دانشنامه اسلامی
آیه 116 سوره آل عمران
3 - آل عمران
مشاهده آیه در سوره
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۚ هُمْ فِيهَا خَالِدُون
سوره : سوره آل عمران (3)
جزء : 4
نزول : مدینه
آیت الله مکارم شیرازی
کسانی که کافر شدند، هرگز نمیتوانند در پناه اموال و فرزندانشان، از مجازات خدا در امان بمانند! آنها اصحاب دوزخند؛ و جاودانه در آن خواهند ماند.
معانی کلمات آیه
تغنى: غنى اگر با «عن» باشد به معنى دفع و كنار زدن آيد، در آيه ظاهرا مراد همان است.[۱]
تفسیر آیه
برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 116)- نقطه مقابل افراد با ایمان و حق جویی که وصف آنها در آیه قبل آمد افراد بیایمان و ستمگری هستند که در این آیه و آیه بعد توصیف شدهاند.
نخست میفرماید: «آنها که راه کفر را پیش گرفتند هرگز نمیتوانند در پناه ثروت و فرزندان متعدد خویش ار مجازات خدا در امان بمانند» (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً).
در این که از امکانات مادی تنها اشاره به ثروت و فرزندان شده، به خاطر آن است که مهمترین سرمایههای مادی، یکی نیروی انسانی است که به عنوان فرزندان ذکر شده است و دیگری سرمایههای اقتصادی میباشد و بقیه امکانات مادی از این دو سر چشمه میگیرد.
ج1، ص323
قرآن با صراحت میگوید: امتیازهای مالی، و قدرت جمعی، به تنهایی نمیتواند در برابر خداوند، امتیازی محسوب شود، و تکیه کردن بر آنها اشتباه است، مگر هنگامی که در پرتو ایمان و نیت پاک در مسیرهای صحیح به کار گرفته شوند، در غیر این صورت «آنها (صاحبان اموال) اصحاب دوزخند و جاودانه در آن خواهند بود» (أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ).
@cheshmeye_noor
[سوره آلعمران (۳): آيات ۱۱۶ تا ۱۱۷]
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّـهِ شَيْئاً وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۱۱۶) مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ فِي هذِهِ الْحَياةِ الدُّنْيا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّـهُ وَ لكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (۱۱۷)
ترجمه:
۱۱۶- كسانی كه كافر شدند هرگز نمیتوانند در پناه اموال و فرزندانشان از مجازات خدا در امان بمانند و آنها اصحاب دوزخند و جاودانه در آن خواهند ماند.
۱۱۷- آنچه آنها در اين زندگی دنيا انفاق میكنند همانند باد سوزانی است كه به زراعت قومی كه بر خود ستم كردهاند (و در غير محل يا وقت مناسب كشت نمودهاند) بوزد و آن را نابود سازد، خدا به آنها ستم نكرده بلكه آنها خودشان ستم به- خويشتن كردهاند.
تفسير:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّـهِ شَيْئاً ...
نقطه مقابل افراد با ايمان و حقجويی كه وصف آنها در آيه قبل آمد افراد بیايمان و ستمگری هستند كه در اين دو آيه توصيف شدهاند: نخست میفرمايد:
" آنها كه راه كفر را پيش گرفتند هرگز نمیتوانند در پناه ثروت و فرزندان متعدد خويش از مجازات خدا در امان بمانند" زيرا در روز رستاخيز تنها اعمال پاك و نيات خالص و ايمان صادق بدرد میخورد، نه امتيازات مادی اين جهان ..." يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ": " در آن روز نه ثروت سودی میدهد و نه فرزندان مگر آنها كه با قلب سليم در پيشگاه خدا حاضر شوند" (شعراء آيه ۸۹).
اما چرا در آيه از امكانات مادی تنها اشاره به ثروت و فرزندان شده است اين بخاطر آن است كه مهمترين سرمايههای مادی يكی نيروی انسانی است كه به عنوان فرزندان ذكر شده است، و ديگری سرمايههای اقتصادی میباشد. و بقيه امكانات مادی از اين دو سرچشمه میگيرند.
قرآن با صراحت میگويد: امتيازهای مالی، و قدرت جمعی، به تنهايی نمیتواند در برابر خداوند، امتيازی محسوب شود، و تكيه كردن بر آنها اشتباه است، مگر هنگامی كه در پرتو ايمان و نيت پاك در مسيرهای صحيح بكار گرفته شوند در غير اين صورت سرنوشت صاحبان آنها عذاب جاويدان خواهد بود، (أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ). مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ فِي هذِهِ الْحَياةِ الدُّنْيا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيها صِرٌّ ...
" صر" و" اصرار" از يك ريشه هستند و به معنی بستن چيزی توام با شدت میآيد و در اينجا به معنی شدتی است كه در باد باشد، خواه بشكل يك باد سوزان و يا سرد و خشك كننده.
*** در اين آيه اشاره به وضع بذل و بخششها و انفاقهای رياكارانه آنها شده و ضمن يك مثال جالب سرنوشت آن تشريح گرديده است:
قرآن انفاق كردن كفار را به باد شديد و سوزان و يا فوق العاده سرد و خشك كنندهای تشبيه نموده كه به كشت و زرعی بوزد و آن را خشك كند، البته طبع باد و نسيم، احيا كننده است، نسيم بهاران شكوفههای را نوازش میدهد و غنچهها را باز میكند، و روح در كالبد درختان میدمد، و آنها را بارور میسازد. انفاق نيز اگر از سرچشمه اخلاص و ايمان بوجود آيد بسيار مفيد و سود بخش است، هم مشكلات اجتماعی را حل میكند، و هم اثر اخلاقی عميقی در نهاد احسان كننده باقی میگذارد و ملكات و فضائل اخلاقی را در قلب او بارور میسازد.
اما اگر باد و نسيم ملايم و احيا كننده تبديل به طوفان مرگبار و سوزنده و يا فوق العاده سرد گرديد به هر گل و گياهی كه بوزد آن را میسوزاند و خشك میكند.
افراد بیايمان و آلوده نيز چون انگيزه صحيحی در انفاق خود ندارند روح خودنمايی و رياكاری همچون باد سوزان و خشك كنندهای بر مزرعه انفاق آنها میوزد و آن را بی اثر میسازد، اينگونه انفاقها نه از نظر اجتماعی مشكلی را حل میكند (چون غالبا در غير مورد مصرف میشود) و نه نتيجه اخلاقی برای انفاق- كننده خواهد داشت.
جالب توجه اينكه قرآن در آيه بالا میگويد حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ" يعنی مركز وزش اين باد سوزان و خشك كننده زراعت كسانی است كه به خود ستم كردند، اشاره به اينكه اين زراعت كنندگان در انتخاب زمان و مكان زراعت، دقت لازم را به عمل نياورده و بذر خود را يا در سرزمينی پاشيدهاند كه در معرض وزش چنين طوفانهايی بوده است، يا از نظر زمان، وقتی را انتخاب كردهاند كه فصل وزش باد سموم بوده است، و به اين ترتيب بخود ستم كردهاند. افراد بی ايمان نيز در انتخاب زمان و محل انفاق بخود ستم میكنند و سرمايههای خود را بی مورد بر باد میدهند.
@cheshmeye_noor
از آنچه در بالا اشاره شد، با توجه به قرائنی كه در آيه وجود دارد معلوم میشود كه اين تشبيه در حقيقت در ميان دو چيز است يكی تشبيه انفاق آنها بزراعت بیموقع و در غير محل مناسب، و ديگری تشبيه انگيزههای انفاق به بادهای سرد و سوزان، و بنا بر اين آيه خالی از تقدير نيست و معنی جمله مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ اين است كه مثال انگيزه انفاقهای آنها همچون باد خشك و سرد يا سوزانی است (دقت كنيد).
جمعی از مفسران گفتهاند كه اين آيه اشاره به اموالی میكند كه دشمنان اسلام در راه كوبيدن اين آئين صرف میكردند، و بوسيله آن دشمنان را بر ضد پيامبر اسلام تحريك مینمودند، و يا اموالی كه يهوديان به دانشمندان خود در برابر تحريف آيات كتب آسمانی میدادند.
ولی روشن است كه آيه يك معنی وسيع دارد كه اينها و غير اينها را شامل میشود. وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّـهُ وَ لكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ:
در پايان میفرمايد خداوند به آنها ستمی نكرده، اين خود آنها هستند كه بر خويش ستم میكنند، و سرمايههای خود را، بيهوده از بين ميبرند، زيرا عمل فاسد جز اثر فاسد چه نتيجهای میتواند داشته باشد؟
@cheshmeye_noor
" إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ ..." از ظاهر وحدت سياق چنين بر میآيد كه مراد از اين هايی كه كافر شدند، طايفهای ديگر از اهل كتابند، كسانی هستند كه دعوت نبوت را نپذيرفتهاند و نه تنها نپذيرفتهاند بلكه عليه اسلام توطئه هم میكنند و در خاموش كردن نور آن لحظهای كوتاه نمیآيند و از هيچ كاری فروگذار نيستند.
و چه بسا مفسرين كه گفتهاند اين آيه ناظر به اهل كتاب نيست، بلكه به مشركين نظر دارد، و در حقيقت توطئه و زمينهچينی است برای داستان احد، كه به زودی بدان اشاره میكند. ولی اين نظريه با جملهای كه به زودی میآيد و میفرمايد:" وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتابِ كُلِّهِ، وَ إِذا لَقُوكُمْ قالُوا آمَنَّا ..." نمیسازد، چون مشركين چنين سابقهای ندارند كه وقتی به مؤمنين رسيدند بگويند ما ايمان آورديم و وقتی به همفكران خود رسيده باشند، سر انگشتان خود را از شدت خشم گزيده باشند. اين وضع با حال يهود تطبيق میكند، و از همين جا روشن میشود كه تا اينجا اتصال سياق آيات به هم نخورده است.
و چه بسا بعضی از مفسرين اين گفته را كه" آيه شريفه مورد بحث، به مشركين نظر دارد" با اين گفته كه آيه سخن از دورويی میكند جمع كرده و معتقدند كه به يهود نظر دارد، و ليكن اين نظريه خطا است.
" مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ فِي هذِهِ الْحَياةِ الدُّنْيا ..." كلمه" صر" به معنای سرمای شديد است. و اگر مطلبی را كه برايش مثل زده (يعنی انفاق يهوديان را) مقيد كرد به قيد (در اين زندگی دنيا) برای اين بوده كه بفهماند، آنان از خانه آخرت بريدهاند و انفاقشان هيچ ارتباطی به حيات آخرت ندارد. و نيز اگر حرث قوم را مقيد كرد، به قيد" ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ" برای اين بود كه ارتباط آن با جمله بعدی كه میفرمايد:" وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّـهُ" به خوبی روشن شود.
[عمل فاسد، اثر فاسد در پی دارد]
و حاصل كلام در اين آيه اين است كه انفاق و مخارجی كه يهود در اين زندگی دنيا میكند، با اينكه به اين منظور میكند كه وضع زندگی خود را اصلاح نموده و به مقاصدی كه دارد برسد، ليكن به جز بدبختی و شقاوت، بهرهای از آن به دست نمیآورد، بلكه آنچه را میخواهد و دنبال میكند، به تباهی میكشاند. پيش خود خيال میكند سعادتی به چنگ آورده ولی آنچه به دست آورده شقاوت است. و مثلش مثل بادی است كه در آن سرمای شديدی باشد و زراعت ستمگران را سياه كند، و اين نيست مگر به خاطر ظلمی كه خودشان به خويشتن كردهاند، چون عمل فاسد به جز اثر فاسد، اثر ديگری نمیبخشد.
" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ ..." در اين آيه شريفه،" وليجه" (خويشاوند نزديك) را" بطانه" (آستر) ناميده و وجهش اين است كه آستر به پوست بدن نزديك است. تا رويه (ظهاره) لباس. چون آستر لباس بر باطن انسان اشراف و اطلاع دارد و میداند كه آدمی در زير لباس چه پنهان كرده، خويشاوند آدمی هم همين طور است، از بيگانگان به آدمی نزديكتر و به اسرار آدمی واقفتر است. و جمله" لا يَأْلُونَكُمْ" به معنای" لا يقصرون فيكم" است. يعنی دشمنان از رساندن هيچ شری به شما كوتاهی نمیكنند.
و كلمه" خبال" به معنای شر و فساد است و بهمين جهت است كه جنون را" خبل" هم میگويند، چون در جنون، فساد عقل است.
و در جمله" وَدُّوا ما عَنِتُّمْ" كلمه" ما" مصدريه است و معنای جمله را" ودوا عنتكم" میسازد، يعنی دوستدار شدت و گرفتاری و ضرر شمايند.
و جمله" قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ" میرساند كه دشمنی آنان نسبت به شما آن قدر زياد است كه نمیتوانند پنهان بدارند. بلكه دشمنی باطنيشان در لحن كلامشان اثر گذاشته است. پس در حقيقت در اين جمله كنايهای لطيف بكار رفته، و آن گاه بدون اينكه بيان كند، در دلهای خود چه چيز پنهان كردهاند، فرموده:" وَ ما تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ" تا اشاره كرده باشد، به اينكه آنچه در سينه دارند، قابل وصف نيست، چون هم متنوع و گوناگون است و هم آن قدر عظيم است كه در وصف نمیگنجد، و همين مبهم آوردن" ما فی صدورهم" بزرگ و عظيم بودن را تاييد میكند.
" ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ ..." ظاهرا كلمه" اولاء" اسم اشاره و كلمه" ها" برای هشدار دادن است. و اصل جمله" انتم هؤلاء" بوده باشد. و كلمه" انتم" بين ها و بين اولاء فاصله شده باشد، همانطور كه میگوئيم:" زيد هذا و هند هذه كذا و كذا" اين زيد و اين هند چنين است و چنان است. (در فارسی هم همين كار را میكنيم يعنی به جای اينكه بگوئيم شما همانهايی كه چنين و چنان كرديد، میگوئيم: هان مگر شما آنهايی نبوديد كه چنين و چنان كرديد." مترجم")" وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتابِ كُلِّهِ" الف و لام در" الكتاب" برای افاده جنس است، و چنين معنا میدهد كه شما به همه كتابهای آسمانی كه از ناحيه خدا نازل شده ايمان داريد، چه كتاب خودتان و چه كتاب اهل كتاب. اما اهل كتاب به كتاب شما ايمان ندارند.
@cheshmeye_noor
" وَ إِذا لَقُوكُمْ قالُوا آمَنَّا" يعنی اهل كتاب منافقند، وقتی شما را میبينند میگويند ايمان آورديم.
" وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَيْظِ" و چون به خلوت میروند، سرانگشت خود را از شدت خشمی كه بر شما دارند میگزند. و كلمه" عض" گاز گرفتن با دندان با فشار است. و كلمه" انامل" جمع انمله است كه به معنای نوك انگشتان است. و كلمه" غيظ" به معنای خشم و كينه است. و" عض انامل بر فلان چيز" مثلی است كه در مورد تاسف و حسرت و رساندن شدت خشم و كينه زده میشود.
" قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ ..." اين جمله نفرينی است بر آنان در عبارت امر. و اگر اينطور تعبير كرده، برای اين بوده كه جمله به ما بعدش كه میفرمايد:" إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ" متصل شده، چنين معنا دهد:
بگو، بار الها بخاطر همين كينهای كه دارند، مرگشان بده، كه تو، به آنچه در سينهها است يعنی در دلها و جانها است دانايی.
" إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ ..." مسائت كه مصدر" تسؤهم" است، به معنای بد حالی است، بر خلاف مسرت و سرور كه به معنای خوشحالی است.
[اگر مسلمين صبر كنند و تقوا پيشه سازند، از كينه دشمنان ايمن خواهند بود]
و اين آيه ما را دلالت میكند و به ما میگويد: شما مسلمانان اگر صبر كنيد و تقوا به خرج دهيد از كينه دشمنان ايمن خواهيد بود.
" پايان"
۱ سوره مائده، آيه ۶۴".
۲ مجمع البيان ج ۲ ص ۴۸۸.
۳ سوره حمد، آيه ۷".
۴ سوره نساء آيه ۹۶".
۵ و هر كس خيری را بدون اينكه خدای تعالی او را فرمان داده باشد، از پيش خود انجام بدهد، خدا هم شكرگزار است و هم دانا." سوره بقره، آيه ۱۵۸".
۶ آنچه از خير انجام میدهيد به نفع خود انجام دادهايد ... و آنچه از خير انفاق كنيد، بدون كم و كاست به شما پرداخت میشود و شما ستم نمیشويد." سوره بقره، آيه ۲۷۲".
@cheshmeye_noor
شبهه امشب به لطف خدا😂
میگه در قرآن شما کلمه ای از عشق و شادی نیست! مشکل خدای شما با عشق و شادی چیه؟!
🛑آیا اسلام مخالف عشق و شادیه!؟
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
🔰حسین مرادی | آنتی شبهات
https://eitaa.com/joinchat/2832793798C05e7802b0b
@cheshmeye_noor
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑پاسخ به شبهه ملحد بی سواد!
⚠️میگه در قرآن و اسلام شادی نداریم😳
حتی آیه داریم خدا شادی کنندگان رو دوست نداره😐
پاسخ بهش چیه ؟!
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
🔰حسین مرادی | آنتی شبهات
https://eitaa.com/joinchat/2832793798C05e7802b0b
@cheshmeye_noor
📖 حدیث روز
💢حریص شدن انسان در پیری
🔻رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله:
🔸يَهْرَمُ ابْنُ آدَمَ وَ يَشِبُّ مِنْهُ اثْنَانِ الْحِرْصُ عَلَى الْمَالِ وَ الْحِرْصُ عَلَى الْعُمُرِ.
✍️فرزند آدم پير مىشود و دو چيز از او جوان مىشود: حرص مال و حرص عمر.
📚 الخصال، ج ۱، ص ۷۳.
📲 lib.eshia.ir/15339/1/73/الْمَالِ
📎 #حدیث
📎 #سبک_زندگی
📎 #حرص
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
@cheshmeye_noor
message-1732169954-21.mp3
770.1K
🎧 #پادکست_اعتقادی
❓اگر در مجلسی که موسیقی حرام پخش می شود دعوت کردند و گفتند در آن مدت زمانی که حضور دارید موسیقی پخش نمی شود آیا به آن مجلس برویم یا نه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/186861
📎 #موسیقی
📎 #احکام
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
@cheshmeye_noor
اگر کره ماه نبود زمين هر شش ساعت یکبار به دور خودش میچرخید و این یعنی طول یک شبانه روز فقط ۶ ساعت می شد! وجود ماه باعث کاهش سرعت حرکت زمین می شود.
🌍 @Ajayeb_Doniya
@cheshmeye_noor
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۱۱ آذر ۱۴۰۳
میلادی: Sunday - 01 December 2024
قمری: الأحد، 29 جماد أول 1446
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیه السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️4 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️14 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
🌺21 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
▪️30 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام
🌺31 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام
✅ با ما همراه شوید...
🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia
🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia
🔗 روبیکا: rubika.ir/taqvim_shia
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 پویان؛ استعدادیابی و رشد و توسعه فردی نوجوانان
اگه میخوای با فناوری روز و الگوریتم هوشمند استعدادت رو پیدا کنی و بعدش یاد بگیری چطوری اونو شکوفا کنی بیا اینجا
➡️ @poian_ir
@cheshmeye_noor
👇تقویم نجومی دوشنبه👇
✴️ دوشنبه 👈12 آذر / قوس 1403
👈30 جمادی الاول 1446👈2 دسامبر 2024
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی.
🌙⭐️ امور دینی و اسلامی.
❇️امروز برای امور زیر خوب است:
✅خرید و فروش.
✅آغاز بنایی و خشت بنا نهادن.
✅درختکاری.
✅خون دادن و فصد.
✅معالجه و درمان.
✅نوشیدن ادویه.
✅جابجایی و نقل و انتقال.
✅انواع دیدارها.
✅مقدمات ازدواج مثل خواستگاری.
✅و امور زراعی و کشاورزی خوب است.
🚘مسافرت مکروه و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد.
🤕 مریض مراقبت بیشتری نیاز دارد.(منظوری مریضی است که امروز مریضیش شروع شود).
👶زایمان مناسب و نوزاد خوب تربیت شود و کارش بالا گیرد.
🔭 احکام و اختیارات نجومی.
🌓 امروز قمر در برج قوس و از نظر نجومی مناسب برای امور زیر است:
✳️امور ازدواجی.
✳️کارهای آموزشی و تعلیماتی.
✳️شروع به کار و کسب.
✳️جابجایی و نقل و انتقال.
✳️رفتن به خانه نو.
✳️بردن جهیزیه.
✳️شراکت و امور شراکتی.
✳️و امور تجاری نیک است.
🟣 امور مربوط به نوشتن ادعیه و حرز و نماز و بستن آن خوب است.
👩❤️👨 مباشرت و مجامعت:
مباشرت امشب و فردا:ممکن است فرزند و مادرش دچار صرع و غش گردند.
💇♂ اصلاح سر و صورت:
طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز باعث ایمنی از بلیات می شود.
🔴 حجامت:
#خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، حکمی ندارد.
🔵ناخن گرفتن:
دوشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قران گردد.
👕دوخت و دوز لباس:
دوشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز بسیار مناسبی است و آن لباس موجب برکت میشود.
✴️️ استخاره:
وقت #استخاره در روز دوشنبه: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعداز ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن).
✳️ ذکر روز دوشنبه : یا قاضیخ الحاجات ۱۰۰ مرتبه.
✳️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۲۹ مرتبه #یا لطیف که موجب یافتن مال کثیر میگردد.
💠 ️روز دوشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_حسن_علیه_السلام و #امام_حسین_علیه_السلام . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
😴😴 تعبیر خواب.
تعبیر خوابی که امشب شبِ سه شنبه دیده شود طبق ایه ی 1 سوره مبارکه "حمد " است.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین
و از معنای آن استفاده می شود که نامه یا حکمی از جانب بزرگی به خواب بیننده برسد و سبب خوشحالی وی گردد. و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.
🌸زندگیتون مهدوی🌸
📚 منبع مطالب ما.
تقویم همسران: نوشته ی حبیب الله تقیان
@cheshmeye_noor