nekah 504.pdf
489.7K
متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 504
تاریخ: 1398/10/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
علم الهی.mp3
571.4K
💠 روز دوازدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 علم الهی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی:
عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند
جمعی از مسئولین برگزاری نخستین همایش بینالمللی «۲۰۰ سال خشونت، خیانت و خرافه فرقهای» با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گ
آیت الله العظمی جوادی آملی:
عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند
جمعی از مسئولین برگزاری نخستین همایش بینالمللی «۲۰۰ سال خشونت، خیانت و خرافه فرقهای» با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: در طول تاریخ همواره در کنار فرقه های هادیه، فرقه های ضاله نیز ظهور کرده و خود را نشان داده اند؛ لذا کتاب «الملل و النحل» شهرستانی یا دیگرانی که در این حوزه تحقیق کرده اند اینگونه است که همواره در کنار «ملل» که به ادیان الهی می پردازد، «نحل» که فرقه های جعلی و انحرافی است را مطرح کرده اند یعنی در طول تاریخ همواره در کنار ادیان الهی و اصل، فرقه های انحرافی و جعلی به وجود آمده و حضور داشته اند.
ایشان اذعان داشتند: همواره در کنار هر اصل، بدل آن نیز وجود داشته است و قرآن کریم این مطلب را به خوبی برای ما تبیین نموده است که هر جا حقی هست یک بدل در کنارش جعل می شود. با مطالعه تاریخ می بینیم که دشمنان در پنج بخش قدم گذاشته اند؛ بخش اول، در مساله «توحید» است، فرعون ابتدا با توحید مخالفت کرد اما وقتی دید الوهیت جای خود را بین مردم باز کرده است گفت بله! خدا وجود دارد، اما من خدا هستم! بخش دوم، در مساله «نبوت» است، ابتدا بسیاری با نبوت مخالفت کردند و گفتند اگر خداوند بخواهد برای ما پیامبری بفرستد باید از فرشتگان باشد و معاذالله پیغمبری از اساس دروغ است، اما وقتی نبوت توسط مومنین پذیرفته شد، آنها نیز نبوت را قبول کردند اما خود را نبی معرفی کردند و ادعای نبوت کردند، در مساله «امامت» و خلیفه بعد از پیامبر(ص)، ابتدا کسی داعیه خلافت نداشت و امامت را رد کردند اما وقتی دیدند نمی شود جامعه را بدون رهبر رها کرد سقیفه را به جای غدیر نشاندند، در مساله «نائبان» و علمای بعد از ائمه(ع) نیز در ابتدا مخالفان نیابت برخاستند و مخالفت کردند اما بعداً پدیده علمای درباری و علمای سوء پیدا شدند یا مدعیان دروغینی که ادعای نیابت از ائمه(ع) داشتند ظهور کردند، در مساله «توده مردم مومن»، دشمنان در ابتدا آنها را اُمل و عقب افتاده می گفتند، اما وقتی دیدند که دین، همه جامعه را فراگرفته و بسیاری از مردم متدین شدند و مومنان محترم هستند، ایمان را قبول کردند و پدیده نفاق و منافق از اینجا شکل گرفت، این پنج بخش همواره در طول تاریخ بوده است.
معظم له با اشاره به عوامل پیدایش فرقه های انحرافی، ادامه دادند: دو عامل اساسی باعث پیدایش نحله ها و فرقه های ضاله و انحرافی در طول تاریخ شده اند؛ اولین عامل، شهرت طلبی، فرصت طلبی و مقام خواهی سردمداران این فرقه ها است و عامل مهم دیگر جاهلیت توده مردم جامعه است که به بنیان گزاران فرقه های ضاله اجازه می دهد در جامعه مطرح شوند و رشد کنند.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به فرمایشی از حضرت امیر علیه السلام، تصریح داشتند: در یکی از جنگها هنگامی که حضرت امیر علیه السلام پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند به او فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در شام باشد؛ لذا از جمله وظایف شما این است که عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید.
ایشان خاطرنشان کردند: با توجه به عواملی که درپیدایش فرقه های انحرافی و ضاله بیان شد، دو عنصر باید در دستور کار جدی همایش هایی همچون همایش شما باشد؛ اول اینکه مانع ایجاد میل فرصت طلبی و مقام خواهی در افراد شوید و از رشد افراد فرصت طلب در جامعه جلوگیری کنید و دوم اینکه سطح فرهنگی مردم را ارتقاء ببخشید، عمده همین رشد و تقویت فکری و عقلی جامعه است، تا مردم هرگز تا مطلبی برهانی نشده آن را قبول نکنند، تا مطلبی با قرآن سنجیده نشده آن را نپذیرند، تا مطلبی مطابق فرمایشات ائمه علیهم السلام نباشد و صحت آن مطلب اثبات نشده آن را قبول نکنند، به طور خلاصه، مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند.
در ابتدای این دیدار گزارشی از برگزاری پیش نشست های مختلف این همایش بین المللی و نیز فعالیت های انحرافی فرقه ضاله بهائیت به ویژه در سال های اخیر، خدمت معظم له ارائه گردید.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅بدون تحقیق، حرفی را نپذیرید!
✅بدون برهان، تصديق كردي مسؤولي! بدون برهان، تكذيب كردي مسؤولي!
✅اگر براي چيزي برهان داشتيد بپذيريد، اگر برهان بر خلاف داشتيد نپذيريد و اگر چيزي نداشتيد هم كه ساكت باشيد!
🔸انسان اگر مقلِّد است بايد در تقليد محقّق باشد؛ اگر متبوع است بايد در متبوعبودن محقّق باشد ... دين بايد تحقيقي باشد ...
🔸بالأخره مردم يا تابعاند يا متبوع، اگر تابعاند اين تبعيّتشان بايد تحقيقي باشد ... اگر در تقليد هم مقلِّد بود، در پيروي هم مقلّد بود، در تابع بودن هم تابع بود، اين در قيامت مسؤول است.
🔸اما آنكه متبوع است در متبوع بودن و مطاع بودن بايد محقّق باشد، اگر عدّهاي دنبال او راه افتادند، اين از فرصت استفاده كرد خود را متبوع تلقّي كرد اين در قيامت مسؤول است؛ آيه 3 سورهٴ مباركه «حج» اين است كه «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ» و چون «بِغَيْرِ عِلْمٍ» است «وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَّرِيدٍ»؛ مَريد يعني مُتمرِّد، مَرَده جمع مارِد است نه به معني مُريد، شيطان مَريد است، متمرّد است ...
🔸پس اگر كسي بخواهد تابع باشد بايد محقّقانه تابع باشد، تحقيق بكند كه به دنبال چه كسي حركت كند. آيه هشت و نُه همان سوره مباركه «حج» اين است «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ ٭ ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ» اين سر خم ميكند همينطور دارد ميرود، حالا همين كه چند نفر به دنبال او راه افتادند اين خيال ميكند كه متبوع است و مطاع است ...
🔸فرمود شما اگر بخواهيد ديني را بپذيريد، حرفي را بپذيريد، قبول و نكولتان بايد بر اساس تحقيق باشد؛ آيه بيست همين سوره مباركه «لقمان» اين است ...: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ» ...
🔸اين آيه را براي چه اينجا ذكر فرمود؟ براي اينكه در فضاي حجاز يك عقيده باطلي بود ...
🔸اينها اگر ميخواستند چيزي را بپذيرند، باور كنند، ميگفتند: «إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُهْتَدُونَ» ... اگر ميخواستند چيزي را رد كنند، ميگفتند گذشتگان ما كه اين را نداشتند. اين ميشود معيار تصديق و تكذيب، معرفتشناسي اينها اينطور بود.
🔸دين آمده كلّ اين بساط را عوض كرده فرمود اگر ميخواهي قبول كني بايد جزم علمي داشته باشي، بخواهي نكول كني بايد جزم علمي داشته باشي ...
🔸بندگان مؤمن را از نظر معرفتشناسي، خداي سبحان با دو آيه اختصاص داده، خصيصهاي برايشان ذكر كرده: اگر بخواهند رأي مثبت بدهند بايد محقّقانه باشد، بخواهند رأي منفي بدهند بايد محقّقانه باشد، اگر هم نميدانند كه خُب ساكتاند.
🔸فرمود ميخواهي تكذيب كني محقّقانه باش، برهان داشته باش! ميخواهي تصديق كني محقّقانه باش، برهان داشته باش!
🔸بدون برهان تصديق كردي مسؤولي، بدون برهان تكذيب كردي مسؤولي!، آن وقت اين ميشوي دين!؛ فرهنگ دين يعني فرهنگ علمي، انسان روي پايه علم ايستاده است.
🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خيلي كار كرده، كلّ نظام جاهلي را عوض كرده، هم زير آن عقايد باطل آب بست، هم معرفتشناسي اينها را اصلاح كرد.
🔸فرمود هر وقت شما ميخواهيد قبول كنيد ميگوييد چون پدران ما گفتند، هر وقت ميخواهيد نفي كنيد ميگوييد پدران ما نگفتند! آخر آنها مگر ميزانالحقيقه هستند؟!
🔸اگر براي چيزي برهان داشتيد بپذيريد، اگر برهان بر خلاف داشتيد نپذيريد و اگر چيزي نداشتيد هم كه ساكت باشيد ...
🔸انسان چه تابع، چه متبوع بايد محقّقانه باشد.
🔸در سوره مباركه «اسراء» آيه 36 فرمود «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ الْسَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً»
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره لقمان، آیات 17 الی22 /
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
shuara_23p2.pdf
138.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها)
🔸 جلسه 23 سوره مبارکه #شعراء
▪️ تاریخ: 1391/02/03
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
shuara_23 ss.mp3
1.97M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها)
🔸 جلسه 23 سوره مبارکه #شعراء
▪️ تاریخ: 1391/02/03
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
مجرای فیض الهی.mp3
1.1M
💠 روز سيزدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 مجرای فیض الهی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ اهمیت آیه تطهیر نزد ائمه علیهم السلام
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص اهمیت آیه تطهیر نزد ائمه علیهم السلام اظهار داشتند:
🔷ائمه(علیهمالسلام) به آیه تطهیرمباهات می كردند و آن را دلیل حقانیت خویش می دانستند. امام سجاد(علیهالسلام) با این كه در اسارت حقد و كینه امویان بود و اهالی شام به چشم خارجی (خروج كننده وآشوبگر نسبت به حكومت وقت) به او می نگریستند، حقانیت خود را با استعانت از آیه مزبور، این گونه به آن مرد شامی كه برای تحقیر و سرزنش آن حضرت آمده بود، اعلام كرد: آیا آیه ﴿إنما یرید الله لیذهب عنكم الرجس﴾ را در سوره احزاب خوانده ای؟ عرض كرد: مگر مراد این آیه شما هستید؟ فرمود: بله، مقصود آیه ما هستیم.
🔷 امیرالمؤمنین(علیهالسلام) نیز در روز شورا با اشاره به این آیه فرمود: شما را به خدا قسم می دهم، آیا در میان شما كسی هست كه آیه تطهیر درباره او نازل شده باشد؟ آن هنگام كه پیامبر خداصلی الله علیه و آله و سلم من و فاطمه و حسن و حسین را زیر عبای خیبری گردآورد و گفت: خدایا! اینها اهل بیت من هستند، پس رجس و پلیدی را از ایشان دور كن و پاك و مطهرشان گردان. اعضای شورا همگی جواب دادند: نه!
🔷امام مجتبی(علیهالسلام) هم پس از پذیرش صلح و سازش تحمیلی با طاغوت شام، در سخنرانی خود در حضور معاویه ضمن برشماری فضایل و كمالات خاندان خود، به این حادثه تاریخی اشاره كرده است.
🔷این گونه روایات كه نمونه های آن فراوان است، نشان می دهد كه امامان شیعه(علیهمالسلام) معتقد بودند، این آیه مخصوص آنها است و كسی را در آن سهیم نمی دانستند،
#مباهله #آیه_تطهیر
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) حجت خدا بر حجج الهی
آیت الله العظمی جوادی آملی :
🔹اگر چنانچه وجود مبارك معصوم ميفرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومی كه در مُصحف فاطمه[سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدی رسيده است. اگر معلم مجرای فيض تعليمي خداست و اگر معلم غيبی، حجّت است و اگر مجراي فيض است و اگر «حجة الله علی المتعلّم» است، وجود مبارك امام صادق[عليه السلام] ميفرمايد: وجود مبارك سيدهٴ نساء عالميان حجّت خدا است بر ما.
🔹 در حجيت عصمت شرط است و نه امامت.
🔹بنابراين اگر كسی امام نبود، ولی معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو كه عليبنابيطالب[سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است» خب، اين می شود «حجة الله».
#در_محضر_استاد
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
شهادت حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها
هرگونه کمال عملی یا علمی برای اهلبیت عصمت( علیهم السلام) به عنوان اهل بیت طهارت( علیهم السلام) ثابت شود ، مانند همتایی آنان با قرآن کریم حدیث ثقلین و همانندی آنها با سفینه نوح که حرکت و سکون آن با نام خدا بود؛ نه با علل و عوامل طبیعی( مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح و ...، حضرت فاطمه همسان امیر المومنین ( علیه السلام) مشمول آن مقامهای منیع خواهد بود.
منابع: سر چشمه اندیشه ، ج2، ص84
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli