5⃣ حديث ثقلين در سياق حديث غدير
🔴با سند صحیح ثابت شده است که پیامبر در خطبه ی غدیر هم حدیث ثقلین را اشاره کرده و به آن وصیت کرده و روشنه که حدیث ثقلین متابعت و اطاعت را بیان میکند نه نصرت و دوستی!
📗📔صحيح مسلم - کتاب فضائل الصحابة - باب من فضائل علی- ج 4 ص 1873
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=1&ID=1128&idfrom=4490&idto=4498&bookid=1&startno=7
6⃣شاهد ششم: دعای پس از حدیث غدیر
🔴پیامبر پس از اینکه حدیث غدیر را فرمودند دست به دعا برداشته و فرمودند:
اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ
📗📔الأحادیث المختارة ضیاء مقدسی ح 607 با اشاره به صحت روایاتش درمقدمه کتاب
🌐http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=1711&hid=607&pid=634109
📗📔البدایة و النهایة لإبن کثیر - ج 7 ص 671 با تصریح بر👈جید بودن سند روایت
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=556&idto=556&bk_no=59&ID=608
✅اين جمله که با روایات صحیح ثابت شده است، تنها با معناي👈سرپرستي و امامت👉 سازگاري دارد، نه با معناي 👈🏻محبّت و دوستی👉🏻؛ زيرا معنا ندارد که پیامبر دعا کند بر کساني که حضرت (ع) دوست آنان است!!
در واقع حضرت رسول (ص) بعد از آن كه حضرت امام علی (ع) را به جانشيني خود برگزيدندبراي تثبيت اين امر مهم و عملي شدن آن ، مردم را ترغيب كردند كه حضرت (ع) را در اجراي اين امر و اداره امور مملكت ياري نمايند كه اگر چنين كنندخداوند آنها را ياري خواهد كرد و از طرف ديگر به منافقان فهماندند كه اگر با حضرت علی مخالفت كنند و قصد دشمني با او را داشته باشند در حقيقت با خداوند مخالفت كرده و با او دشمني كردهاندچنين دعائي جز با مقام امامت و خلافت سازگاري ندارد زيرا اگر فقط دوستي و محبت حضرت امير المؤمنين مطرح بودمعنا نداشت كه اين همه تأكيد نمايند ؛ تا جايي كه دوستي او را دوستي خدا و دشمني با او را دشمني با خدا اعلام نمايند.
ابن تیمیه درباره ی زیاده حدیث غدیر ، میگه:
...ولا ريب أنها كذب لوجوه : [ ص: 418 ] ( أحدها : أن الحق لا يدور مع معين إلا النبي صلى الله عليه وسلم لأنه لو كان كذلك لوجب اتباعه في كل ما قال ومعلوم أن عليا ينازعه الصحابة...
🔵شکی نیست که زیاده حدیث کذب است به چند دلیل یکی اینکه حق دور کسی نمی گردد جز پیامبر ص و اگر قرار باشد زیاده حدیث درست باشد در این صورت تبعیت از علی (ع) در همه ی گفتارش واجب است در حالیکه آن چه معلوم و مسلّم است این است که صحابه با او نزاع داشته اند.
📗📔منهاج السنة النبویة - ج 4 ص 418
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=445&idto=446&bk_no=22&ID=298
همانطور که می بینید ابن تیمیه دلالت زیاده ی حدیث را متوجه شده ولی از آنجایی که آن را مخالف تئوری عدالت صحابه دیده تکذیب کرده👈چرا که اصلا به ذهنش خطور نمی کند که صحابه با وجود چنین حدیث واضحی با امام علی علیه السلام نزاع کنند و از ایشان تبعیت نکنند!
خیلی جالب است ما اثبات کردیم تواتر و صحت حدیث را اما ابن تیمیه ملعون میگوید زیاده حدیث یعنی وال من والا و....
کذب هست و ان را رد میکند و میداند که اگر این جمله را رد نکند کل مذهبش رد هست چرا که گفتیم این جمله و ادامه ان صرااااااحتا ولایت و امامت علی ع را می رساند
7⃣تبریک و تهنیت مردم به امیر مؤمنان ع
پس از اینکه حضرت رسول حدیث غدیر را فرمودند عمرخطاب به مولا علی (ع) گفت:
👈👈 بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ الیوم مَوْلايَ وَمَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
گوارا باد بر تو اي فرزند ابی طالب! تو امروز مولاي من و مولای همه ی مسلمین گردیدی👉👉
🔽این حدیث از 6 تن از اصحاب روایت شده است:
📗📔اول: ابوهریره
تاریخ بغداد للخطیب البغدادی - ح 2775 با سند صحیح
🌐http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=717&hid=2775&pid=362079
✅ألبانی این حدیث را به خاطر وجود مطر الوراق و شهر بن حوشب در سند آن تضعیف کرده است!!
باید دانست که ألبانی ملعون چاره دیگری نداشته است چون در این روایت ، نزول آیه اکمال هم درباره ی غدیر دانسته شده و گویا ألبانی دیوار کوتاه تری از شهر بن حوشب و مطر الوراق پیدا نکرده
📗📔شهر بن حوشب:
او از روات صحیح بخاری ، صحیح مسلم و سنن اربعه است .
تهذیب الکمال للمزی - شهر بن حوشب الأشعری ابوسعید
🌐http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=1857&pid=648831
🔴بزرگانی مثل یحیی بن معین ، احمد و بخاری او را توثیق کرده اند و توثیق این سه نفر کفایت می کند:
📗📔شرح سنن الترمذی - کتاب الاستئذان و الآداب - باب ما جاء فی التسلیم علی النساء - ح 2697
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=5177&idto=5178&bk_no=56&ID=1701
مطر الوراق:
ذهبی می گوید فمطر من رجال مسلم، حسن الحديث
میزان الاعتدال فی نقد الرجال للذهبی - ج 4 ص 127 ش 8587
🌐http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/3309_ميزان-الاعتدال-الذهبي-ج-٤/الصفحة_126#top
📗📔سیر اعلام النبلاء للذهبی - الطبقة الرابعة - مطر الوراق - ج 5 ص 452 <( م ، 4)>.
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=912&idto=912&bk_no=60&ID=828
📗📔دوم:براء بن عازب
مسند احمد بتحقیق حمزة الزین ، دار الحدیث قاهره - ج 14 ص 185 و 186 ح 18391
🌐http://s1.picofile.com/file/7965265806/بیعت_عمر_در_غدیر.jpg
؛
✅حمزه الزین محقق کتاب مسند احمد ، سند یکی از روایات را حسن و دیگری را صحیح دانسته است.
📗📔فضائل الصحابة احمد بتحقیق وصی الله بن محمد عباس - ح 1042 با تصریح بر صحت حدیث
🌐http://s2.picofile.com/file/7966953973/تبریک_عمر.jpg
پس تمام نظریه های علمای وهابی برای رد این حدیث و ایه
کاملا نابود و.مخالف علم جرح و تعدیل خودشون وبقیه علماست....
که در این قسمت و قسمتهای اتی به نکات جالبی اشاره میکنیم
ملاعلى هروى بعد از نقل و شرح اين روايت مىگويد:
رواه أحمد) أي في مسنده، وأقل مرتبته أن يكون حسنا فلا التفات لمن قدح في ثبوت هذا الحديث)
🔵اين روايت را احمد در مسند خود نقل كرده است، كمترين درجه اين حديث اين است كه 👈حسن👉باشد؛ پس سخن كسانى كه به اين روايت ايراد گرفتهاند، ارزش توجه ندارد .
📗📔مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح - کتاب المناقب و الفضائل - باب مناقب علی.. -در شرح ح 6103
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=79&ID=292&idfrom=12109&idto=12150&bookid=79&startno=16
📗📔ابن کثیر این روایت را نقل کرده و آن را رد نمی کند:
البداية والنهاية لإبن کثیر - ج 11ص 73
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=59&ID=874
✅سند روایت احمد بن حنبل ابتدا از شیخش عفان بن مسلم می باشد که او از روات بخاری و مسلم و سنن اربعه می باشد و لذا در توثیق او تردیدی نیست.
✅ سند دیگرش ابتدا از هدبة بن خالد است که او از روات صحیح بخاری و مسلم میباشد فلذا از نظر اهل سنت ثقه میباشد.
✅ادامه سند ، از حماد بن سلمه تا براء بن عازب نیز همان سند ابن ماجه در سننش در مورد حدیث غدیر است که ألبانی آن را تصحیح کرده است:
📗📔صحیح ابن ماجة للألبانی، ج 1، ص 26، ح 113
🌐http://islamport.com/w/alb/Web/3135/93.htm
ابن عباس
فخر رازی ضمن بیان یکی از اقوال نزول آیه ی ابلاغ به صراحت بیان می دارد:
🔴العاشر : نزلت الآية في فضل علي بن أبي طالب عليه السلام ، ولما نزلت هذه الآية أخذ بيده وقال :👈من كنت مولاه فعلي مولاه الّلهم وال من والاه وعاد من عاداه👉فلقيه عمر رضي الله عنه فقال : هنيئاً لك يا ابن طالب أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة ، وهو قول ابن عباس والبراء بن عازب ومحمد بن علي
📗📔تفسیر فخر رازی - ذیل آیه ابلاغ در العاشر
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=132&ID=2171
🔴علامه آمرتسری حنفی نیز میگوید:
عن ابن عباس قال : نزلت هذه الآية يا أيها الرسول بلغ .👈 فقال عمر : بخ بخ يا علي أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة .أخرجه أبو نعيم والثعلبي.
📗📔أرجح المطالب في عد مناقب أسد الله الغالب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب - ص 67
زید بن ارقم
📗📔الحاوی للفتاوی للسیوطی - ج 1 ص 91 به نقل از احمد بن حنبل
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=130&ID=69
ابو سعید خدری
عن أبي سعيد الخدري أن هذه الآية نزلت في فضل علي بن أبي طالب رضي الله عنه وكرم الله وجه يوم غدير خم , فأخذ رسول الله صلی الله علیه و سلم بيده وقال👈من كنت مولاء فهذا عليّ مولاه . اللهم وال من والاه وعاد من عاداه👉. فلقيه عمر وقال : هنيئاً لك يا ابن أبي طالب أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة
وهو قول ابن عباس والبراء بن عازب ومحمد بن علي
📗📔تفسير غرائب القرآن ورغائب الفرقان المؤلف : نظام الدين الحسن القمي النيسابوري الجزء : 2 صفحة : 616
🌐http://ar.lib.eshia.ir/41755/2/616
سعد بن ابی وقاص
🔴ولما سمع أبو بكر وعمر ذلك قالا فيما خرجه الدارقطني عن سعد بن أبي وقاص أمسيت يا بن أبي طالب مولى كل مؤمن ومؤمنة
📗📔فیض القدیر شرح جامع الصغیر للشوکانی - ج 6 ص 282 رقم 9000
🌐http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2292_فيض-القدير-شرح-الجامع-الصغير-المناوي-ج-٦/الصفحة_282#top
ابن حجر هیثمی این روایت را مسلّم دانسته و به آن علیه شیعه استدلال کرده است!
📗📔الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة - ج 1 ص 110
🌐http://islamport.com/w/aqd/Web/2580/103.htm
⬅️⬅️اجماع جمهور بر صحت روایت تبریک عمر
ابوحامد غزالی دانشمند بزرگ اهل تسنن می گوید:
🔴واجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول: 👈من كنت مولاه فعلي مولاه👉👈فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولى كل مولى فهذا تسليم ورضى وتحكيم...
اینم مشت محکم جمهور و غالبه علما اهل تسنن به امام وهابیت ابن تیمیه که ادامه حدیث را رد می کرد☝️☝️☝️
🔵از خطبههاى رسول گرامى اسلام كه همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند خطبه ی غدير خم است .رسول خدا فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (ص به على (ع گفت:
تبريك، تبريك، اى ابوالحسن، تو اكنون مولای من و مولاى همه ی مولاها شدی.
👈اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبرى على (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب على (ع به رهبرى امت دارد...
📗📔سر العالمين وكشف ما في الدارين - ج 1 ، ص 4
🌐http://islamport.com/w/akh/Web/240/4.htm
چون آیات قبل و بعد آیه ی اکمال ، درباره ی حرام شدن مردار ، خون و گوشت خوک است فلذا نتیجه میگیریم که آیه ی اکمال در رابطه با آن و پس از حرام شدن موارد فوق الذکر ، نازل شده است:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
پاسخ_شیعه:
آن دینی که به خاطر حرام شدن مردار ، خون و گوشت خوک به اکمال برسد و اتمام نعمتش به واسطه ی آنها باشد ، آن دین به درد همان ها میخورد!
1⃣نکته ی اول:
شکی نیست که آیات و سوره های قرآن به ترتیب نزول ، مرتب نشده اند و الاّ باید گفت که 97 آیه ی بعدی سوره ی مائده نستجیربالله بیهوده نازل شده اند و نقشی در دین ندارند!!!
2⃣نکته ی دوم:
نه قرآن و نه روایات هیچ کدام نگفته اند که هر کدام از آیات قرآن درباره ی یک موضوع هستند و همه ی قسمت هایش بایستی در یک زمان نازل شوند.
3⃣نکته ی سوم:
درآیه ی 3 مائده بعد از اعلام اکمال دین یک حکم دینی دیگری بیان میکند👈فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ👉 و این نشان میدهد که آیه ی اکمال ربطی به مسأله ی تحریم مردار ، خون و گوشت خوک ندارد.
4⃣نکته ی چهارم:
آیه ی تحریم مردار ، خون و گوشت خوک قبلا چندین مرتبه نازل شده بود:
بقره/173 - اعراف/145 - نحل/115
5⃣نکته ی پنجم:
اگر آیه ی اکمال (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا) را از آیه ی 3 مائده جدا کنیم هيچ صدمه اي به مضمون آيه وارد نميشود و صدر وذيل آيه كاملا به هم مرتبطند.. تو گويي هيچ چيزي از آن كم نشده و اين حالت بسيار نادر است و تنها در صورتي اتفاق مي افتد كه اصطلاحا جمله، اعتراضيه باشد.
👈به عبارت ديگر:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
كه از آن، آیه ی اکمال كم شده ، همان مضمون آیه ی 173 بقره و 115 نحل است:
آیه ی 173 بقره:
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
آیه ی 115 نحل:
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ