eitaa logo
دفتر معرفت
180 دنبال‌کننده
433 عکس
54 ویدیو
6 فایل
✍دفتریست جهت درج مطالب اخلاقی و معرفتی🌷 جهت ارتباط، به آیدی زیر مراجعه فرمایید👇 @H_zabihifar حجت ذبیحی فر
مشاهده در ایتا
دانلود
ختم بسم الله.m4a
1.01M
. 💠 توصیه استاد 💠 ختمی از مرحوم آقای سید ابوالحسن حافظیان (ره) برای گشایش در کارهها و بیرون آمدن از هم و غم ها. خیلی مجرب است. خود همین ذکر، نورانیت و معنویتی دارد. مشهور است به ختم بسم الله. بدین ترتیب: ✅ نَجاةً مِنکَ یا سَیدَ الکریم نَجِّنی و خَلِّصنی بِحقِ بسم الله الرحمن الرحیم ۱۹ مرتبه در ۱۹ روز و در وقت مخصوص از روز یا شب. بهتر است به هنگام ختم، با طهارت کامل باشد. 🌷❤
هدایت شده از عارفانه
مقایسه دعای عرفه امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) | بافت اصلی دعای عرفه و روز عاشورا، عرفان و فناء و محو بودن در معشوق است... یک بُعد دیگر [از شخصیت امام حسین علیه‌السلام]، بُعد معنوی و عرفانی است که بخصوص در دعای عرفه به شکل عجیبی نمایان است. ما مثل دعای عرفه کمتر دعایی را داریم که سوز و گداز و نظم عجیب و توسّل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فانی دیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبی در آن باشد؛ دعای خیلی عجیبی است. دعای دیگری مربوط به روز عرفه در صحیفه سجادیه هست، که از فرزند این بزرگوار است. من یک وقت این دو دعا را با هم مقایسه میکردم؛ اوّل دعای امام حسین را میخواندم، بعد دعای صحیفه سجّادیه را. مکرّر به نظر من این طور رسیده است که دعای حضرت سجّاد، مثل شرح دعای عرفه است. آن، متن است؛ این، شرح است. آن، اصل است؛ این، فرع است.   به قضیه عاشورا و کربلا برمیگردیم. میبینیم این‌جا هم با این‌که میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه اوّل تا لحظه آخری که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روی خاکهای گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده لقای الهی و همان روحیه دعای عرفه شروع میشود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظه آخر. یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است. وقتی شما به بافت اصلی این حادثه حماسی نگاه میکنید، میبینید که عرفان هست، معنویّت هست، تضرّع و روح دعای عرفه هست.   شاید بشود قاطعاً گفت که همین معنویّت و عرفان و توسّل و فناء فی اللَّه و محو در معشوق و ندیدن خود در مقابل اراده ذات مقدّس ربوبی است که ماجرای عاشورا را هم این طور باعظمت و پُرشکوه و ماندگار کرده است. رهبر حکیم انقلاب؛ ۱۳۷۶/۹/۱۳ @Arefane | عارفانه
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ویژه نشر در روز عرفه در روایات آمده، در روز عرفه اگر برای دیگران دعا کنیم، خداوند صد هزار برابر به ما عنایت می‌کند. 🔰همین حالا زیر این پست، یک دعا کنید... 🔻خادمان فرهنگی حرم مطهر امروز در جوار امام هشتم(ع) نائب الزیاره‌تون هستند. ❣️اینجا است؛ کانال رسمی حرم مطهر امام رضا(ع) 🆔 @razavi_aqr_ir
دفتر معرفت
#عید_قربان #عید_بندگی #مبارک ❤️🌹
عید قربان، یادآور زیباترین نمونه تعبّد انسان در برابر خداوند متعال است. عید قربان، عید فداکاری، ایثار، اخلاص و عشق است عید سعید قربان مبارک🌸✨️ ❤️🌹
بـر پایه اصـول‌ را بنا بایـد کـرد بـر هـادی‌ِراه اقـتـدا بایـد کـرد پیش‌از نجف و قدم به وادی غدیر تعظـیم به سـوی سـامـرا بایـد کرد (ع)💫🌺 💫🌺 🌹❤️
. ✅ نماز جماعت مسجدالحرام، ذی حجه ۱۴۴۴ ق 🌹❤️
🌷عید بزرگ غدیر بر شما و خانواده‌تان مبارک 🌸 کلیپ *«ها علیٌّ بَشَرٌ کَیْفَ بَشَر»* (شعر از ملامهرعلی تبریزی خویی) 🌻نوای 🔸 🌹ملامهرعلی پس از سرودن قصیدهٔ «ها علیٌّ بَشَرٌ کَیْفَ بَشَر» پیامبر(ص) را در خواب دید که امام علی(ع) هم در کنار او بود. پیامبر(ص) به ملامهرعلی فرمود: «مدیحه‌ای که در مدح پسرعمویم سروده‌ای بخوان». ملامهرعلی شروع به خواندن کرد و پس از اتمام مصرع اول،‌ پیامبر(ص) فرمود: ⚡ *«کَیْفَ بَشَر، کَیْفَ بَشَر، کَیْفَ بَشَر»* 🌐 (فدوی خویی، ولایت‌نامه (غدیریه)، ۱۳۷۶ش، ص۲۷ و ۲۸) 🔸 💥علی آمد بشر اما چه بشر * بشری کوست خدا را مظهر 💥ها علیٌّ بشرٌ کیفَ بشر * ربُّه فیه تَجَلّى وظَهَر ⚡جنسُ الاَجْناسِ علیٌّ وبَنُوه * نوعُ الانْواعِ إلَی الحادی عَشَر ⚡فلکٌ فى فلکٍ فیه نُجُوم * صَدفٌ فى صدفٍ فیه دُرَر ⚡هو وَالمَبْدَأُ شمسٌ و ضیاء * هو والوَاجِبُ نورٌ وقَمَر ⚡علةُ الکَونِ ولَولاهُ لما * کانَ للعالَمِ عَیْنٌ وأَثَر ⚡مَظْهَرُ الواجِبِ یا لَلْمُمْکِن * صُورةُ الجاعِلِ یا لَلمظهَر ⚡کلُّ مَن ماتَ و لَمْ یَعْرِفْه * مَوتُهُ موتُ حِمارٍ و بَقَر ⚡هو فی الکُلِّ إمامُ الکُلّ * مَن ابوبکر! ومَن کان عُمَر؟! ⚡لَیسَ مَن أذنَبَ یَوماً بِإمام * کَیفَ مَن أشرَکَ دَهْراً وکَفَر ⚡قَوسُهُ قَوسُ نزولٍ وعُرُوج * سَهمُهُ سَهمُ قَضاءٍ وقَدَر ⚡ما رَمَى رَمیَةً إلّا و کفى * ما غَزَا غَزوَةً إلا و ظَفَر ⚡مَن له صاحبةٌ کّالزَّهراء * أو سَلیلٌ کشُبیر وشَبر ⚡مَن کمَن هَلَّلَ فی مَهْد صَبی * أو کمَن کَبَّر فی عَهدِ صِغَر ⚡بو تُرابٍ و کُنُوزُ العالَم * عنده نَحْوَ ترابٍ و مَدَر 🔸 @Salehy
دفتر معرفت
💠 پیامبر اکرم(صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فرمودند: «عَلِيٌ‏ مَعَ‏ الْحَقِ‏ وَ الْحَقُ‏ مَعَ‏ عَلِيٍ‏ يَدُورُ مَعَهُ‏ حَيْثُمَا دَارَ.»(۱) یعنی: «علی با حق است و حق با علی است به گونه‌ای که حق بر مدار علی می‌گردد هرجا که علی باشد (و آنگونه که علی رفتار کند).» 🔹 آیت‌الله جوادی آملی در شرح این روایت، دو نکته را بیان می‌کنند که در فهم درست آن، اهمیت دارند: 🔹 یکم، در روایت یادشده، «حق» در مقام فعل، مقصود است؛ یعنی: معیار سنجش حق در ساحت فعل، رفتار امیرالمؤمنین(ع) است. 🔹 دوم، با توجه به اینکه همین لفظ و مضمون در مورد عمار نیز نقل شده است(۲)، برخی این شبهه را مطرح کرده‌اند که: پس آنچه که در روایت پیش‌گفته در مورد معیت حق با امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است، فضیلتی ویژه‌ آن حضرت به شمار نمی‌آید. پاسخ شبهه این است که: در روایتی که ناظر به امیرالمؤمنین(ع) بیان شده است، بازگشت ضمیر «معه» و ضمیر فاعلی در «حیثما دار» به امیرالمؤمنین(ع) است؛ یعنی حق، بر مدار آن حضرت می‌گردد. اما در حدیثی که ناظر به عمار بیان شده است، مرجع ضمیر «معه» و «حیثما دار»، کلمه «حق» است یعنی: عمار به دور حق و بر مدار حق می‌گردد؛ نه اینکه گردش حق بر مدار عمار باشد! بنابراین معنای روایت دوم، چنین است: «عمار با حق است و حق با عمار است؛ و عمار بر مدار حق می‌گردد هرجا که حق باشد.» هرچند مفاد این روایت به فضیلتی در عمار اشاره دارد، لیکن در مورد مقام پیشوا و پیرو، ببین تفاوتِ ره از کجاست تا به کجا! _______________ (۱) بحار الأنوار، بيروت، 1403؛ ج‏30 ؛ ص352 (۲) همان، ج44، ص35 🌹❤️
دفتر معرفت
. #اخلاقی۲۴ #حسد 🔰پایه شیطنت شیطان حسد است. 🔸پایه شیطنت شیطان حسد بوده است، که ریشه تمام عنادها و
💎 حضرت امام علی علیه السلام: قِلَّةُ الْكَلامِ يَسْتُرُ الْعُيُوبَ وَ يُقَلِّلُ الذُّنُوبَ؛ كم گويى، عيب ها را مى پوشاند و از گناهان مى كاهد 📗[شرح غررالحكم: ج 4، ص 505 🌹❤️🌺