5⃣استدلال در زمان خلافت خود:
👈روایات صحیح السندی وجود دارد که امام علی (ع) مردم را در رحبه (ظاهرا حیاط مسجد کوفه) جمع کردند و آنها را قسم دادند که هر کس حدیث غدیر را از زبان نبی مکرم (ص) شنیده است ، بر خیزد و شهادت دهد...
برای مثال هیثمی مینویسد:
حضرت على علیه السّلام مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود : سوگند مىدهم هر مرد مسلمانى که غدیر خم را به خاطر دارد و سخنى را که در آن روز از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیده است ، از جا برخیزد . سى تن از مردم براى اقامه شهادت بپا خاستند ـ ابو نعیم گفته است که افراد بسیارى شهادت دادند ـ و اعلام کردند آن هنگام که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله دست امیر المؤمنین على علیه السّلام را به دست مبارک خود گرفت خطاب به مردم فرمود:
آیا میدانید که من شایستهتر به مؤمنان از خود آنها مىباشم ؟ همگى فرمایش رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را تصدیق کردند . رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
هر کس من مولای او هستم ، این [علی] مولای او است ، پروردگارا ! دوست على را دوست بدار ، و دشمن على را دشمن بدار
ابو طفیل گفت : از میان جمع در حالى بیرون رفتم که در خودم احساس ناراحتى میکردم ، و در بازگشت از اجتماع مردم ، به دیدار «زید بن ارقم» رفتم و به او گفتم : از على چنین و چنان شنیدم و ناراحت شدم ! «زید» گفت : آنچه را که شنیدى انکار مکن ! به دلیل آن که، آنچه
را که استماع کرده اى من خود از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیده ام.
هیثمی بعد از نقل روایت میگوید:
رواه أحمد ورجاله رجال الصحیح غیر فطر بن خلیفة وهو ثقة👉👉
مجمع الزوائد - کتاب المناقب - باب مناقب علی... - باب قوله... من کنت مولاه فعلی مولاه - ح 14612
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=2
ابوبکر هیثمی در مجمع الزوائد و منبع الفوائد - کتاب المناقب - باب مناقب علی... - باب قوله... من کنت مولاه فعلی مولاه تعدادی از این روایات را جمع آوری کرده است که اینجا به آن دسته از روایاتی که هیثمی آنها را صحیح یا حسن دانسته است ، اشاره میکنیم:
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=3
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=4
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=5
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=14
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=17
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=19
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2912&idfrom=14737&idto=14768&bookid=87&startno=24
محمد ناصرالدین ألبانی نیز روایات این واقعه را تصحیح کرده است:
سلسلة الأحادیث الصحیحة - ج 4 ص 343
(
ابن اثیر جزری در " اسدالغابه " مینویسد:
قال أبو إسحاق : وحدثني من لا أُحصي : أن علياً نَشَد الناس في الرَّحْبَة : مَنْ سَمِعَ قول رسول الله : ( من كنت مولاه فَعَلِيّ مولاه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ) . فقام نفر شهدوا أنهم سمعوا ذلك من رسول الله ، وكتم قوم ، فما خرجوا من الدنيا حتى عموا ، وأصابتهم آفة ، منهم : يزيد بن وديعة ، وعبد الرحمن بن مُدْلِج . أخرجه أبو موسى
ابو اسحاف میگوید : افراد زیادی برای من حدیث کردند که علی (علیه السلام) در رحبه مردم را سوگند داد که آیا این سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را شنیدند که فرموده اند : من كنت مولاه فَعَلِيّ مولاه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه . گروهی برخاستند و شهادت دادند که آنها این سخن را از پیامبر شنیده اند. و گروهی نیز این حقیقت را پنهان کردند ( و شهادت ندادند) و (این گروه) از دنیا نرفتند مگر اینکه کور شدند و آفت و مریضی گرفتند از جمله : یزید بن ودیعه ، عبدالرحمن بن مدلج
أسد الغابة في معرفة الصحابة - ج 2 ص 214
🌐http://islamport.com/w/tkh/Web/266/714.htm
و جالبه که بعضی از علمای اهل سنت گفته اند:
في رواية لأحمد أنه سمعه من النبي - صلى الله عليه وسلم - ثلاثون صحابيا ، وشهدوا به لعلي لما نوزع أيام خلافته
30 تن از صحابه که در غدير خم بودند، بلند شدند و شهادت دادند بر اينکه ما در غدير خم بوديم و پیامبر (ص) حدیث غدیر را فرمودند و این هنگامی بود که با امام علی (ع) در ایام خلافتش نزاع شد.
مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح - کتاب المناقب و الفضائل - باب مناقب علی (ع) - شرح ح 6091
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=79&ID=292&idfrom=12109&idto=12150&bookid=79&startno=4
و نیز روایت شده :عن رِيَاحِ بن الحرث قال جاء رَهْطٌ إلى عَلِىٍّ بِالرَّحْبَةِ فَقَالُوا السَّلاَمُ عَلَيْكَ يا مَوْلاَنَا قال كَيْفَ أَكُونُ مَوْلاَكُمْ وَأَنْتُمْ قَوْمٌ عَرَبٌ قالوا سَمِعْنَا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم يوم غد يرخم يقول من كنت مَوْلاَهُ فان هذا مَوْلاَهُ قال رِيَاحٌ فلما مَضَوْا تَبِعْتُهُمْ فَسَأَلْتُ من هَؤُلاَءِ قالوا نَفَرٌ مِنَ الأَنْصَارِ فِيهِمْ أبو أَيُّوبَ الأنصاري
رباح نقل كرده كه گروهي در صحن مسجد به نزد علي عليه السلام آمده و عرض كردند : سلام بر تو اي مولاي ما ، علي عليه السلام فرمود : من چگونه مولاي شما هستم در حالي كه شما گروهي عربی هستيد؟ گفتند : در روز غدير از رسول خدا شنيديم كه ميفرمود : « هر كس كه من مولاي اويم ، علي مولاي اوست » رباح گفت : وقتي آنها رفتند ، تعقيبشان كردم ( و از چند نفر پرسيدم ) اينها كه هستند ؟ گفتند : گروهي از انصارند كه در ميانشان ابوايوب انصاري است
هیثمی بعد از نقل این روایت میگوید:
ورجال أحمد ثقات 👉👉
مجمع الزوائد- کتاب المناقب - باب مناقب علی... - باب قوله... من کنت مولاه فعلی مولاه - ح 14610
🌐http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=14737&idto=14768&bk_no=87&ID=2912
تاکید امیرالمومنین علیه السلام بر قومیت عربی آنها و تذکر این مطلب نشان از این دارد که مراد آنها از مولی ، اولی به تصرف بوده اس ت چرا که منظور امام (ع) این است که شما عرب هستید و قومی آزاد می باشید و چگونه است که من بر شما که قومی آزاد هستید مولا هستم⁉️
مؤید این مطلب روایتی است که میگوید:
وقتی مردم تاب تحمل حکومت جابرانه و ظالمانه حجاج بن یوسف ملعون را نداشتند به نزد حسن بصری آمده و از او در این مورد نظر خواستند و او نیز به ایشان دستور داد تا صبر کنند !
👌فخرجوا من عنده يقولون : نطيع هذا العلج ، ونحن قوم عرب
افرادی که در نزد حسن بصری بودند از نزد وی خارج شدند در حالی که میگفتند : از این کافر اطاعت کنیم در حالی که ما قومی عربی هستیم؟!
الكنى والأسماء للدولابی (م 310 هـ) - ج 5 ص 493 رقم 1350
🌐http://islamport.com/w/ajz/Web/1418/2493.htm
البته استدلالات دیگر نیز وجود دارد ولی به ذکر همین ها اکتفا می کنیم.
السلام علیک یا اول مظلوم عالم علی ع.
علی مع الحق و حق مع علی
پایان قسمت چهارم....
حتما قسمت بسیار بسیار مهم و اساسی بعدی راهم پیگیر باشید....
یاعلی مدد
📜📜📜📜📜📜📜📜
جنـــــاب
"استـــاد نصیــرزاده"
بسیـــــارعـــالی بود
اجــرتــون بـــا
صاحب الزمان عج ا....
از همـراهی همـه کاربران
وادمین ها ومدیران ارجمند
گروه هـــای ولایــی که در
برنامه ریزی وهماهنگی واجرای
کنفرانس ما را همراهی نمودند
صمیمانه سپاسگزاریم ....
التماس دعای فرج
یا علــــــی
پـایـان کنفـرانــس
📜📜📜📜📜📜📜
هدایت شده از M.F97
﷽
⌛️ساعت :
👤ارائه:جناب استاد بصیرت
✍موضوع:سبک زندگی
اسلامی(فرهنگ
آپارتمان نشینی3)
💥اجرا
https://sapp.ir/conferanceammar
┅═ঊঈ🍁ঊঈ═┅
اتحادیه عماریون
🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮
بسـم الله الرحمـن الرحیـم
عرض سلام وادب واحترام
وتبریک میلاد امام هادی (ع)
خدمت جنـــــاب
" استـاد بصــــیرت "
وشمـا کاربران همراه
گروه هــای ولایـی
خدمتتــون هستیم...
با کنفـــرانـــــس
👈سبک زندگی اسلامی👉
(فرهنگ آپارتـمان نشینی3)
سپاس فراوان از جنـاب
"استــــاد بصیــرت"
که وقت ارزشمندشون را
دراختیار ما قرار دادند..
جنـــــاب
"استـــاد بصـــــیرت"
گروه ها در اختیار شماست
لـــطفا کنفـــرانس
خودتان را ارائه بفرمایید..
🔮🔮🔮🔮🔮🔮
بسم الله الرحمن الرحیم
معیار معاشرت با دیگران در اسلام
🌹🌹🌹🍃🌸
از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
🌹❄️
اجتماعی که دارای چنین هدف عالی باشد،هرگزدر آن هیچ گونه تجاوز و تعدی و فسق و فجور راه نخواهد یافت.در قرآن کریم و احادیث به تصحیح و اخلاص نیت بسیار اهمیت داده شده است .
🌹❄️
1-حب و بغض ها یا خوش آمدن و دوست داشتن و بد آمدن وناخوشنودی باید برای خدا باشد.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
عالی ترین ملاک انتخاب معاشر و همنشین ملاکی است که خداوند فرموده است یعنی دوست داشتن و دشمنی کردن با کسی باید برای خدا باشد است،
🌹❄️
اگر چنین باشد و این شرایط مراعات گردد آنوقت انسان آنچه را دوست می داردکه محبوب خدا ایت ، یعنی مؤمن را، عادل را، متقی را، و ایمان و پاکیزگی را ، و... از چیزی بیزار است که مورد دشمنی خدا است .
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
معیار خوب و بد بودن حزب و جناح و اصلاح طلب و اصولگرا و اینها نیست معیار فقط نزدیکی و دوری به خدا و دستورات خداست.
🍃🌸🍂🌸🍃🌸
2- دقت در انتخاب دوست و معاشر
🌹❄️
معاشرت بازار تبادل اخلاق است، بسیاری از محاسن و رذائل اخلاقی از همین معاشرات معمولی انتقال و تسری می یابد.
🌹❄️
اگر از انسان های موفق بپرسید که عامل موفقیت شما چه بود؟ بی درنگ یکی از عوامل مهم موفقیت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام می دارند. و برعکس اگر از انسان های شکست خورده در زندگی بپرسید : چگونه به این ناکامی ها مبتلا گشتید؟ خواهند گفت دوست ناباب.
🌹❄️
معاشرت با دوستان بد انسان را از مسیر تکامل باز می دارد. به همین دلیل مسلمان باید دوستان خود را با صلاحدید دین خود انتخاب نماید ، یعنی در خصوص اینکه با چه کسانی معاشرت نماید، و با چه کسانی معاشرت ننماید، باید نظر اسلام را سؤال نماید.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
3- اعتدال و میانه روی در معاشرت
🌹❄️
میانه روی بهترین و پسندیده ترن شیوه ای است که در شئون زندگی مراعات ان مفید و شایسته است.
🌹❄️
آن کلام معروف بیان خوبی است که خیر الامور اوسطها، بهترین کارها اعتدال در اعمال است .
🌹❄️
یکی از اصول معاشرت نیز میانه روی است، که مؤمن به آن مکلف شده است.
🌹❄️
به فرمایش امام علی (ع) : شیوه زندگی مؤمن بر اساس میانه روی و اعتدال است . در معاشرت نیز افراط و تفریط هر دو مذموم و ناپسند است ، هم معاشرت زیاد و قطع ارتباط با مردم ، هر دو ناپسند است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
4- امتحان معاشرین
🌹❄️
اعتماد به ظاهر افراد، کار مذمومی است ، البته سوءظن به افراد هم ناپسند است. لذا انسان می بایست کسی را که می خواهد با او پیمان دوستی و رفاقت داشته باشد، آزمایش نماید. امام علی (ع) اعتماد قبل از آزمایش را چنین توصیف می کند:
🌹❄️
اعتماد به هر کس قبل از آزمایش ار ناتوانی است و نیز می فرماید : قبل از آزمایش به کسی اعتماد نکن .
🌹❄️
و امام صادق (ع) در بیان شیوه امتحان مردم می فرماید : به روزه و نماز مردم گول نخورید زیرا چه بسا انسان به نماز و روزه شیفته شود تا آنجا که اگر ترک کند، به هراس افتد ، ولی آنها را به راستگوئی و امانت داری بیازمائید .
🍃🌸🍃🌺🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
5- معاشرت به تناسب افراد
🌹❄️
زندگی جامعه های بشری، اخلاقی انعطاف پذیر را می طلبد.در جامعه افراد مختلفی با روحیات مختلف زندگی می کنند؛ جماعتی زودرنجد، جماعت دیگر سعه صدر دارند، عده ای بذله گو هستند و گروهی جدی و خشن؛ بعضی از نرمخویی انسان سوءاستفاده می کنند و گروهی ....
🌹❄️
بدیهی است با این همه روحیات مختلف انسان نمی تواند با همه افراد با یک روحیه رفتار نماید.
🍃🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🌸🍃🌸🍃🌸
6- رعایت حق معاشر
🌹❄️
این اصل از اصول مهم معاشرت است که رعایت آن، مایه استحکام پیوند های اجتماعی می گردد.
🌹❄️
باید توجه داشت که اسلام دین وظایف متقابل است و اقشار جامعه نسبت به هم حقوقی دارند که ملزم به انجام آن می باشند حقوق پدر بر فرزند و فرزند بر پدر، حق همسایه ، حقوق همکار و دوست و همه اینها به طور متقابلند.
🌹❄️
7- احترام و دوستی بر اساس مقدار ارزش ها
🌹❄️
یکی دیگر از اصول معاشرت در اسلام دوستی،رفاقت و احترام بر اساس مقدار ارزشها است.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
۸. حیا در معاشرت
🌹❄️
اهمیت حیا
مسأله ی حیا و شرم، هم از نظر عقلی و هم از نظر نقلی جایگاه مهمی دارد. عقلانی بودن شرم و حیا و اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. شرم و حیا در روایات اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است و تعداد فراوانی روایت در این خصوص وجود دارد؛ برای نمونه چند روایت از حضرت علی (علیه السلام) نقل می کنیم؛
🌹❄️
امام علی (علیه السلام):
«کَثرَهُ حَیاءِ اَلرَجُلِ دَلیلُ ایمانِهِ»(غرر الحكم و درر الكلم، ص: 525)
کثرت حیای آدمی دلیل ایمان اوست.
🌹❄️
امام علی (علیه السلام):
«ثَمَرَةُ الْحَیَاءِ الْعِفَّة» (تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 257)
🌹❄️
ارمغان عفت و پاکدامنی شرم و حیاست.
امام کاظم (علیه السلام) میفرماید: «پرده شرم و آزرم میان خود و برادرت را برندار و مقدارى از آن را باقى گذار، زیرا برداشتن آن، برداشتن حیاست»
🌹❄️
امام علی (علیه السلام):
«اَحسَنُ مَلابِسِ الدّینِ الحَیاءُ»(غرر الحكم و درر الكلم، ص: 193)
زیباترین لباسهای دین حیاست.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
چند مورد که در روایات ما از موارد بی حیایی شمرده می شود:
🌹❄️
پرحرفی:
🌹❄️
یکی از عوامل بی حیایی، زیاد سخن گفتن است. امام علی (علیه السلام) میفرماید: هر که زیاد حرف زد، راه خطا بسیار پویید و آنکه بسیار خطا کرد، شرم او اندک شد و آنکه شرمش کم شد، پارساییاش کم گردد و آنکه پارساییاش اندک شد، دلش مُرد. (نهج البلاغه، قصار 349)
🌹❄️
شرابخواری:
امام رضا (علیه السلام) حکمت تحریم شراب را از بین رفتن عقل و حیا دانسته و فرمودهاند: خداوند متعال شراب را حرام فرمود، زیرا شراب تباهی میآورد، عقلها را در شناخت حقایق، باطل میکند و شرم و حیا را از چهره فرد میزداید. (فقه الرضا، ص 282)
معصیت خدا:
🌹❄️
یکی از آثار گناهان، دریدن پردههای اجتماعی و بیحیایی است. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «از براى خداى متعال بر بنده با ایمانش چهل پرده است كه هر گاه گناهى بزرگ انجام دهد، یكى از آن پردهها برداشته مىشود.»(اختصاص مفید، ص 220)
🌹❄️
در روایتی، امام سجاد (علیه السلام) از گناهان خاصی نام برده که پردهها را میدرد و موجب بیحیایی میشود. این گناهان عبارتاند از: شراب خواری، قمار بازی، رد و بدل کردن سخنان لغو، شوخی خارج از نزاکت برای خنداندن مردم، عیب دیگران را بیان کردن و همنشینی با مردمان بد نام. (معانی الاخبار، ص۲۷۰)
🍃🌸🍃🌸🌸🍃
ممنون از توجه دوستان گرامی،امیدوارم بتوانیم عمل کننده به دستورات زیبای اسلام باشیم
والسلام
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘
با تشکر از
جناب
" اســــــــــتاد بصیرت " مطالب مفید و ارزشمندی دراختیار ما قرار دادند.
اجرتان با صاحب الزمان (عج ا....)
التماس دعا
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘
سپاس فراوانـ از همراهی شما کاربران محترم
مدیران وادمین های گروه ها
وهماهنگ کنندگان کنفرانس ها
اجرتون با امام هادی ع
🔘🔘🔘🔘🔘🔘
سلام جناب استاد اگر تشریف دارید اعلام حضور بفرمائید لطفا
گروه ها آماده کنفرانس هستند
سلام علیکم
بزرگواران از تاخیری که پیش آمد عذرخواهی می نمایم
در خدمتتان هستیم