eitaa logo
مرکز خدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان
2.2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
386 ویدیو
143 فایل
*کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کاشان* 📍 آدرس: میدان امام رضا(ع)، بلوار بوستان 📞 تلفن: 03155414021 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال: @csis_26 ⛔ از درج تبلیغات معذوریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت سیزدهم_علی از زبان علی.mp3
13.46M
قسمت سیزدهم *دوران جنگ جمل *نامه عایشه به امیرالمومنین(ع) *نامه نگاری امام علی (ع) با طلحه و زبیر *آغاز جنگ جمل *نصیحت چندباره امیرالمومنین(ع) و امتناع از شروع جنگ *یاداوری امام علی (ع) از پیشگویی پیامبر(ص) درباره زبیر *نصیحت طلحه *جنگ به خونخواهی عثمان! *خطبه پیش از شروع جنگ *روشنگری میان لشکر 📣 کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان* 📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم 📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26 🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
مرکز خدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان
📗#یک_آیه_یک_قصه📗 داستان صوتی ✅ویژه مقطع پیش دبستانی و ابتدایی ♦️برنامه یك آیه، یك قصه با محوریت ی
1_795178545.mp3
2.79M
🍀 قسمت 7⃣ 📜سوره مبارکه مزمل آیهِ ۲۰ 🔹...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...🔹 ✅ زمان ارسال آثار تا ساعت ۱۲ روز ۸ اردیبهشت 📣 کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان* 📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم 📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26 🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
📗📗 👈 در انواع قالب های هنری ⬅️ مفاهیم قرآنی جزء سیزدهم ✅ویژه تمامی طلاب و خانواده ها(همسران و فرزندان) ♦️از ابتدای ماه مبارک رمضان، هر روز مفاهیم و نکات کلیدی در هر جزء را به شکل روزانه که با تکیه بر تفاسیر المیزان، نمونه،مجمع البیان و ... می باشد در قالب یک مقاله کوتاه در کانال مرکز خدمات کاشان بارگزاری می کنیم. 👨‍👩‍👧‍👦خانواده های محترم می توانند یک قسمت از تفسیر را که بیشتر با آن ارتباط گرفته اند، در قالب های هنری زیر و یا هر قالب هنری دیگری که با آن آشنا هستند برای مدیر کانال مرکز خدمات کاشان ارسال کنند؛ ۱-خطاطی ۲-نقاشی ۳-تایپ و گرافی ۴-پادکست ۵-کلیپ ۶-موشن ۷-صوت ۸-استوری ۹-دلنوشته ۱۰-عکس نوشته ۱۱-پوستر ۱۲-اینفوگرافیگ و.... ⏳زمان ارسال آثار تا ساعت ۱۲ روز ۷ اردیبهشت می باشد. ⬅️ توجه داشته باشید انتخاب متن و تولید اثر هنری آزاد می باشد. 👌هر خانواده می تواند یک یا چند اثر ارسال کند. 🔹در آثار ارسالی ذکر زیر الزامی می باشد: ⁦1️⃣⁩ کد مرکز‌خدمات ⁦2️⃣⁩ نام و نام‌خانوادگی طلبه ⁦3️⃣⁩ نام و نام‌خانوادگی شرکت کننده ⁦4️⃣⁩ سن شرکت کننده 5⃣ نام مسابقه 🎁بعد از ماه مبارک رمضان به خانواده هایی که بیشترین مشارکت را داشته باشند هدایای نقدی پرداخت خواهد شد. 📣 کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان* 📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم 📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26 🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
اکثر ایمانها، آلوده به شرک است وَ مَا یُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ(106- یوسف علیه السلام) اکثر آنها كه ایمان مى‏آورند، ایمانشان آمیخته با شرك است و مشرک هستند. مراد از این شرک آن شرک آشکار بت پرستان نیست؛ زیرا هیچ مومنی اهل پرستش بت نیست و بر آن سجده نمی کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است که امام هادی علیه السلام در توصیف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِی النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِی اللَّیْلَةِ الْمُظْلِمَة(2)؛ نفوذ شرك در ضمیر مردم، پنهان‏تر از آنست كه مورچه سیاهى در شب تیره و تار بر روى گلیم سیاهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از این شركی كه پنهان‏تر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثری غیر از خداوند متعال عقیده پیدا کند و او را شریک خدا قرار دهد.امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَیْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ؛  شرک در این آیه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت. دو روایت مهم در توضیح این مطلب 1. امام باقر علیه السلام فرمود: گناهانی که مومنین مرتکب می شوند همان شرک طاعت است زیرا با آن کارها، در حقیقت شیطان را اطاعت کرده اند پس در زمینه اطاعت، برای خدا شریک قائل شده اند. در نتیجه می توان گفت که هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد. و این حکم به شرک در صورتیست که فرد متوجه نباشد که کار او تبعیت از شیطان است؛ زیرا اگر این اطاعت را با آگاهی و از روی عمد انجام دهد کار او از مرحله شرک گذشته و به کفر می رسد. 2. مالک بن عطیه می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم منظور از شرک اکثریت مومنین که در آیه آمده است چیست؟ امام فرمودند: مقصود مثل این حرفهایی است که گاهی انسان می گوید «اگر فلانى نبود من نابود می شدم»، «اگر فلان كس نبود من به فلان ناراحتى مبتلا مى‏شدم»، «اگر فلانى نبود خاندان من، اهل و عیالم از بین می رفتند». او با این اندیشه اشخاص را موثر در زندگى خود مى‏بیند و براى خدا در رازقیت و در تاثیر شریك قرار می دهد. عرض كردم: این چنین بگوید چطور؟ «اگر خداوند به وسیله فلانى بر من لطف و منت نمی گذاشت من نابود مى‏شدم» آیا باز هم اشكالى دارد؟ حضرت فرمود: اگر این گونه بگوید مانعى ندارد.چون در این بینش خداوند متعال را مؤثر، مسبب، وسیله‏ ساز و دیگرى را وسیله می داند. تغییر سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرُِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ‏ یُغَیرُِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم‏(11- رعد) خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمى‏دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند. این جمله یك قانون كلى و عمومى را بیان مى‏كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرین و نیز هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایه‏هاى اساسى جهان بینى و جامعه‏شناسى در اسلام است به ما مى‏گوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمی گردد. شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مى‏سازد. به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامه‏هاى اجتماعى اسلام را بیان مى‏كند به ما مى‏گوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مى‏گیرد. ادامه👇👇👇
ویژگی های حق گرایان از نظر قرآن الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ(20)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَُّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً وَ یَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد) کسانی اند كه به پیمان الهى وفا مى‏كنند و عهد را نمى‏شكنند و به پیوندهایى كه پروردگار بدان امر فرموده پا برجا بوده و از خداى خویش مى‏ترسند و نگران بدى حساب هستند و نیز صبر مى‏كنند تا جلب رضایت پروردگار خویش نمایند. نماز را برپا داشته و از آنچه به آنها روزى شده، پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند و به وسیله كارهاى پسندیده، اعمال زشت خود را از بین مى‏برند. ایشان کسانی اند که در جهان آخرت، عاقبت خوبى در انتظارشان است‏. در این آیات به چند ویژگی مهم و برجسته کسانی که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنین توصیف می کند: 1. به عهد الهى وفا مى‏كنند و آن عهد را نمى‏شكنند.این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد. 2. پیوندهایى را كه خداوند امر به آن كرده برقرار مى‏دارند. که چون مطلق است دلالت مى‏كند بر هر ارتباط و پیوندی كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترین مصادیق آن صله رحم است‏. 3و4. نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مى‏ترسند. فرق بین خشیت و خوف: خشیت تاثر در محدوده قلب است ولی خوف واکنش عملی برای خلاص شدن است هر چند كه در دل متاثر نگشته و دچار هراس نشده باشد. 5. در برابر تمام مشكلاتى كه در مسیر اطاعت، ترك گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت می ورزند. 6. نماز را بر پا مى‏دارند. 7. از آنچه به آنان روزى داده‏ایم در پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند. 8. بوسیله حسنات، سیئات را از میان مى‏برند. به این معنى كه وقتی گناهی از آنها سر بزند، تنها به ندامت و استغفار، قناعت نمى‏كنند، بلكه عملا با انجام کار خیر و عمل به وظایف فوت شده در مقام جبران بر مى‏آیند. این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نمیكنند، بلكه سعى دارند با انجام نیكى در حق کسی که به آنها بدی کرده است او را وادار به تجدید نظر كنند. آدرس مهمی که همه به دنبال آنند الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنِ‏ُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنِ‏ُّ الْقُلُوبُ(28- رعد) کسانی اند که ایمان آورده اند و دل‏هایشان به یاد خدا آرام مى‏گیرد. آگاه باشید! که دل‏ها فقط به یاد خدا آرام مى‏گیرد. آیه در وصف کسانی است که در آیه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» نامید یعنی کسی که به سوی خدا بازگردد و رو به او کند. آرامش و آسایش دو عنوان جدای از هم هستند که در بین انسانهای بیگانه با فرهنگ قرآن این دو به یک معنا و یا به جای هم گرفته می شوند. آسایش مفهومی مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است گمشده بشر هر روز آرامش است و خود به تجربه فهمیده که وسایل آسایش برای او آرامش نمی آورد. بسیارند کسانی که مجهزترین زندگی و امکانات رفاهی روز دنیا را دارند؛ اما دریغ از ذره ای آرامش و راحتی جان؛ در عوض کم نیستند کسانی که با حداقل امکانات روزگار سپری می کنند و شور و نشاط و صفا و صمیمیت و از همه مهتر آرامش خاطر سراسر زندگی بیرون و وجود درونشان را لبریز کرده است. راز این داستان کجاست؟ کلید حل این معما به دست کیست؟ قرآن کریم به این سوال مهم و بسیار کاربردی انسان پاسخ می دهد که هر کس به خدا رو کرد و به او ایمان آورد و برنامه او را در زندگی خود پیاده کرد یقین بداند که به آرامش واقعی خواهد رسید؛ آرامشی که محال است آن را بتوان در غیر این آدرس پیدا کرد.
17.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر روز یک دقیقه تفسیر قرآن حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ستاد احیاء تفسیر کاشان 📣 کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان* 📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم 📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26 🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
🛎پذیرش خانوادگی طلاب در مجتمع آفتاب ولایت مشهد 👈با هدف افزایش فضای اقامتی برای سفر خانواده طلاب محترم به مشهد، مجتمع آفتاب ولایت مشهد (در مجاورت یک کیلومتری حرم مطهر رضوی) تا پایان سال ۱۴۰۰ پذیرای سفرهای طلاب، به صورت خانوادگی خواهد بود. 📌جامعه هدف: -عموم طلاب برادر و خواهر -طلاب محترم جامعه المصطفی 📌شروع تاریخ رزرو: هفتم اردیبهشت ماه 🔸رزرو صرفا از طریق تماس تلفنی با واحد رزرواسیون در ساعات اداری روزهای غیرتعطیل ☎️ 051-33159703 ☎️ 05133159704 🌐 لینک خبر: 🔗 https://b2n.ir/k27840 📣 کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان* 📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم 📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26 🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
🍱مسابقه مجازی سلامت ➖بیست و سومین مسابقه مجازی سلامت به همت معاونت سلامت و امور بیمه‌های و با موضوع "توصیه‌های تغذیه و طب سنتی در ماه مبارک رمضان همزمان با شیوع کرونا" برای طلاب محترم، همسر و فرزندان بالای 9 سال ایشان برگزار می‌شود. 🗓مهلت شرکت در این مسابقه تا 22 اردیبهشت‌ماه 1400 است. 🎁به تعدادی از شرکت‌کنندگان که حداقل به 6 سؤال از 9 سؤال مطرح شده، پاسخ صحیح بدهند، به قید قرعه هدایایی اهدا خواهد شد. 🏷 قرعه‌کشی مسابقه پس از اتمام مهلت شرکت در مسابقه انجام می‌شود و نتایج آن در تاریخ 3 خردادماه 1400 در مجله سلامت اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🖥برای شرکت در مسابقه به سامانه سخا، سخای جدید مراجعه فرمایید. 📣 کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان* 📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم 📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26 🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
📗📗 👈 در انواع قالب های هنری ⬅️ مفاهیم قرآنی جزء چهاردهم ✅ویژه تمامی طلاب و خانواده ها(همسران و فرزندان) ♦️از ابتدای ماه مبارک رمضان، هر روز مفاهیم و نکات کلیدی در هر جزء را به شکل روزانه که با تکیه بر تفاسیر المیزان، نمونه،مجمع البیان و ... می باشد در قالب یک مقاله کوتاه در کانال مرکز خدمات کاشان بارگزاری می کنیم. 👨‍👩‍👧‍👦خانواده های محترم می توانند یک قسمت از تفسیر را که بیشتر با آن ارتباط گرفته اند، در قالب های هنری زیر و یا هر قالب هنری دیگری که با آن آشنا هستند برای مدیر کانال مرکز خدمات کاشان ارسال کنند؛ ۱-خطاطی ۲-نقاشی ۳-تایپ و گرافی ۴-پادکست ۵-کلیپ ۶-موشن ۷-صوت ۸-استوری ۹-دلنوشته ۱۰-عکس نوشته ۱۱-پوستر ۱۲-اینفوگرافیگ و.... ⏳زمان ارسال آثار تا ساعت ۱۲ روز ۸ اردیبهشت می باشد. ⬅️ توجه داشته باشید انتخاب متن و تولید اثر هنری آزاد می باشد. 👌هر خانواده می تواند یک یا چند اثر ارسال کند. 🔹در آثار ارسالی ذکر زیر الزامی می باشد: ⁦1️⃣⁩ کد مرکز‌خدمات ⁦2️⃣⁩ نام و نام‌خانوادگی طلبه ⁦3️⃣⁩ نام و نام‌خانوادگی شرکت کننده ⁦4️⃣⁩ سن شرکت کننده 5⃣ نام مسابقه 🎁بعد از ماه مبارک رمضان به خانواده هایی که بیشترین مشارکت را داشته باشند هدایای نقدی پرداخت خواهد شد. 📣 کانال رسمی اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان* 📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم 📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801 🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26 🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26 🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
منابع اصلی هر چیز نزد خداست وَ إِن مِّن شیَ‌ْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(21- حجر) هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست‌ و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد. یک داستان جالب و درس آموز روزی معاویه لعنة الله علیه در توجیه ظلم و زراندوزی خود و ساکت کردن اعتراض‌های مردمی دست به تحریف معنوی قرآن زد و گفت: مردم! مگر شما حقانیت کتاب خدا را قبول ندارید؟ گفتند: بله قبول داریم. گفت: پس این آیه را در آن بخوانید که فرمود وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. بعد ادامه داد: مگر شما حق بودن این آیه را قبول ندارید؟ گفتند: بله قبول داریم. گفت: پس چرا به دارایی من معترضید؟ منظور معاویه از این حرف این بود که بر اساس این آیه خدا به شما آن مقدار داده و به من هم این قدر عنایت کرده است؛ شما که مسلمانید و قرآن را قبول دارید پس چرا به زر اندوزی و ثروت من اعتراض می‌کنید و از فقر خود گله مندید؟ این حیله و تفسیر به رای معاویه کارگر افتاد و مردم ساکت شدند. او سرخوش از این نیرنگ کارساز خود بود که ناگهان «احنف» از بین جمعیت قد علم کرد و گفت: معاویه! ما آیه را قبول داریم و در آن سخنی نیست. دعوای ما با تو هم بر سر خزائن الهی و مقدار نزول بر خلایق نیست؛ اعتراض ما به تو برای آن دسته ارزاقی است که خدا از خزانه غیبش برای ما نازل کرد و تو ظالمانه آن‌ها را غصب کرده و در انبارهایت ذخیره کردی. در برابر این سخن اعتراض آمیز و کوبنده احنف، معاویه که دیگر حرفی برای گفتن نداشت؛ ساکت شد. کسانی که شیطان کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند قَالَ رَبّ‌ِ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَُّمْ أَجْمَعِینَ(39)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(40)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیَ‌َّ مُسْتَقِیمٌ(41)إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(42- حجر) ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهده‌ی من‌ که تو هیچ‌گونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند. از این آیات چند مطلب فهمیده می‌شود: اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر می‌برند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آن‌ها نیز برایش وجود ندارد. دوم اینکه تمام انسان‌ها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسه‌های اغواگرانه شیطان می‌شوند اما این‌طور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او می‌تواند بکند وسوسه و دعوت است. سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد. مخلَصین چه کسانی هستند؟ مخلصین کسانی هستند که ابتدا ایشان خود را برای خدا خالص کردند آنگاه خدا هم آنان را برای خود خالص گردانید؛ یعنی غیر خدا کسی در آن‌ها سهم و نصیبی ندارد و در دل‌هایشان محلی که غیر خدا در آن منزل کند باقی نمانده است و آنان جز به خدا به چیز دیگری اشتغال ندارند و هر چه هم که شیطان از کیدها و وسوسه‌های خود را در دل آنان بیفکند همان وساوس سبب یاد خدا می‌شوند و همان‌ها که دیگران را از خدا دور می‌سازد ایشان را به خدا نزدیک می‌کند. ادامه👇👇👇
تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(56- حجر) چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید می‌شود؟! آیه چنین می‌فهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناخته‌اند و پی به قدرت بی‌پایانش نبرده‌اند؛ خدایی که از ذره‌ای خاک، انسانی چنین شگرف می‌آفریند و از نطفه‌ای ناچیز، فرزندی برومند به وجود می‌آورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار می‌نشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل می‌کند، چه کسی می‌تواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟! اگر خدا نمی‌خواست ما این کار را نمی‌کردیم!! وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَ‌ْءٍ نحَّْنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (35- نحل گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان می‌راندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام می‌دادند به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آن‌ها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنت‌های باستانی تمسک می‌جستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آن‌ها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را می‌گرفت و ما را از آن‌ها باز می‌داشت اما همین‌که مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است. این شبهه که از آن برای تایید هر انحراف در هر زمانی استفاده می‌شود امروز هم با ادبیات روز در بین عده‌ای رواج دارد و منتشر می‌شود. پاسخ به این شبهه این سخن وقتی درست است که تنها اراده تکوینی خدا در عالم جریان داشته باشد و بس که اگر چیزی را خواست در همان لحظه ایجاد شود و اگر نخواست در همان لحظه نیست و نابود گردد. خداوند دو اراده دارد؛ اراده تشریعی و اراده تکوینی. آنان که به دام این شبهه عمداً یا سهوا گرفتار شده‌اند از اراده تشریعی یا همان خواست در پس قانون خدا غفلت کرده‌اند. خدا با قانونی که وضع کرده و آن را توسط فرستادگانش به مردم ابلاغ کرده است از مردم خواسته تا عقاید صحیح و اعمال صالح داشته باشند و از همین طریق به آن‌ها اجازه نداده که در مسیر انحراف افتاده و راه هلاکت را طی کنند و به اراده تکوینی دست آن‌ها را باز گشته تا با اختیار خود راه درست را از نادرست برگزیده و در آن حرکت کنند. پس خداوند آن‌ها را منع کرده ولی با بیان قانون؛ نه با زور و سلب اختیار و اگر انتظار دارند که خدا دست هر تبهکار و فکر هر منحرفی را به اجبار گرفته و به راه راست هدایت کند بدانند که هر چند این کار ممکن است اما چون با فلسفه تکامل اختیاری انسان ناسازگار است خدا این کار را نخواهد کرد.. ادامه👇👇👇
دلیل قرآنی تقیه‌ای که عقل انسان به آن حکم می‌کند مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنِ‌ُّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(106- نحل) هر کس پس از ایمانش، به خدا کافر شود جزایش دوزخ است؛ جز کسی که تحت فشار واقع‌ شده ولی دلش به ایمان محکم است. آری کسانی که سینه خود را برای قبول کفر گشوده‌اند، بدانند که خشم پروردگار شامل حال آنهاست و برای ایشان عذاب بزرگی خواهد بود. این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره می‌کند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش می‌گیرند. گروه اول کسانی‌اند که در چنگال دشمنان بی‌منطق گرفتار می‌شوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آن‌ها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری می‌کنند؛ در حالی که آنچه می‌گویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان می‌باشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آن‌ها سر نزده است. گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچه‌های قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی می‌گشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض می‌کنند، این‌ها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او می‌شوند. دو نکته 1. این آیه دلیل قرآنی همان « تقیه» ای است که برای حفظ جان و ذخیره کردن نیروها برای خدمت بیشتر در راه خدا در اسلام مجاز شناخته شده است. 2. در اسلام مرتد دارای احکام سنگینی است که در این آیه شریفه با عبارت‌های «غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ» و «لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» به آن اشاره شده است. حکم مرتد زن با مرد و نیز مرتد ملی و فطری با هم یکسان نیست که برای اطلاع بیشتر از جزئیات این احکام لازم است تا به کتاب‌های فقهی مراجعه شود