💠 اهل عزم و جزم
🔸 وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود مال حرام در نوه ظهور می كند «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»[1] این حرفها را شما به طب بدهید، میخندد، به یك جوانی كه از متافیزیك و فرا طبیعت بهرهای ندارد، میگوید افیون و افسون و اسطوره است، حرام و حلال چه فرقی دارد! ربا و غیر ربا چه فرقی دارد! اما وحی آمده كه بگوید این اندیشه شما چند روز قبل همان نان كنار سفره ربوی بود، اگر روح «جِسْمانیةُ الْحُدوثِ روحانیةُ الْبَقآءِ»[2] است، اوصاف روح هم این چنین است. همین نان امروز #اندیشه ده سال بعد است، همین غذای امروز تصمیم ده سال بعد است. اگر كسی بخواهد اهل جزم صحیح در بخشهای علمی باشد، باید غذا و #شیر_حلال خورده باشد. اگر در بخشهای عملی بخواهد اهل عزم راسخ باشد، باید شیر حلال خورده باشد، این شیر سی سال قبل در سی سال بعد، در #عزم_عملی و #جزم_علمی اثر دارد!
🔸 این حرف ها سخنان مدرسه، آزمایشگاه و حسّ و تجربه نیست. به ما گفتند چشم باز كن تا دیوار را ببینی، به ما گفتند از نامحرم چشم بپوش تا پشت دیوار را ببینی! دوتا دید است؛ گفتند دهن باز كن تا این غذا را بخوری، گفتند روزه بگیر و دهن ببند تا غذای دیگر به تو دهند. این اشعار نمكینی كه در اول افطار می خوانند، همین است كه چند روزی شما در نخوردن آزمایش كنید تا ببینید چه چیزهایی گیرتان می آید. اگر چنانچه رویاها و خواب های خوب و ارتباط با ملكوت پیدا می شود، بر اساس #كنترل این اعضا و جوارح است. اگر كسی خواست پشت دیوار را ببیند، باید این چشمش را از گناه ببندد!
🔸 وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) در منزل نشسته است، كسی دم در آمد و «دق الباب» كرد و كوبه در را به سینه در زد، كنیز منزل رفت در را باز كند، او نگاه نامحرمانه كرد، گفت آیا مولا منزل هست یا نه؟ وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) از اندرون فرمود «ادْخُلْ لَا أُمَّ لَكَ»[3] ا ی كاش مادر نمیداشتی كه تو را بزاید، بیا! او دست پاچه شد و حضور امام امد و عرض كرد یابن رسول الله من عمداً این كار را كردم ببینم شما #علم_غیب دارید یا نه، فرمود «لَئِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ هَذِهِ الْجُدْرَانَ تَحْجُبُ أَبْصَارَنَا»؛ تو فكر كردی ما پشت دیوار را نمیبینیم؟ این دیوار ستبر نمیگذارد ما پشت دیوار را ببینیم؟ ما آنچه كه خلق نشده است را میدانیم، اینكه الآن خلق و در دو قدمی دیوار ماست! فرمود تو چشمت را پاك كند تا چیز دیگر را ببنی، این دهنت را پاك نگه بدار تا حرف دیگری از دهنت در بیاید و غذای دیگری را به تو ترزیق كنند و مانند آن. بنابراین علم «جِسْمانیةُ الْحُدوثِ » است و «روحانیةُ الْبَقآءِ»، هرگز یك كسی كه از كنار #سفره حرام تربیت شده است، اولاً اهل جزم علمی خوب نخواهد شد، ثانیاً اهل عزم عملی خوب نخواهد شد، ﴿إِنَّ ذٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[4] بهره چنین افرادی نیست، فرمود «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ».
[1]. الکافی (ط ـ اسلامی)، ج5، ص125.
[2]. مفاتیح الغیب، ج4، ص174.
[3]. الخرائج، ج1، ص272.
[4]. سوره لقمان, آیه17.
#سالروز_ولادت_امام_محمد_باقر_علیه_السلام
#علم_باطن
#غذای_حلال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضت حسینی (علیه السلام)
تاریخ: محرم 1383
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
💠 سرمایه زندگی
🔹 از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم برکات این ماه پُرفیض رجب را بیش از پیش نصیب همه شما بفرماید و توفیق خواندن آن دعاها و مناجات ها را به همگان مرحمت کند.
🔹 یک بیان نورانی مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در جلد هشت کافی نقل می کند، فرمود طرزی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شاگردانش را تربیت می کرد که اینها شب وقتی می خوابند این خواب برای آنها کلاس درس باشد، این رؤیا از همین قبیل است؛ حضرت صبح از شاگردانش از اصحاب می پرسید که «هَل مِنْ مُبَشِّرَات»؛[1] دیشب در عالم رؤیا چه دیدید؟ این مبشّرات که جزئی از اجزای نبوت است در عالم رؤیا نصیب مردان الهی می شود، خواب های خوب. حضرت سؤال می کرد مثل اینکه استادی از شاگردانش سؤال می کند که درس دیروز را خوب فهمیدید یا نه؟ حضرت اینها که خواص اصحاب او بودند و خوب اینها را پروراند، می فرمود «من مبشّرات»؟ دیشب در عالم رؤیا چه دیدید؟ بعد می فرمود: اگر شما اهل معنا باشید «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة»؛[2] فرشته ها با شما مصافحه می کنند!
🔹 پس ما چشم و گوشی داریم که اگر این چشم و گوش را تطهیر بکنیم باز می شود و اگر این را از هر خطا و خطیئه ای ببندیم آنها باز می شوند، با او می توانیم در عالم رؤیا چیزهای فراوانی را ببینیم، بسیاری از مطالب در همان عالم رؤیا برای انسان حلّ می شود، گاهی حالت منامیه دست می دهد؛ یعنی انسان با اینکه بیدار است چنین حالتی برای او پیش می آید، لااقل این اوصاف عادی را در زمان بیداری خودش انجام می دهد که ﴿یدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾[3] اگر جامعه ما این گونه باشد، جامعه ما طوری باشد که با خوبی جلوی بدی را می گیرد نه با انتقام!
🔹 در بخش پایانی سوره مبارکه «نحل» فرمود: ﴿وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ﴾؛ اگر کسی به شما ستم کرد می توانیم عقاب بکنید، اما ﴿وَ لَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِلصَّابِرِینَ﴾؛[4] اگر گذشت کردید او بهتر از دیگران نسبت به شما اظهار ادب می کند، چون این سرمایه در درون همه هست، این خوی مهربانی و ادب در درون همه هست. کجا خدا به ما فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾[5] و ما گفتیم: ﴿بَلَی﴾ یادمان نیست، ولی این معاهده هست، این تعهّد هست. کجا خدای سبحان فرمود: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا﴾[6] ولی این معاهده هست. فرمود: ﴿لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾؛[7] فرمود خلقت خدا قابل تغییر نیست، نه خدا عوض می کند نه بیگانه. اما بیگانه عوض نمی کند، چون توانش را ندارد؛ خدا عوض نمی کند، چون به ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾[8] آفرید، دیگر ﴿لاَ تَبْدِیلَ﴾، با «لا» ی نفس جنس ذکر کرده ﴿لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾؛ نه آن مسئله ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾ عوض شدنی است، نه مسئله ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا﴾ تغییر پیدا کردنی است، برای اینکه دیگری که قدرت تغییر ندارد، آنکه قدرت تغییر دارد چون به «أحسن وجه» خلق کرده است دیگر عوض نمی کند. پس ما با این سرمایه ها داریم زندگی می کنیم.
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص90.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص424.
[3] . سوره رعد، آیه22.
[4] . سوره نحل، آیه126.
[5] . سوره اعراف، آیه172.
[6] . سوره شمس، آیه8.
[7] . سوره روم، آیه30.
[8] . سوره تین، آیه4.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/02/09
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️بلندای معارف دعای رجبيّه!
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب "ادب فنای مقربان" مرقوم داشتند:
♦️دعای هر روز ماه رجب كه محمد بن عثمان بن سعید آخرین نایب خاص از نُوّاب اربعه حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از ناحیه مقدسه آن حضرت نقل كرده، با مضامین بلند خود به تبیین برخی از مقامهای معنوی ائمه اطهار(علیهمالسلام) پرداخته است كه به نكاتی در یكی از برجستهترین قسمتهای آن، یعنی جمله «...فجعلتهم معادن لكلماتك و أركاناً لتوحیدك و آیاتك و مقاماتك الّتی لا تعطیل لها فی كل مكان؛ یعرفك بها من عرفك. لا فرق بینك و بینها إلاّأنّهم عبادك و خلقك. فتقها و رتقها بیدك. بدؤها منك و عودها إلیك... »اشاره میكنیم:
🔹أ. مراد از توحید در این جمله، توحید افعالی خدا است، زیرا أولاًوحدت سیاق (معادن كلمات الهی بودن، اركان توحید و آیات و مقامات اوقرار گرفتن) تنها با توحید افعالی سازگار است.
ثانیاً «تعطیل» تنها در باره افعال الهی توهّم میشود كه آن نیز با گسترش فیض در علم و عین نفی شده است؛ اما تعطیل در ذات اقدس الهی و نیز در اوصاف ذاتی وی كه عین ذات اوست، اصلاً توهّم نمیشود.
🔹ب. استمرار خلافت انسانهای كامل (ائمه اطهار(علیهمالسلام) و اینكه آنان مجرا و مجلای همیشگی فیض الهیاند، از لوازم اصلی تعطیل ناپذیری مقامات و تجلیات الهی است، چون فیض او تنها از راه وسایط به «قابل»ها میرسد، زیرا قابلْ توان دریافت فیض را بیواسطه ندارد، هرچند فاعل میتواند به هر موجودی فیض برساند.
🔹ج. «یعرفك بها من عرفك» ، مرادف «بنا عبد الله و بنا عرف الله و بنا وحّد الله تبارك و تعالی... » است كه اشاره به معنای اول اركان توحید بودن آن ذوات مقدس دارد.
🔹د. «لا فرق بینك و بینها إلاّ أنّهم» درباره مقام ذات خدا نیست، زیرا ذات اقدس الهی منطقه ممنوعهای است كه انبیای الهی نیز از ورود به آن و ادراكش عاجز و راجل ماندهاند، پس مربوط به مقام فعل اوست؛ یعنی هر كاری كه از ذات اقدس الهی به صورت استقلالی برمیآید، از آنها به شكل تبعی بر میآید
🔹ه. «إلاّأنهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بیدك بدؤها منك و عودها إلیك» به عدم استقلال آن ذوات مقدس اشاره دارد و اینكه تصرفات تكوینی و تشریعی آنها تنها ناشی از مقام خلافت الهی آنان است. تقدم عبودیت بر سایر اوصاف، مؤكِّد این معناست.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔹ماه رجب, ماه استغفار است. وجود مبارك پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) فرمودند: خودتان را با استغفار معطّر كنيد «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّكم روائحُ الذنوب». بوي بد گناه شما را رسوا نكند.
يك وقت ميبيند انسان كاري ميكند، حرفي ميزند، جايي ميرود، چيزي مينويسد یا چيزي امضا ميكند كه آبرويش ريخته است؛ لذا فرمود: «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّكم روائح الذنوب»
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴 امام هادی (علیه السلام)
▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛كسی كه خود را كریم نمی داند و #كریمانه زندگی نمی كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/09/26
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
@dars_akhlaq.mp3
323.6K
🔊 #كليپ_صوتی
💠حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (حفظه الله)
⭕️ موضوع : مبارزه با خرافات
🏴 به مناسبت شهادت امام هادی علیهالسلام
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
🔹 ذکر مناقب و فضایل آل طاها و یاسین، احساس شادمانی و سرور در موالید و تألّم و اندوه در مصایب آنان از یک سو موجب تقرّب به خداست؛ زیرا ارتباط عقلی و عاطفی با آن ذوات نوری که انسان های کامل اند مایه بهره وری از معارف قرآن و استفاده از سنت معصومان (علیهم السلام) می گردد و سبب تحکیم پیوند با خلیفه خدا می شود. گذشته از آن که بزرگداشت نام و یاد اولیای الهی نیز هست.
📚 ادب فنای مقربان ج 1 ص 21
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◾️ دنیا از منظر #امام_هادی (علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)
▪️بيان نوراني امام دهم (سلام الله عليه) اين است «من هانت نفسه عليه فلا تأمن شرّه» كسي كه خود را گرامي نميدارد و به عظمت خود پي نبرده است تو از شرّ او در امان مباش! ممكن است به تو آسيب برساند.
▪️#دنيا را امام هادي (سلام الله عليه) معرفي كرد فرمود: «انما الدنيا سوق ربح فيها قوم و خسر آخرون» دنيا يك بازاري است عدهاي در اين تجارت سودي بردند همانها كه راه #شهادت را طي كردند راه آزادگي را انتخاب كردند راه #جانبازي را انتخاب كردند, راه مفقود شدن را انتخاب كردن مبادا خداي ناكرده خاندانهاي گرانقدر #شهدا, جانبازان, آزادگان, مفقودان بگويند ما طرْفي نبستيم اين نعمت را از دست ندهند.
▪️فرمود دنيا بازاري است كه عدهاي استفاده كردهاند اينها هستند كه « يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ » چون اينها هستند كه در سوره صف به اينها وعده داده شد ﴿ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلي تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ﴾ عدهاي هم ضرر كردهاند همانهايي هستند كه ﴿ فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ ﴾ امام هادي فرمود دنيا بازار است انسان دارد عمر ميدهد و كالا ميگيرد ببيند چه ميگيرد, چيزي كه بايد بگذارد و برود نگيرد, چيزي كه به همراه ميبرد بگيرد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام هادی.mp3
672.8K
🔊 #صوت؛ بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)
◾️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
◾️ وجود مبارك پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت اينها كريماند ميبينيد اگر در سورهٴ انبياء خدا در وصف فرشتهها فرمود: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لاَ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ﴾ همين وصف كرامت را ميبينيد ما در زيارت جامعه درباره ائمه (عليهم السلام) عرض ميكنيم ميگوييم «بل عباد مكرمون» اين در زيارت جامعه است.
◾️ همان وصفي كه خداي سبحان در سورهٴ انبياء براي ملائكه ذكر كرد همان وصف را وجود مبارك #امام_هادي (سلام الله عليه) در زيارت جامعه براي اهل بيت ذكر كرد «بل عباد مكرمون لا يسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون» خب اگر اينها كريماند پيروي كريم, انسان را به كرامت ميرساند اگر اينها حبيباللهاند پيروي حبيبالله انسان را,
◾️ اين منطقي حرف زدن است برهاني سخن گفتن است ﴿إِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي﴾ چون من حبيبالله هستم خب پيروي حبيبالله هم انسان را حبيبالله ميكند ﴿يُحْبِبْكُمُ اللّهُ﴾ خب حالا اگر كسي محبوب خدا شد يقيناً بداند در هيچ كاري نميماند هيچ كاري او را زمينگير نميكند مگر ممكن است خداي سبحان محبوب خودش را رها كند.
◾️ حضرتش مانند ساير امامان معصوم (عليهم السلام) با خرافات مبارزه كرد. روزي ظاهراً حسنبنمسعود به حضورش شرفياب شد عرض كرد چه روز بدي بود, دستم آسيب ديد به جمعيت برخورد كردم دوشم آسيب ديد لباسم پاره شد خلاصه از نظر لباس و بدن امروز من آسيب ديدم چه روز مشئومي بود: «كفاني الله شرّك من يوم فما اشأمك»؛
◾️ وجود مبارك امام دهم طبق اين نقل فرمود تو هم اين حرف را ميزني با اينكه به مكتب ما آشنايي و به محضر ما رفت و آمد ميكني، عرض كرد مگر چه شد، فرمود گناه روز چيست، روز ظرف حوادث است گناهي ندارد، نحس و سعد به كار خود انسان برميگردد، گناه خودت را بر گردن روز نگذار، تو بايد آسيبي ميديدي و متنبه ميشدي، اين نحس روز نيست. بحث حدوداً مبسوطي حضرت فرمود و اين شاگرد متنبه شد.
◀️ وجود مبارک امام هادي (سلام الله عليه) به يكي از خدمتگزارانش فرمود اگر خواستي ببيني خدا به فلان شخص خير داد يا نه به او بگو كه «إنّ الله اذا اراد بعبدٍ خيراً اذا عوتِبَ قَبِلَ»؛ اگر خدا بخواهد خيري به كسي بدهد، وقتي كسي اشكال سازندهاي انتقاد سازندهاي نقد مؤثري دارد او قبول ميكند.
◀️ اشكال يك هديه الهي است انتقاد سازنده به دولت و ملت يک هديه الهي است؛ آن دولتي از خير برخوردار است آن ملتي از خير برخوردار است که وقتي يك گوينده يا نويسنده انتقاد مستدل ناصحانه و خالصانه دارد بپذيرد. اگر ـ خداي ناكرده ـ نقد ناقد، خالصانه نيست كه به سود كسي نيست ولي اگر نقد، خالصانه بود طرفِ انتقاد اگر پذيرفت معلوم ميشود خدا ميخواهد به او خير بدهد.
🔺 بیانات معظم له در خطبه های نماز جمعه
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli