eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٢ . اگر كسي بر اثر يقين، طمأنينه، گزارش دو مرد عادل يا گمان قوي براي معذور، شروع به نماز كرد و در بين نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده، يا بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز او پيش از وقت انجام شده، نم از او باطل است؛ ولي چنانچه در بين نماز يا پس از آن بفهمد كه در بين نماز (قبل از تمام شدن آن, هرچند هنگام سلام باشد) وقت داخل شده، نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅#علم غير ديني در عالَم محال است. ◀️راهکار اسلامی شدن دانشگاه ها- قسمت3️⃣ 🔸در اصول هم مستحضريد كه
غير ديني در عالَم، مستحيل است 🔸اگر کسی جهان را به عنوان فعل خدا بداند ما علمِ غیر دینی نداریم ... 🔸ولی اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ لائیک فکر کند، الحادی فکر کند، مبدأ و معاد را منکر باشد او علم طبیعی دارد؛ علمی که نه آغاز دارد و نه انجام، می‌گوید زمین این‌چنین بوده است که علم او دیگر، علم الهی نخواهد بود. 🔸اما حالا چه کسی آفرید؟ برای چه چیزی آفرید؟ اگر الهی فکر کرد آن علم، علم دینی است و همه این علوم می‌شود علم دینی ... 🔸هر چیزی آینه خداست، آیت خداست، مخلوق خداست، فعل خداست و دیگر ما علم غیر دینی نخواهیم داشت. 🔸ما اگر بحث کردیم که «امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) چه کار کرد؟ امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟» می‌شود دینی، اگر بحث کردیم خدا چه کار کرد دینی نیست؟! 🔸آن استاد دانشگاه که دارد زمین‌شناسی و زمان‌شناسی تدریس می‌کند اگر دینی‌بودن مواد درسی او قوی‌تر از دینی بودن مواد درسی ما نباشد کمتر از این نیست. 🔸ما می‌گوییم خدا چنین گفت، او می‌گوید خدا چنین کرد؛ حالا اگر بگوییم امیرالمؤمنین چنین کرد می‌شود دینی، اگر بگوییم خدا چنین کرد دینی نیست؟! 🔸ما علم غیر دینی نداریم، مشکل این است که آن جهان‌بینی توحیدی و الهی (إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ) خوب تبیین نشده است. 🔸کلّ جهان فعل خداست؛ هر علمی در عالَم فرض شود درباره چیزی از چیزهاست و هر چیزی هم آینه خداست، آیت خداست، فعل خداست؛ ممكن است كسي غفلت داشته باشد. 🔸علم غیر دینی در عالَم، مثل دو دوتا پنج‌تا مستحیل است، چرا؟ چون همه این جهان، فعل اوست؛ اگر همه جهان فعل او بود کسی که درباره فعل خدا بخواهد بحث کند و تفسیر کند این متنِ دین است، منتها حالا ممکن است غافل باشد. 🔸آری، علومی که درباره افعال انسان است مثل هنر، این گاهی ممکن است دینی باشد و گاهی غیر دینی؛ خوانندگی، نوازندگی، اینها فعل انسان است. 🔸انسان گاهی ممکن است حلال بخواند و گاهی حرام، گاهی حلال بنوازد و گاهی حرام، اینها فعل انسان است و فعل انسان ممکن است دو قِسم باشد. 🔸ولی آنچه در نظام آفرینش هست، چه درباره نجوم و سپهر باشد، چه درباره دریا و زیردریا باشد، چه درباره زمین و معدن نفت و گاز باشد ... چون آن موجبه کلیه که در قرآن هست این است که «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ»، «کلّ ما صَدق علیه أنّه شیءٌ فهو فِعل الله و کلّ علم یبحث عن فِعل الله فَهو عِلم الدینی» ما علم غیر دینی نخواهیم داشت ... 🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اعضای شورای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی : ✅زبان گفتگو با جهان باید زبان عقل باشد؛ حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد، الان شرایط نهادهای علمی اینگونه است که تا سخنی فضای علمی غرب را تسخیر نکند حتی در منطقه خود نیز پذیرفته نخواهد شد و جهان از شما این انتظار را دارد.باید جهانی فکر کنید چراکه مکتب ما هم مکتبی جهانی است و راه هم در این زمینه باز است؛ در این مسیر مطلب و زبان مشترک بین همه انسانها وجود دارد لذا خواه یا ناخواه سخنان شما اثر بخش خواهد بود. ✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٣ . اگر كسي در لزوم رعايت وقت، غفلت داشته باشد و نداند كه بايد آن را احراز كند, يا آن را فراموش كرده باشد و با قصد نماز و قربت وارد آن شود و پس از نماز بفهمد كه تمام آن قبل از وقت واقع شد، نماز او باطل و نيز اگر بفهمد مقداري از نماز او پيش از وقت واقع شد و يا شك كند كه در وقت واقع شد يا پيش از آن, نماز او باطل است؛ ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز او در وقت واقع شد، نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅قفل شدن ایمان، علی رغم تکامل علمی 🔸خيلي از معارف است كه براي كفار روشن مي‌شود و مي‌گويند «رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا»، اما «فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً»؛ تمام درد اين است كه حقيقت برايشان روشن مي‌شود، اما نمي‌توانند بگويند «آمنّا»، اگر بتوانند بگويند «آمنّا» همان‌جا ايمان مي‌آورند و راحت مي‌شوند. 🔸اين بخش «آمنّا» كه به عقل عملي برمي‌گردد و اراده و عزم و نيّت و تصميم و ايمان به او بسته است، اين قفل مي‌شود؛ «الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لاَ حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لاَ عَمَلَ»(1) اين قفل مي‌شود، وقتي قفل شد آن بخش علمي هر چه بالاتر برود درد انسان بيشتر است، براي اينكه انسان خيلي از حقايق برايش روشن مي‌شود و مي‌خواهد بگويد قبول دارم نمي‌تواند بگويد، براي اينكه اين قفل شده است ... 🔸قيامت، ظرف ايمان نيست، ظرف اقرار نيست، ظرف اسلام آوردن نيست؛ اين قفل شده است، حالا ظرف علم است، هر اندازه عالم‌تر شود سوز و گدازش بيشتر مي‌شود، مي‌گويد اين همه معارف را انبياء آوردند من بي‌اعتنا بودم؟! ... ◀️پرسش: عملي که براي ميّت انجام مي‌دهند و او به بهشت مي رود تکامل عملي محسوب نمي‌شود؟ 🔸پاسخ: تكامل عملي خودش است، چون او مؤمن بود؛ اگر كافر رخت بربسته باشد ولو انبياء، وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هفتاد بار هم براي او استغفار كند بي‌اثر است(سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ) ... اگر هفتاد بار تويِ پيغمبر هم براي اين منافق استغفار بكني ذرّه‌اي اثر ندارد. 🔸بنابراين اگر كسي مسلمان بود، جزء امّت اسلامي بود و خودش هم تا زنده بود براي مؤمنين طلب مغفرت مي‌كرد، الآ‌ن هم كه مؤمناً رحلت كرده است هر دعاي خيري كه كنند از طرف فيض الهي به او مي‌رسد، اما نتيجه عمل خود اوست؛ نظير «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً»(2). 🔸اول سوره مباركه «يس» خوانديم كه «نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ»(3)؛ اگر كسي مسجدي ساخت، حسينيه‌اي ساخت يا يك سنّت خوبي گذاشت، گفت پانزده اسفند روز درختكاري است، امام را خدا با انبياء محشور كند! فرمود آخرين جمعه ماه مبارك رمضان راهپيمايي روز قدس است، اين سنّت تا عمل مي‌شود روح مطهّر امام روح و ريحان دارد، چون كارِ اوست؛ آن درختكاري هم همچنين. 🔸اما آن‌‌كه آورده تا اين عمل هست، آن آورنده در عذاب است، اين آثارش فرق مي‌كند. 🔸غرض اين است كه تا سنّت حسنه باشد كارِ آدم است، چه اينكه سنّت اگر سيّئه باشد كار آدم است. 🔸«أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سيّئات أعمالنا». 🔸«و الحمد لله ربّ العالمين» ↙️ پی نوشت ها: 1- نهج البلاغه، خطبه42 2-الکافی(ط ـ اسلامی)، ج5، ص9 3-سوره يس، آيه12 🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🕋 روز 25 ذیقعده مصادف با «» است که خشکی ها گسترده شده و زمین کعبه از زیر آب ها بیرون آمده است. 💢 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) همواره بر اساس آیه شریفه ﴿وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، بر تعظیم شعایر الهی و گرامی داشت آنها، توصیه و تاکید می فرمایند. ایشان روز «دحوالارض» را يکي از پربرکت ترين روزهاي ايام سال مي دانند چرا که طبق برخي روايات زمين کعبه و حرم خدا، در اين روز ظاهر گشته و گسترش يافته است. 💠 معظم له در صفحه ۲۶۱ کتاب «صهباي حج» در این باره می نویسند: 🔹 «کعبه اوّلين معبد مردمي و عبادتگاه توده انسان ها در روي زمين است: «إنّ أول بيت وضع للناس للذي ببکة...» که تعيين محل و نقشه ساختن آن به رهنمود و دستور خداي سبحان بود: «وإذ بوّأنا لإبراهيم مکان البيت...» 🔸 بنابراين، کعبه اوّلين معبدي (نه اوّلين خانه) است که در روي زمين ساخته شد. گرچه بر اساس «دحو الأرض» گفته شده: «مکان کعبه اولين زميني بود که از زير آب بيرون آمد»، ليکن استفاده اين معنا که «اوّلين خانه ساخته شده کعبه است» از آيه، مشکل به نظر مي ‏رسد؛ زيرا اوليّت آن را مقيد کرده که براي عبادت بوده است. 🔹 البته آيه شريفه «إن أول بيت وضع للناس... »، معناي مزبور را نفي نيز نمي ‏کند، زيرا قيودي همچون وصف، همانطور که اطلاق ندارد مفهوم نيز ندارد، مگر اينکه جمله مشتمل بر وصف، در مقام تحديد باشد. در اين باره و در استفسار از آيه شريفه مزبور، از اميرالمؤمنين (عليه السلام) تصريح به اينکه قبل از بناي کعبه، خانه وجود داشته، نقل شده است.» 🔸 از اميرالمومنين ـ عليه السلام ـ روايت شده است که فرمودند: «نخستين رحمتي که از آسمان به زمين نازل شد، در بيست و پنج ذي القعده بود. کسي که در اين روز روزه بگيرد و شبش را به عبادت بايستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
1_139477670.pdf
193.6K
💠 متن ـ بارگذاری مجدد 🔹 تاریخ: 1398/08/30 🔹 موضوع: کلمات قصار 86-87-88-89 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3592 ss.mp3
5.57M
💠 صوت ـ بارگذاری مجدد 🔹 تاریخ: 1398/08/30 🔹 موضوع: کلمات قصار 86-87-88-89 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٣ . اگر كسي در لزوم رعايت وقت، غفلت داشته باشد و نداند كه بايد آن را احراز كند, يا آن را فراموش كرده باشد و با قصد نماز و قربت وارد آن شود و پس از نماز بفهمد كه تمام آن قبل از وقت واقع شد، نماز او باطل و نيز اگر بفهمد مقداري از نماز او پيش از وقت واقع شد و يا شك كند كه در وقت واقع شد يا پيش از آن, نماز او باطل است؛ ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز او در وقت واقع شد، نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔸انشالله همه ما جزء منتظران راستين آن حضرت باشیم وخداوند توفيقي عنايت كند كه اگر ما آن حضرت را نديديم حضرت حتماً ما را ببيند چون عمده, ديدن آن حضرت است ، آرزوي ما اين باشد كه حضرت ما را نگاه كند و نگاه حضرت هم همه شرف را به حال ما دارد ، اين دعا باعث می شود كه مورد عنايت و لطف آن حضرت قرار بگيريم انشالله. 🔹 (منبع : ۹۵/۲/۳۰) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٤ . اگر كسي يقين يا اطمينان داشته باشد كه وقت نماز فرا رسيده و مشغول نماز شود و در بين نماز شك كند كه وقت داخل شده يا نه، نماز او باطل است؛ ولي اگر در بين نماز يقين يا اطمينان حاصل شود كه وقت داخل شده و شك كند آن مقداري از نماز را كه خوانده است, در وقت بوده يا پيش از آن، نماز او صحيح است؛ ولي اگر در بين نماز اطمينان حاصل شود كه پيش از تمام شدن نماز، وقت داخل مي شود، نماز او باطل است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ديني با سبيل الله در عالم تکوين 🔸ما الآن وقتي داريم درباره قرآ‌ن و درباره فقه بحث مي‌كنيم اينها همه «سبيل الله» است. 🔸ما اگر بخواهيم راه خدا را طي كنيم كه فرمود صراط مستقيم هست و ما هم از خدا مي‌خواهيم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ»، مي‌خواهيم اين صراط مستقيم را بشناسيم چه كار مي‌كنيم؟ با آيات و روايات و به كمك عقل مي‌فهميم كه خداي سبحان چه چيزي را دستور داد، چه چيزي را حلال كرد و چه چيزي را حرام كرد، اينها «سبيل الله» است. 🔸همين «سبيل الله» كه در نظام تشريع، خدا به وسيله فقه و اصول و تفسير و حديث يادمان مي‌دهد، همين «سبيل الله» را در نظام تكوين به اين موجودات ياد مي‌دهد؛ فرمود: «وَ أَوْحي‏ رَبُّكَ إِلَي النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ ? ثُمَّ كُلي‏ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ»(1) 🔸صبح كه اينها از كندو بيرون مي‌آيند براي اينكه گل‌ها را شناسايي كنند و مواد آن را تغذيه کنند اين «سبيل الله» است. 🔸آن كندوشناس، آ‌ن عسل‌شناس، آن زنبورشناس دارد در «سبيل الله» حركت مي‌كند كه بفهمد چگونه اين زنبور، عسل را توليد مي‌كند. 🔸قبل از همين جريان «سبيل‌اللّه»ي «نحل»، جريان دامداري را ذكر كرده است ... فرمود شما اين گوسفندها را مي‌بينيد، اين گاوها را مي‌بينيد، اين دام‌ها را شما مي‌بينيد يك طرفش «روث» است و يك طرفش «دم»، ما بين «روث» و «دم» اين «لبن» خالص را تحويل شما مي‌دهيم، اين‌جا كه لوله‌كشي نيست، آن‌جا كه جدول‌بندي نيست، «مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً»(2) اين «سبيل الله» است. 🔸اگر كسي بخواهد بحث كند اين شير چگونه توليد مي‌شود، خاصيّت اين شير چيست؟ از كجا مي‌جوشد؟ در چه راه بايد صرف شود؟ اين درباره «سبيل الله» دارد بحث مي‌كند ... 🔸الآن جانورشناسي و جانورشناسان و اين دقايق فنّي جفت‌گيري موجودات و اينها را كه دارند ذكر مي‌كنند اينها «محيّرالعقول» است؛ منتها چون درباره عسل چون پايانش ديگر «شِفاءٌ لِلنَّاسِ»(3) است از اين جهت درباره «نحل» ياد كرده است. 🔸چيزي در عالم نيست كه «سبيل الله» نباشد، فرمود «فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً»(4) ... 🔸آن گُل را چه كسي به اين صورت در آورده كه غذاي زنبور قرار داده؟ زنبور را چه كسي راهنمايي كرده كه از آن گل بِمَكد؟ اينها «سبيل الله» است. 🔸اگر مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ، لَبَناً خالِصاً در مي‌آيد اين «سبيل الله» است. 🔸ما كه در فقه و اصول بحث مي‌كنيم، در «سبيل الله» است که اين علم ديني مي‌شود. 🔸آن زنبورشناس هم كه دارد بحث مي‌كند كه چگونه اين زنبور حركت مي‌كند و اين گل‌ها را شناسايي مي‌كند، توليد مي‌كند، اين هم «سبيل الله» است. 🔸منتها بعضي علوم تعبّدي و بعضي توصّلي هستند، علم غير ديني ما نخواهيم داشت؛ اما معنايش اين نيست كه هر كسي هر چه گفت درست است؛ مثل فقه ماست، مثل تفسير ماست و مثل اصول ماست. ↙️ پی نوشت ها: 1- سوره نحل, آيات68 و 69 2- سوره نحل, آيه66 3-سوره نحل, آيه69 4- همان 🔹درس تفسير قرآن /سوره صافات، آيات 1 الي 10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٥ . اگر وقت نماز به انداز ه اي تنگ است كه با انجام دادن بعضي از ذكرها يا كارهاي مستحب، بعضي از امور واجب پس از وقت واقع مي شود، بايد آن امور مستحب را انجام ندهد و اگر تنگي وقت بر اثر تأخيرِ عمدي نبوده و با خواندن بعضي از ذكرهاي مستحب , مانند ذكر قنوت يا اذان، برخي از امور واجب در خارج از وقت واقع مي شوند، در صورتي كه يك ركعت آن در وقت واقع شود، مي تواند آن ذكر يا كار مستحب را انجام دهد و نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
غير ديني محال است و محال است و محال! 🔸تمام بحث‌ها اين است كه ما علم ديني داريم و علم غير ديني محال است مثل دو دوتا پنج‌تا ... 🔸هر كس مديريت هر جايي را به عهده گرفت اول بايد نقشه جامع آن را ترسيم كند، اگر نقشه جامع در دست او نباشد و شروع به اقدامي كند، بازسازي كند، نوسازي كند طولي نمي‌كشد كه آن بازسازي و نوسازيِ او به صورت بافت فرسوده در مي‌آيد. 🔸تا آدم نقشه جامع نداشته باشد نمي‌تواند درباره زواياي حوزه تدبيرش تصميم بگيرد. 🔸ما اگر درباره علوم بحث مي‌كنيم، بايد يك قدّ بلند هندسي‌شده جهاني داشته باشيم؛ يعني جهاني فكر كنيم، چون علم است و علم ديگر بومي نيست، شرقي نيست، غربي نيست. 🔸ما وقتي از استقلال و امنيت و مذهبِ مملكت حرف مي‌زنيم، اعتقاد ما و شعار رسمي ما اين است «لا شرقي و لا غربي»؛ نه شرقي نه غربي. 🔸اما وقتي از علم و دانش حرف مي‌زنيم؛ می‌گوييم اگر علم شد، استدلال شد، برهان شد، چه شرقي چه غربي، هر دو هم ديني است؛ يعني هم آن شعار ديني است و هم اين شعار ديني است. 🔸شعار ‌نه شرقي و نه غربي براي استقلال مملكت است و استقلال ديني ماست. 🔸شعار چه شرقي و چه غربي در بحث‌هاي علمي است، علم اگر علم شد، استدلال شد، برهان شد، در داروسازي، در پزشكي، كشاورزي، دامداري، سپهري، درياشناسي، صحراشناسي، چه شرقي و چه غربي، اسلامي است، ما علم غير اسلامي نداريم. 🔸اين دو شعار هر دو ديني است؛ اگر راجع به استقلال مملكت است شعار رسمي ما اين است «نه شرقي نه غربي»، اگر درباره علم و دانش است مي‌گوييم «چه شرقي چه غربي»، علم اگر علم شد الاّ و لابد ديني است، براي اينكه ما علم غير ديني نداريم. 🔸اين‌گونه حرف زدن و اين تصميم، يك قدّ بلند جهاني مي‌خواهد؛ يعني نقشه جامع جهاني ـ نه كشوري و نه قارّه‌اي ـ جهاني مي‌خواهد تا ثابت كند كه علم غير ديني محال است و محال است و محال! 🔹درس تفسير /سوره صافات، آيات 1 الي 10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٦ . تأخير عمدي نماز , به گونه اي كه فقط يك ركعت آن در وقت واقع شود، حرام است و نمي تواند نيت ادا بكند و چنانچه بر اثر ضرورتي مانند سهو و اشتباه, فقط يك ركعت آن در وقت و بقيهٴ آن در خارج وقت واقع مي شود، نماز او صحيح و اداست و بايد آن را به همين وضع بخواند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli