eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٧ . ظهر شرعي , وقتي است كه آفتاب از دايره نصف النهار بگذرد و تشخيص آن , به اين است كه در شهرهاي اِستوايي , سايهٴ شاخص كه هنگام طلوع آفتاب به طرف مغرب بود، كاملاً از بين برود و با شروع سايهٴ جديد شاخص به طرف مشرق، وقت نماز ظهر و سپس نماز عصر است، چنان كه برخي از روزهاي سال در مكه اتفاق مي افتد. تشخيص ظهر شرعي در شهرهايي كه در خ ّ ط اِستوا قرار ندارند؛ مانند بسياري از كشورهاي شمالي و جنوبي, به اين است كه شاخص صافي به طور عمود در مكان مس ّ طح نصب شود، هنگام ي كه سايهٴ پديد آمده از صبح به طرف مغرب, به نهايت كوتاهي خود برسد و شروع به زيادي به سمت مشرق كند، آغاز ظهر شرعي است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی - میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها - مقام شامخ ولایت.mp3
14.46M
🎙میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها 🍃حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:30:07 دقیقه http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
http://l1l.ir/20ik 🌼 اول ذی القعده، سالروز ولادت شخصیتي از دودمان ولايت و امامت را جشن مي‌گيريم كه به نصّ روايات اهل بيت (ع) داراي مقام شفاعت در روز قيامت و وعده تضمين بهشت بر زائر بامعرفت حرمش داده شده است. همان بانويي كه قلب‌هاي آكنده از مهر و عشق به خاندان رسالت او را دختر، خواهر و عمه امام خطاب كرده و ميعاد حضور در حرمش را لحظه‌شماري مي‌كنند. 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در جلسات متعددی ضمن تبیین عظمت مقام کريمهٴ اهل بیت (علیهم السلام) و وجود روح ملكوتي براي انسان با منزلت، به تشریح سرّ پاداش بهشت برای زائر آن بانوی کرامت پرداخته و بیان داشتند: 🔰 اعمالي که باعث ورود در بهشت است يکسان نيست؛ بعضي از عملهاي خير باعث مي‌شود انسان به بهشت راه پيدا کند و بعضي از اعمال خير سبب مي‌شود که بهشت در اختيار او قرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت، لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (سلام الله عليهما) فرمودند، هر کس کريمهٴ اهل‌بيت (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است. 🔰 اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي‌کوشد که رايحهٴ ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود، اگر کسي جزء اولياي خدا و «وليّ‌الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است. 🔰 از وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسي خواهرم کريمه اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او ثابت است، معلوم مي‌شود کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه (س) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام مي‌شناسند و زيارت مي‌کنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی يابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت، حقّ اين کريمه را مي‌شناسند که امام هشتم (ع) فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است. 🔰 کسي حق دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند دید، ولي اگر رحمت او ضميمهٴ عدل او گردد در این صورت به اين کار «شفاعت» می گویند. 🔰 لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س) به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض مي‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي لي في الجنة..» معلوم مي‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما مي‌بينيد همهٴ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت (س) مي‌گويند از ما شفاعت نما، زیرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر (عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند. 🔰 آنها که اهل بهشت‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع مي‌شود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضایت خداوند است نيازمند به شفاعت‌اند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همهٴ اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند. 🔰 اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي‌کنند «..إشفَعي لي في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم مي‌شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي‌شود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت. 🔰 همۀ اين امور نشان مي‌دهد که حضرت فاطمه معصومه (س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم (سلام الله عليهما) هم ترغيب کرده‌اند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است و هم در اين زيارتنامه جملاتی را بیان فرمودند که نشانهٴ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) می باشد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٨ . وقت نماز ظهر و عصر, طبق معروف, به چهار صورت است: يكم: وقت مخت ّ ص به هر كدام , به گونه اي كه عمداً نمي شود يكي را در زمان ٣٨ توضيح المسائل / جلد ا و ل ديگر انجام داد؛ دوم : وقت مشترك بين هر دو؛ سوم : وقت فضيلت هر كدام؛ چهارم: وقت اِجزا. احكام هر يك در جاي مناسب خود خواهد آمد. ان شاءالله! @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 اربعین کلیمی #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 اربعین کلیمی 🔹 در همه زمان و زمین فرصت برای كریم شدن هست، مخصوصاً این چهار ماه؛ یعنی ذیقعده و ذیحجه و محرم که سه ماه متصل ‌اند و ماه رجب كه ماه منفصل است، اینها «اشهر حُرُم‌» اند، ماه‌ های حرام اند و در ماه‌ های حرام، كارهای خیر ثوابش دو چندان است و ـ خدای ناكرده ـ گناه كیفرش دو چندان است. اینكه می ‌بینید دیه و تعزیرات در ماه حرام بیشتر از ماه‌ های دیگر است برای همین جهت است. در ذیقعده انسان این فرصت را دارد كه از اوّل ذیقعده تا دهم ذیحجه این اربعین كلیمی را بگیرد، همین اربعین كلیمی كه «مَن أَصبَحَ للهِ أَربَعِینَ».[1] 🔹 به ما چقدر سفارش كردند كه همه درس ‌ها در حوزه و دانشگاه نیست، بخش مهمّ این درس ‌ها در مسجد و حسینیه است. فرمود انسان بالأخره باید این بوستان, این درختان و اشجار و این باغی را كه درست كرده آبیاری كند؛ حالا آبش یا از چشمه است كه از درون همین باغ می‌ جوشد یا از بیرون، جدول ‌كشی و نهر درست كردن است كه این درخت‌ ها را سیراب می ‌كند. آنها كه در حوزه و دانشگاه ‌اند، مثل كسانی هستند كه كشاورزی و باغداری دارند، ولی از راه نهر از بیرون آب می ‌آورند. آنها كه اهل دل و اهل معنا و اهل نماز شب ‌اند، كسانی ‌اند كه از درونشان چشمه می ‌جوشد؛ به هر حال دو تا راه دارد ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أو أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید﴾[2] این دو راه را قرآن کریم به عنوان «مانعة الخلو» بیان کرده. فرمود انسان یا باید مثل انبیا و اولیا و شاگردان اینها باشد، چشمه از درون بجوشد یا با اینها رابطه داشته باشد و نهری از این چشمه به درون منزل خود بیاورد؛ نه آن باشد نه این، می‌ خشكد! هر دو جمعش ممكن است، ولی «مانعة الخلو» است. فرمود: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ﴾؛ یا باید دل داشته باشی یا باید گوش! 🔹 اینكه فرمودند اربعین كلیمی و چلّه بگیرید: هم «مَن أَصبَحَ» آمده، هم «مَنْ أَخْلَصَ‏»[3] آمده برای همین است كه هیچ كس نمی ‌تواند بگوید حالا من دستم از حوزه یا دانشگاه كوتاه شد. این ‌قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و «مقلّب ‌القلوب» هست كه ده ‌ها مسئله ممكن است در قلب انسان القاء بشود! [1]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج14،ص 346. [2]. سوره ق، آیه37. [3]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص94؛ «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِینَ‏ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/29 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٩ . معناي وقت اختصاصي ظهر , آن است كه نماز عصر را نمي شود بهعمد در وقت اختصاصي ظهر انجام داد و معناي وقت اختصاصي عصر , آن است كه در آن زمان محدود , غير از نماز عصر , جايز نيست و معناي اختصاص, همان ترتيب است, بنابراين انجام دادن نماز ظهر در غير وقت اختصاصي خود، همچنين انجام دادن نماز عصر در غير وقت اختصاصي آن, باطل نيست، چنان که به جا آوردن نمازهاي قضا، آيات، اجارهاي و مانند آن, در وقت اختصاصي ظهر يا عصر با فرض انجام دادن نماز ظهر يا عصر در وقت ديگر, باطل نيست. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅نحوست ماه صفر به چه معناست؟ ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/3️⃣ ◀️نحوست ایام/2️⃣ 🔸پرسش: اینکه در ماه صفر روایات رسیده که بعضی ایام نحس است... 🔸پاسخ: همان به مناسبت مظروف است؛ یک حادثه تلخی پیش آمد آن حادثه، آن زمان را آلوده کرد، آن مکان را آلوده کرد وگرنه خود این ظرفِ زمان یا ظرف مکان ذاتاً نحس باشند این‌چنین نیست. 🔸ذاتاً شب قدر، رحمت باشد نیست، این نزول قرآن است که آن را رحمت کرده با اینکه تلخ‌ترین حادثه در شب بیست و یکم و شب نوزدهم اتفاق افتاد، اما نزول قرآن این شب‌ها را شب‌های قدر کرده، آن حادثه نتوانست این عظمت نزول قرآن را تحت‌الشعاع قرار بدهد. 🔸غرض این است که نحس می‌شود، بله یقیناً نحس است، بعضی روزها بد است، بعضی روزها خوب است؛ اما مظروف است که این ظرف را بد کرده ... 🔸حق، صدق، خیر، حَسن، برکت و مانند آن سعد است؛ باطل، کذب، شرّ و قبیح، نحس است. 🔸کار شماست، شما گرفتار اینها هستید، خودتان نحس هستید، خودتان مشئوم هستید، این شئامت در خود شماست «قَالُوا طَائِرُکُم مَعَکُمْ» 🔸حالا ما را تهدید می‌کنید به رجم یا عذاب الیم اینها یعنی چه؟! «قَالُوا طَائِرُکُم مَعَکُمْ» اگر متذکِّر باشید ما حرف خوب آوردیم دعوت کردیم، بیّنه هم اقامه کردیم، قبول و نکول به عهده شماست. 🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٥٠ . وقت مخصوص ظهر، اول وقت است تا انداز ه اي كه بتوان نماز ظهر مسافر يا حاضر را با تحصيل مقدمات آن ، در آن وقت به جا آورد . وقت مخصوص عصر , مقداري از زمان تا مغرب است كه بتوان نماز عصر مسافر يا حاضر را در آن انجام داد . بين دو وقت مخصوص، وقت مشترك نماز ظهر و عصر است، اگر كسي نماز ظهر را تا وقت اختصاصي عصر نخوانده باشد، بايد نماز عصر را بخواند و قضاي نماز ظهر را بعداً بهجا آورد و اگر سهواً نماز ظهر در وقت مخصوص عصر و يا نماز عصر سهواً در وقت مخصوص ظهر واقع شد، صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
: 🔹امامت علم | 🔸مسأله امامت در مكتب شيعه كلامي است نه فقهي زيرا مسأله‏اي كه موضوع آن صفت يا فعل خداست كلامي است و مسأله‏اي كه موضوع آن فعل مكلف است فقهي. در مذهب شيعه نصب امام و تعيين آن فعل خداوند است. لذا كلامي و از اصول در مقابل فروع به شمار مي‏رود.هرچند پذيرش آن بر مردم واجب است و از اين منظر فقهي است چنانچه خواهد آمد. 🔸غرض آنكه : 1. آنچه به ذات اقدس الهي، صفات و افعال او مربوط مي‏شود (اصول دين يا مذهب). 2. اموري كه به اعمال و تكاليف انسان باز مي‏گردد (فروع دين). 🔸امامت از مسائل كلامي و اصول دين به شمار مي‏آيد؛ امّا ديگران آن را از مسائل فقهي و جزو فروع مي‏شمارند. آنان لزوم عصمت امام را باور نداشته و او را چونان رهبران عادي مي‏دانند كه منصب خويش را از انتخاب مردم به دست مي‏آورد نه از نصب الهي، از اين‏رو آن را از اصول ندانسته و در فقه از امامت گفت‏وگو مي‏كنند و اگر در علم كلام از امامت سخن مي‏گويند، براي نفي كلامي بودن آن است. 🔸در اعتقاد راسخ اماميه، اداره امور جامعه از وظايف نازل و ضعيف امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را فقط رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي مي‏كنند، امام شخصيتي ارزشمند است كه وجود ناسوتي‏اش نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين مي‏كند و وجود ملكوتي‏اش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راه مي‏نمايد و وجود جبروتي‏اش حاملان عرش و سكان ملأ اعلا را به كمال لايقشان دعوت مي‏كند و هم كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد. 🔸كلامي بودن امامت يعني تعيين امام بر عهده خدا و از افعال اوست، [زيرا] امام نه تنها بايد در ايفاي وظيفه امامت و اعلام و اِخبار احكام الهي و تشريح و تبيين آن دچار خلاف، غفلت، سهو و نسيان نشود بلكه در اعمال و وظايف فردي نيز گرفتار خلاف نگردد؛ نه گِرد گناه بگردد و نه گَرد معصيت چهره جان او را آلوده كند و بالاتر، نه تنها دستش به گناه دراز نشود و تصميم آن در دلش نگذرد بلكه انديشه‏اش نيز از خطا و اشتباه مصون و محفوظ باشد و اين همان مقام والاي عصمت است كه جزو اسرار نهاني و نهايي انسان كامل و نيز از شرايط نبوت و امامت شمرده مي‏شود. چنين كسي مي‏تواند همه اسرار جهان را به تعليم الهي بفهمد و امور سعادت بخش بشر را درست ادراك كند و باطن اشياء و اشخاص را به اذن خدا و بي‏اشتباه بنگرد.اين كار را كه از ملكات راسخ انسان كامل است، هيچ كس جز ذات اقدس الهي و آن كه خدا بخواهد، تشخيص نمي‏دهد. 🔸به همين دليل نصب و تعيين امام تنها بر عهده خداي عالم به غيب است. قرآن كريم نيز در جريان آزمايش خليل حق، حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) امامت را عهد خدا خوانده: ﴿لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين﴾ [1] و تعيين و نصب امام را به خدا نسبت داده است: ﴿قالَ اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما﴾ «ظلم» هر گونه خلاف را شامل مي‏شود و خداي سبحان ظالم بودن و ارتكاب كوچك‏ترين خلاف را مانع رسيدن عهد ولايت و مقام والاي نبوت و امامت به او مي‏داند: ﴿لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين﴾، بنابراين عصمت (يعني مصونيت از خطا و خطيئه) شرط اساسي چنين مقامي است و تشخيص و تعيين معصوم و نصب او در اين جايگاه از افعال الهي و اصول دين، در نتيجه جزو مسائل كلامي است. 🔸به زعم ديگران كه عصمت را براي امام شرط نمي‏دانند[2]، چيزي به نام امامت الهي معني ندارد. آنان عرش امامت الهي را به فرش خلافت بشري تنزل دادند و خلافت را فقط مديريت مادّي جامعه پنداشتند و از امام و امامت به خليفه و خلافت تعبير كردند، در نتيجه او را چونان ساير رهبران عادي پنداشتند كه با انتخاب مردم به رسميت مي‏رسد و بر اين باورند كه زير سقف سقيفه بني‏ساعده هم مي‏توان او را برگزيد و ضرورتي در نصب و تعيين الهي در غدير و مانند آن نيست. 🔹(پیوست : [1] ـ سوره بقره،آيه 124 [2] ـ كشف المراد، ص390) 🔹(منبع : صفحه 23 تا 25) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🔸 چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا (علیه السلام)، آموزه ها و کارکردها تاریخ پخش: 1399/04/05 حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٥٠ . وقت مخصوص ظهر، اول وقت است تا انداز ه اي كه بتوان نماز ظهر مسافر يا حاضر را با تحصيل مقدمات آن ، در آن وقت به جا آورد . وقت مخصوص عصر , مقداري از زمان تا مغرب است كه بتوان نماز عصر مسافر يا حاضر را در آن انجام داد . بين دو وقت مخصوص، وقت مشترك نماز ظهر و عصر است، اگر كسي نماز ظهر را تا وقت اختصاصي عصر نخوانده باشد، بايد نماز عصر را بخواند و قضاي نماز ظهر را بعداً بهجا آورد و اگر سهواً نماز ظهر در وقت مخصوص عصر و يا نماز عصر سهواً در وقت مخصوص ظهر واقع شود @daftar_ayatollah_javadi_amoli