بلکه لباس می پوشد تا خود را بپوشاند. لباس برای او یک حریم است؛ به منزلهی دژی است که تن را از دستبرد چپاولگران محفوظ میدارد و کرامت او را حفظ میکند. لباس برای آن است که تحریک جنسی را کم کند نه آن که بر قدرت تحریک بیفزاید. شاید در مقام ادعا همهی انسانها خود را مؤمن و متعهد بدانند، اما کسی این ارزش و مقام عالی انسانی (گوهر عفاف) دارد که ویژگیهای زیر را داشته باشد:
الف) باوقار بودن: زن عفیف از هر کار سبک و نامناسبی که موجب جلب توجه دیگران شود پرهیز می کند. شیوهی راه رفتن، لباس پوشیدن و رفتارش به گونهای نیست که نظر نامحرمان را به سوی خود جلب نماید.
ب) عفت کلام: زن باعفت ساده و آرام و بی وسوسه حرف میزند و از سخنان غیر ضروری با نامحرم دوری میکند.
ج)پرهیز از خودنمایی: زن پاکدامن از مظاهر خودنمایی هم چون نشان دادن زینتهای خود، بیرون گذاشتن قسمتی از موی سر یا آرایش چهره برای نامحرم پرهیز مینماید.
د) پوشش مناسب: زن عفیف از انتخاب لباسهای نازک و چسبان و رنگهای تن و زنندهای که زمینه ساز جذب نامحرم به سوی او میشوند، اجتناب میورزد.
ه) کنترل رفت و آمدها: زن عفیف از رفتن به مراکز و مکانهای آلوده و نامناسب، همچون مجالس گناه و لهو لعب خودداری میکند. بنابراین، عفاف به عنوان پیش زمینهی اساسی باید مورد توجه قرار گیرد. گرچه نگاه به مسألهی حجاب، برای رشد معنوی و اخلاقی جامعه مؤثر است، اما سالم سازی بنیانهای اخلافی جامعه مؤثرتر است.
بیتردید، عفاف در اصلاح بنیانها مؤثر است؛ همچنین، حیا در ارتباطی متقابل با عفاف، گاه معلول و گاه علّت است. باید دانست حجاب واقعی، جز در پرتو این دو میسر نخواهد بود. سالمسازی اخلاقی یک جامعه محدود به حجاب نیست، بلکه مجموعهای از چگونگی رفتارها و باید و نبایدهای فردی و اجتماعی با ارتقای سطح عفاف و حیای جامعه، ارتباط مستقیم دارند. در حقیقت، حجاب پوششی ویژه و عفت خصلتی برخاسته از بینش و منش است (اسحاقی، 1388: 46-48). حجاب میتواند ریایی، تحمیلی، ظاهری یا غیر اختیاری باشد، ولی عفت، خصلتی ارزشی و اختیاری است.
امام علی (ه) میفرماید: «پاک بودن، خصلت زیرکان است». (تمیمی آمدی، 1388: 47).
آمیختگی آفرینش زن با عفت و پاکدامنی
عفت و پاکدامنی با آفرینش زن به هم آمیخته است. او از روزی که دیده به جهان میگشاید، عفتگرا و پاکدامن است. نگاههای معصومانه و نفرت او از گناه، در آغاز جوانی و تظاهر به عفت و پاکدامنی در برخوردهای اجتماعی، نشانهی آن است که عفت در خلقت زن جایگاه ویژه و رفیعی دارد که هم خود زن خواهان آن است و هم دیگران زن را با این ویژگی میخواهند.
اسلام، آفرینش زن و صلاح و خیر جامعه را در نظر گرفته است و حجاب را لازم شمرده تا با عفت درونی او هماهنگ گردد و بنیان خانواده مستحکم شود. اسلام، زیبایی و دلآرایی زن را برای همسر وی میخواهد تا دیگران از آن سوء استفاده نکنند. بنابراین، الزام پوشش فقط برای حفظ عفت اوست، نه زنجیر اسارتی بر دست و پایش؛ و نه سدی در برابر سیر تکامل علمی، فکری و هنریاش، بلکه وسیلهای برای تعالی روح و ایفای مسئولیتهای فردی و اجتماعی اوست . از این رو، اسلام پوشش را ملاک برتری زن معرفی کرده است (قاضی، 1387: 97-98).. بنابراین، حیا و عفاف، تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است.
حفظ عفاف اجتماعی
حفظ عفاف اجتماعی، به عفاف زن بستگی دارد. زنی که می خواهد برای رسیدن به مقاصد شیطانی خود، بیبند و باری را در جامعه رواج دهد، زنان را بازیچه و ملعبهی خود می کند. کافی است برای به فساد کشیدن یک جمعیت، تعداد اندکی هرزه و بیبند و بار در بین آنها راه یابند؛ به گونهای زشتیها و آلودگیهای اخلاقی را بین آنان رواج میدهند که بعد از مدت کوتاهی عادی جلوه کند. ممکن است هر زن بدحجاب، بی بند و بار نباشد؛ ولی بدحجابی مقدمهی بیبند و باری و زمینهساز تمتعات شهوانی و جنسی است.
زن مسلمان برای آن که در بعد اجتماعی، حد اعلای توفیق را به دست آورد و محیط مقدس کاریاش به هرزگیهای شهوانی آلوده نشود، باید حجاب را رعایت کند (همان: 111-112). بدون تردید، وقتی کار و شهوت به هم درآمیزد، محیط کار آلوده، و در نتیجه بازده فعالیت ها کم میشود؛ هم چنین ثبات، اطمینان و اعتماد از محیط خانواده رخت برمیبندد.
منابع و مآخذ
- اسحاقی ، سیدحسن ؛ ( 1388 )؛ گوهر عفاف ( پژوهشی درباره ی حجاب )؛ چاپ دوم ؛ قم : انتشارات بوستان کتاب.
- اکبری ، محمدرضا؛ ( 1387) ؛ حجاب در عصر ما ؛ چاپ پنجم ؛ تهران: انتشارات پیام آزادی
- بهروزی، مریم؛ ( 1387) ؛ حجاب هاله ای از عفاف ؛ چاپ ششم ؛ تهران : کانون قرآن و عترت جامعه زینب (س) .
- حداد عادل ،غلام علی ؛ ( 1386) ؛ فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی) چاپ هفدهم؛ تهران : انتشارات سروش ..
- خامنه ای ، { آیت اللهالعظمی } سیدعلی؛ ( 1377
دوستان حجم مطالب زیادهست ولی مطالب کامل وجامعی میباشدلطفاوقت بگداریدومطالعه نمایید
از همراهی همه شماعزیزان سپاسگزاریم🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از عکسوخاطره💎
طبق دستورِ ارکان حرب کل قشون( وزارتجنگ)،
در دورانِ پسا #کشف_حجاب ، زنهای معروفه باید با چادر باشند.
تا با #چادر انگشت نما شوند!!!!
(آیا این برای شما کافی نیست؟!)
https://twitter.com/MasoudFadak/status/1069984538481160192?s=09
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
♻️پوشش در نگاه مسیحیت
🖊مهیا زاهدین لباف
✅مسیحیت نه تنها احکام سخت یهود را استمرار بخشیده، بلکه در برخی موارد آن را تشدید نموده و در برخی از آیات انجیل کوشیده آن را شدت بیشتری بدهد.
✳️در کتاب مقدس مسیحیان، به طور صریح آیاتی دربارۀ لزوم عفت و خانه نشینی، آراستگی زن به حیا، پرهیز از آرایش با زیور آلات و بافتن موی و وجوب پوشاندن موی سر مخصوصا در مراسم عبادی، سکوت در کلیسا و داشتن وقار آمده است.
📗نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
♻️نگاه شهید مطهری به مسئلۀ ارتباط
🖊فاطمه حیدری
🚻از منظر قرآن تمام لذتهای جنسی میان زن و مرد باید به محیط خانوادگی محدود شود و در قالب ازدواج صورت پذیرد.
🔴از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک میکند
🔵از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط خانوادگی و برقراری صحت کامل بین زوجین میگردد.
⚫️از جنبههای اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالتر شدن افراد در زمینه اقتصادی میشود.
🚺همچنین باعث میشود که ارزش و مقام زن بالا برود و جایگاه با عظمتی در جامعه کسب کند.
📒نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔰 اندلس؛ سرزمین عبرتها
✍ مهین محمدپور
⬅️ از جمله دلایل شکست مسلمین در اندلس، روی آوردن حاکمان و اطرافیان آنان به تشریفات و تجملات زندگی بود. برای مثال، در هنر معماری "روی آوردن به ساختن مساجد بزرگ و قصرهای بلند برای فرمانروایان مسلمان، از هنگامی آغاز شد که خلافت اسلامی به دست معاویه، سرسلسله امویان، از مدینه به دمشق منتقل شد. خلفای چهارگانه پیش از او، به پیروی از پیامبر اسلام، از اسراف و تجمل خودداری میکردند. معاویه با مشاهده معابد بتپرستان و کلیسای مسیحیان اقدام به برپایی مساجدی پرشکوهتر از این ساختمانها کرد."
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔴 زن اسیر مدگرایی
✍ مهین محمدپور
⭕️ کشورهای پیشرفته با بمباران تبلیغاتی و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی کشورهای دیگر را به بازارهای فروش خوبی برای سردمداران عرصه تولید تبدیل کردهاند. گرایش به غربی شدن در همه ابعاد زندگی، قیافهی ظاهری، مدل لباس، آرایش سر و صورت، شکل ظاهری زندگی، خانه مسکونی، ماشین سواری، دکوراسیون منزل و محل کار و ... ، خلاصه انسان متمدن را کسی میدانند که از فرق سر تا نوک پا غربی باشد، در غیر این صورت عقب مانده، مرتجع، امل و بی فرهنگ تلقی میشود.
⭕️ هنگامی که یک رنگ، یک مدل مو، یک لباس و یک نوع آرایش مد میشود، برخی افراد بدون در نظر گرفتن شخص و و شخصیت خود از آن استفاده میکنند، تنها به دلیل اینکه، آن مدل، مد است. ترویج مدهای غربی در جامعه و گرایش به آن جز به دست استعمار که با هدف ایجاد بازار مصرف برای محصولات کارخانجات دول اروپایی از یک طرف، و وابسته کردن ملل مسلمان و مسخ هویت آنان از طرف دیگر انجام میگیرد، نیست.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_1
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔰 غربگریزی زنان غربی و اسلامگرایی آنان
✍ الهام رضایی
🔸 مرکز مطالعات اسلامی در آمار جدید خود از مسلمان شدن ۲۵۶ زن اسپانیایی در مدت دو سال گذشته خبر داد. طبق این آمار جدید، نخستین دلیل گرایش زنان به اسلام، مواجه شدن آنان با افراد مسلمان و جذب رفتار و آداب آنها شدن و همچنین فعالیتهای مستمر پایگاههای اینترنتی اسلامیاست. تحقیقات نشان داده که گرویدن به اسلام در زنان اروپایی، بیشتر از مردان است و تنها تعداد کمی از آنان به خاطر ازدواج با یک مرد مسلمان، به دین اسلام روی آوردهاند.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
♦️سیاستی برای آندلسی کردن ایران
👤 گزیدهای از رهنمودهای مقام معظم رهبری
● اروپایی ها وقتی خواستند اندلس را از مسلمانها پس بگیرند، اقدامی بلند مدت کردند، دشمنان اسلام و مراکز سیاسی علیه اسلام فعال بودند، آنها به فاسد کردن جوانها پرداختند و در این راستا انگیزههای مختلف مسیحی، مذهبی یا سیاسی داشتند.
● یکی از کارها این بود که تاکستانهایی را وقف کردند تا شراب آنها را به طور مجانی در اختیار جوانها قرار دهند، جوانها را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند، تا آنها را به شهوات آلوده کنند، گذشت زمان، راه های اصلی برلی فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمیکند، امروز هم همانکار را میکنند. سیاست امروز، سیاست اندلسی کردن ایران است.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔰حجاب؛ مسئلهای اجتماعی
✍ علیاکبر عالمیان
🔸 نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بیبند و بار؛ هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد و تقاضای سکس را به صورت یک عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی در میآورد.
🔹اسلام به قدرت شگرف این غریزهی آتشین توجه کامل کرده است و تدابیری را برای تعدیل و رام کردن این غریزه اندیشیده است و در این زمینه هم برای زنان و هم برای مردان، تکلیف معین کرده است، مانند: زن و مرد نباید به یکدیگر خیره شوند، نباید چشمچرانی کنند، نباید نگاههای مملو از شهوت به یکدیگر بدوزند و ...
🔸یک وظیفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن این است که بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده دارند و کاری نکنند که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم کند.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔵 انقلابی ماندن هنر است!
✍ حسین فلاحزادهابرقویی
🔹مولا برای آنکه یاران لغزان خود را استوار و ثابتقدم سازد، در ضمن خاطرهای میفرمود: "در رکاب پیامبرخدا (ص) بودیم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ میکردیم.
این مبارزه بر ایمان و تسلیم ما میافزود و ما را در جاده وسیع حق و صبر و بردباری برابر ناگواریها و جهاد و کوشش برابر دشمن، ثابتقدم میساخت.
گاهی یکنفر از ما و دیگری از دشمنان ما، مانند دو پهلوان نبرد میکردند و هرکدام میخواست کار دیگری را بسازد و جام مرگ را به دیگری بنوشاند.
گاهی ما بر دشمن پیروز میشدیم و زمانی دشمن بر ما. اما انگاه که خدا، راستی و اخلاص ما را دید، خواری و ذلت را بر دشمنان ما نازل و پیروزی را به ما عنایت فرمود؛
تا آنجا که اسلام استحکام یافته، فراگیر شد و در سرزمینهای پهناور نفوذ کرد. به جانم سوگند! اگر ما در مبارزه مثل شما بودیم هرگز پایهای برای دین استوار نمیماند و شاخهای از درخت ایمان سبز نمیشد!"
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_33
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
☢ افزایش آمار طلاق و فروپاشی زندگیهای مشترک
✍ محمد متین
🔸 مدگرایی، رفته رفته بی عفتی و بی حجابی را به ارمغان می آورد. با رواج این پدیده، نظامهای خانواده متزلزل و در آستانهی فروپاشی قرار میگیرند. کمکم اعضای خانواده نسبت به هم سرد و بیمهر میشوند و آنان که از ضعف ایمان برخوردار میباشند، با خیانت به همسر و خانواده خود، مهر طلاق را بر بنیان خانوادگی خود، به ثبت میرسانند.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔰 علل گرایش به اسلام در میان بانوان غیرمسلمان جهان
🖋 فائزه فلاطونی
🔹زینب کارین (آلمان) : حجاب را امنیت دیدم، که در نتیجه آن زن از آزادی بیشتری برای حضور اجتماعی برخوردار است و میتواند فعالیتهای اجتماعی خود را به راحتی انجام دهد بدون اینکه ارزشهای ظاهری نقشی داشته باشند. من این احساس امنیت و ارزش و احترام در نتیجه حجاب را در محلکار خویش در دانشگاه لمس میکنم و هرروز شاهد هستم که چگونه بخصوص زنان در زیر فشار دستیابی به ظاهر آراسته زجر میکشند و چگونه از طریق نشریات به آنان گفته میشود که شما باید اینطور و آنطور لباس بپوشید و چنین و چنان آرایش کنید!
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_30
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔷 عفاف در فکر
✍ حنانه صادقی
🔹 اگرچه تخیلات شهوانی و تحریک کننده و خیالات غیر عفیفانه، عمل آشکار خلاف عفت نیست، اما در حقیقت زیادهخواهیای است که تاثیرات سوء و روانی عمیقی دارد.
🔸 تا وقتی فکر به گناه به عمل مبدل نشود، گناه نیست، اما وقتی به افکار ناپاک که در اثر افسارگسیختگی اندیشه و عدم کنترل انسان بر نحوه فکر کردنش بهوجود میآید، میدان داده شود؛ اندک اندک صفحه سپیده دل را سیاه و زمینه فساد را فراهم میکند.
🔹سخن امام علی (ع) اشاره به همین واقعیت دارد: " کسی که زیاد به گناه فکر کند، بالاخره افکارش او را به گناه وا میدارد" ؛ چرا که اعمال آدمی نتیجه فکر و اندیشه اوست.
🔸 وقتی عفاف در همه زمینههایی که بیان شد، رعایت شود؛ میتواند نقشی تعیین کننده در حفظ مسیر اعتدال انسانی ایفا کند و آدمی را به کمال و سعادت حقیقی خویش نایل گرداند. آنگاه دیگر در کوچه پس کوچههای شهر ردپایی از شیطان دیده نمیشود و هوای شهر با هرم هوس آلوده نمیگردد.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
◾️ تهاجم فرهنگی
✍ هادی قطبی
▫️ استادشهیدمرتضی مطهری (ره) درباره توطئه فرهنگی دشمن و اهمیت آن در مقایسه با دیگر برنامههای سیاسی و اقتصادی میفرماید: "استعمار سیاسی و اقتصادی آنگاه توفیق حاصل میکند که در استعمار فرهنگی توفیق بهدست آورده باشد. بی اعتقاد کردن مردم به فرهنگ خودشان و تاریخ خودشان، شرط اصلی این موفقیت است. استعمار، دقیقا تشخیص داده و تجربه کرده است که فرهنگی که مردم مسلمان به آن تکیه میکنندو ایدئولوژیای که به آن مینازند، فرهنگ و ایدئولوژی اسلامی است؛ باقی همه حرف است و از چهار دیواری کنفرانسها و جشنوارهها و کنگرهها و سمینارها هرگز بیرون نمیرود و به متن تودهها نفوذ نمییابد پس مردم از آن اعتقاد و از آن ایمان و از آن اعتماد و حسن ظن باید تخلیه شوند تا آمادهی ساخته شدن طبق الگوی غربی گردند.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔵 ریزشها عادی است؛ نباید ترسید!
🖋 حسین فلاحزاده ابرقویی
○ به امام علی(ع) خبر رسید که گروهی از مدینه گریخته و به معاویه پیوستهاند؛ به فرماندار مدینه سهل بن حنیف انصاری نوشت:
"مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن کمک و یاریشان افسوس بخوری! که این فرار برای گمراهیشان و نجات تو از رنج آنان کافی است! آنان از حق و هدایت گریختند و به سوی کوردلی و جهالت شتافتند. آنان دنیاپرستانی هستند که به آن روی آوردند و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند. اما وقتی فهمیدند که همه مردم نزد ما در حق یکسانند، پس به سوی انحصارطلبی گریختند، دور باشند از رحمت حق و لعنت بر آنان باد! سوگند به خدا! آنان از ستم نگریختند و به عدالت نپیوستند."
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_33
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔰پشت پرچین ارتباط دو جنس
🖋 فاطمه حیدری
🔻 آیستن یکی از متخصصین غربی است که بعد از انجام تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که آموزش غیر مختلط، آثار مثبت فراوانی دارد و اثر آن بر زنان بیش از مردان است. او اعتقاد دارد وقتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی و استادان از یک جنس باشند، احساس شناخت و همدلی مشترک بیشتر خواهد بود.
🔻حجة الوداع بود. زن خثعمی به محضر رسول خدا(ص) آمد تا مسئلهای بپرسد. حضرت هنگام پاسخ متوجه شد، فضل بن عباس که جوانی زیبا روی و پشت سر پیامبر بر اسب سوار بود، به آن زن نگاه میکند و او هم به فضل خیره شده است. رسول خدا(ص) برای جلوگیری از رد و بدل شدن نگاههای هوس آلود، با دست خود سر فضل را به سوی دیگر برگرداند، سپس فرمود: مرد جوان و زن جوان، ترسیدم که شیطان بین آن دو داخل شود.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
💠 نرساندن صدای تحریک کننده به نامحرم
✍ م.ح
🔹 قرآن به همسران پیامبر میفرماید: " شما مانند هیچ یک از زنان[دیگر] نیستید، اگر تقوا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنکه در دلش بیماری است طمع ورزد."
🔹 اما در مرحله دوم باید از رساندن صدای زینتهای خود به گوش نامحرم نیز پرهیز کنند. " و پاهای خود را [به گونهای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته میدارند معلوم گردد".
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_29
🆔@farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
♦️ عمار در وقت حساس اشتباه نکرد
👤 بیانات مقام معظم رهبری
🔹"چرا شما عمار را (سلام الله علیه) میگویید؟ چون عمار در وقت حساس اشتباه نکرد و فهمید؛"
🔸"یک جا میدید اختلاف پیدا شده، یک عدهای دچار تردید شدند، بگو مگو توی آنها هست، خودش را به سرعت آنجا میرساند و برایشان حرف میزد، صحبت میکرد، تبیین میکرد؛ این گرهها را باز میکرد."
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
🆔@farhang_puya