•|چشمبهراه|•
👇👇👇 @CHESHMBERAHIR
(2)
با دقت در صنعت ادبی این آیه ،
متوجه میشویم
مفعول با ضمیر منفصل «ایاک»
بر فعل «نعبد» و «نستعین» مقدم شده است...
در حالی که میتوانست
به صورت «نعبدک و نستعینک»
( یعنی فعل بعد مفعول به صورت ضمیر متصل )
به کار رود.
بیشتر محققان مقدم شدن
مفعول بر فعل و فاعل در این آیه را
نشانه انحصار و اختصاص عبادت و استعانت به خدا دانستهاند.
یعنی ما «فقط» تو را میپرستیم
و «فقط» از تو کمک میجوییم.
•|چشمبهراه|•
(2) با دقت در صنعت ادبی این آیه ، متوجه میشویم مفعول با ضمیر منفصل «ایاک» بر فعل «نعبد» و «نستعین»
(3)
(ایاک) که میتوانست تکرار نشود و یک بار برای نعبد و نستعین به کار برود تکرار شده است ،
آیت الله جوادی آملی این تکرار برای حصر در عبادت و هم در استعانت میداند
( یعنی همه عبادات منحصر خداست
و جمیع استعانتها هم از خداست... )
[ اینجور نباشه که خدا رو بپرستیم
و بعدش از دیگران کمک بخواییم ]
•|چشمبهراه|•
(3) (ایاک) که میتوانست تکرار نشود و یک بار برای نعبد و نستعین به کار برود تکرار شده است ، آیت الله ج
(4)
بهگفته جوادی آملی این آیه
دلالت بر بطلان «جبر» و «تفویض» دارد؛
( جبر : انسان اختیاری ندارد و مجبوراست
تفویض : انسان اختیار تام دارد )
زیرا هنگامی که میگوییم:
«ایاک نَعْبُدُ»(تنها تو را میپرستیم)،
پس دارای اختیار هستیم، نه مجبور.
و چون میگوییم:
«ایاک نَسْتَعِینُ»
(تنها از تو یاری میجوییم)،
پس نیاز به او داریم و امور
به ما تفویض نشده است.
چنانکه بر اساس روایتی امام صادق(ع) به این آیه استناد و برای عدم واگذاری امور به دست بندگان استدلال کرده است...
•|چشمبهراه|•
(4) بهگفته جوادی آملی این آیه دلالت بر بطلان «جبر» و «تفویض» دارد؛ ( جبر : انسان اختیاری ندارد و مج
(5)
برخی محققان نیز به جمع بودن فعل عبادت در این آیه توجه کردند
و راز آن را اینگونه بیان کردهاند که :
عبادت نوعِ بشر ناقص است و نمیتواند عبادت حقیقی که شایسته خداوند است را محقّق کند ازاینرو
عبادت بشر با عبادت اولیای الهی
جمع بسته شده تا این نواقص را برطرف کند.
آنها گفتهاند در حقیقت تحقّق عبادت حقیقی، در گرو جمع بستن عبادت ما با عبادت اولیای الهی برای خداوند محقق میشود...
این هم ۵ نکته جالب راجع به آیهای
که هربار در نماز های واجب میخوانیم ☺
نظرتون چی بود راجب نکات؟
https://daigo.ir/secret/315410346
#قرآن_زیبا
@CHESHMBERAHIR
به صورت کلی فعالیت رسمی قدیمی چشم به راه دیگه تموم شده و اونقدر نمیتونم وقتی براش بزارم :)
اما خب با یسری دوستان صحبت کردم راجبش...
نهایت صحبت ها این شد که منحل نکنم...
بلکه بزارم کانالا باشه ،
رفاقتی دور هم باشیم 😅
و یه فعالیت متمرکز رو هم
( بعد از انتخابات البته ) شروع کنم...
خودم خیلی اهل سیاست هستم بشخصه
از دنبال کردن اخبار تا شرکت در بحث و ...
اما خب علاقه خاصی بهش ندارم...
تیره میکنه انسانو... چیزی که علاقه شخصیمه بیشتر بحثای قرآنی و قبور متبرکه و زندگینامه علمای بزرگ و ... هستش...
برای همینم به احتمال زیاد .
محتوای کانال بیشتر حالت روزمرگی میگیره.
هروقت وقتم خالی بود میام :)
و چیزایی که یاد گرفتم رو با شما به اشتراک میزارم ، ادیت قرآنی میزنیم کنار هم تفاسیر و نکات قرآنی میخونیم و از اطلاعات و نظرات شما هم استفاده میکنم ☺
•|چشمبهراه|•
گر آمدم به کوی تو چندان غریب نیست چون من در آن دیار هزاران غریب هست در عشق، خانقاه و خرابات فرق نیس
ای نسیمِ سحر، آرامگَهِ یار کجاست؟
منزلِ آن مَهِ عاشقکُشِ عَیّار کجاست؟
شبِ تار است و رَهِ وادیِ اَیمَن در پیش
آتشِ طور کجا، موعدِ دیدار کجاست؟
هر که آمد به جهان نقشِ خرابی دارد
در خرابات بگویید که هُشیار کجاست؟
آنکس است اهلِ بشارت که اشارت داند
نکتهها هست بسی، مَحرمِ اسرار کجاست؟
- حافظ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقاممعظمرهبری :
جمهوریواسلامی،هردو
وابستهیبهانتخاباتاست...
#انتخاب_مردم / #انتخابات
#مشارکت_حداکثری
@CHESHMBERAHIR
۱۰۰۰ تایی شدنِ پیج اینستاگراممون
تشکربابتحمایتهاتون...
لینکصفحاتفعالیتِچشمبهراه
43.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یهدعاکنبرسه،
صبحِبزرگِفتحوخوشحالی:)
@CHESHMBERAHIR
دور ، بمانندِ پلوتون
که بعد از مدت ها هم سیاره
(بخوانید آدم)حسابش نکردن:)!
#سرو_ایستاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ژلوفنِصوتیتصویری :) ❤️🩹
💠- سوره یونس آیه ۶۱
💠- #قرآن / ترجمه / تفسیر
💠- ادیتور (خانمسوناے/چشمبهراه)
💠- قُرآنِعزیز :) 📚
💠-متنآیه:
وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ
مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ
وَلَا فِي السَّمَاءِ
وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ
إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
💠-ترجمهفارسی:
از خدای تو مخفی نمیماند
حتی به اندازه سنگینی ذرّه ای
در زمین و نه در آسمان
نه کوچکتر از آن [ذره] و نه بزرگتر
مگر اینکه در کتاب آشکار [ثبت] است !
-(کتابآشکار:کتاب تکوین و آفرینش)
- سوره یونس آیه ۶۱
(سوناے،چشمبهراه)
💠-تفسیر :
آیه در صدد بیانِ شمول [دربرگیری،احاطه]
و وسعت علم الهی بر هرچیزی می باشد،
{ومایعزبُعَنربِّکَ،
مخفینمیماندازپروردگارت}
هر عملی که انجام میگیرد
از یک پیام ساده گرفته
تا فعالیت های بزرگ و جهانی
همه زیر ذرهبین و نظارت الهیست
این مفهوم ساده ، امّا لازمُالمرور است!
تا کسی توهم نکند که خداوند
بر بعضی امور آگاه نیست
با توجه به این احاطه الهی
انسان در سختی ها نا امید
و در لذّات غافل نمیشود.
💠-درپناه ِقُرآن...
💠-کدتفسیر : #ق1
https://eitaa.com/joinchat/249626761C27f818f119
May 11