آیت الله العظمی جوادی آملی
✅#علم غير ديني در عالَم محال است. ◀️راهکار اسلامی شدن دانشگاه ها- قسمت3️⃣ 🔸در اصول هم مستحضريد كه
✅ #علم غير ديني در عالَم، مستحيل است
🔸اگر کسی جهان را به عنوان فعل خدا بداند ما علمِ غیر دینی نداریم ...
🔸ولی اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ لائیک فکر کند، الحادی فکر کند، مبدأ و معاد را منکر باشد او علم طبیعی دارد؛ علمی که نه آغاز دارد و نه انجام، میگوید زمین اینچنین بوده است که علم او دیگر، علم الهی نخواهد بود.
🔸اما حالا چه کسی آفرید؟ برای چه چیزی آفرید؟ اگر الهی فکر کرد آن علم، علم دینی است و همه این علوم میشود علم دینی ...
🔸هر چیزی آینه خداست، آیت خداست، مخلوق خداست، فعل خداست و دیگر ما علم غیر دینی نخواهیم داشت.
🔸ما اگر بحث کردیم که «امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) چه کار کرد؟ امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟» میشود دینی، اگر بحث کردیم خدا چه کار کرد دینی نیست؟!
🔸آن استاد دانشگاه که دارد زمینشناسی و زمانشناسی تدریس میکند اگر دینیبودن مواد درسی او قویتر از دینی بودن مواد درسی ما نباشد کمتر از این نیست.
🔸ما میگوییم خدا چنین گفت، او میگوید خدا چنین کرد؛ حالا اگر بگوییم امیرالمؤمنین چنین کرد میشود دینی، اگر بگوییم خدا چنین کرد دینی نیست؟!
🔸ما علم غیر دینی نداریم، مشکل این است که آن جهانبینی توحیدی و الهی (إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ) خوب تبیین نشده است.
🔸کلّ جهان فعل خداست؛ هر علمی در عالَم فرض شود درباره چیزی از چیزهاست و هر چیزی هم آینه خداست، آیت خداست، فعل خداست؛ ممكن است كسي غفلت داشته باشد.
🔸علم غیر دینی در عالَم، مثل دو دوتا پنجتا مستحیل است، چرا؟ چون همه این جهان، فعل اوست؛ اگر همه جهان فعل او بود کسی که درباره فعل خدا بخواهد بحث کند و تفسیر کند این متنِ دین است، منتها حالا ممکن است غافل باشد.
🔸آری، علومی که درباره افعال انسان است مثل هنر، این گاهی ممکن است دینی باشد و گاهی غیر دینی؛ خوانندگی، نوازندگی، اینها فعل انسان است.
🔸انسان گاهی ممکن است حلال بخواند و گاهی حرام، گاهی حلال بنوازد و گاهی حرام، اینها فعل انسان است و فعل انسان ممکن است دو قِسم باشد.
🔸ولی آنچه در نظام آفرینش هست، چه درباره نجوم و سپهر باشد، چه درباره دریا و زیردریا باشد، چه درباره زمین و معدن نفت و گاز باشد ... چون آن موجبه کلیه که در قرآن هست این است که «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ»، «کلّ ما صَدق علیه أنّه شیءٌ فهو فِعل الله و کلّ علم یبحث عن فِعل الله فَهو عِلم الدینی» ما علم غیر دینی نخواهیم داشت ...
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اعضای شورای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی : ✅زبان گفتگو با جهان باید زبان عقل باشد؛ حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد، الان شرایط نهادهای علمی اینگونه است که تا سخنی فضای علمی غرب را تسخیر نکند حتی در منطقه خود نیز پذیرفته نخواهد شد و جهان از شما این انتظار را دارد.باید جهانی فکر کنید چراکه مکتب ما هم مکتبی جهانی است و راه هم در این زمینه باز است؛ در این مسیر مطلب و زبان مشترک بین همه انسانها وجود دارد لذا خواه یا ناخواه سخنان شما اثر بخش خواهد بود.
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٦٣ . اگر كسي در لزوم رعايت وقت، غفلت داشته باشد و نداند كه بايد
آن را احراز كند, يا آن را فراموش كرده باشد و با قصد نماز و قربت وارد آن شود
و پس از نماز بفهمد كه تمام آن قبل از وقت واقع شد، نماز او باطل و نيز اگر
بفهمد مقداري از نماز او پيش از وقت واقع شد و يا شك كند كه در وقت واقع
شد يا پيش از آن, نماز او باطل است؛ ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز
او در وقت واقع شد، نماز او صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅قفل شدن ایمان، علی رغم تکامل علمی
🔸خيلي از معارف است كه براي كفار روشن ميشود و ميگويند «رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا»، اما «فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً»؛ تمام درد اين است كه حقيقت برايشان روشن ميشود، اما نميتوانند بگويند «آمنّا»، اگر بتوانند بگويند «آمنّا» همانجا ايمان ميآورند و راحت ميشوند.
🔸اين بخش «آمنّا» كه به عقل عملي برميگردد و اراده و عزم و نيّت و تصميم و ايمان به او بسته است، اين قفل ميشود؛ «الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لاَ حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لاَ عَمَلَ»(1) اين قفل ميشود، وقتي قفل شد آن بخش علمي هر چه بالاتر برود درد انسان بيشتر است، براي اينكه انسان خيلي از حقايق برايش روشن ميشود و ميخواهد بگويد قبول دارم نميتواند بگويد، براي اينكه اين قفل شده است ...
🔸قيامت، ظرف ايمان نيست، ظرف اقرار نيست، ظرف اسلام آوردن نيست؛ اين قفل شده است، حالا ظرف علم است، هر اندازه عالمتر شود سوز و گدازش بيشتر ميشود، ميگويد اين همه معارف را انبياء آوردند من بياعتنا بودم؟! ...
◀️پرسش: عملي که براي ميّت انجام ميدهند و او به بهشت مي رود تکامل عملي محسوب نميشود؟
🔸پاسخ: تكامل عملي خودش است، چون او مؤمن بود؛ اگر كافر رخت بربسته باشد ولو انبياء، وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هفتاد بار هم براي او استغفار كند بياثر است(سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ) ... اگر هفتاد بار تويِ پيغمبر هم براي اين منافق استغفار بكني ذرّهاي اثر ندارد.
🔸بنابراين اگر كسي مسلمان بود، جزء امّت اسلامي بود و خودش هم تا زنده بود براي مؤمنين طلب مغفرت ميكرد، الآن هم كه مؤمناً رحلت كرده است هر دعاي خيري كه كنند از طرف فيض الهي به او ميرسد، اما نتيجه عمل خود اوست؛ نظير «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً»(2).
🔸اول سوره مباركه «يس» خوانديم كه «نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ»(3)؛ اگر كسي مسجدي ساخت، حسينيهاي ساخت يا يك سنّت خوبي گذاشت، گفت پانزده اسفند روز درختكاري است، امام را خدا با انبياء محشور كند! فرمود آخرين جمعه ماه مبارك رمضان راهپيمايي روز قدس است، اين سنّت تا عمل ميشود روح مطهّر امام روح و ريحان دارد، چون كارِ اوست؛ آن درختكاري هم همچنين.
🔸اما آنكه #چهارشنبه_سوري آورده تا اين عمل هست، آن آورنده در عذاب است، اين آثارش فرق ميكند.
🔸غرض اين است كه تا سنّت حسنه باشد كارِ آدم است، چه اينكه سنّت اگر سيّئه باشد كار آدم است.
🔸«أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سيّئات أعمالنا».
🔸«و الحمد لله ربّ العالمين»
↙️ پی نوشت ها:
1- نهج البلاغه، خطبه42
2-الکافی(ط ـ اسلامی)، ج5، ص9
3-سوره يس، آيه12
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🕋 روز 25 ذیقعده مصادف با «#دحو_الارض» است که خشکی ها گسترده شده و زمین کعبه از زیر آب ها بیرون آمده است.
💢 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) همواره بر اساس آیه شریفه ﴿وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، بر تعظیم شعایر الهی و گرامی داشت آنها، توصیه و تاکید می فرمایند. ایشان روز «دحوالارض» را يکي از پربرکت ترين روزهاي ايام سال مي دانند چرا که طبق برخي روايات زمين کعبه و حرم خدا، در اين روز ظاهر گشته و گسترش يافته است.
💠 معظم له در صفحه ۲۶۱ کتاب «صهباي حج» در این باره می نویسند:
🔹 «کعبه اوّلين معبد مردمي و عبادتگاه توده انسان ها در روي زمين است: «إنّ أول بيت وضع للناس للذي ببکة...» که تعيين محل و نقشه ساختن آن به رهنمود و دستور خداي سبحان بود: «وإذ بوّأنا لإبراهيم مکان البيت...»
🔸 بنابراين، کعبه اوّلين معبدي (نه اوّلين خانه) است که در روي زمين ساخته شد. گرچه بر اساس «دحو الأرض» گفته شده: «مکان کعبه اولين زميني بود که از زير آب بيرون آمد»، ليکن استفاده اين معنا که «اوّلين خانه ساخته شده کعبه است» از آيه، مشکل به نظر مي رسد؛ زيرا اوليّت آن را مقيد کرده که براي عبادت بوده است.
🔹 البته آيه شريفه «إن أول بيت وضع للناس... »، معناي مزبور را نفي نيز نمي کند، زيرا قيودي همچون وصف، همانطور که اطلاق ندارد مفهوم نيز ندارد، مگر اينکه جمله مشتمل بر وصف، در مقام تحديد باشد. در اين باره و در استفسار از آيه شريفه مزبور، از اميرالمؤمنين (عليه السلام) تصريح به اينکه قبل از بناي کعبه، خانه وجود داشته، نقل شده است.»
🔸 از اميرالمومنين ـ عليه السلام ـ روايت شده است که فرمودند: «نخستين رحمتي که از آسمان به زمين نازل شد، در بيست و پنج ذي القعده بود. کسي که در اين روز روزه بگيرد و شبش را به عبادت بايستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
1_139477670.pdf
193.6K
💠 متن #درس_اخلاق ـ بارگذاری مجدد
🔹 تاریخ: 1398/08/30
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 86-87-88-89
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3592 ss.mp3
5.57M
💠 صوت #درس_اخلاق ـ بارگذاری مجدد
🔹 تاریخ: 1398/08/30
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 86-87-88-89
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#رساله_توضیح_المسائل
#احکام_شرعی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٦٣ . اگر كسي در لزوم رعايت وقت، غفلت داشته باشد و نداند كه بايد
آن را احراز كند, يا آن را فراموش كرده باشد و با قصد نماز و قربت وارد آن شود
و پس از نماز بفهمد كه تمام آن قبل از وقت واقع شد، نماز او باطل و نيز اگر
بفهمد مقداري از نماز او پيش از وقت واقع شد و يا شك كند كه در وقت واقع
شد يا پيش از آن, نماز او باطل است؛ ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز
او در وقت واقع شد، نماز او صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli