✅👈 اين دو سؤال مطرح است؛ چگونه حيات پيدا كنيم و زنده شويم؟ و چگونه از زندگى ها و مرگمان بهره مند شويم؟
✅ زندگى اى كه زمانه مى گيرد و زمين مى پوساندش، اين زندگى را ذبح كنيم تا مردار نشويم. و اين اصلى ترين مسأله است براى كسانى كه يافته اند و فكر كرده اند كه بى ريشه خشك مى شوند و با ركود مى ميرند.
✅ ما تا حياتى به دست نياورده ايم و ريشه هايى پيدا نكرده ايم تا از خاكها نيرو بگيريم و ريشه بدوانيم و از بارشها رويش پيدا كنيم، يا بى ريشه ايم و يا هنگامى كه ريشه پيدا مى كنيم و رشد مى كنيم و حيات پيدا مى كنيم، باز ذبيح نمى شويم. مرداريم. و اگر ذبح شويم با شرايط ذبح همراه نيستيم و باز هم مرداريم. تازه اگر از ما بخواهند بهره بردارى كنند و ما را نگهدارى كنند، گوشت يخ زده ايم و به كارى و به جايى نمى آييم.
✅ اين دو سؤال است كه هر كس كه يافت در ركود مى گندد و بى ريشه مى خشكد، مجبور است به اين دو سؤال فكر كند كه چه كند تا بتواند از اين گنديدن و مردار شدن نجات پيدا كند. و چه كند كه تا قبل از اين مرحله، به حيات دست پيدا كند؟
✅ آن هم نه حياتى كه فقط در حدّ نفس كشيدن باشد؛ چه بسا كسانى كه با نفس كشيدنشان مرده اند. آنهايى كه مرده ها را انتخاب كرده اند، حتى هنگامى كه نفس مى كشند، مرده اند. و آدمهايى كه زنده ها را انتخاب كردهاند، حتّى با مرگشان زنده اند؛ كه انسان، در انتخابش زنده است.
✅ حيات انسانى ما وابسته به انتخاب ماست؛ گرچه ما رشد و نمو سلولها را داشته باشيم و از احساس و عاطفه و غريزه برخوردار باشيم اما اين حيات انسانى ما نيست. اين زندگى و جانى است كه هر بزغاله اى دارد و هر سگى بارش را به دوش مى كشد.
✅ اين جانى نيست كه ارزش داشته باشد. جان و حيات انسان در انتخاب اوست. آنهايى كه مرده ها را انتخاب كرده اند، مرده اند هر چند نفس بكشند.
حقیقت حج، ص ۱۱۹
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅👈 حيات دل
✅ مرحله ى ديگرى از حيات، حيات قلب و دل انسان است. اين حيات در برخوردها و ديدارها به وجود مى آيد. «تَزاوَرُوا فَانَّ فی زِيارَتِكُمْ احْياءاً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحادِيثِنا».
✅ در برخوردهاست كه جرقه ها سر مى گيرد و با اين نور است كه دلها راه زندگى خودشان را پيدا مى كنند و به حيات مى رسند. با شناختهاست كه مغزها و فكرها به حيات مى رسند و با يقين است كه عقل براى سنجش، راهى را پيدا مى كند. و با وسعتهاست كه روح به حيات مى رسد.
✅ و در قرب اوست كه انسان به مراحل بالاتر و حياتهاى متعالىترى دست پيدا مى كند. «أِنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِه». كسانى كه دلها را و مغزها و قلبها و عقلها را و روحها را به مرگ نمى توانند برسانند، بايد بدانند كه؛ زمينى كه بدن انسان را از بين مى برد و تبديل مى كند و تلّى از خاك از آن به جاى مى گذارد، دل او را نمىگيرد؛ چون خدا بين انسان و دلش فاصل و حائل است.
✅ و آن حيات دل، چيزى نيست كه حتى با مرگ از بين برود. «وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»؛ آنهايى كه زنده را انتخاب كرده اند، حتى اگر بميرند، زنده هستند. «أَحْياءٌ» زنده هستند. حيات دارند. «عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ».
✅ چرا حيات دارند؟ چون آنها ذبح شده اند و مردار نيستند. گوسفند وقتى ذبح مى شود درست است كه خونش را از دست مى دهد، ولى حياتى پيدا مى كند و در جزء عالى ترى، در مجموعه ى بدن متعالى ترى راه پيدا مى كند.
✅ انسان با آن گسستن از غير حق، به روح مى رسد و با ديدارها، دل زندگى پيدا مى كند. دل مردگى هايش از بين مى رود و با شناخت و يقين، حيات برترى پيدا مى كند. و اين حيات، حياتى است كه حتى با مرگ از بين نمى رود و دوام دارد.
حقیقت حج، ص ۱۲۴
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅👈 مراحل حيات انسانى
✅👈 مرحله اول
🔷 بايد از اين گفت و گو كرد كه چگونه ذبح كنيم. چگونه قبله ها را پيدا كنيم. چگونه جهت گيرى ها را مرتفع كنيم و بالاتر ببريم.
🔷 چگونه از قبله ى قدرت، ثروت، شهرت، رياست، اعتبارها و عنوانها، هواها و هوسها و جلوه ها، هواهاى دل، حرفهاى خلق و جلوه هاى دنيا آزاد شويم؟
🔷 چگونه از قبله هاى زر و زور و تزوير آزاد شويم؟ نباشيم از آنهايى كه مى گويند: «نسائهم قبلتهم»؛ همسرانشان قبله شان هستند. رو به آن جهت دارند. در آن راه ذبح و مردار شده اند و از استفاده مانده اند.
🔷 مرحله ى اول، پيدا كردن قبله ها و جهت گيرى هاست. تا انسان قبله اش را نيابد نمى تواند گوسفند بُكُشد. رو به چه كسى بياوريم؟ زندگى و مرگ ما و حركت و سكون ما براى چه كسى باشد كه كاسته نشويم، افزوده بشويم.
🔷 كسانى كه زندگيشان از زندگى عادى بالاتر آمده و به حياتى كه محمّد و آل محمّد دست يافته بوده اند، دست يافته. و آن حيات را تقاضا كرد كه؛ «اللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيايَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتِی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».»
🔷 زندگى و مرگشان در اين حد و در اين اوج قرار گرفته باشد؛ كه زندگى آنها در اوج است. جهت گيرى شده و قبله دارد. و قبله اش كعبه است. و قبله اش اللَّه است. «إنَّ صَلاتِى وَ نُسُكِى وَمَحْياىَ وَ مَماتِى للَّهِ رَبِّ الْعالَمين».
📚 حقیقت حج، ص ۱۲۵
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅👈 مرحله دوم
🔶 در مرحله ى بعد، مسلم باشد. انسان به حد تسليم رسيده باشد. ابراهيم باشد كه اسماعليش را ذبح مى كند. كسى كه مسلم نيست، هر چند ذبح كند و رو به قبله هم ذبح كند، اثرى ندارد.
🔶 كسى كه رو به قبله هست، ولى تسليم نيست، ابراهيم نيست؛ از ذبحش بهره اى نمىگيرد. حتى اگر ابراهيم براى حق نگويد و با علامت او ذبحش را علامت نزند و آن مارك را بر روى آن گوشت نكوبد، خريدار ندارد.
🔶 بسم اللَّه مى خواهد. بسم اللَّه؛ يعنى به آن علامت و به آن اسم خودم را علامت گذارى مى كنم. «اتَوَسَّمُ بِبِسْمِ اللَّهِ»؛ من مارك او را بر خود بزنم. چرا؟
🔶 چون او رحمان است، مى دهد. ديگران مى گيرند؛ دهنده نيستند، رحمان نيستند، بلكه گيرنده اند. بتهاى ديگرى كه من مى خواهم براى آنها باشم و قبله هاى ديگرى كه مى خواهم رو به آنها بياورم، به من نمى دهند. رحمان نيستند. اخّاذ هستند. از من مى گيرند.
🔶 خدا با رحمتش، پرورش دهنده و رب است. دوستى خاله خرسه نيست كه از من كم كند. رحمان و رحيم است. رب است. پرورش مى دهد، آن هم نه در يك محدوده و نه يك نفر را، كه رب العالمين است. همه را پرورش مى دهد و همه را براى مجموعه ى راه پرورش می دهد.
📚 حقیقت حج، ص ۱۲۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅ كسانى كه خودشان، رو به خودشان ذبح مى شوند و كسانى كه خودشان را رو به قبله خودشان ذبح مى كنند، باز هم مردارند. هر چه فكر كنند، چاره اى جز اين ندارند كه بروند و گوشه بگيرند تا حياتى بيابند و حركت كنند، وگرنه ركودها گند آنها را بالا مى آورند و مردار مى شوند.
✅ درس اول همين است كه پيش از آن كه بميريم، پيش از اين كه مردار شويم، به حيات برسيم. پيش از آن كه بميريم ذبيح شويم؛ كه اسماعيل ذبيح، نمرده است؛ چون رگهايى كه در انسان بريده مى شود، غير از رگهايى است كه در ديگران بريده می شود.
✅رگهاى چهار گانه كه در انسان هست و بايد بريده شود:هواهاى دل و حرفهاى خلق و جلوه هاى دنيا و وسوسه هاى شيطان است.
✅ كسى كه رگهاى چهار گانه را قطع كرد، قبل از اين كه حتى سر از تنش جدا شود، ذبيح است. چقدر هماهنگى است بين ذبح و ذابح و بريدن رگهاى چهار گانه، كه تا اينها بريده نشود، شرك هست. و تا شخص مشرك است، ذبيح نيست. مردار است. به همان نسبت مرده است. به همان نسبت از دست رفته است.
📚 حقیقت حج، ص ۱۳۰
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔷 ابراهيم نمى گذاشت حتى اسماعيلش مردار شود. نه تنها خودش را ذبح كرده و خودش، رو به او آورده و از هر چه غير اوست بريده، حتى اسماعيلش را هم ذبح كرده. «إِنّى أَرى في الْمَنامِ أَنِّى أَذْبَحُكَ»؛ من مى بينم كه مأمورم تا تو را ذبح كنم. نگذارم تا تو بگندى.
🔷 تو اين هستى كه با سُم اسبى، آوار ديوارى، يا يك تصادف سطحى، تو را به مرگ مى رساند و نابودت مى كند، من باشم كه به تو حيات بدهم. «فَانْظُرْ مَا ذا تَرى»؛ نگاه كن، ببين رأى تو چيست؟ چه مى توانى تصميم بگيرى.
🔷 «قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرْ»؛ آنچه كه تو به آن مأمورى انجام بده؛ چون مأموريت تو، نجات من است. «سَتَجِدُنِى إْن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصّابِرينَ»؛ مى يابى كه من در اين ذبح، نه عاجز، كه صابر هستم.
🔷 كسى كه فهميده كيست و به خودش علاقه دارد. و به هستى خودش اعتقاد دارد و خودش را دوست دارد، بايد به خودش بها بدهد. هستى اش را ادامه بدهد.
🔷 و بداند آنچه كه پيش ما مى ماند، آن نفس و آن دوستى و دشمنى كه به خاطر خودمان است، آنچه كه رگهايش به ما وصل است، مردار است. فانى است؛ «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ»؛ آنچه كه پيش ما بماند، همه اش خاك شده است.
🔷 «وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»؛ و آنچه كه به او رسيده، باقى مى ماند. «كُلُّ شَيءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ»؛ هر چيزى هلاك است، مگر آنچه كه براى او و به خاطر او و در وجه و در جهت اوست.
📚 حقیقت حج، ص ۱۳۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
🎁 تخفیف ویژه
◼️ به مناسبت بیست و دومین سالگرد رحلت استاد علی صفایی رحمة الله علیه کلیه آثار استاد با ۲۰٪ تخفیف عرضه می شود.
🗓 برای بهرهمندی از تخفیف ویژه از ۲۳ تیر الی ۱ مرداد
به سایت انتشارات مراجعه نمایید.👇🏻
🌐 www.einsad.ir
🚛 ارسال توسط پست به سراسر کشور
🆔👉 @cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی صفایی رحمة الله علیه در گذر زمان
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔷 اگر ما همراه هجده هزار يار نماز بگذاريم و پس از نماز، حتّى آشنايى در شهرهاى غريب دعوت، نداشته باشيم و در ميان جفا و حماقت و جنايت و خيانت گرفتار شده باشيم، چه حالى خواهيم داشت و با مشكلات چه خواهيم كرد.
🔷 مسلم به ما آموخت كه با هدفى در سطح حكومت علوى و حسينى، و با تنها ماندن در چنگال دشمن، و ناكامى در مأموريت و شكست در ارزيابى، مى توان شبى روشن و آرام و قلبى مطمئن و محكم و ضربه هايى كمرشكن داشت، تا آنجا كه نيروهاى محدود دشمن نتوانند از نزديك برخورد كنند و جز سنگ و آتش و خستگى و تنهايى مسلم، پناهى نداشته باشند.
🔷 من از كودكى هر وقت كه داستان مسلم را شنيده ام، سر و گردن گرفته ام و سينه ام از عزت مسلم پر از رفعت و مناعت گرديده. آدمى و اينقدر محكم و سرافراز⁉️
🔷 راستى كه تو در كدام آسمان ريشه دارى كه اينقدر سرفرازى؟! اين استقامت بدون اين ريشه هاى محكم ممكن نيست.
🔷 ابن زياد هنگامى كه در شرايطى مناسب تر از شرايط مسلم بود و فقط از شام بريده شده بود، نتوانست در برابر گروههاى پراكنده ى توّابين دوام بياورد، فرار كرد و به خانه ى مسعود رفت و لباس خانواده ى او را پوشيد و امان خواست.
🔷 و حتى روزى را در برابر دشمن دوام نياورد و حتى شمشيرى نكشيد. چون اينها مردان مكر و سياست و فريب بودند و همچون عمروعاص در هنگام گرفتارى از عورت خود سپر مى ساختند و ذلّت را مى پوشيدند و خود را ملامت نمى كردند.
📚 وارثان عاشورا، ص ۲۶۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈استاد صفایی رحمة الله علیه: لااقل از عرفه بهره داشته باشیم‼️
🆔👉 @cheshmeyejarie
🎤👈 استاد صفایی رحمة الله علیه: خدای ابراهیم نمی خواهد اسماعیل ها کشته شوند، می خواهد ابراهیم ها آزاد شوند.
📚 حقیقت حج، ص ۱۲۹
💐🌷 عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک.
🆔👉 @cheshmeyejarie