eitaa logo
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
72 دنبال‌کننده
116 عکس
1 ویدیو
7 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت ها و پروژه های علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
Final_JIPS.pdf
1.21M
متن کامل مقالات به زبان انگلیسی @cpt_isca_ac_ir
4_5785387678618879604.pdf
492.6K
Capacities of Transcendent Philosophy in the Elucidation of Iran’s Revolution Journal: Contemporary Researches on Islamic Revolution Article 1, Volume 1, Issue 1, Summer 2019, Page 1-24   Sharif Lakzaei  Associate Professor of Political Philosophy Department, Islamic Center of Science and Culture, Qom, Iran.   Najmeh keikha Assistant Professor of Political Science Department, Shahid Behishti University, Tehran, Iran https://jcrir.ut.ac.ir/article_72783.html @cpt_isca_ac_ir
هدایت شده از محسن جبارنژاد
1_107433190
6.4M
🔵به همت دفتر تبلیغات اسلامی: ✅مجله حوزه شماره ۴-۳ منتشر شد 🔴فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی « حوزه شماره۳و۴» ویژه حوزه های دینی، از دوره جدید با شمارگان پیاپی۱۷۸و۱۷۹، با عنوان«نماد روشن فكري حوزوي» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجه الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محوریت: مقالات، پرونده، گفت وگو وگزارش منتشر شد. ⬅️ با آثار، گفتارهایی از : احمد واعظی، نجف لک زایی، حبیب الله بابایی، سید سجاد ایزدهی، عبدالرضا ایزدپناه، نعمت الله فاضلی، مهدی مولایی آرانی، محمد علی میرزایی، علی اشرف فتحی، شریف لک زایی، داود مهدوی زادگان، مسعود پورفرد، عبوالوهاب فراتی، مهدی سلیمانیه،محمود ذکاوت، محمد جعفری گیلانی، سعید روستا آزاد، سید عباس نبوی، محمود حکمت نیا، علی اکبری معلم، سید کاظم قهفرخی، محسن جبارنژاد
❇️ از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|تفاوت "دولت آسمانی" امام‌ موسی‌صدر با "حکومت اسلامی" امام‌خمینی( بخش اول) ♈️ نویسنده: دکتر شریف لکزایی(دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅ شاید بتوان در پاسخ به پرسـش از دولت مطلوب در حکمت متعالیه گفت، چنان دولتی را باید بتوان "دولت متعالیه" نامید، بنابراین باید در پی بحث و گفت‌وگو از جزئیات آن بود.  "دولت متعالیه" متصف و برگرفته از حکمت متعالیه است؛ مهم‌ترین ویژگی این دولت آن است که باید از دل جامعه برخیزد و غالب اعضای جامعه آن را پذیرا باشند؛ گو این که بتوان گفت منظور از برخاستن از دل جامعه همانا "جسمانی الحدوث" بودن آن است؛ این نگاه البته بر اساس رابطه نفس و بدن نیز تقریر می‌شود. ✅ در این معنا هر جامعه‌ای با توجه به شرایط و وضعیت خود، دولتی مناسب را خلق می‌کند و هستی می‌بخشد؛ از این رو نمی‌توان دولت را از جایی دیگر که با فرهنگ دیگری رشد کرده است، اخذ و به کارگیری کرد؛ این نمونه در دموکراسی‌های موجود در غرب هم قابل بررسی است؛ یعنی با این که همه دولت‌های غربی با وصف دموکراتیک قابل تحلیل است، اما دموکراسی در هر کدام از کشورهای غربی با کشور غربی دیگر، تفاوت‌هایی دارد و دموکراسی‌های یکدست و یکسانی نمی‌توان در آنجا یافت؛ در این میان برخی به مدل ریاستی و برخی به مدل پارلمانی نزدیکند. با این حال بسیاری از آنها نیز نظام سلطنتی را که محصول سال‌ها استبداد و یکه‌تازی تعدادی از خاندان‌های سلطنتی بوده است همچنان نگه‌داشته‌اند. بنابراین متعالیه بودن در اینجا وصف غیرقابل دستیابی و غیرقابل دسترسی نیست، بلکه این دولت کاملاً زمینی است و باید از دل جامعه برخیزد؛ درواقع وصف متعالیه اگرچه به ویژگی‌های برتر ناظر است، اما این ویژگی‌ها باید از دل  اجتماع سر برآورد تا در دولت به ثمر برسد؛ بنابراین اخلاقی و انسانی بودن جامعه باید در آن حضور جدی داشته و نهادی شده باشد؛ درواقع هر جامعه و نظام سیاسی آن نشانه‌هایی دارد که مردم آن جامعه واجد آنهایند، به عبارت دیگر نظام سیاسی و نظام اجتماعی آینه خواست، میل و تربیت موجود در جامعه و محصول وضعیت جامعه است، به این معنا حتی حضور نظام‌های استبدادی در جامعه نیز به سبب بافت و لایه‌های فکری، ذهنی و تربیتی استبدادی موجود در آن است که بر اثر تربیت متناسب به طور دائم بازتولید می‌شود، بر این اساس هر اجتماعی، نظام سیاسی متناسب با خودش را دارد و کلید حرکت در هر مسیری در دستان خود مردم است (فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، ص 145). ✅ ویژگی دوم این دولت که در ادامه ویژگی نخست مطرح می‌شود، "مردمی بودن" آن است، به این دلیل که دولت از دل جامعه برمی‌خیزد، بنابراین حضور، ظهور، بروز و تأثیر مردم در آن بسیار پررنگ‌تر از هر عنصر و مؤلفه دیگری است؛ به تعبیر آیت الله جوادی آملی، مردم ستون خیمه نظامند، بنابراین هرگونه آسیبی که به ستون خیمه نظام وارد شود می‌تواند منجر به آسیب به نظام شود، بنابراین برآمدن و تداوم این دولت نیز با حضور و تأثیر مردم و نقش آفرینی آنان ممکن است؛ درواقع حیات دولت وابسته به حضور مادی و معنوی مردم است، مردم هم در پیدایش و هم در تداوم و هم آینده دولت اثرگذارند و نباید از این عنصر بسیار مهم غفلت کرد.  ✅ ویژگی دیگر، "تشکیکی" بودناین دولت است؛ تشکیکی بودن در اینجا به این معنا است که این دولت اهداف صفر و یک را مورد نظر قرار نمی‌دهد، بلکه با عدد بسیار بزرگتر از صفر تا صد مواجه است و می‌تواند ترتیبات دولت و اهداف آن را در زمینه وسیع و گسترده‌ای پیگیری کند و دایم سعی در ارتقای خود و جامعه داشته باشد، بنابراین اهداف به صورت سیاه و سفید دیده نمی‌شوند و می‌توان برخی از آنها را به صورت‌های دیگری و از جمله خاکستری ملاحظه کرد. معنای دیگر تشکیکی این است که این دولت یک دولت دارای انعطاف بسیار وسیعی است و در هر شرایطی می‌تواند بر حسب شرایط و اقتضائات جامعه، انعطاف‌پذیری مناسب از خود نشان دهد و مسیر خود و جامعه را به کمک مردم اصلاح کند. @cpt_isca_ac_ir
❇️ از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|تفاوت "دولت آسمانی" امام‌ موسی‌صدر با "حکومت اسلامی" امام‌خمینی( بخش دوم و پایانی) ♈️ نویسنده: دکتر شریف لکزایی(دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅ ویژگی چهارم این دولت که مبتنی بر موارد بالا است، این است که این دولت واجد جامعه‌ای سرشار از کثرت‌ها است، در واقع بر مبنای این دولت، هر مقدار که حوزه آن به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی گسترش یابد و تعداد کثرت‌های بیشتری را شامل شود کامل‌تر است، بنابراین چنین دولتی، واجد نگاهی جهانی است و در دل کثرت‌های موجود در سطح جهان برنامه دارد و به حیات خود تداوم می‌بخشد؛ این نگاه البته با توسعه اجتماعی نظریه "وحدت در کثرت" و "کثرت در وحدت" سازگاری دارد و می‌تواند مورد پشتیبانی نظری و فلسفی حکمت متعالیه قرار بگیرد.  ✅ شاید اصطلاح "دولت متعالیه" برای برخی چندان خوشایند نباشد، اما می‌توان بر اساس حکمت متعالیه از آن سخن گفت؛ البته اصطلاحات به کار گرفته شده توسط حکمای "حکمت متعالیه" در این زمینه، متفاوت است و هر کدام نگاه خاصی دارند، برای مثال، "امام موسی صدر" از اصطلاح "دولت آسمانی" استفاده می‌کند و "امام خمینی" از اصطلاح "حکومت اسلامی" و بعد "جمهوری اسلامی" سخن می‌گوید؛ نمی‌توان گفت این بحث معرکه آراء است، اما می‌توان گفت که هریک از حکمای "حکمت متعالیه" نگاه خاصی به دولت و کار ویژه‌های خاصی از آن انتظار دارد؛ از همین رو است که "امام موسی صدر" بر ویژگی تعادل بخش دولت تأکید می‌کند و "امام خمینی" بر اجرای احکام اسلامی تصریح می‌کند؛ از این رو بر اساس نظر حکمای حکمت متعالیه به انواع دولت می‌توان رسید، اگرچه می‌شود از همه آنها با عنوان متعالیه یاد کرد، اما هر کدام وجه خاصی را دنبال می‌کند. درواقع همانند دموکراسی‌ها می‌توانند انواع بی‌شماری بیابند و هر نوع آن با ویژگی خاصی از دیگری تمایز بیابد، البته در عین حال نباید در اصول مذکور در بالا، تمایز و تفاوتی داشته باشند.  ❇️ نکته پایانی که در اینجا باید بر آن تأکید شود و شاید هم به نوعی مقدم بر مباحثی است که تا کنون مطرح شد، بداهت و ضرورت وجودی دولت در حکمت متعالیه است؛ این‌که اصالت وجود در حکمت متعالیه، چه نگاهی به خاستگاه دولت دارد، واجد اهمیت زیادی است؛ از آنجا که بر اساس این تقریر، در حکمت متعالیه، اصل دولت، با بداهتِ وجودی قابل تبیین است، طبعاً تمایزاتی را نسبت به نگاه‌هایی که خاستگاه دولت را در مباحث دیگری جستجو می‌کنند، ایجاد می‌کند؛ بنابراین مقایسه و نقد مبانی نظریه‌های رقیب می‌تواند به این بحث کمک و ابعاد نظریه دولت متعالی را روشن‌تر کند. ویژگی "راهبردی" دولت در حکمت متعالیه بسیار مهم است، کشف این‌که چه حلقه واسطی وجود دارد که بتواند به مثابه پلی میان مبانی دولت (بداهت وجود) و نظریه دولت در حکمت متعالیه (نظریه دولت متعالی) ایجاد کند، در فهم ما از دولت راهگشاست. دلالت‌های دولت متعالی در نگاه حکمای "حکمت متعالیه" به ویژه "امام خمینی" و "امام موسی صدر" فراوان است، تعابیری که از آنها در مورد دولت آمده است، تأثیر مبانی دولت در حکمت متعالیه بر نظریه دولت متعالی در اندیشه ایشان را نشان می‌دهد. @cpt_isca_ac_ir
🔴 به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود: ❇️ کرسی ترویجی" فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی" ✅ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر منصور میراحمدی ✅ ناقدان: جناب آقای دکتر سید علی میرموسوی جناب آقای دکتر رضا خراسانی ❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد ✅ زمان: دوشنبه ۱۵مهر۹۸ ❇️ مکان: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس @cpt_isca_ac_ir
💠معاون پژوهشی دفتر تبیلغات اسلامی مطرح کرد؛(قسمت اول) ✅رویکردهای امام موسی صدر در تمدن سازی اسلامی ♈️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی امام موسی صدر را جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین دانست و گفت: سیاست های کلان، سیاست های بخشی، آموزه های تاکتیکی و تکنیکی از جمله آن است. 💠به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: امام موسی صدر یک رهبر اقتدار آفرین است و نگاهش به اسلام و رهبری و امت اسلامی و دولت اسلامی اقتدار آفرین است. ❇️وی افزود: ایشان وقتی هم به لبنان می‌ روند و وضعیت شیعیان را می‌ بینند آرام و قرار ندارند تا وضع آنها را اصلاح کنند و موجب عزت شیعه در لبنان شدند و در حقیقت عزت آفرین شدند؛ نگاهی که بیش از هر زمانی امروز به آن نیاز داریم. ⏺رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: امروز نسبت به چهل سال قبل خیلی جلوتر آمده ایم و اگر پیروان اهل بیت(ع) در دنیا اقتدار و عزت دارند محصول فعالیت های رهبران اقتدار آفرینی همچون امام خمینی(ره) و امام موسی صدر و دیگر علما و بزرگان و امروز رهبر معظم انقلاب است. ▶️وی با بیان این که نوع نگاه به آموزه های اسلامی می‌ تواند ذلیلانه یا مقتدرانه باشد، گفت: وقتی خداوند در قرآن می‌ فرماید: «برای کافران علیه مؤمنین بزرگی نیست» برخی گفته اند این مربوط به روز قیامت است در حالی که نفی سبیل و سلطه کفار بر مسلمانان در همه شؤون دنیوی وجود دارد. ▶️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی امام موسی صدر را جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین دانست و اظهار کرد: یکی لایه سیاست های کلان بود که از جمله آن نفی سبیل، عدالت، قدرت نظامی بالا و تعاون بر تقوی است، حوزه دوم عرصه سیاست های بخشی است مثل آموزه های مربوط به سیاست، اقتصاد، خانواده و فرهنگ؛ ایشان از معدود متفکران اسلامی است که وقتی اجزاء دین را بیان می‌ کند می‌ گوید دین شامل چهار بخش اصول، فروع، اخلاق و فرهنگ می‌ شود از جمله ایشان در بخش اقتصاد به تولید و مهارت افزایی فکر می‌ کند. ✅وی خاطرنشان ساخت: بخش سوم در نظر ایشان آموزه های دینی تاکتیکی است تا شما سیاست های کلان و سیاست های بخشی را محقق کنید، از جمله تقیه یک امر تاکتیکی است و برای این که شما به هدف دین برسید در برخی موارد با مشکل مواجه می‌ شوید به شما اجازه می‌ دهند که تقیه خوفی یا مداراتی کنید و اجازه بازگشت از مسیر را ندارید. 💠 معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر این که آخرین بخش در نظر امام موسی صدر بخش تکنیکی است، گفت: این بخش به خود رزمنده مربوط می‌ شود که در صحنه می‌ خواهد اقدام کند یعنی بخش چهارم کاملا فردی و شخصی است و شما در زندگی خود امام موسی صدر می‌ توانید این تکنیک ها را ملاحظه کنید. ✅وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می‌ رساند. ♈️معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: همگرایی در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می‌ کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می‌ رود و با مسیحیان همراه می‌ شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است. 💠حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: هماهنگی در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می‌ کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد. ✅وی با اشاره به این که همکاری در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می‌ دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد. ♈️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همبستگی را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می‌ خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است. ✅حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌ رسد محکم و قاطع می‌ ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می‌ کند. @cpt_isca_ac_ir
💠معاون پژوهشی دفتر تبیلغات اسلامی مطرح کرد؛(قسمت دوم) ✅رویکردهای امام موسی صدر در تمدن سازی اسلامی ✅وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می‌ رساند. ♈️معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: همگرایی در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می‌ کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می‌ رود و با مسیحیان همراه می‌ شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است. ❇️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: هماهنگی در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می‌ کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد. ♈️وی با اشاره به این که همکاری در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می‌ دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد. 💠رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همبستگی را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می‌ خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است. ✅حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌ رسد محکم و قاطع می‌ ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می‌ کند. ▶️وی با بیان این که پیوستگی در برابر ادغام قرار دارد، عنوان کرد: امام موسی صدر می‌ گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می‌ توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می‌ توانیم پیوسته باشیم. معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ارتباط واژه ها و مفاهیم با یکدیگر و همچنین چینش درست واژگان در اندیشه امام موسی صدر از جمله مباحثی است که در این پایگاه تخصصی مورد توجه قرار گرفته ولی این که تا چه میزان موفق بوده به نظر جامعه علمی بستگی دارد @cpt_isca_ac_ir
۱۵ مهرماه؛ ✅کرسی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی برگزار می‌شود 🔵کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی با ارائه منصور میراحمدی ۱۵ مهرماه برگزار می شود. ⬛️به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی برگزار می شود. 🔴سید علی میرموسوی و رضا خراسانی به عنوان ارائه دهنده و محسن جبارنژاد دبیر علمی این نشست هستند که دوشنبه ۱۵ مهرماه در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس برپا می شود. @cpt_isca_ac_ir
1_109674089.pdf
188.5K
💢 مقاله 🖊 لک زایی، شریف (1398) ♦️ موضوع: «علل ضعف تمدنی و عقب‌ماندگی جوامع اسلامی در اندیشه امام موسی صدر» ♻️ دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، بهار و تابستان ، انتشارات دانشگاه شاهد. http://nic.shahed.ac.ir/article_910.html @cpt_isca_ac_ir
🔰به همت حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود ⬅️شصت و پنجمین دیدار با اصحاب قلم با حضور دکتر زهیری 🔵به گزارش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا) شصت و پنجمین جلسه دیدار و گفت‌وگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با حضور دکتر علیرضا زهیری محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با محوریت بحث درباره کتاب «هویت سیاست در حمهوری اسلامی ایران)»، از ساعت 11 تا 12 روز پنجشنبه هیجدهم مهر ماه 1398 در فروشگاه نشر کتاب حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای فهم تازه‌ای از شیوه زندگی سیاسی بر پایه هویت نگاشته شده است؛ سیاست هویت یا همان کنش‌های سیاسی معطوف به هویت نگاشته شده است. @cpt_isca_ac_ir