جلوه فروشی و وسوسه خودنمایی
(بخشی از یادداشت پدیدارشناسی اینستاگرام)
🖋🖋
https://www.instagram.com/p/Boq5yGslrbL/?igshid=ut8zh6lvzbmd
#توکل
💠 راه خروج از بنبستها
🔻ما آنچه که مربوط به خودمان است را اجرا کنيم، خداترسي و تقواي الهي را در همان حدي که می توانیم رعایت کنیم، "تکليف ما لا يُطاق" نکردهاند، اگر آن را مراعات کردیم «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» خداوند خود، خروجي را قرار ميدهد.
🔸 براي روشنتر شدن همان جمله بعد کافي است که ميفرمايد: «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» به محاسبات شما نيست، خداوند راههاي خروجي متعدد و فراواني دارد و انسان کوچک است مخصوصا وقتي در بنبست قرار می گیرد.
🔹 اين بهترين درمان و درماننامه است. براي انساني که طبعا بنبست يا بنبستهايي دور او را گرفتهاند، گاهي تصور راه های خروجي، خود يک بليه ميشود و اشتغال فکري ميآورد و اصلا انسان را از تمرکز و توجّه خارج ميکند، باعث اضطراب ميشود و اطمينان نفس را از بين ميبرد، انسان را دور ميکند.
🔸 پس بهترين راه اين است که به کار خود برسد و حدود الهي را بشناسد و درست عمل کند، اگر مستحق خروج از بنبست شديم خداي متعال هر چه بنبست باشد باز مينمايد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✳#فرعون
🔻دو جریان نقل میکنم یکی از قرآن، یکی از واقعه عاشورا در تایید این که بن بستی که باز نشود نداریم، فرعون هزاران بچّه را کشته بود، براي اينکه حضرت موسي به دنيا نيايد و ادعاي الوهيتي که داشت و جنايات ديگر... ولي وقتي قرار شد حضرت موسي و هارون سراغ ايشان بروند خداوند ميفرمايد: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى؛ پس با گفتاری نرم به او بگویید امید است که متذکر و هوشیار شود یا خشیت پیدا کند و بترسد و...» مشخص است انتظار تذکر و خشيت را از او منتفي نميکند.
🔸 بالأخره بايد احتمال داد که شايد شد، پس خدا ميپذيرد. شما ملايم با او صحبت کنيد شايد متذکر شد و به خشيت افتاد و مشخص است که راه حتّي براي فردي در اين حد ظالم و مسرف استعدادها و نفوس و صرف کردن آنها در طريق غير توحيد نيز بسته نيست.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺#حضرت_حر
🔻يکي ديگر جريان حر است که بر حضرت سید الشهدا سخت گرفت و راه را با هزار سوار بر او بست و حضرت به او فرمودند: «ثکلتک امک؛ مادرت به عزایت بنشیند.» او اينجا ادب کرد، عرض کرد هر کسي از عرب اين جمله را به من ميگفت، جملهاي مشابه به او ميگفتم، امّا چه کنم که مادر شما حضرت صديقه طاهره سلام اللّه عليها است و به احترام حضرت زهرا سلام اللّه عليه ادب کرد و سخني نگفت.
🔸 همين نقطه نوراني فتح بابي شد، يعني نقطه مرکزي ولايت که از آن کارهاي جدايي برميآيد و ما باید اين نقطهها و حساسيت نقطهها را بشناسيم. تا اینکه صبح عاشورا حر برگشت، ولي با کمال انکسار، خود او نيز نميدانست که چه ميشود، عرض کرد: «السلام عليک يا اباعبداللّه، فهل تري لي من توبة» فکر نميکرد پذيرفته شود و سنگيني اين بار به اين مقدار بود، حضرت فرمودند: «يتوب اللّه عليک» بفرما پايين بيا. عرض کرد: آقا اگر اجازه بدهيد من سوار باشم براي دفاع بهتر هستم و انتهاي کار من به نزول خواهد کشيد، حضرت فرمودند: هر طور ميداني. يک شخص تا اينجا در منع آقا سيّدالشهداء و اهل بيت عصمت و طهارت پيش رفته است و اين مشکل پيش آمده است، ولي بلافاصله فرمودند: «يتوب اللّه عليک» اين يعني چه؟ يعني بسيار اميدوار کننده است که هيچ بنبستی هيچ کجا وجود ندارد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺#حضرت_زینب #حضرت_زهرا
🔻عصر روز عاشورا وقتي حضرت زينب سلام اللّه عليها آمدند لحظات آخرِ حضرت سيّدالشهداء علیه السلام بود. ايشان نزديک رفتند و عرض کردند: «کَلِّمني يا اخي بحقّ جدّنا» ولي حضرت در آن حالتهاي آخر بودند براي بار دوم عرض کرد: «کَلِّمني بحقّ أبينا» حضرت در گودال قتلگاه با خدا مناجات ميکردند و حضرت زينب براي بار دوم عرض کرد: «کَلِّمني بحقّ أبينا» و حضرت غرق در حال خود بودند، براي بار سوم عرض کردند: «کَلِّمني بحقّ امّنا» که حضرت اباعبداللّه چشمان خود را باز نمودند و در جملهاي فرمودند: به خيمه برگرد. [ نام حضرت فاطمه زهرا علیها سلام] نقطه حساس ونقطه مرکزي نزد اهل بيت عليهم السّلام است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺استاد حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
💥 انبيا قبل از اينكه به كفِ خيابان بیایند و با اين جوانی كه گناه ميكند مقابله كنند، میرفتند با فراعنه مقابله ميكردند.
💥 در هر دورهای، «فرعون و هامان و قارون و بلعم باعور» اصلِ شرّ هستند.
💥 راه مبارزه با منكَر، مقابله با آن دستگاهي است كه منكَر را اقامه ميكند.
🔵 استاد آیت اله سید محمّدمهدی میرباقری:
«انبياء قبل از اينكه در كفِ خيابان بیایند و با اين آدمي كه گناه ميكند مقابله كنند، با فراعنه مقابله ميكردند.
حضرت ابراهيم ميروند بتكده را خراب ميكنند و با نمرود ميجنگند. موساي كليم با فرعون ميجنگد. اينطوري ميشود جامعه را اصلاح كنيد و الا اگر فرعون سر جاي خودش باشد و كارش را بكند و ما بیاييم در كف جامعه با اينهايي كه گناه ميكنند و مشرك هستند، مبارزه كنيم، کار پیش نمیرود.
هميشه اينطوري است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهي است كه منكَر را اقامه ميكند. اولياءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آنها هستند.
اگر به من بگويند شرِّ اصلي را در عالم نشان بده، ميگويم شرِّ اصلي سران استكبار هستند. اين فرعونهاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي _ که خيلي وقتها با هم هستند _ شرِّ اصلی هستند. فرعون و قارون و هامان اصلِ شرّ هستند و شما بايد با اينها و دستگاهشان بجنگيد. هم بايد با فرعون بجنگيد و هم بايد با قارون و دستگاه اقتصادياش بجنگيد و هم باید با هامان و هم با مثلِ بلعمِ باعور بجنگید. اينها هستند که منکر را اقامه ميكنند.
نميشود که شما اينها را رها كنيد و بعد خيال كنيد که ميشود جلوي فساد اخلاقي را در جامعه بگيريم و جلوي بيحجابي را بگيريم، ولي با آنهايي كه اقامه ميكنند، مقابله نكنيم. او آن طرفِ جهان نشسته و براي اينكه عالم را تحتِ سيطره خودش دربياورد، برنامهريزي ميكند و ميخواهد فرهنگ مادی را گسترش بدهد، مثلاً فرهنگ بيحجابي و فرهنگِ برداشتنِ فاصلهٔ بين اقشار و غيره. هنر و رسانه و دانش و دانشگاه را در خدمتِ اين كار ميگيرد و بعد شروع به گسترش بيحجابي میکند و ميآيد مثلاً شبكه ماهوارهاي به نام منوتو راه میاندازد و فيلمهاي و برنامههایی را براي تغيير فرهنگ جامعه نشان ميدهد و در اين فيلمها قُبح دوستيابيِ چندجانبه براي زنهايي كه خداينكرده همسر هم دارند را ميريزد. شما با اينها بجنگيد.»
✒✒