eitaa logo
چشمه جاری
517 دنبال‌کننده
737 عکس
144 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅👈 به دنیا که هیچ، به هستی، به بهشت قانع نباش. 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 رهبری نیازها 🔷 نیاز به مقبولیت، یک نیاز عمیق است. انسان دوست دارد خودی نشان دهد. این میل را نمی شود از انسان گرفت، ولی می شود آن را رهبری کرد. 🔷 ریا و خودنمایی، در خون آدمی است و نمی شود آن را از او گرفت؛ ولی باید رهبری اش کرد. 🔷 ما خودمان را به کسی نشان می دهیم که برایش عظمتی قائل باشیم؛ تعریف کسی را می خواهیم و دوست داریم که به عظمتش پی برده باشیم. 🔷 بعضی از تعریف ها به جای اینکه خوشحالمان کند، ناراحتمان می کند و اصلا کسر شأنمان است که فلانی از ما تعریف کند یا فلان دیوانه از ما یاد کند. 🔷 دوست داریم که از ما تعریف کنند؛ ولی دوست داریم کسانی تعریف کنند که بزرگند. 🔷 انسان می تواند به حدی از رشد برسد که جز الله، جز نگاه او، جز تعریف او، جز پذیرش او، چیزی ارضایش نکند. 🔷 با اینکه ریا و مقبولیت نیاز درونی انسان است و انسان دوست دارد که «همه» از او تعریف کنند، وقتی به این حد می رسد، چهره عوض می کند و فقط رضایت و پذیرش «خدا» را می خواهد. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۴۳ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 اصولا انسان اشتباه دارد؛ ولی موجودی است که از اشتباه هایش برداشت می کند و از دردهایش درس می گیرد. غصه خوردن برای پیرزن هاست. 💠 وجود فعال، وجودی است که از شکستش درس پیروزی بگیرد. 💠 یکی از رهبران جنگ فلسطین گفته بود: ما این قدر شکست می خوریم تا طرز شکست دادن را یاد بگیریم. 💠 آنهایی که می خواهند گل پیروزی را زود بچینند، بدون آنکه هیچ تیغی به دستشان برود، گمان کنم باید بخوابند و در خواب، چنین صحنه ای را ببینند. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۵۹ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 ظرفیت وجودی 🔷 معمولاً اگر بخواهیم به همدیگر تسلیت بگوییم، می گوییم: مهم نیست؛ عیبی ندارد. 🔷 می خواهیم دردهایمان را برای همدیگر کوچک کنیم؛ ولی این پست ترین نوع تسلیت است. 🔷 قرآن به ما یاد داده که چگونه به هم تسلیت بدهیم؛ به جای اینکه غم هایمان را کوچک کنیم، بهتر است ظرفیت هایمان را زیاد کنیم. 🔷 «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ وَ وَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَكَ»آیا ما سینه تو را وسعت ندادیم؟ از تو رنجت را برداشتیم؛ رنجی که کمر تو را شکسته بود. 🔷 وقتی سینه بزرگی پیدا کردیم، حجم رنج هایمان دیگر این سینه را نمی شکند و خسته نمی شویم؛ بلکه از این فشارها و ضربه ها نیرو می گیریم و استغلاظ، یعنی شدّت پیدا می کنیم و ورزیده تر می شویم. 🔷 این وزنه ها به جای اینکه خستگی به بازوی ما بیاورند، ورزیدگی می آورند؛ چون حرکت داشتیم و حرکتمان حساب شده بوده است. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۶۰ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ». قسم به تمام دوره ها که انسان در تمام دوره ها در خسارت است؛ چون در برابر آنچه داده چیزی نگرفته، یا بیش از آنچه به دست آورده، از دست داده است. 🔶 وقتی بچه، پفکی را در برابر پول زیادی که از دست داده، به دست می آورد، آن را می خورد و لذّت هم می برد؛ ولی این لذّت به دلیل جهل به آن چیزی است که از دست داده است. او نمی داند چه از او گرفته اند. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۷۲ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 حضرت علی علیه السلام می فرمایند: دو کار برای من پیش نمی آمد که هر دو مرضیِّ حق و محبوب حق بود، مگر آنکه مهم ترین را انتخاب می کردم. 💠 و اگر هر دو در برابر حق یکسان بودند، آن را انتخاب می کردم که بر من سنگین تر و دشوارتر بوذ؛ زیرا «أفْضَلُ الْاعْمالِ أحْمَزُها». بهترین اعمال، آن است که مشکل تر است. 💠 صعوبت، ملاک دینی است. ما اگر پخته شده باشیم که بخواهیم به رشدهای عالی تری برسیم، در کارهایی که می بینیم همه شان مرضیّ حق اند، به کاری روی می آوریم که خودمان دوست نداریم. 💠 چون آنچه به ما بیشتر فشار وارد کند، نیروی بیشتری در ما ایجاد می کند. اگر بخواهیم بازویمان تقویت شود، باید فشار ببیند؛ فشارهاست که قدرت بازوی ما را زیاد می کند. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۷۸ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 آنجا كه كارها در نظر خدا برابر هستند و از نظر اهميت مساوى هستند، آنجا معيار صعوبت و مخالفت با هوس، در ميان است، كه:«أفْضَلُ الأعْمالِ أحْمَزُها». 🔷 امام در نهج ‏البلاغه آنجا كه خصلت‏هاى برادرش را مى ‏شمارد تا آن‏ها كه مى ‏خواهند به مقام برادرى او برسند، عذرى نداشته باشند، در آخر توضيح مى ‏دهد كه: «كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَيُخَالِفُهُ». 🔷 آنجا كه دو كار ناگهانى و بالبداهه با او روبرو مى ‏شدند و او را مبهوت مى‏ كردند او مسلط بود نگاه مى‏ كرد كه كدام به هوا نزديك‏تر است پس با آن مخالفت مى ‏كرد. و آن را كنار مى ‏زد. 🔷 و اين ميزان هم حساب شده است؛ چون كارى كه بر تو فشار بيشترى مى‏ آورد، به تو قدرت بيشترى خواهد داد و تو را به معراج بالاترى خواهد رساند. 📕 انتظار، ص ۱۲۴ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 ائمه علیهم السلام در باره ملاک علم می فرمایند:«العالمُ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ». عالم کسی است که دیدارش، شما را به یاد خدا بیندازد. 🔷 عالم کسی نیست که از معلومات، انبار و سرشار گشته؛ عالم کسی نیست که تنها با بودن با او، به حق برسیم. 🔷 عالم کسی نیست که خودش را به ما غالب کند یا خودمان را به ما غالب کند و یا دنیا را در چشم ما بزرگ کند؛ بلکه عالم کسی است که ما را به حق و رشد برساند. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۷۸ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💟 ببين كه هنگامى كه با فلان شخص يا بهمان نفر مى ‏نشينى او چه چيزى را در تو بزرگ مى‏ كند 💟 خودش را و يا خودت را و يا دنيا را يا خدا را. 💟 تو با اين ملاك دوست بگير و رفيق انتخاب كن و يا مرشد و پير و مرجع بگير. 📚 استاد و درس، ص ۴۳ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 اگر بناست رفیقی بگیری از کسانی بگیر که رو به پیشرفت هستند، حتی اگر عیبشان زیاد است، نه از آنها که مانده اند، حتی اگر عیبشان یکی است. 🔶 که این یکی می زاید و آن عیب های زیاد می میرد و صالح می شوند. 📚 یاد نامه ص ۳۷ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 اگر بنا باشد رفیقی انتخاب کنم، کسی را انتخاب می کنم که اگر صد عیب داشته، ولی عیبش را کم کرده است، نه آن آقایی که از بیست سال پیش با او آشنا بودم و یک عیب داشته و هنوز همان یک عیب را دارد. 💠 این شخص، لیاقت رفاقت را ندارد؛ لیاقت آدمی که صد عیب داشته و به بیست عیب رسانده، برای دوستی بیشتر است؛ چرا که هشتاد درصد پیشرفت داشته است. 💠 این بی توجهی ماست که در قضاوت ها به فسق و فجورهای سطحی نگاه می کنیم؛ ولی به رشد طرف نگاه نمی کنیم. 💠 ما تا زخمی ببینیم، رهایش می کنیم؛ ولی مگر می شود رها کرد؟ چه بسا این زخم رو به بهبود است، گندش از بین رفته و گوشت نو درآورده است. 💠 مگر ما بهشتیم که خوب ها را جمع کنیم؟! مگر ما قیامتیم که امتیاز فرقان ایجاد کنیم؟! 💠 به ما تکلیف کردند که برخورد کنیم و قطعاً برخوردمان باید با معایب، ابتلاها و کسری ها باشد. 💠 کدام طبیب است که پا پیش سالم بگذارد؟ کدام بیمارستان است که همه افرادی که روی تخت هایش خوابیده اند، سالم باشند؟ همه مریض و معیوب و مبتلایند؛ گیرند، گرفتارند. 💠 پس باید بررسی کنیم که این جمع یا شخص، چند عیب داشته و چند تا از آنها را کم کرده؟ 💠 کسی که یک عیب داشته و پس از ده سال هنوز همان عیب را دارد، می توان گفت چون فقط یک عیب دارد، خیلی خوب است⁉️ 💠 بالاترین عیب همین است که او زاد و ولد نمی کند و سازندگی ندارد و به فکر تولید نیست. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۹۱ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie