3⃣استدلال پس از سقیفه :
امیرالمومنین علی (ع) به حضرت سلمان (ع) فرمودند:
أَخْبَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّ إِبْلِيسَ ورُؤَسَاءَ أَصْحَابِهِ شَهِدُوا نَصْبَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِيَّايَ لِلنَّاسِ بِغَدِيرِ خُمٍّ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وجَلَّ فَأَخْبَرَهُمْ أَنِّي أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وأَمَرَهُمْ أَنْ يُبَلِّغَ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به من خبر داد كه شيطان و سران اصحابش نگران بودند كه پيامبر اكرم در روز غدير خم مرا به امر خداوند عزّ و جلّ، (به امامت و خلافت) بر مردم نصب كرد و به آنها خبر داد كه من نسبت به آنها از خود آنها سزاوارترم و به آنها فرمود تا حاضران به غائبان برسانند.
الكافي للکلینی - ج 8، ص343-344 با سند صحیح
🌐http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1129_الكافي-الشيخ-الكليني-ج-٨/الصفحة_367#top
4⃣استدلال در شورای شش نفره:
أما حديث الغدير فهو أنه عليه السلام قد جمع الناس يوم غدير خم موضع بين مكة والمدينة بالحجفة وذلك بعد رجوعه عن حجة الوداع وكان يوما صائفا حتى أن الرجل ليضع رداءه تحت قدميه من شدة الحر وجمع الرجال وصعد عليه السلام عليها وقال مخاطبا معاشر المسلمين ألست أولى بكم من أنفسكم قالوا اللهم بلى قال فمن كنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله وهذا حديث متفق على صحته أورده علي رضي الله عنه يوم الشورى عندما حاول ذكر فضائله و لم ینکره احد.
اما حدیث غدیر، همانا رسول خدا«صلی الله علیه وآله»مردم را در روز غدیر خم در مکانی بین مکه و مدینه در جحفه جمع نمود، واین امر بعد از بازگشت از حجةالوداع بود، وآن روز، روزی بسیار گرم بود به گونه ای که از شدت گرما مردم ردای خود را به زیر پای خود افکنده بودند و مردم را جمع نموده و پیامبر بالا رفته و مردم را مخاطب قرار دادند : ای گروه مسلمین ! آیا من به شما از نفس شما اولی و سزاوار نیستم ؟ مردم گفتند: بله. پیامبر فرمودند : پس هر کس من مولای اویم پس ، پس علی مولای او می باشد . خداوندا دوست بدار موالی او را و دشمن بدار دشمن او را . یاری کن هر کس او را یاری کند و مخذول کن هر کس او را مخذول نماید.
این حدیث اجماع بر صحت آن می باشد و علی علیه السلام آن را در روز شوری ، در حین بیان فضائلش بیان نمود و هیچکس آن را رد نکرده است.
شرح المقاصد في علم الكلام ، ج 2 ص 289 - 290 ،اسم المؤلف: سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازاني الوفاة: 791هـ ، دار النشر : دار المعارف النعمانية - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولى
🌐http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/4502_شرح-المقاصد-في-علم-الكلام-التفتازاني-ج-٢/الصفحة_289#top
ابن مردويه ، قال : حدّثنا أبو بكر أحمد بن محمّد بن أبي دارم ، قال : حدّثنا المنذر بن محمّد ، قال : حدّثني أبي ، قال : حدّثني عمّي ، قال : حدّثني أبي ، عن أبان بن تغلب ، عن عامر بن واثلة ، قال : كنت على الباب يوم الشورى وعليّ ( عليه السلام ) في البيت فسمعته يقول : .... أنشدكم بالله أمنكم مَن نصبه رسول الله (صلى الله عليه وآله) يوم غدير خمّ للولاية غيري ؟ قالوا : اللّهمّ لا
جناب عامر بن واثله میگوید : در روز شوری پشت درب ایستاده بودم و علی (علیه السلام) درون خانه بود و میگفت: شما را به خدا قسم میدهم آیا از شما کسی غیر از من هست که رسول الله صلی الله علیه و آله او را در روز غدیر خم بر ولایت نصب کرده باشد ؟
آنها گفتند : نه به خدا
مناقب ابن مردویه - ص 132 ح 162
🌐http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/3429_مناقب-علي-بن-أبي-طالب-ع-وما-نزل-من-القرآن-في-علي-ع-أبي-بكر-أحمد-بن-موسى-ابن-مردويه-الأصفهاني/الصفحة_126#top
الله اکبر.منبع و نویسنده سنی
معترف به فضیلت و امامت علی ع اما بازم😔😔😔
5⃣استدلال در زمان خلافت خود:
👈روایات صحیح السندی وجود دارد که امام علی (ع) مردم را در رحبه (ظاهرا حیاط مسجد کوفه) جمع کردند و آنها را قسم دادند که هر کس حدیث غدیر را از زبان نبی مکرم (ص) شنیده است ، بر خیزد و شهادت دهد...
برای مثال هیثمی مینویسد:
حضرت على علیه السّلام مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود : سوگند مىدهم هر مرد مسلمانى که غدیر خم را به خاطر دارد و سخنى را که در آن روز از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیده است ، از جا برخیزد . سى تن از مردم براى اقامه شهادت بپا خاستند ـ ابو نعیم گفته است که افراد بسیارى شهادت دادند ـ و اعلام کردند آن هنگام که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله دست امیر المؤمنین على علیه السّلام را به دست مبارک خود گرفت خطاب به مردم فرمود:
آیا میدانید که من شایستهتر به مؤمنان از خود آنها مىباشم ؟ همگى فرمایش رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را تصدیق کردند . رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
هر کس من مولای او هستم ، این [علی] مولای او است ، پروردگارا ! دوست على را دوست بدار ، و دشمن على را دشمن بدار
ابو طفیل گفت : از میان جمع در حالى بیرون رفتم که در خودم احساس ناراحتى میکردم ، و در بازگشت از اجتماع مردم ، به دیدار «زید بن ارقم» رفتم و به او گفتم : از على چنین و چنان شنیدم و ناراحت شدم ! «زید» گفت : آنچه را که شنیدى انکار مکن ! به دلیل آن که، آنچه
را که استماع کرده اى من خود از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیده ام.
هیثمی بعد از نقل روایت میگوید:
رواه أحمد ورجاله رجال الصحیح غیر فطر بن خلیفة وهو ثقة👉👉
مجمع الزوائد - کتاب المناقب - باب مناقب علی... - باب قوله... من کنت مولاه فعلی مولاه - ح 14612
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=2
ابوبکر هیثمی در مجمع الزوائد و منبع الفوائد - کتاب المناقب - باب مناقب علی... - باب قوله... من کنت مولاه فعلی مولاه تعدادی از این روایات را جمع آوری کرده است که اینجا به آن دسته از روایاتی که هیثمی آنها را صحیح یا حسن دانسته است ، اشاره میکنیم:
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=3
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=4
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=5
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=14
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=17
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=19
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=24
محمد ناصرالدین ألبانی نیز روایات این واقعه را تصحیح کرده است:
سلسلة الأحادیث الصحیحة - ج 4 ص 343
(
ابن اثیر جزری در " اسدالغابه " مینویسد:
قال أبو إسحاق : وحدثني من لا أُحصي : أن علياً نَشَد الناس في الرَّحْبَة : مَنْ سَمِعَ قول رسول الله : ( من كنت مولاه فَعَلِيّ مولاه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ) . فقام نفر شهدوا أنهم سمعوا ذلك من رسول الله ، وكتم قوم ، فما خرجوا من الدنيا حتى عموا ، وأصابتهم آفة ، منهم : يزيد بن وديعة ، وعبد الرحمن بن مُدْلِج . أخرجه أبو موسى
ابو اسحاف میگوید : افراد زیادی برای من حدیث کردند که علی (علیه السلام) در رحبه مردم را سوگند داد که آیا این سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را شنیدند که فرموده اند : من كنت مولاه فَعَلِيّ مولاه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه . گروهی برخاستند و شهادت دادند که آنها این سخن را از پیامبر شنیده اند. و گروهی نیز این حقیقت را پنهان کردند ( و شهادت ندادند) و (این گروه) از دنیا نرفتند مگر اینکه کور شدند و آفت و مریضی گرفتند از جمله : یزید بن ودیعه ، عبدالرحمن بن مدلج
أسد الغابة في معرفة الصحابة - ج 2 ص 214
🌐http://islamport.com/w/tkh/Web/266/714.htm
و جالبه که بعضی از علمای اهل سنت گفته اند:
في رواية لأحمد أنه سمعه من النبي - صلى الله عليه وسلم - ثلاثون صحابيا ، وشهدوا به لعلي لما نوزع أيام خلافته
30 تن از صحابه که در غدير خم بودند، بلند شدند و شهادت دادند بر اينکه ما در غدير خم بوديم و پیامبر (ص) حدیث غدیر را فرمودند و این هنگامی بود که با امام علی (ع) در ایام خلافتش نزاع شد.
مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح - کتاب المناقب و الفضائل - باب مناقب علی (ع) - شرح ح 6091
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=79&ID=292&idfrom=12109&idto=12150&bookid=79&startno=4
و نیز روایت شده :عن رِيَاحِ بن الحرث قال جاء رَهْطٌ إلى عَلِىٍّ بِالرَّحْبَةِ فَقَالُوا السَّلاَمُ عَلَيْكَ يا مَوْلاَنَا قال كَيْفَ أَكُونُ مَوْلاَكُمْ وَأَنْتُمْ قَوْمٌ عَرَبٌ قالوا سَمِعْنَا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم يوم غد يرخم يقول من كنت مَوْلاَهُ فان هذا مَوْلاَهُ قال رِيَاحٌ فلما مَضَوْا تَبِعْتُهُمْ فَسَأَلْتُ من هَؤُلاَءِ قالوا نَفَرٌ مِنَ الأَنْصَارِ فِيهِمْ أبو أَيُّوبَ الأنصاري
رباح نقل كرده كه گروهي در صحن مسجد به نزد علي عليه السلام آمده و عرض كردند : سلام بر تو اي مولاي ما ، علي عليه السلام فرمود : من چگونه مولاي شما هستم در حالي كه شما گروهي عربی هستيد؟ گفتند : در روز غدير از رسول خدا شنيديم كه ميفرمود : « هر كس كه من مولاي اويم ، علي مولاي اوست » رباح گفت : وقتي آنها رفتند ، تعقيبشان كردم ( و از چند نفر پرسيدم ) اينها كه هستند ؟ گفتند : گروهي از انصارند كه در ميانشان ابوايوب انصاري است
هیثمی بعد از نقل این روایت میگوید:
ورجال أحمد ثقات 👉👉
مجمع الزوائد- کتاب المناقب - باب مناقب علی... - باب قوله... من کنت مولاه فعلی مولاه - ح 14610
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=14737&idto=14768&bk_no=87&ID=2912
تاکید امیرالمومنین علیه السلام بر قومیت عربی آنها و تذکر این مطلب نشان از این دارد که مراد آنها از مولی ، اولی به تصرف بوده اس ت چرا که منظور امام (ع) این است که شما عرب هستید و قومی آزاد می باشید و چگونه است که من بر شما که قومی آزاد هستید مولا هستم⁉️
مؤید این مطلب روایتی است که میگوید:
وقتی مردم تاب تحمل حکومت جابرانه و ظالمانه حجاج بن یوسف ملعون را نداشتند به نزد حسن بصری آمده و از او در این مورد نظر خواستند و او نیز به ایشان دستور داد تا صبر کنند !
👌فخرجوا من عنده يقولون : نطيع هذا العلج ، ونحن قوم عرب
افرادی که در نزد حسن بصری بودند از نزد وی خارج شدند در حالی که میگفتند : از این کافر اطاعت کنیم در حالی که ما قومی عربی هستیم؟!
الكنى والأسماء للدولابی (م 310 هـ) - ج 5 ص 493 رقم 1350
🌐http://islamport.com/w/ajz/Web/1418/2493.htm
البته استدلالات دیگر نیز وجود دارد ولی به ذکر همین ها اکتفا می کنیم.
السلام علیک یا اول مظلوم عالم علی ع.
علی مع الحق و حق مع علی
پایان قسمت چهارم....
حتما قسمت بسیار بسیار مهم و اساسی بعدی راهم پیگیر باشید....
یاعلی مدد
📜📜📜📜📜📜📜📜
جنـــــاب
"استـــاد نصیــرزاده"
بسیـــــارعـــالی بود
اجــرتــون بـــا
صاحب الزمان عج ا....
از همـراهی همـه کاربران
وادمین ها ومدیران ارجمند
گروه هـــای ولایــی که در
برنامه ریزی وهماهنگی واجرای
کنفرانس ما را همراهی نمودند
صمیمانه سپاسگزاریم ....
التماس دعای فرج
یا علــــــی
پـایـان کنفـرانــس
📜📜📜📜📜📜📜
هدایت شده از M.F97
﷽
⌛️ساعت :
👤ارائه:جناب استاد بصیرت
✍موضوع:سبک زندگی
اسلامی(فرهنگ
آپارتمان نشینی3)
💥اجرا
https://sapp.ir/conferanceammar
┅═ঊঈ🍁ঊঈ═┅
اتحادیه عماریون
🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮
بسـم الله الرحمـن الرحیـم
عرض سلام وادب واحترام
وتبریک میلاد امام هادی (ع)
خدمت جنـــــاب
" استـاد بصــــیرت "
وشمـا کاربران همراه
گروه هــای ولایـی
خدمتتــون هستیم...
با کنفـــرانـــــس
👈سبک زندگی اسلامی👉
(فرهنگ آپارتـمان نشینی3)
سپاس فراوان از جنـاب
"استــــاد بصیــرت"
که وقت ارزشمندشون را
دراختیار ما قرار دادند..
جنـــــاب
"استـــاد بصـــــیرت"
گروه ها در اختیار شماست
لـــطفا کنفـــرانس
خودتان را ارائه بفرمایید..
🔮🔮🔮🔮🔮🔮
بسم الله الرحمن الرحیم
معیار معاشرت با دیگران در اسلام
🌹🌹🌹🍃🌸
از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
🌹❄️
اجتماعی که دارای چنین هدف عالی باشد،هرگزدر آن هیچ گونه تجاوز و تعدی و فسق و فجور راه نخواهد یافت.در قرآن کریم و احادیث به تصحیح و اخلاص نیت بسیار اهمیت داده شده است .
🌹❄️
1-حب و بغض ها یا خوش آمدن و دوست داشتن و بد آمدن وناخوشنودی باید برای خدا باشد.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
عالی ترین ملاک انتخاب معاشر و همنشین ملاکی است که خداوند فرموده است یعنی دوست داشتن و دشمنی کردن با کسی باید برای خدا باشد است،
🌹❄️
اگر چنین باشد و این شرایط مراعات گردد آنوقت انسان آنچه را دوست می داردکه محبوب خدا ایت ، یعنی مؤمن را، عادل را، متقی را، و ایمان و پاکیزگی را ، و... از چیزی بیزار است که مورد دشمنی خدا است .
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
معیار خوب و بد بودن حزب و جناح و اصلاح طلب و اصولگرا و اینها نیست معیار فقط نزدیکی و دوری به خدا و دستورات خداست.
🍃🌸🍂🌸🍃🌸
2- دقت در انتخاب دوست و معاشر
🌹❄️
معاشرت بازار تبادل اخلاق است، بسیاری از محاسن و رذائل اخلاقی از همین معاشرات معمولی انتقال و تسری می یابد.
🌹❄️
اگر از انسان های موفق بپرسید که عامل موفقیت شما چه بود؟ بی درنگ یکی از عوامل مهم موفقیت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام می دارند. و برعکس اگر از انسان های شکست خورده در زندگی بپرسید : چگونه به این ناکامی ها مبتلا گشتید؟ خواهند گفت دوست ناباب.
🌹❄️
معاشرت با دوستان بد انسان را از مسیر تکامل باز می دارد. به همین دلیل مسلمان باید دوستان خود را با صلاحدید دین خود انتخاب نماید ، یعنی در خصوص اینکه با چه کسانی معاشرت نماید، و با چه کسانی معاشرت ننماید، باید نظر اسلام را سؤال نماید.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
3- اعتدال و میانه روی در معاشرت
🌹❄️
میانه روی بهترین و پسندیده ترن شیوه ای است که در شئون زندگی مراعات ان مفید و شایسته است.
🌹❄️
آن کلام معروف بیان خوبی است که خیر الامور اوسطها، بهترین کارها اعتدال در اعمال است .
🌹❄️
یکی از اصول معاشرت نیز میانه روی است، که مؤمن به آن مکلف شده است.
🌹❄️
به فرمایش امام علی (ع) : شیوه زندگی مؤمن بر اساس میانه روی و اعتدال است . در معاشرت نیز افراط و تفریط هر دو مذموم و ناپسند است ، هم معاشرت زیاد و قطع ارتباط با مردم ، هر دو ناپسند است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
4- امتحان معاشرین
🌹❄️
اعتماد به ظاهر افراد، کار مذمومی است ، البته سوءظن به افراد هم ناپسند است. لذا انسان می بایست کسی را که می خواهد با او پیمان دوستی و رفاقت داشته باشد، آزمایش نماید. امام علی (ع) اعتماد قبل از آزمایش را چنین توصیف می کند:
🌹❄️
اعتماد به هر کس قبل از آزمایش ار ناتوانی است و نیز می فرماید : قبل از آزمایش به کسی اعتماد نکن .
🌹❄️
و امام صادق (ع) در بیان شیوه امتحان مردم می فرماید : به روزه و نماز مردم گول نخورید زیرا چه بسا انسان به نماز و روزه شیفته شود تا آنجا که اگر ترک کند، به هراس افتد ، ولی آنها را به راستگوئی و امانت داری بیازمائید .
🍃🌸🍃🌺🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
5- معاشرت به تناسب افراد
🌹❄️
زندگی جامعه های بشری، اخلاقی انعطاف پذیر را می طلبد.در جامعه افراد مختلفی با روحیات مختلف زندگی می کنند؛ جماعتی زودرنجد، جماعت دیگر سعه صدر دارند، عده ای بذله گو هستند و گروهی جدی و خشن؛ بعضی از نرمخویی انسان سوءاستفاده می کنند و گروهی ....
🌹❄️
بدیهی است با این همه روحیات مختلف انسان نمی تواند با همه افراد با یک روحیه رفتار نماید.
🍃🍃🌸🍃🌸