگر کسی از شما چنین سوالی بپرسد، چه پاسخی میدین؟ سوال: در مطلب شما به تناقضی خورده ام! از طرفی میفرمایید که خود خداوند کریم در قرآن فرموده: اِن یکُونُوا فقراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه اگر فقیری ازدواج کند خداوند بی نیازش خواهد کرد. و از طرفی شخص مبَرَّز و بزرگی چون آیه الله قاضی(رضوان الله علیه) را مثال میزنید و میفرمایید که:👇👇👇 ایشان در فقر مطلق و البته تلاش شبانه روزی معنوی، چهار همسر داشتند. امیدوارم مردان و پسران ما فقر را بهانه ای برای فرار از مسئولیت ازدواج قرار ندهند. تناقض چگونه رفع میشه؟ یا باید بگیم آیه قرآن، کُلیَّت نداره و شامل همه نمیشود و این بی نیازی و غنا واسه همه ی ازدواج کنندگان نیست. یا باید بگوییم منظور از آن غنا و بی نیازی که در آیه آمده، چیز دیگری غیر از رسیدن به بی نیازی مالی و اقتصادیست.(چون تصور عامه ی مردم از "یغنهم الله" بی نیاز شدن از نظر مالی است بگمانم) فک میکنم این از بزرگترین سوالات و ابهاماتی است که در اذهان مخاطبین شما جولان میکند و یکی از بزرگترین موانع ازدواج اول یا دوم به بعد در مردان است. در صورت صلاحدید، این سوال رو به هر نحوی میتونید در کانالتون بصورت کاملا مستدل و علمی(همچون قبل) برای مخاطبین، مطرح کرده و پاسخ دهید لطفا. : خوشحالم که میبینم این حرکت خودجوش شما روز به روز داره جای خودش رو در اذهان مردم، باز میکنه و همین که شما خط شکن شده اید و با تبیین بسیار منطقی و مقبولی از تعددزوجات اسلامی، جسارت و جرٵت آقایون و خانم های نیازمند ازدواج رو بالاتر برده اید، این از برکات اولیه حرکت دغدغه مندانه و مسئولانه ی شماست. موفق باشید. در جواب تناقض جلب روزی به واسطه ازدواج با آنچه از فقر و تعدد زوجات آیت الله قاضی سلام الله علیه نقل شده، مطالب را در دو قسمت ارائه میکنم. انشاءالله بتواند راهگشا باشد: ۱. در مورد این آیه: وعده الهی حق است و منظور از غناء در اینجا قطعا شامل غناء مالی نیز میشود. اما باید دقت کرد که روایات بسیاری این آیه را تقیید میزنند. مثلا گناه مانع رزق و روزی است. مثلا در روایات داریم ظلم و دروغ و فحشاء و اسراف و... مانع رزق و روزی میشود. بلکه در روایات داریم نیت گناه هم مانع رزق و روزی است. همچنین عدم رعایت برخی امور اخلاقی هم در رزق و روزی تاثیر دارد. در روایات داریم خواب بین الطلوعین و ناسپاسی خدا مانع رزق و روزی میشود. این روایات آن آیه مبارکه را تفسیر میکنند و در نتیجه درست است که ازدواج سبب افزایش رزق است، ولی به شرط عدم وجود مانع. خیلی از کسانی که ازدواج میکنند در زیر باران رحمت بعد از ازدواج، چتر گناه و دیگر چترها را به روی سر گرفته اند و همین موجب شده از رزق و روزی منع شوند. به این مطلب هم باید دقت کرد که گاهی بی نیازی به جهت روحیه مناعت طبع ایجاد میشود. ۲. در مورد فقر شخص مرحوم آیت الله قاضی سلام الله علیه خود ایشان به نقل برخی شاگردان چنین توضیح فرموده اند: «این فقر من از همان شوخی است که روزی در بازار با آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی کردم و به او گفتم آینده مرجعیت تامّ از آن شماست. در آن موقع ما را فراموش مکن و هنوز که هنوز است دارم کتک همان حرف را می خورم»  آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی نیز با وجود این که سخاوتش زبانزد است می گوید: «هر وقت می آیم به ایشان چیزی بدهم یادم می رود! » و بالاخره شاگردش به ایشان می گوید آقا شما و چهار زن و این عائله سنگین... و جواب می شنود: «وقتی چیزی ندارم احساس نیاز بیشتری به خدا می کنم و التفاتم به خدا بیشتر است و خدا هم به من توجه بیشتری دارد»  این فقر، این نیستی، این احتیاج و نیاز مداوم برای او توحید به ارمغان می آورد و از او شخصیت متواضعی می سازد که تا آخر سخنش همین است: «من هیچی ندارم» و به عبارت دیگر یعنی من هر چه دارم از اوست. به شاگرد خودش علامه طباطبائی هم با آن وضعیت فقر و خانه اجاره ای می گوید: «تو با این همه تجمل به جایی نمی رسی» او معنای این کلام سیدالشهداء (علیه السلام) را خوب درک می کند که: «إلهی أنا الفقیر فی غنای فکیف لا أکون فقیراً فی فقری!» (ای خدای من! در وقت غنا و ثروت فقیرم و به تو محتاجم چه برسد به هنگام فقر و بینوایی) 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در و و و : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
اُرموی: ازدواج وجه معاملی دارد، به گونه ای که با رضایت دو طرف و به شرط عدم منافات با اصل ازدواج، میشود اموری در عقد با رضایت طرفین مورد قبول واقع شود... در نتیجه خانم می‌تواند با پذیرش فقر آقا با او ازدواج کند، چرا که توافق طرفینی که با اصل عقد منافات نداشته باشد، پذیرفته می‌شود... پ.ن: تمکن مالی را در تعددزوجات شرط بدانیم یا نه، میتوان در جواب کسانی که به ازدواج های متعدد مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله علیه اشکال میکنند چنین جوابی ارائه دهیم که با توجه به جایگاه رفیع تقوا و عرفان مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله علیه چه بسا توافقی طرفینی بین ایشان و هر یک از همسران بوده باشد... گرچه وجوه دیگری نیز برای توضیح ازدواج های ایشان وجود دارد. @chandhamsari_Ormavi
🌺 امام باقر علیه السلام نیز به مانند دیگر امامان معصوم دارای همسران متعددی بودند که از سه نفر از این همسران، مجموعا هفت فرزند برایشان نقل شده است: ۱. حضرت امام جعفر صادق علیه السلام که کنیه حضرت باقر علیه السلام هم به همین دلیل ابوجعفر بود. ۲. عبدالله 🌺 مادر این دو ، "اُمّ فروه" ، دختر قاسم بن محمد بود. ۳. ابراهیم ۴. عبیدالله 🌺 این دو در زمان حیات امام باقر علیه السلام وفات کردند. مادرشان، ام حکیم، دختر اسید بن مغیره ثقفیه بود. ۵. علی ۶. زینب ۷. اُمّ سَلَمه که مادر این سه نفر اُمّ وَلَد بوده است. 🌺 امام باقر علیه السلام زنی داشت به نام «اُمّ عَلی» که به خوارج گرایش داشت و از امیرالمؤمنین عَلی علیه السلام بیزاری می‌جست. امام در روایتی فرموده است:« من یک شب تا صبح با او صحبت کردم و دلیل آوردم تا از عقیده اش برگردد و دوستدار امیرالمؤمنین شود. اما او قبول نکرد. صبح که شد، طلاقش دادم.» 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در و و و : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi