https://virasty.com/Mahdijamshidi/1720329331641160881
🗒 «ناآگاهی افراد جامعه»، یک خطر بزرگ برای جامعه است؛ زیرا دشمن اگر زیرک باشد، از همین «افراد ناآگاه» برای پیشبرد هدفهای خود استفاده میکند و مردم جامعه را بر ضدّ مصالح آن جامعه، بسیج مینماید(مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، صص۳۵-۳۶).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻مناظره با موضوع:
رویکرد فرهنگی دولت آینده
🖇با حضور:
تقی آزادارمکی
مهدی جمشیدی
🖇 در اینجا ببینید:
https://tv.ut.ac.ir/video#!/search
🔻ادبیّات انتقادی و انتخاب ناموجّه
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. «منتقد اجتماعی»، صریح و شفاف و حتی گاه گزنده، نقد میکند؛ چه حاکمیّت را و چه جامعه را. او به ساختارها وابسته نیست که بخواهد محتاطانه و محافظهکارانه سخن بگوید و اگر غیر از این باشد، قادر نخواهد بود که حقایق را بیان کند و رنجها و زخمها را عیان کند. هم باید گفت و هم باید صریح گفت. نقادی، فضیلت است و نقادیِ صریح و ارزیابی آشکار، فضیلتی فزونتر دارد؛ چراکه بهتر میتواند ریشهها و سرچشمههای نقصانها را روایت کند. روایت محافظهکارانه، روایت سربسته و نهفته است و راه به جایی نخواهد برد. صراحت، خصوصیّتی نیست که فقط در مقابل «حاکمیّت»، پسندیده باشد، بلکه باید «جامعه» را نیز همینگونه نواخت و به نقد کشید. این در حالی است که بسیاری از اصحاب تفکّر و معرفت، خود را در مقابل جامعه تعریف نمیکنند و زبان به انتقاد نمیگشایند تا بدنۀ اجتماعی و هواداران مردمیِ خویش را از دست ندهند. بهاینترتیب، نوعی ملاحظۀ نامعرفتی و احتیاط مصلحتاندیشانه بر ادبیّات آنها حاکم است که خواهناخواه، بر منطقِ نظری آنها نیز سایه خواهد افکند. از نظر تأثیر اجتماعی، گاهی حتی باید از صراحت هم پا فراتر نهاد و در پی ادبیّاتی بود که آیتالله مصباح، آن را «شوکدرمانیِ اجتماعی» میخواند. آیتالله مصباح دربارۀ مواضع تند و صریحش، تعبیر شوکدرمانیِ اجتماعی را به کار میبرد و میگفت گاهی باید جامعه را اینگونه از خواب بیدار کرد؛ یعنی باید به وضعِ فکریِ مستقر، تلنگر زد و تکانه وارد کرد تا ساختارشکنیِ ذهنی، ممکن شود. وقتی فضای عمومی و جوّ غالب، سمتوسوی یکسان دارد و سخن انتقادی، شنیده نمیشود، باید نقد را به صورت غلیظ و صریح و برجسته بیان کرد تا دچار گمگشتگی نشود. حاکمیّت و جامعۀ ما، سخت محتاج «تحوّل» است و تحوّل نیز جز از طریق نقادیِ صریح، ممکن نیست.
[دوّم]. کارگزار رسمی یا عالِم دینی، ملاحظات متعدّدی دارد، اما یک منتقد اجتماعی مانند من، میتواند بیپرده و صریح بنویسد. این امر به دلیل آن است که «گفته» باید با «موقعیّت اجتماعی»ای که فرد در آن قرار گرفته است، تناسب داشته باشد؛ چنانکه هر فردی باید تناسب گفتهاش را با موقعیّت اجتماعیاش بسنجد و تقارن و تناسب ایجاد کند. دراینباره، آیتالله مصباح نکتههای تاریخیِ روشنگری را مطرح میکرد که در واقع، پاسخ ایشان به اشکالاتی بود که به ادبیّات ایشان وارد میشد. ایشان میگفتند حضرت امیر و جناب ابوذر، هر دو در یک وضع سیاسی بودند و دیگریشان نیز یکسان بود، اما مواضع جناب ابوذر، بسیار تندتر و صریحتر و گزندهتر بود؛ درحالیکه هیچ روایتی نداریم که حضرت امیر، جناب ابوذر را از این غلظت و درشتی، نهی کرده باشند، بلکه ایشان تا لحظۀ پایانی، حامی و مؤیّد جناب ابوذر بودند. همچنین آیتالله مصباح، این مثال تاریخی را مطرح میکرد که حضرت امیر و حضرت زهرا نیز در آن واقعۀ تلخ، از نظر شدّت و غلظت و صراحت، متفاوت رفتار کردند؛ چراکه یکی از این دو بزرگوار، صاحب حقّ غصبشده بودند و دیگری، یک منتقد بیرونی. این نیز نشان میدهد که ادبیّات انتقادی، وابسته به موقعیّت اجتماعی است و هر کسی باید بکوشد مقام و موقع خویش را بیابد و بشناسد و درخور و همساز با آن، موضعگیری کند.
[سوّم]. من در یادداشت اخیرم، به نقد انتخاب کسانی پرداختم که به پزشکیان رأی دادهاند. این نقد، برخاسته از سوگیری سیاسی نبود، بلکه سخن از «عقلانیّت» آمده بود و چون این انتخاب، دستکم در نسبت با نامزد دیگر، بسیار ناروا و نابجا بود، زبان به صراحت و غلظت گشودم. ما در این انتخابات، همچنان با یک «پرسش جدّی» مواجه هستیم و آن، عبارت از این است که رأیدهندگان به پزشکیان، چه فضیلتی در وی دیدند؟! او نه گفتار سیاسی میداند؛ نه برنامهای برای اقدام دارد؛ نه چندان به آداب گفتگو پایبند است؛ نه اطرافیان موجّهی در کنار وی هستند؛ نه تجربۀ درخشانی در کارنامه دارد و ... . با وجود این حجم انبوه از «فقدانها» و «فقرها»، چرا باید بخشی از مردم از وی حمایت کنند؟! ما با یک «انتخاب ناموجّه» روبرو هستیم که خودش، پرسشانگیز است. بهحتم، انتخابهای مبتنی بر «فقدان حافظۀ تاریخی» - یعنی بازگشت به نسخۀ برجام که خسارت محض بود - و «فقدان رویکرد ملّی» - یعنی رأیدهی در چهارچوب انگیزههای قوممدارانه - به معنی نابالغی سیاسی هست و باید چنین انتخابکنندگانی را نقد کرد تا خطاهای جمعی عیان شوند. من میدانم که محافظهکاری، رسم رایج شده است، ولی مسأله این است که انقلاب، چوب نگفتنها را میخورد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آوردگاه شیران
▫️مردانی از غزه، مردانی از جنس کوه که مانند آنها را هیچجا نمیبینید..
#کلیپ_روز
📣 شکست تاکتیکها و تکنولوژیهای دشمن در برابر یمن
🔻 سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله:
◽️ برخی از این نهادهای کشورهای عربی در راستای تغییر شیوههای تحصیلی خود به سود یهودیان عمل میکنند. این تغییر شیوهها در عربستان، امارات، مصر و مغرب از طریق کمیتههای یهودیان اسرائیل در حال انجام است.
◽️ عملیاتهای دریایی یمن، مایه شگفتی و وحشت دشمنان شده؛ پیش از اینکه عملیاتهای حمایتی خود از غزه را آغاز کنیم، آمریکا تصور میکرد که میتواند آن را متوقف کند، ولی تجهیزات فراوان و پیشرفته آمریکا هم نتوانست باعث توقف عملیاتهای ما شود.
◽️ تاکتیکهای مجاهدان ما، باعث شکست تاکتیکها و تکنولوژیهای پیشرفته دشمن شد. تهدیدها برای مجاهدان ما به فرصتهایی تبدیل شد که شکست دشمنان را آشکار ساخت.
🔥 همراهی گروههای مقاومت با غزه| جذب نیروهای جدید توسط قسام
🔻 ابوعبیده، سخنگوی گردانهای قسام:
▪️ با ۲۴ گردان خود در نوار غزه جنگیدیم و تمام سلاح های پشتیبانی از شمال تا جنوب به همراه گروههای مقاومت همراه ما هستند.
▪️ نبرد رفح حدود دو ماه است ادامه دارد و آنچه در شجاعیه، شمال و مرکز نوار غزه میگذرد، بزرگترین گواه بر قدرت مقاومت ما و شکست دشمن است.
▪️ هیچ جایی در غزه برای پناه گرفتن نیروهای دشمن نیست نه برای نیروهایی که در خانههایی مانند دزدان پنهان شده و نه برای افسرانی که پشت خودروهای زرهی پنهان شدهاند.
▪️ محور نتساریم محور وحشت خواهد بود و دشمن را شکست خورده بیرون خواهد آورد.
▪️ تواناییهای انسانی مقاومت بسیار خوب است و ما در ماههای گذشته هزاران رزمنده را از صفوف پشتیبانی جذب کردیم.
▪️ هزاران جنگجوی جدید وجود دارد که هر زمان که لازم باشد آماده مقابله با دشمن هستند.
📣 اتحاد مقاومت در لبنان، عراق و یمن برای حمایت از بیتالمقدس
🔻 ابوعبیده:
▪️اسناد اطلاعاتی که در رابطه با شکست اشغالگران در هفت اکتبر فاش شد، تنها گوشهای از آن چیزی است که بعداً فاش خواهیم کرد.
▪️ هیچ جایی در غزه برای نفربرهای ببر وجود ندارد، نه برای مزدوران و نه برای افسرانی که پشت خودروهای زرهی در یک نبرد شکستخورده میجنگند، هر یک از آنها، چه کشته و چه مجروح، آنجا را ترک خواهند کرد.
▪️ جبهههای حمایت و مقاومت در لبنان، عراق و یمن برای حمایت از بیتالمقدس متحد شدهاند و وجدان ملت ما در کنار این مقاومت است.
▪️ بزرگترین پیام برای دشمن این است که کابوس تحرکات در کرانه باختری و بیتالمقدس به طور اجتناب ناپذیر و غیرمنتظره ای در راه است.
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 دلسپرده
رسید قافله در کربلا و ثارالله
به ماه طایفهاش رو نمود: بسم الله
بزن به خاک علَم را که کربلا اینجاست
بگو به خواهرمان که قرار ما اینجاست
#حسینیه_نجباء
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیلگر کانال ۱۲ اسرائیل:
🎥 هر روز کشته و زخمی میدهیم| نتانیاهو در اداره جنگ شکست خورده
#اخبارمیدان
بزرگترین حمله پهپادی حزبالله؛
🔥 پایگاهی که برای اولین بار پس از جنگ ۱۹۷۳ هدف گرفته شد
⏪ حزبالله لبنان علاوه بر حمله دوباره به پایگاه میرن چند مقر فرماندهی ارتش اسرائیل را نیز هدف حملات راکتی و موشکی قرار داد.
◽️ پایگاه نیمرا( یکی از اصلیترین پایگاههای ارتش اسرائیل در شمال) غرب طبریا با دهها راکت کاتیوشا.
◽️ مقر فرماندهی لشکر ۹۱در پادگان اییلیت با دهها راکت کاتیوشا.
◽️ حمله پهپادی گسترده به مرکز شناسایی فنی و الکترونیکی دور بُرد در شرق کوه حرمون واقع در جولان اشغالی.
➕ در این حمله، سامانههای جاسوسی و اطلاعاتی و فنی موجود در مرکز آسیب فراوانی دید.
➕ این مرکز جاسوسی برای اولین بار پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ مورد حمله قرار میگیرد.
➕ منابع فلسطینی، این حمله را بزرگترین حمله نیروهای هوایی حزبالله از روز هشت اکتبر برشمردند.
➕ مرکز شناسایی حرمون از نظر اهمیت با پایگاه هوایی میرون برابری میکند.