eitaa logo
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
72 دنبال‌کننده
116 عکس
1 ویدیو
7 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت ها و پروژه های علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ شصت و چهارمین دیدار با اصحاب قلم ❇️ به مناسبت چاپ کتاب فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه ❇️ با حضور مولف کتاب جناب آقای دکتر محمد پزشکی #محمد_پزشکی #پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی @cpt_isca_ac_ir
اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی (انگلیسی) Islam,s Political Studies به همت پژوهشکده اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد @cpt_isca_ac_ir
Final_JIPS.pdf
1.21M
متن کامل مقالات به زبان انگلیسی @cpt_isca_ac_ir
4_5785387678618879604.pdf
492.6K
Capacities of Transcendent Philosophy in the Elucidation of Iran’s Revolution Journal: Contemporary Researches on Islamic Revolution Article 1, Volume 1, Issue 1, Summer 2019, Page 1-24   Sharif Lakzaei  Associate Professor of Political Philosophy Department, Islamic Center of Science and Culture, Qom, Iran.   Najmeh keikha Assistant Professor of Political Science Department, Shahid Behishti University, Tehran, Iran https://jcrir.ut.ac.ir/article_72783.html @cpt_isca_ac_ir
هدایت شده از محسن جبارنژاد
1_107433190
6.4M
🔵به همت دفتر تبلیغات اسلامی: ✅مجله حوزه شماره ۴-۳ منتشر شد 🔴فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی « حوزه شماره۳و۴» ویژه حوزه های دینی، از دوره جدید با شمارگان پیاپی۱۷۸و۱۷۹، با عنوان«نماد روشن فكري حوزوي» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجه الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محوریت: مقالات، پرونده، گفت وگو وگزارش منتشر شد. ⬅️ با آثار، گفتارهایی از : احمد واعظی، نجف لک زایی، حبیب الله بابایی، سید سجاد ایزدهی، عبدالرضا ایزدپناه، نعمت الله فاضلی، مهدی مولایی آرانی، محمد علی میرزایی، علی اشرف فتحی، شریف لک زایی، داود مهدوی زادگان، مسعود پورفرد، عبوالوهاب فراتی، مهدی سلیمانیه،محمود ذکاوت، محمد جعفری گیلانی، سعید روستا آزاد، سید عباس نبوی، محمود حکمت نیا، علی اکبری معلم، سید کاظم قهفرخی، محسن جبارنژاد
❇️ از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|تفاوت "دولت آسمانی" امام‌ موسی‌صدر با "حکومت اسلامی" امام‌خمینی( بخش اول) ♈️ نویسنده: دکتر شریف لکزایی(دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅ شاید بتوان در پاسخ به پرسـش از دولت مطلوب در حکمت متعالیه گفت، چنان دولتی را باید بتوان "دولت متعالیه" نامید، بنابراین باید در پی بحث و گفت‌وگو از جزئیات آن بود.  "دولت متعالیه" متصف و برگرفته از حکمت متعالیه است؛ مهم‌ترین ویژگی این دولت آن است که باید از دل جامعه برخیزد و غالب اعضای جامعه آن را پذیرا باشند؛ گو این که بتوان گفت منظور از برخاستن از دل جامعه همانا "جسمانی الحدوث" بودن آن است؛ این نگاه البته بر اساس رابطه نفس و بدن نیز تقریر می‌شود. ✅ در این معنا هر جامعه‌ای با توجه به شرایط و وضعیت خود، دولتی مناسب را خلق می‌کند و هستی می‌بخشد؛ از این رو نمی‌توان دولت را از جایی دیگر که با فرهنگ دیگری رشد کرده است، اخذ و به کارگیری کرد؛ این نمونه در دموکراسی‌های موجود در غرب هم قابل بررسی است؛ یعنی با این که همه دولت‌های غربی با وصف دموکراتیک قابل تحلیل است، اما دموکراسی در هر کدام از کشورهای غربی با کشور غربی دیگر، تفاوت‌هایی دارد و دموکراسی‌های یکدست و یکسانی نمی‌توان در آنجا یافت؛ در این میان برخی به مدل ریاستی و برخی به مدل پارلمانی نزدیکند. با این حال بسیاری از آنها نیز نظام سلطنتی را که محصول سال‌ها استبداد و یکه‌تازی تعدادی از خاندان‌های سلطنتی بوده است همچنان نگه‌داشته‌اند. بنابراین متعالیه بودن در اینجا وصف غیرقابل دستیابی و غیرقابل دسترسی نیست، بلکه این دولت کاملاً زمینی است و باید از دل جامعه برخیزد؛ درواقع وصف متعالیه اگرچه به ویژگی‌های برتر ناظر است، اما این ویژگی‌ها باید از دل  اجتماع سر برآورد تا در دولت به ثمر برسد؛ بنابراین اخلاقی و انسانی بودن جامعه باید در آن حضور جدی داشته و نهادی شده باشد؛ درواقع هر جامعه و نظام سیاسی آن نشانه‌هایی دارد که مردم آن جامعه واجد آنهایند، به عبارت دیگر نظام سیاسی و نظام اجتماعی آینه خواست، میل و تربیت موجود در جامعه و محصول وضعیت جامعه است، به این معنا حتی حضور نظام‌های استبدادی در جامعه نیز به سبب بافت و لایه‌های فکری، ذهنی و تربیتی استبدادی موجود در آن است که بر اثر تربیت متناسب به طور دائم بازتولید می‌شود، بر این اساس هر اجتماعی، نظام سیاسی متناسب با خودش را دارد و کلید حرکت در هر مسیری در دستان خود مردم است (فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، ص 145). ✅ ویژگی دوم این دولت که در ادامه ویژگی نخست مطرح می‌شود، "مردمی بودن" آن است، به این دلیل که دولت از دل جامعه برمی‌خیزد، بنابراین حضور، ظهور، بروز و تأثیر مردم در آن بسیار پررنگ‌تر از هر عنصر و مؤلفه دیگری است؛ به تعبیر آیت الله جوادی آملی، مردم ستون خیمه نظامند، بنابراین هرگونه آسیبی که به ستون خیمه نظام وارد شود می‌تواند منجر به آسیب به نظام شود، بنابراین برآمدن و تداوم این دولت نیز با حضور و تأثیر مردم و نقش آفرینی آنان ممکن است؛ درواقع حیات دولت وابسته به حضور مادی و معنوی مردم است، مردم هم در پیدایش و هم در تداوم و هم آینده دولت اثرگذارند و نباید از این عنصر بسیار مهم غفلت کرد.  ✅ ویژگی دیگر، "تشکیکی" بودناین دولت است؛ تشکیکی بودن در اینجا به این معنا است که این دولت اهداف صفر و یک را مورد نظر قرار نمی‌دهد، بلکه با عدد بسیار بزرگتر از صفر تا صد مواجه است و می‌تواند ترتیبات دولت و اهداف آن را در زمینه وسیع و گسترده‌ای پیگیری کند و دایم سعی در ارتقای خود و جامعه داشته باشد، بنابراین اهداف به صورت سیاه و سفید دیده نمی‌شوند و می‌توان برخی از آنها را به صورت‌های دیگری و از جمله خاکستری ملاحظه کرد. معنای دیگر تشکیکی این است که این دولت یک دولت دارای انعطاف بسیار وسیعی است و در هر شرایطی می‌تواند بر حسب شرایط و اقتضائات جامعه، انعطاف‌پذیری مناسب از خود نشان دهد و مسیر خود و جامعه را به کمک مردم اصلاح کند. @cpt_isca_ac_ir
❇️ از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|تفاوت "دولت آسمانی" امام‌ موسی‌صدر با "حکومت اسلامی" امام‌خمینی( بخش دوم و پایانی) ♈️ نویسنده: دکتر شریف لکزایی(دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅ ویژگی چهارم این دولت که مبتنی بر موارد بالا است، این است که این دولت واجد جامعه‌ای سرشار از کثرت‌ها است، در واقع بر مبنای این دولت، هر مقدار که حوزه آن به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی گسترش یابد و تعداد کثرت‌های بیشتری را شامل شود کامل‌تر است، بنابراین چنین دولتی، واجد نگاهی جهانی است و در دل کثرت‌های موجود در سطح جهان برنامه دارد و به حیات خود تداوم می‌بخشد؛ این نگاه البته با توسعه اجتماعی نظریه "وحدت در کثرت" و "کثرت در وحدت" سازگاری دارد و می‌تواند مورد پشتیبانی نظری و فلسفی حکمت متعالیه قرار بگیرد.  ✅ شاید اصطلاح "دولت متعالیه" برای برخی چندان خوشایند نباشد، اما می‌توان بر اساس حکمت متعالیه از آن سخن گفت؛ البته اصطلاحات به کار گرفته شده توسط حکمای "حکمت متعالیه" در این زمینه، متفاوت است و هر کدام نگاه خاصی دارند، برای مثال، "امام موسی صدر" از اصطلاح "دولت آسمانی" استفاده می‌کند و "امام خمینی" از اصطلاح "حکومت اسلامی" و بعد "جمهوری اسلامی" سخن می‌گوید؛ نمی‌توان گفت این بحث معرکه آراء است، اما می‌توان گفت که هریک از حکمای "حکمت متعالیه" نگاه خاصی به دولت و کار ویژه‌های خاصی از آن انتظار دارد؛ از همین رو است که "امام موسی صدر" بر ویژگی تعادل بخش دولت تأکید می‌کند و "امام خمینی" بر اجرای احکام اسلامی تصریح می‌کند؛ از این رو بر اساس نظر حکمای حکمت متعالیه به انواع دولت می‌توان رسید، اگرچه می‌شود از همه آنها با عنوان متعالیه یاد کرد، اما هر کدام وجه خاصی را دنبال می‌کند. درواقع همانند دموکراسی‌ها می‌توانند انواع بی‌شماری بیابند و هر نوع آن با ویژگی خاصی از دیگری تمایز بیابد، البته در عین حال نباید در اصول مذکور در بالا، تمایز و تفاوتی داشته باشند.  ❇️ نکته پایانی که در اینجا باید بر آن تأکید شود و شاید هم به نوعی مقدم بر مباحثی است که تا کنون مطرح شد، بداهت و ضرورت وجودی دولت در حکمت متعالیه است؛ این‌که اصالت وجود در حکمت متعالیه، چه نگاهی به خاستگاه دولت دارد، واجد اهمیت زیادی است؛ از آنجا که بر اساس این تقریر، در حکمت متعالیه، اصل دولت، با بداهتِ وجودی قابل تبیین است، طبعاً تمایزاتی را نسبت به نگاه‌هایی که خاستگاه دولت را در مباحث دیگری جستجو می‌کنند، ایجاد می‌کند؛ بنابراین مقایسه و نقد مبانی نظریه‌های رقیب می‌تواند به این بحث کمک و ابعاد نظریه دولت متعالی را روشن‌تر کند. ویژگی "راهبردی" دولت در حکمت متعالیه بسیار مهم است، کشف این‌که چه حلقه واسطی وجود دارد که بتواند به مثابه پلی میان مبانی دولت (بداهت وجود) و نظریه دولت در حکمت متعالیه (نظریه دولت متعالی) ایجاد کند، در فهم ما از دولت راهگشاست. دلالت‌های دولت متعالی در نگاه حکمای "حکمت متعالیه" به ویژه "امام خمینی" و "امام موسی صدر" فراوان است، تعابیری که از آنها در مورد دولت آمده است، تأثیر مبانی دولت در حکمت متعالیه بر نظریه دولت متعالی در اندیشه ایشان را نشان می‌دهد. @cpt_isca_ac_ir
🔴 به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود: ❇️ کرسی ترویجی" فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی" ✅ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر منصور میراحمدی ✅ ناقدان: جناب آقای دکتر سید علی میرموسوی جناب آقای دکتر رضا خراسانی ❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد ✅ زمان: دوشنبه ۱۵مهر۹۸ ❇️ مکان: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس @cpt_isca_ac_ir
💠معاون پژوهشی دفتر تبیلغات اسلامی مطرح کرد؛(قسمت اول) ✅رویکردهای امام موسی صدر در تمدن سازی اسلامی ♈️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی امام موسی صدر را جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین دانست و گفت: سیاست های کلان، سیاست های بخشی، آموزه های تاکتیکی و تکنیکی از جمله آن است. 💠به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: امام موسی صدر یک رهبر اقتدار آفرین است و نگاهش به اسلام و رهبری و امت اسلامی و دولت اسلامی اقتدار آفرین است. ❇️وی افزود: ایشان وقتی هم به لبنان می‌ روند و وضعیت شیعیان را می‌ بینند آرام و قرار ندارند تا وضع آنها را اصلاح کنند و موجب عزت شیعه در لبنان شدند و در حقیقت عزت آفرین شدند؛ نگاهی که بیش از هر زمانی امروز به آن نیاز داریم. ⏺رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: امروز نسبت به چهل سال قبل خیلی جلوتر آمده ایم و اگر پیروان اهل بیت(ع) در دنیا اقتدار و عزت دارند محصول فعالیت های رهبران اقتدار آفرینی همچون امام خمینی(ره) و امام موسی صدر و دیگر علما و بزرگان و امروز رهبر معظم انقلاب است. ▶️وی با بیان این که نوع نگاه به آموزه های اسلامی می‌ تواند ذلیلانه یا مقتدرانه باشد، گفت: وقتی خداوند در قرآن می‌ فرماید: «برای کافران علیه مؤمنین بزرگی نیست» برخی گفته اند این مربوط به روز قیامت است در حالی که نفی سبیل و سلطه کفار بر مسلمانان در همه شؤون دنیوی وجود دارد. ▶️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی امام موسی صدر را جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین دانست و اظهار کرد: یکی لایه سیاست های کلان بود که از جمله آن نفی سبیل، عدالت، قدرت نظامی بالا و تعاون بر تقوی است، حوزه دوم عرصه سیاست های بخشی است مثل آموزه های مربوط به سیاست، اقتصاد، خانواده و فرهنگ؛ ایشان از معدود متفکران اسلامی است که وقتی اجزاء دین را بیان می‌ کند می‌ گوید دین شامل چهار بخش اصول، فروع، اخلاق و فرهنگ می‌ شود از جمله ایشان در بخش اقتصاد به تولید و مهارت افزایی فکر می‌ کند. ✅وی خاطرنشان ساخت: بخش سوم در نظر ایشان آموزه های دینی تاکتیکی است تا شما سیاست های کلان و سیاست های بخشی را محقق کنید، از جمله تقیه یک امر تاکتیکی است و برای این که شما به هدف دین برسید در برخی موارد با مشکل مواجه می‌ شوید به شما اجازه می‌ دهند که تقیه خوفی یا مداراتی کنید و اجازه بازگشت از مسیر را ندارید. 💠 معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر این که آخرین بخش در نظر امام موسی صدر بخش تکنیکی است، گفت: این بخش به خود رزمنده مربوط می‌ شود که در صحنه می‌ خواهد اقدام کند یعنی بخش چهارم کاملا فردی و شخصی است و شما در زندگی خود امام موسی صدر می‌ توانید این تکنیک ها را ملاحظه کنید. ✅وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می‌ رساند. ♈️معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: همگرایی در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می‌ کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می‌ رود و با مسیحیان همراه می‌ شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است. 💠حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: هماهنگی در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می‌ کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد. ✅وی با اشاره به این که همکاری در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می‌ دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد. ♈️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همبستگی را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می‌ خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است. ✅حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌ رسد محکم و قاطع می‌ ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می‌ کند. @cpt_isca_ac_ir
💠معاون پژوهشی دفتر تبیلغات اسلامی مطرح کرد؛(قسمت دوم) ✅رویکردهای امام موسی صدر در تمدن سازی اسلامی ✅وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می‌ رساند. ♈️معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: همگرایی در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می‌ کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می‌ رود و با مسیحیان همراه می‌ شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است. ❇️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: هماهنگی در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می‌ کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد. ♈️وی با اشاره به این که همکاری در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می‌ دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد. 💠رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همبستگی را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می‌ خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است. ✅حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌ رسد محکم و قاطع می‌ ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می‌ کند. ▶️وی با بیان این که پیوستگی در برابر ادغام قرار دارد، عنوان کرد: امام موسی صدر می‌ گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می‌ توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می‌ توانیم پیوسته باشیم. معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ارتباط واژه ها و مفاهیم با یکدیگر و همچنین چینش درست واژگان در اندیشه امام موسی صدر از جمله مباحثی است که در این پایگاه تخصصی مورد توجه قرار گرفته ولی این که تا چه میزان موفق بوده به نظر جامعه علمی بستگی دارد @cpt_isca_ac_ir
۱۵ مهرماه؛ ✅کرسی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی برگزار می‌شود 🔵کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی با ارائه منصور میراحمدی ۱۵ مهرماه برگزار می شود. ⬛️به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی برگزار می شود. 🔴سید علی میرموسوی و رضا خراسانی به عنوان ارائه دهنده و محسن جبارنژاد دبیر علمی این نشست هستند که دوشنبه ۱۵ مهرماه در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس برپا می شود. @cpt_isca_ac_ir
1_109674089.pdf
188.5K
💢 مقاله 🖊 لک زایی، شریف (1398) ♦️ موضوع: «علل ضعف تمدنی و عقب‌ماندگی جوامع اسلامی در اندیشه امام موسی صدر» ♻️ دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، بهار و تابستان ، انتشارات دانشگاه شاهد. http://nic.shahed.ac.ir/article_910.html @cpt_isca_ac_ir
🔰به همت حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود ⬅️شصت و پنجمین دیدار با اصحاب قلم با حضور دکتر زهیری 🔵به گزارش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا) شصت و پنجمین جلسه دیدار و گفت‌وگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با حضور دکتر علیرضا زهیری محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با محوریت بحث درباره کتاب «هویت سیاست در حمهوری اسلامی ایران)»، از ساعت 11 تا 12 روز پنجشنبه هیجدهم مهر ماه 1398 در فروشگاه نشر کتاب حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای فهم تازه‌ای از شیوه زندگی سیاسی بر پایه هویت نگاشته شده است؛ سیاست هویت یا همان کنش‌های سیاسی معطوف به هویت نگاشته شده است. @cpt_isca_ac_ir
🔴 پنجمین نشست از سلسله نشست های نقد ایده به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع نقد ایده "فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی" دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸ در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. ♈️ در این نشست که با همکاری مرکز همکاری های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، دکتر میراحمدی استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به تشریح ایده ی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی پرداخت. ایشان فقه سیاسی را دارای ماهیت ارتباطی دانست؛ به این معنا که این شاخه دانشی از جهت روش، مانند دانش فقه بر پایه روش اجتهاد است ولی موضوع خود را از دانش سیاست اخذ می کند. ♦️ در ادامه جلسه ناقدان به نقد ایده ی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی پرداختند.‌دکتر میرموسوی دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید قم به عنوان ناقد اول در این جلسه به نقد اظهارات میراحمدی پرداخت. وی در ابتدای جلسه به این مساله اشاره کرد که موضوع سیاست،صرفا امر سیاسی به معنای سیاست نظری نیست، بلکه شامل فعالیت و کنش سیاسی هم می شود.وی در بخش دیگری از اظهارات خود به این نکته اشاره کرد که دایره فقه سیاسی در ایده فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی، به قدری گسترده شده که از فقه سنتی فاصله ی زیادی می گیرد و آن را تضعیف می کند. ایشان در نهایت به این نکته اشاره کردند که فقه موجود ظرفیت تدوین نظریه دولت را ندارد. ❇️دکتر رضا خراسانی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نیز به عنوان ناقد دوم به نقد اظهارات میراحمدی پرداخت. وی به این نکته اشاره کرد که روش فقه سیاسی با روش فقه متفاوت است و نمی توان روش هر دو را دقیقا یکی دانست. نقد بعدی خراسانی، پارادوکسیکال بودن جایگاه ایده فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی بود. به این معنا که در این ایده، از طرفی جایگاه بالایی برای فقه سیاسی در نظرگرفته شده و از طرفی با ارائه این گزاره که فقه سیاسی متولی مدیریت سیاسی جامعه نیست، با نوعی تقلیل گرایی مواجه ایم ✅ در پایان دکتر میراحمدی نکاتی چند راجع به بیانات اساتید مطرح کردند. مشروح این نشست طی روزهای آتی در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان چاپ خواهد شد عکاس: کامیار خطیبی @cpt_isca_ac_ir
🔴 سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد ♈️ با موضوع: "کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی" 🔷 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر علی اکبر علیخانی ♦️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد 🔷 زمان و مکان: پنج شنبه دوم آبان ۹۸ ساعت ۱۰ صبح قم، دانشگاه باقرالعلوم، طبقه اول، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @cpt_isca_ac_ir
❇️ سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد با عنوان "کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی" پنج شنبه دوم آبان به همت گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه فلوم و فرهنگ اسلامی قم در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد. ✅ در این نشست دکتر علی اکبر علیخانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به چرایی ضرورت و اهمیت فلسفه سیاسی اسلامی در ارتقای کارآمدی حکومت اسلامی پرداختند. ❇️ ایشان در ادامه به وجوه دانش هایی نظیر فقه سیاسی، کلام سیاسی، اندیشه سیاسی ،حکمت اسلامی و فلسفه سیاسی اسلامی در دو وجه "کارویژه"و "مبنا" پرداختند و بر این نکته تاکید کردند که هیچ کدام از این شاخه های دانشی جای یکدیگر را نمی گیرد؛ به ویژه اینکه هیچ کدام نمی تواند خلا فلسفه سیاسی را پرکند. ❇️ دکتر علیخانی در ادامه به بیان ویژگی ها و کارویژه های فلسفه سیاسی اسلامی پرداختند و به این نکته تصریح کردند که برای ارتقای کارآمدی حکومت اسلامی، فلسفه سیاسی باید جدی گرفته شود و به هر میزان که فلسفه سیاسی دست کم گرفته شود و یا از آن غفلت شود، به همان میزان حکومت در بحث کارآمدی دچار مشکل خواهد ✅ در پایان جلسه، پرسش هایی از طرف حضار مطرح شد و آقای دکتر علیخانی به این پرسش ها پاسخ دادند ❇️ سلسله نشست های کارآمدی و فلسفه سیاسی در کتابی با همین عنوان توسط پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی چاپ خواهد شد @cpt_isca_ac_ir
🔴 معرفی آثار پژوهشکده⬇️
🔴معرفی آثار پژوهشکده "اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران " ❇️ شناسنامه کتاب عنوان کتاب: اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران نام نویسنده: علی اکبری معلم سال نشر: ۱۳۹۳ نوبت چاپ: اول ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعداد صفحات: ۳۹۲ ♈️ پژوهشگر در این کتاب به پرسش¬های زیر پاسخ داده است: • مهم¬ترین مبانی، مفاهیم و اندیشه سیاسی امام خمینی کدامند؟ • میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با فلسفه سیاسی، مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و مفاهیم بنیادی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) چقدر است؟ • میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با فقه سیاسی امام خمینی چقدر است؟ • میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) چقدر است؟ • راهکارهای مناسب برای افزایش آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) کدام است؟ ❇️ هدف کتاب : هدف اصلی کتاب، بررسی میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در سه قسم فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی است. هم¬چنین سنجش میزان موفقیت جمهوری اسلامی ایران در انتقال اندیشه سیاسی امام خمینی به نسل سوم انقلاب اسلامی ایران، شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان در آشنایی با اندیشه سیاسی امام و کشف نقاط هشدار و ارایه پیشنهادها و راهکارهای مناسب می باشد. ❇️ برخی از نتایج پژوهش عبارتند از: • نسل سوم انقلاب اسلامی ایران در مجموع حدود 87\79 درصد با ابعا مختلف اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) آشنایی دارند. • میزان آشنایی پاسخ¬گویان با فقه سیاسی امام 74 درصد، با مفاهیم بنیادی 48\75 درصد، با معرفت شناسی 86\77 درصد، با اخلاق سیاسی 04\78 درصد، با آثار سیاسی 21\81 درصد، با هستی شناسی 89\82 درصد و با فلسفه سیاسی امام 61\89 درصد است. • فاصله چشم¬گیری بین میزان آشنایی دو قشر طلاب و دانشجویان از نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با ابعاد مختلف اندیشه سیاسی امام مشاهده نشده است. • حدود 75 درصد از میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با ابعاد گوناگون اندیشه سیاسی امام رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی آشنایی آنان با اندیشه امام از همسانی و تعادل نسبی در ابعاد مختلف برخوردار است. به عبارت دیگر، میزان آشنایی آنان با یک بعد، سبب تاثیر در میزان آشنایی آنان با بعد دیگر می شود. • ویژگی منظومه¬ای اندیشه امام از دلایل میزان آشنایی متعادل نسل سوم انقلاب اسلامی با ابعاد مختلف اندیشه امام است. • متغیر جنس، مقاطع تحصیلی، محل سکونت (شهری و روستایی) و تاهل و تجرد در میزان آشنایی نسل سوم انقلاب با اندیشه امام خمینی موثر نبوده است. • متغیر سن و محل تحصیل در میزان آشنایی پاسخ¬گویان با اندیشه امام موثر بوده است. • میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با برخی از مفاهیم اساسی مثل ولایت مطلقه فقیه و حوزه اختیارات ولی فقیه پایین می¬باشد. ✅ برخی از ویژگی¬ها و نوآوری¬های مهم کتاب حاضر عبارتند از: • کاربردی بودن. • پرداختی جامع و روان به اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و توجه به تفکر منظومه¬ای امام. • شاخص¬بندی اندیشه سیاسی امام در ابعاد فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی. • مطالعه میدانی و دقیق طلاب و دانشجویان شهر قم. • کشف نقاط هشدار، تهدید و فرصت برای نظام جمهوری اسلامی ایران از جهت جامعه پذیری سیاسی اندیشه امام.   🔷 معرفی اجمالی کتاب: کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران، اثر پژوهشگر ارجمند جناب آقای دکترعلی اکبری¬معلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1393 توسط پژوهشگاه مذکور انتشار یافت. کتاب مذکور میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران را با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) با روش پیمایش مورد بررسی قرار داده است. اهمیت موضوع در این است که منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مبنای تاسیس جمهوری اسلامی ایران بوده است و استمرار حاکمیت آن منوط به موفقیت نظام در حفظ و انتقال آن اندیشه به نسل جدید و آینده است. چون مرحله آشنایی، پایه التزام و رفتار به حساب می¬آید، این کتاب به بررسی میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با اندیشه امام پرداخته است. چون دغدغه پژوهش این بوده که آیا نسل جدید نسبت به اندیشه امام و باور اصلی نظام آشنایی دارند تا بتوانند به آن عمل نمایند و سبب استمرار نظام مبتنی بر اندیشه امام شوند؟
🔴 ادامه معرفی کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران ♈️ مولف با تکیه بر الگو و نظام فکری امام خمینی(ره) در تقسیم و طبقه¬بندی سه بُعدی اسلام به عقاید، اخلاق و اعمال، ضمن تبیین روان و جامع از اندیشه سیاسی امام در سه قسم فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی و پس از مشخص کردن جامعه آماری، با روش پیمایش و ابزار پرسش¬نامه و با کمک نرم افزار spss و تکنیک¬های آماری، میزان آشنایی طلاب و دانشجویان با اندیشه سیاسی امام را بررسی کرده است. بنابراین، سوال اصلی محقق در این کتاب، عبارت است از این که میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) چقدر است؟ 🔷 مباحث کتاب در یک مقدمه و چهار فصل سامان یافته است؛ مقدمه به کلیات پژوهش اختصاص یافت؛ از قبیل بیان اهمیت و ضرورت، هدف، چارچوب نظری، سوال اصلی، سوالات فرعی و تعریف مفاهیم اصلی. ♦️ فصل اول کتاب با عنوان اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، مبانی و مفاهیم، به تبیین مبانی هستی شناسی، مبانی معرفت شناسی، مفاهیم بنیادی اندیشه امام مثل آزادی، استقلال، دموکراسی، مردم¬سالاری دینی، عدالت، مشروعیت(حقانیت و مقبولیت)، و سیاست و فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی امام در دو بُعد فضایل و رذایل پرداخته و آن¬ها را شاخص بندی کرده است. مولف فصل دوم کتاب را به روش شناسی تحقیق اختصاص داده است؛ مباحثی از قبیل روش پژوهش، جمعیت آماری، حجم نمونه آماری، سنجش متغیرها (اعم از متغیرهای تحقیق و متغیرهای زمینه¬ای)، ابزار گردآوری اطلاعات، اعتبار و پایایی مقیاس¬ها، روش و تکنیک¬های تحلیل داده¬ها. محقق در فصل سوم کتاب به تجزیه و تحلیل داده¬ها پرداخت. در این فصل نخست مشخصات فردی و خانوادگی پاسخگویان تحلیل شد. سپس میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با ابعاد اندیشه سیاسی امام مورد تحلیل قرار گرفت. پس از آن، میانگین میزان آشنایی پاسخگویان با اندیشه امام به صورت تطبیقی مورد تحلیل قرار گرفت و سر انجام رابطه متقابل میزان آشنایی پاسخگویان با اندیشه سیاسی امام تحلیل شد. مولف در فصل چهارم به نتیجه¬گیری از مباحث و به ارایه پیشنهادها و راهکارها پرداخت. یافته¬های پژوهش در دو قسم یافته¬های توصیفی و یافته¬های تحلیلی به مخاطبان ارایه شد. پژوهشگر در قسمت آخر به ارایه پیشنهادها و راهکارها در چهار قسم رسانه¬ها، نهادهای آموزشی، نهادهای مذهبی و عامل بودن پرداخت. ✅ بهره¬گیری از الگوی مد نظر امام خمینی(ره) برای تبیین روان و جامع از اندیشه سیاسی امام، شاخص بندی اندیشه سیاسی امام در ابعاد فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی، کاربردی بودن پژوهش و مطالعه میدانی از میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با اندیشه سیاسی امام از برجستگی¬ها و نوآوری¬های کتاب حاضر است.
برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه سیزدهم (فایل صوتی) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/269 برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه سیزدهم (فایل ویدیویی) 🌐https://www.aparat.com/v/lRpDq پخش شده از شبکه چهار سیما در برنامه قرار جلسه شماره 198 زمان: چهارشنبه 1398/8/8 ساعت 11:39
🔴 مشروح پنجمین نشست از سلسله نشست های نقد ایده( مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه) 🔷 با حضور دکتر نجمه کیخا(صاحب ایده) و دکتر مهدی فدایی مهربانی(ناقد) #پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی_قم ♈️ فرهیختگان، صفحه اندیشه، یازدهم آبان ۹۸ @cpt_isca_ac_ir
✅کرسی ترویجی عزت ملی و مناسبات فرا ملی جمهوری اسلامی ایران 💠ارائه دهندگان: ▶️حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ⏹دکتر رسول نوروزی ⬅️دکتر مختار شیخ حسینی ✅دبیر علمی: دکتر همت بدری 🔵زمان: سه شنبه | 1398/8/14 ساعت: 18-16 🔴 مکان: قم پردیسان-دانشگاه باقرالعلوم-طبقه منفی سالن چهل نفره 🌐https://eitaa.com/isca24/5662 @‌cpt_isca_ac_ir