eitaa logo
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
144 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
25 فایل
همه نیازمند آنیم که ناطق شدن را تمرین کنیم و گرنه در همان بخش اول باقی می‌مانیم. ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Saeedtotonkar
مشاهده در ایتا
دانلود
تا وقتی درخت‌ها آب در رگ و ریشه دارند نمی‌سوزند. این هم بشارت است و هم اخطار. ولایت اگر رگ‌های ما و خانه‌هایمان و شهرهایمان و کشورمان و منطقه‌مان و جهانمان جاری باشد، نمی‌سوزیم.
۲۳ دی
فرق شکل و شمایل دینداری قبل و بعد از انقلاب، تفاوت مرزهای استضعاف است. درون مرزها اقتدار و بیرون مرزها استضعاف است. قبل از انقلاب اقتدار فردی و درونی وجود دارد. بعد از انقلاب این اقتدار به جامعه تسری پیدا می‌کند. اما در عین حال در خارج از ایران دچار استضعاف هستیم. روزی که انقلاب اسلامی منطقه‌ای به پیروزی نهایی رسید، اقتدار در منطقه پدید خواهد آمد و استضعاف به خارج از منطقه رانده می‌شود. همین‌طور پیش‌روی ادامه دارد. اما اگر بعد از پیروزی دچار ضعف درون مرزها شدی و اقتدار نداشتی، دیگر دینداری تو غلط است.
۲۳ دی
بزرگ‌ترین تله انقلاب‌های آزادی‌خواهانه «استبداد بدنه» است.
۲۴ دی
هدایت شده از پایگاه نقد و تبیین
🌓 نماینده‌ی مجلس عراق، معطل یک سگ امریکایی!! ♨️ چند وقت قبل، آقای «محمود عثمان»، نمایندهٔ سنی کرد عراقی پیش من آمد. نمایندهٔ مجلس و شخصیت بارز سیاسی عراقی هست. تعریف می‌کرد: «یک بار به منطقهٔ خضرای بغداد (تحت حفاظت آمریکا) رفتم. کارت نمایندگی‌ام را نشان دادم تا رد شوم. گفتند: باید بازرسی شوید. گفتم: خب بازرسی کنید. گفتند: الان نمی‌توانیم؛ باید یک سگ شما را بازرسی کند، که آن هم الان خواب است! گفتم: خب بیدارش کنید. گفتند: الان نمی‌شود؛ باید منتظر باشید تا یک افسر آمریکایی بیاید این سگ را بیدار کند! ✍ پی نوشت: چیزی شبیه قصه کاپیتولاسیون کشور خودمون است. 📘منبع؛ برادر قاسم؛ ابوذر مهروان فر 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۵ دی
بشر امروز برای زندگی با کیفیت تلاش نمی‌کند. تلاش او برای زندگی با کمیت است. هر چه کمیت زندگی را بالا می‌برد، جای خالی کیفیت پر نمی‌شود. البته در تبلیغات زبانی حرف از کیفیت زندگی است. در واقع ابزار و وسایل با کیفیت‌تر را دلیل کیفیت زندگی عنوان می‌کند. کیفیت‌بخشی به اشیاء پیرامونی، به معنی زندگی با کیفیت نیست. ما شیء نیستیم. موجودات زنده‌ای هستیم که کیفیت زندگی ما را ارتقاء حیات روحانی‌مان نشان می‌دهد. اگر خواستیم کیفیت زندگی را با کیفیت اشیاء دور و برمان تعریف کنیم در واقع خود را یک سنگواره به شمار آورده‌ایم. چیزی شبیه بت که تزیین شده. همچون جاهلیت سابق.
۲۵ دی
ما این روزها به روایت شخصیت اجتماعی امیرالمؤمنین علی ابن ابی‌طالب علیهما السلام بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم. به روزرسانی فهم ما از الگوهای دینی جزء اوجب واجبات است. چرا که در تغییر روزگار جنبه‌هایی از شخصیت الگوها مورد نیاز است که پیش از این مورد توجه نبوده است. ما در زمان پهلوی که طاغوت غلبه داشت، برخی شیوه‌های زندگی بزرگان را مرور کرده‌ایم تا سنت و سیره عملی را یافته باشیم و طبق برنامه دین زندگی کرده باشیم. اما در زمانه حال و دوران انقلاب اسلامی چطور؟! در عصری که حکومت به دست مردم، به نام مردم و برای مردم شکل یافته چطور؟! آیا زندگی اهل بیت و پیامبران و برگزیدگان تاریخ را از این منظر که آنان در شرایط گشایش‌های اجتماعی و فرصت‌های نقش‌آفرینی چه می‌کردند نیز بررسی کرده‌ایم؟! اگر به دنبال رهایی از استبداد سر، به رفتاری فعال در حوزه اجتماعی نرسیم، دچار استبداد بدنه خواهیم شد که بسیار عمیق‌تر و مخرب‌تر از استیداد سر است. زمانی که فساد استبداد در بدنه پراکنده شود و به انتقام از دوران سیاه دیکتاتوری، عده‌ای در پی سهم استبداد خویش در جامعه باشند، به تدریج هرج و مرج جامعه را فراخواهد گرفت و تمنا برای نظامی مستبد و غالب بالا خواهد گرفت. هم اکنون نیز زمزمه‌هایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که در تلاش برای اقناع جمعی نسبت به غلبه استکبار از هیچ فرصتی فروگذار نمی‌کند. استبداد بدنه بسیار سخت‌تر از استبداد سر درمان و جبران می‌گردد. ناگهان با میلیون‌ها نفر خرده مستبد روبرو هستی که همگی در یک توافق مرگ‌آفرین تمام روزنه‌های آزادی را اعدام می‌کنند و یک زندگی توافقی بر مبنای استبداد کور را طراحی می‌نمایند. انسان‌های ضعیف پس از گشایش‌های بزرگ در پوستین انسان مستضعف قوی درمی‌آیند و داعیه‌دار آزادی پس از استبداد می‌شوند. اما در عمل امکان عالی آزادی شایسته انسان‌های قوی‌بنیاد است. آدم‌های ضعیف در مواجهه با آزادی چون کودکی هستند که شمشیر تیز و بران به دست گرفته و بدون مهار به هر سو که سنگینی شمشیر امان می‌دهد، می‌چرخاند و خوشحال است که وسیله‌ای براق و بران در دست دارد که همه را می‌ترساند و می‌راند و راه می‌گشاید. آدم های ضعیف استبداد سر را به استبداد بدنه تبدیل می‌کنند و هیچ گاه به مسیر تعادل بازنمی‌گردند. پرداختن به شخصیت استوار و قوی‌بنیاد پیامبر اکرم و امیر المؤمنین و صدیقه طاهره و اولاد معصومش و همچنین پرداخت شخصیت پیامبران و برگزیدگان تاریخ بشر در دوران فراغت فعالیت اجتماعی از این نظر بسیار پر اهمیت است که مانع غلبه استبداد بدنه به عنوان فسادی گسترده و غیر قابل مهار در جامعه می‌گردد. درباره استبداد بدنه بیش از این باید اندیشید.
۲۵ دی
آدم‌های بی‌کیفیت همواره به دنبال ظرف‌های با کیفیت‌تر هستند تا زیست تنانه آنان را بپوشاند و اجازه ندهد با چالشی جدی روبرو شوند و رسوایی به وجود آید. اما آدم‌های باکیفیت از چالش‌ها استقبال می‌کنند، زیرا از درون می‌جوشند و صورت‌سازی می‌کنند و محتاج نمایش‌های تصویری و مراقبت‌های افراطی پوستین نیستند. نباید فریب استفاده غلط کلمات را بخوریم. بسباری حتی در انتخاب کلمات نیز رعایت امانت نمی‌کنند و شایستگی خود برای استفاده از قوه ناطقه و نیروی سخن‌گفتن را نشان نمی‌دهند. چه باید کرد؟! شنونده باید عاقل باشد تا جبران نقص گوینده را بنماید.
۲۵ دی
استبداد بدنه همه مردم را تهدید می‌کند. حتی کسانی که دچار استبداد خرد هستند و در یک موقعیت از آن بهره‌مند هستند در موقعیتی دیگر از آن آسیب می‌بینند. تبیین این واقعیت می‌تواند بسیاری را به اندیشه وادارد و در صورت اشباع آگاهی درست در جامعه نفی این جنس از استبداد در جامعه ممکن خواهد شد. زیرا ویروس استبداد تکثیرشونده است و نیاز به عزم عمومی برای جبران دارد.
۲۵ دی
شورش بی‌سری که سه مفهوم محترم، بلکه مقدس زن، زندگی، آزادی را گروگان گرفته و از آن به عنوان سپر معنوی، بیشترین سوء استفاده می‌کند، در نتیجه ترویج استبداد بدنه رخ داد. لذا شاهدیم که به شکلی ناباورانه گرایش‌های نوپهلوی در حال تبلیغ و ترویج یارگیری اجتماعی است. چه کسی باور می‌کرد ملتی که مانند تیری که از کمان رها شده از پهلوی گریخت، دوباره در میان فرزندان خود شاهد تبلیغ و تحسین نهاد استبداد باشد؟! دلیل مهم می‌تواند تکثیر ویروس استبداد خرد در جامعه باشد تا پس از به هم پیوستن جزایر استبداد به هم، جریان بزرگ استبداد بتواند نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران را تهدید به شورش کند. بدون اینکه هیچ طرح جایگزین مردمی برای بهبود و ارتقاء وضع موجود داشته باشد. لذا شاهدیم که در یک انتخابات فردی بدون هیچ وعده‌ای موفق به جلب رأی می‌شود. اجماع بر روی هیچ. نتیجه استبداد بدنه حیات نیست. مرگ است. جامعه نیست، هرج و مرج است. فساد و از هم پاشیدگی است. جذب شدن در بدنه‌های دیگر و هیچ شدن است. آنچه از چنین جامعه‌ای باقی می‌ماند تنها پاره استخوان‌هایی برای عبرت دیگران است.
۲۵ دی
ما در دورانی به سر می‌بریم که نام پدر محترم است، اما پدرانه‌ها در غربتند. نام مادر مقدس است؛ اما مادرانه‌ها ترک می‌شوند. در دوران نمایش به سر می‌بریم. نیاز داریم کمی از فضای تماشاچی بودن فاصله بگیریم و قهرمان زندگی خویش باشیم.
۲۵ دی
قوم موسی علیه السلام غالبا دچار فهم غلط از توحید بودند. حتی آنان که برگزیده شدند تا به کوه طور بروند از پیامبرشان خواستند تا خدا را آشکارا نشانشان دهد. عموم قوم نیز که سامری را در گوساله‌اش دنبال کردند. این دنباله همان میلی است که پس از مشاهده بت‌پرستان در آنان به وجود آمد و معلوم شد خیلی جدی‌تر از میل گذرای ذهنی است. آن هفتاد نفر خواص به شکلی مرگ را چشیدند و به دعای پیامبر بازگشتند. قوم نیز هفتاد هزار نفر از خود را به دستور خداوند در یک شب کشتند تا بخشیده شدند. درس‌هایی در این داستان برای ماست.
۲۶ دی
گاهی با اصطلاح نسل Z، برخی بخش زیادی از نسل جدید ما را حذف می‌کنند و نسل‌های گذشته را به کلی حذف می‌کنند و هویتی غربی برای بخشی از جوانان ما رسمیت می‌دهند و شخصیت حکومت‌ستیز و ایران‌گریز و شورشی و ضد را در آنان تثبیت و تحکیم و عملیاتی می‌کنند.
۲۶ دی