eitaa logo
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
405 دنبال‌کننده
530 عکس
49 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اهميت ويژه علوم عقلی اسلامی و به دليل مشترک بودن زبان معارف عقلی ميان همه انسان‌ها، با هر دين و مذهبی و امکان فهم حقانيت و برتری معارف اسلامی و شيعی از اين طريق، تهيه دائرةالمعارف تخصصی علوم عقلی اسلامی، در دستور کار مؤسس
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ سالروز شهادت مولی الموحدین، امیرالمؤمنین، علی علیه‌السلام تسلیت باد. 🔸حضرت آیت‌الله العظمی بهجت فومنی قدس‌سره: مظلومیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، مظلومیت بشر تا روز قیامت است. @daeratolmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: ♦️ دعوت جوانان به علوم عقلی، خیلی مهم است. ♦️ توجه حوزه ها(ی علمیه) به علوم عقلی، به خصوص به فلسفه، خیلی مهم است. ♦️ فلسفه باید در قم و در حوزه علمیه باشد. @daeratolmaaref
http://dmaaref.iki.ac.ir/node/344 📚 دکتر ابوترابي: از راه استدلال عقليِ «عين‌الربط بودن ملاصدرا» مي‌توان «علم فطري حضوري به خدا» را اثبات کرد. ♦️ به مناسبت موفقیت کرسی نظریه‌پردازی حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي دکتر احمد ابوترابی با عنوان «روش‌شناسی تحقیق در امور فطری» از نظر شورای انقلاب فرهنگی، ایشان در گفتگویی علمی این موضوع را بیشتر روشن نموده اند. متن کامل این گفتگو در لینک فوق در دسترس عموم قرار دارد. @daeratolmaaref
⏪ در مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمين حسين احمدي (مسئول واحد اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق مرکز) مطرح شد: ◀️ کار ارزيابي نمايه‌‌نويسي فلسفه اخلاق تا پايان شهريور 98 به اتمام خواهد رسيد. 🔶️ @daeratolmaaref
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
⏪ در مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمين حسين احمدي (مسئول واحد اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق مرکز) مطرح شد:
⏪ در مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمين حسين احمدي (مسئول واحد اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق مرکز) مطرح شد: ◀️ کار ارزيابي نمايه‌‌نويسي فلسفه اخلاق تا پايان شهريور 98 به اتمام خواهد رسيد. 🔶️ لطفا درباره فعاليت‌هاي گروه فلسفه اخلاق توضيح مختصري بفرماييد. 🔷️ گروه فلسفه اخلاق از واحدهاي اصطلاح‌نامه، نمايه‌نويسي و مقاله‌نويسي تشکيل شده است. واحد اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق با انتشار کتاب و نرم‌افزار فلسفه اخلاق کار خودش را به حد مقبولي رساند که در صورت لزوم و وجود امکانات می توان محتوای کتاب و نرم‌افزار یاد شده را به‌روزرسانی کرد. برای نوشتن مقاله‌های دایرةالمعارفی، به پرونده‌های علمی و نمایه‌های اصطلاحات فلسفه اخلاق نیاز بود؛ از این رو کار نمایه‌نویسیِ حدود 70 کتاب فلسفه اخلاقي که عمدتا اسلامي هستند، آغاز شد و اکنون نمایه‌نویسی آن‌ها به پایان رسیده و مشغول ارزیابی کتاب‌هاي نمايه‌نويسي شده هستیم. بنابراين کار واحد اصطلاح‌نامه به پايان رسيده و براي ارتقاء نسخه اول آن برنامه‌اي در حال انجام نيست و کار نمايه‌نويسي کتاب‌ها نیز سپری شده است و ارزیابی نمایه‌ها نیز حدودا تا پايان شهريور 1398 به پايان خواهد رسيد و پس از آن، يکسان‌سازي نمايه‌ها نيز توسط يکي از محققان برجسته انجام خواهد گرفت. گفتني است که اين نمايه‌ها در قالب نرم‌افزار نيز عرضه مي‌شود و هم‌زمان با رونمايي از کتاب، نرم‌افزار آن نيز در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 🔶️ مراد از ارزيابي کتاب‌ها چيست؟ 🔷️ يعني ابتدا کتاب‌هاي گزينش شده توسط محققين نمايه‌نويسي مي‌شوند، سپس يکي از محققين برجسته به عنوان ارزياب، نمايه‌هايي که انتخاب شده را از جهت جامع و مانع بودن بررسي مي‌کند، به اين صورت که آيا نمايه‌هايي که انتخاب شده صحيح مي‌باشد يا خير؟ آيا اين نمايه با فلسفه اخلاق تناسبي دارد يا خير؟ و اينکه نمايه‌اي از قلم نيفتاده باشد. و  پس از پايان ارزيابي، یکسان‌سازی می شوند؛ به عنوان مثال برخي نمايه‌ها ادغام مي‌شوند. 🔶️ کار نمايه‌نويسي فلسفه اخلاق چه زماني به پايان مي‌رسد؟ 🔷️ اميدواريم نمايه‌نويسي فلسفه اخلاق تا پايان سال 1398 به اتمام برسد. 🔶️ آيا در واحد فلسفه اخلاق مقاله‌اي هم نوشته شده است؟ 🔷️ کار مقاله‌نويسي براي دائرة‌المعارف با يک مقاله به نام «اطلاق و نسبيت» آغاز شد، و به زودي اين مقاله در يک نشست علمي مورد ارزيابي و نقد قرار خواهد گرفت و سپس مراحل تکميلي خود را خواهد گذراند. اما با توجه به مشکلات مالي و کمبود بودجه فعلا کار مقاله‌نويسي در واحد فلسفه اخلاق متوقف شده است و مقالات ديگري در دستور کار قرار ندارد که اميدواريم با برطرف شدن مشکل، کار مقاله‌نویسی نیز که دارای اهمیت بالایی است ادامه پیدا کند. 🔻 تاريخ مصاحبه: 1398/04/10 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/345 @daeratolmaaref
♻️ ضرورت و کاربست فلسفه دین در زندگی فردی و اجتماعی 🔘 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفری، مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی ✅ فلسفه مضاف، همان‌گونه که از اسم آن هویداست، علمی است که به چیزی اضافه شده است؛ حال ممکن است آن چیز، یک شئ و واقعیت (fact) باشد یا یک علم باشد. در هر دو صورت فلسفه مضاف، علمی است که به مبادی تصوری و تصدیقی آن شئ می‌پردازد؛ یعنی بدون آن‌که ورود به خود آن چیز پیدا نماید... ➕ متن کامل yon.ir/Px9Wz 🔰 @ofogh_howzah 🔰 @daeratolmaaref
🔻 در دیدار با مسئولان مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مطرح شد؛ 🔷️ پروفسور محمد لگنهاوزن: 🔶️ دستاوردهای مرکز پژوهشی دائره المعارف نقش بسزایی در پیشرفت علوم انسانی دارد. http://dmaaref.iki.ac.ir/node/334 @daeratolmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 علامه مصباح: 🔻تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه در عرصه فلسفه کرده اند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هسته ای نیست. 🔹حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست. http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 https://sapp.ir/tabyinir @daeratolmaaref
🔴 در دیدار با مسئولان مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مطرح شد؛ 🔷️ پروفسور محمد لگنهاوزن: 🔶️  امروز اگر کسي قصد دارد در علوم انساني اسلامي و به خصوص فلسفه اسلامي ورود پيدا کند، دستاوردهاي مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي بسيار مي‌تواند به او کمک کند تا با آشنايي با رشته‌هاي علمي، موضوعات، منابع و متون اصيل، اصطلاحات هر علم، مشترکات لفظي، مترادفها و امثال اينها به سهولت در راه کسب علوم انساني پيشرفت شاياني داشته باشد. گفتگوی کامل و مشروح این دیدار در لینک زیر: 👇👇👇 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/334 @daeratolmaaref
http://dmaaref.iki.ac.ir/node/346 🔷 در مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا نوروزی، قائم مقام گروه عرفان ادبي مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلام مطرح شد: عرفان ادبي، ساحتي از عرفان اسلامي است که در آن احوال، مقامات، شهودها و معارف عرفاني با هدف انتقال احساسات و عواطف سلوکي و شهودي، به نحو احساسي و عاطفي و در چارچوب زبان ادبي و شعري بيان مي‌شود. از آنجا که در میان انواع زبان‌ها و بیان‌ها، تنها زبان ادبی است که متکفل بیان احساسات و عواطف است، عرفا نیز برای بیان احساسی معارف و مقامات معنوی، به زبان ادبی روی می‌آورند و از چارچوب‌ها و قالب‌ها و اصطلاحات ادبی برای این هدف، بهره می‌گیرند و به این نحو عرفان ادبی پدید می‌آید. عرفان ادبی به عنوان احساسی‌ترین و پرنفوذترین ساحت عرفان اسلامی در میان عامه مردم و نیز در میان سالکان و عارفان است. بر اساس همین نفوذ دامنه عرفان ادبی است که ترویج عرفان اسلامی بیشتر در بستر عرفان ادبی شکل گرفته است. متن کامل در نشانی ذیل: http://dmaaref.iki.ac.ir/node/346 @daeratolmaaref
🔶️ در گفتگو با محمد نجفی، مسئول گروه معرفت شناسی مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی، تشریح گردید: 📚 در حوزه‌ دانش‌های مختلف، با گزاره‌هایی مواجهیم. ما بر اساس معرفت‌شناسی خود درباره این گزاره‌ها، قضاوت‌هایی داریم؛ مثلا می‌گوییم: «قضیه خدا موجود است صادق است و نقیض آن کاذب است»؛ در اینجا ممکن است سؤال شود شما بر اساس چه معیاری دسته‌ای از قضایا را صادق و دسته‌ای دیگر را کاذب دانستید. اینجاست که بحث از مسأله معیار ـ یعنی معیار صدق و کذب ـ مطرح می‌شود. پس مسائلی مانند تعریف معرفت، انواع معرفت و ارزشیابی آنها، امکان معرفت، منابع معرفت، تعریف صدق، حامل صدق، معیار صدق، تقسیم علم به حصولی و حضوری، و... وجود دارند که معرفت‌شناسی متکفل بحث از آنها شده است. این تعریف به مسأله است، یعنی می‌توان گفت: 👈 معرفت‌شناسی دانشی است که درباره این مسائل بحث می‌کند. متن کامل این گفتگو در: 👇👇👇 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/347 @daeratolmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در فلسفه و علوم عقلی بایستی حرکت خودمان را سرعت بدهیم. خوشبختانه در جوامع شیعی و بخصوص در ایران، علوم عقلی رشد بسیار خوبی داشته است. از گذشته ها هم همینجور بوده؛ دانشمندان و متفکرین علوم عقلی بزرگی در کشور ما ودر مجموعه ی علوم اسلامی وجود داشته و حضور پیدا کرده اند که آثارشان هم هست. در این زمینه باید در علوم عقلی پیش برویم. 🔷️ بیانات در دیدار شرکت کنندگان در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی _ ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39581 @daeratolmaaref