◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 173)
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی
⬅️ دبیر علمی: دکتر سیدسجاد آل غفور
📅 زمان: شنبه 6 اسفند ماه 1401، ساعت 12:45 الی 14
🌐 لینک ورود به جلسه: dte.bz/hokmconf
#حکمرانی_اسلامی #حکمرانی_در_قرآن #نجف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و انجمن مطالعات سیا
🎧 فایلهای صوتی دوره دوم سلسله کارگاه «تراث سیاسی اسلامی» به تفکیک ارائه دهندگان ⬇
کارگاه آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی- دوره دوم جلسه اول.mp3
29.39M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم)
▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی
جلسه اول
▪ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی
🎙 دکتر محسن رضوانی
#فلسفه_سیاسی #فلسفه_سیاسی_اسلامی #محسن_رضوانی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
کارگاه آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی- دوره دوم جلسه دوم.mp3
30.98M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم)
▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی
جلسه دوم
▪ فلسفه سیاسی فارابی
🎙 دکتر محسن مهاجرنیا
#فلسفه_سیاسی #فارابی #محسن_مهاجرنیا
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت سوم.mp3
27.41M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم)
▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی
جلسه سوم
▪ فلسفه سیاسی ابن سینا
🎙 دکتر احمدرضا یزدانی مقدم
#فلسفه_سیاسی #ابن_سینا #ابوعلی_سینا #احمدرضا_یزدانی_مقدم
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت چهارم.mp3
21.51M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم)
▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی
جلسه چهارم
▪ فلسفه سیاسی شیخ اشراق
🎙 دکتر رجبعلی اسفندیار
#فلسفه_سیاسی #شیخ_اشراق #سهروردی #رجبعلی_اسفندیار
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت پنجم.mp3
38.88M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم)
▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی
جلسه پنجم
▪ فلسفه سیاسی خواجه نصیر
🎙 دکتر مرتضی یوسفی راد
#فلسفه_سیاسی #خواجه_نصیر #خواجه_نصیرالدین_طوسی #مرتضی_یوسفی_راد
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت ششم.mp3
42.26M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم)
▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی
جلسه ششم
▪ فلسفه سیاسی صدرالمتالهین
🎙 دکتر شریف لک زایی
#فلسفه_سیاسی #صدرالمتالهین #ملاصدرا #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
سلسله نشستهای علمی
🔸 درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی
🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی
لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf
#حکمرانی_اسلامی #محمدتقی_سبحانی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔸 انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی لینک ورود به جلسه 🌐 Dte.bz/cptconf #انقلاب
▪ آیا علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی همراهی داشت؟
کرسی ترویجی «انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم از سلسله نشستهای علمی نکوداشت دهه مبارک فجر در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید.
یزدانی مقدم، ارائه خود را با این پرسش آغاز کرد که اگر از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی نگاه کنیم چه نظری درباره انقلاب اسلامی خواهیم داشت؟ آیا میان فلسفه سیاسی و انقلاب ارتباطی وجود دارد یا خیر؟
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کرسی ترویجی «انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» از سلسله نشستهای علمی نکوداشت دهه مبارک فجر در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید.
در این نشست احمدرضا یزدانی مقدم، ارائه خود را با این پرسش آغاز کرد که اگر از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی نگاه کنیم چه نظری درباره انقلاب اسلامی خواهیم داشت؟ آیا میان فلسفه سیاسی و انقلاب ارتباطی وجود دارد یا خیر؟
عضو هیأت علمی گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پرسش خود را چنین پاسخ داد: «البته این پرسش در بحث ما یک پرسش اساسی و تعیین کننده نیست. برای اینکه ممکن است که یک فلسفه سیاسی یا به طور کلی فلسفه سیاسی با انقلاب نسبتی نداشته باشد اما از نظر عمل و در جهان واقع درباره یک انقلاب اظهار نظر کند. مثلاً میتواند انقلاب را به طور کلی بپذیرد یا نقد و ردّ کند. هر دو صورت امکان عقلی دارد. اما بدون تردید فلسفه سیاسی، موقعیتی انتقادی اجتماعی سیاسی دارد. این موضع انتقادی را در فلسفه سیاسی سقراط و افلاطون و ارسطو به روشنی میتوانیم مشاهده کنیم. بنابراین فلسفه سیاسی نسبت به سیاست بیطرف نبوده بلکه درباره سیاست نظر داشته و معمولاً هم دیدگاه انتقادی درباره سیاست و اجتماع ارائه میکند. یعنی یک ابزار تحلیلی و انتقادی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی است. پس به طور کلی گرچه ممکن است تصور کنیم رابطهای میان فلسفه سیاسی و انقلاب در عالم واقع و واقع تاریخی موجود نیست اما فلسفه سیاسی مجاز است که به انقلاب یا سیاست و تحولات سیاسی بپردازد.»
ادامه . . . ⬇
#انقلاب_اسلامی #امام_خمینی #علامه_طباطبایی #احمدرضا_یزدانی_مقدم
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
. . . .
وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا علامه طباطبایی علاوه بر فیلسوف سیاسی آیا کنشگر سیاسی هم بوده است؟
یزدانی مقدم در ادامه افزود: «به نظر میرسد همان طور که تحلیلگران متعددی اظهار داشتهاند علامه طباطبایی یک کنشگر سیاسی به معنای نظری و فرهنگی است. شاگردان علامه طباطبایی هم چنین برداشتی داشتند. برخی تحلیلگران سیاسی خارج از کشور هم چنین تحلیلی نسبت به کارهای علامه طباطبایی اظهار کردهاند. بنابراین کنشگری سیاسی علامه طباطبایی منتفی نیست بلکه واقعیت تاریخی است. حال ممکن است پرسش شود که آیا علامه طباطبایی بنا بر اینکه کنشگر سیاسی بوده آیا لزوماً با انقلاب اسلامی همراهی داشته است یا خیر؟
این موضوع نیازمند بحث و بررسی است. در این باره تاکنون دهها صفحه نوشته شده است. واقعیت این است که برخی اظهارات درباره علامه طباطبایی مستند به چند خاطره است که این خاطرهها وثاقت لازم را ندارند. به این معنا که حداقل چیزی که لازم است این است که یک راوی باید وثاقت داشته باشد. گاه وثاقت میگوییم به این معنا که راوی دروغگو نباشد. اما یک راوی ممکن است دروغگو نباشد اما خبر دروغی را نقل کند. یعنی صدق و کذب خبری غیر از صدق و کذب مخبری است. البته ممکن است که شخصی بعضی از مخبران را صادق نداند.»
وی افزود: «شخصی جملهای را به علامه طباطبایی نسبت میدهد [این انقلاب یک شهید داشت آن هم اسلام بود] که معمول کسانی که از آنها نقل میکند چنین چیزی را تایید نکردهاند و تاکنون هیچ سند قابل اعتنایی در این باره دیده نشده است. گاهی گفته میشود که مثلاً آقای مناقبی این موضوع را از علامه طباطبایی شنیده است؛ گاه گفته میشود که آقای محقق داماد این موضوع را شنیده است؛ گاه گفته میشود که اعضای شورای عالی قضایی که خدمت ایشان رفتند این مطلب را از ایشان شنیدهاند. افرادی هم که رابطهشان با علامه طباطبایی رابطه مناسبی نبود و اتهاماتی را متوجه علامه طباطبایی میکردند آنان هم به عنوان راوی غیرمستقیم خبر وجود دارند. در مجموع تاکنون کسی که بگوید من مستقیماً این جمله را از علامه طباطبایی شنیدهام یافت نشده است.»
یزدانی مقدم در ادامه بیان داشت: «فرض کنیم که علامه طباطبایی گفته است تظاهرات خلاف اسلام است یا تظاهرات دون شان روحانیت است. چنانچه خواهیم دید این موضوع با گفتار علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ناسازگار است. همانطور که اشاره شد آقای دکتر نصر مطالبی اظهار میکند که اظهار این مطالب حداقل در صدق خبری مشکل ایجاد میکند. از جمله مطالبی درباره شریعتی نقل کرده یا جملاتی را از شریعتی نقل کرده و یا از حوادثی خبر میدهد که این حوادث بسیار بعید است.
یک آقایی با دکتر نصر مصاحبه کرده و در موارد متعدد خودش در رابطه با مطالب مصاحبه اشکال میکند و اظهار میدارد که این مطالبی که گفته شده احتمالاً اشتباه شده و یا تا کنون سند و دلیلی نیافتم و امثال اینها. تاکنون هم مطلب ثابتی از علامه طباطبایی در نفی انقلاب اسلامی نقل نشده و جملات چند پهلو که مثلاً «من به این مطالب دل نمیدهم»؛ به کدام مطالب؟ معلوم نیست منظور چه باشد؟ و امثال اینها است و افراد میگویند از تلویزیون یا از دیگران شنیدهایم. حال علاوه بر سند، جمله در چه متنی اظهار شده و یا اشارات در جمله به کجا برمیگردد؟ بالاخره حداقل این است که موضع نفی انقلاب از طرف علامه طباطبایی ثابت نشده است.
متنی در فضای مجازی منتشر شده که علامه طباطبایی اظهار داشته از آنجایی که در کشورهای غربی عدالت وجود دارد به همین خاطر آب و هوای آنجا مناسب تر است و باران بیشتر در آنجا می آید و از رفاه بیشتر و ثروت بیشتر برخوردارند. حال اگر کسی برای چنین جملاتی سندی پیدا کرد ارائه کند. یک شخصی آمده و ادعاها و اظهاراتی کرده بدون اینکه هیچ سندی ارائه کند. از ابتدائیات این است که هر کسی مطلبی را می خواهد به شخصی مانند علامه طباطبایی نسبت دهد به آثار او ارجاع دهد.»
ادامه . . . ⬇