هدایت شده از متنْآگاهی|جعفرعلیاننژادی
یأس، پایه اعمال سلطه!
✍ جعفرعلیاننژادی
🔸یکی از برداشتهای صحیحی که میتوان از فلسفه اسپینوزا وام گرفت، آن است که «نااُمیدی سوژههای منقاد(تسلیم)» تولید میکند. میشود اینگونه تفسیر کرد که قدرت مادی از طریق پمپاژ «غم»، سوژهها را مطیع و فرمانبردار نگاه میدارد. به بیان دیگر اصل متأثرکنندگی انسانها (غمگینسازی)، پایه اعمال سلطه است.
🔸پرواضح است، خروجی مأیوسسازی و ناامیدکردن انسانها، حس غمگینی و متأثرشدگی است. یأسآفرینی البته همیشه به صورت مستقیم و عریان رخ نمینماید. گاهی شکل امید واهی به خود میگیرد. پر پیداست سوژههای امیدوار، انسانهای آزاد، فعال، شاد و اهل حرکت هستند.
🔸برای تبدیل کردن انسانهای امیدوار به سوژههای منقاد، گفتار مأیوسانه صرف، کارگر نمیافتد. در اینجاست که امید واهی پاگیر افراد پرامید میشود. گفتمان سلطه، از طریق همین اصل متأثرکنندگی و غمگینسازی، سوژههای خود را ساخته و پرداخته میکند. چرا میگوییم سلطه، چون خروجی اعمال قدرت او تبدیل انسانهای امیدوار و آزاد به افرادی آرزواندیش و مقلد است.
🔸گفتمان سلطه تنها به معنای نظامسلطه یا جریان سلطه نیست. آنها تعین بیرونی و خارجی این گفتمان هستند، منظور «روابط سلطه» است که در درون همه اجتماعات داخلی امکان بروز و ظهور مییابد. بر اساس این برداشت، روابط سلطه حتی بین دو انسان متأثرکننده و تأثرپذیرنده امکان برقراری دارد. هر کس که بذر ناامیدی را در دل دیگری بکارد، ناخواسته آن فرد را تبدیل به سوژهای غیرآزاد و تسلیم شرایط و وضع موجود کرده است. از این نظر گسترش ناامیدی، بسترساز سلطه بیرونی یا همان جریان سلطه است.
🔸نسخه بدیل روابط سلطه در یک جامعه، وجود رابطهای است که در آن دو طرف همزمان روی یکدیگر تأثیرگذاری متقابل ولو با شدت و ضعف داشته باشند، نوعی همجوشی و پیوند شکل بگیرد. حس همافقی و همردیفی وجود داشته باشد. در این روابط امید جریان مییابد، حرکت خلق میشود و ایمان به راه شکل میگیرد.
🔸 بنابراین ضامن رهایی از روابط سلطه، مقابله با گفتار و گفتمان یأس است. سوژههای آزاد نیاز به امیدواری دارند، امیدواری فضا و محیط آزادی را بازتولید میکند و متقابلاً محیط یا کشور آزاد، امیدواری را. هر انسان امیدواری که کشوری آزاد میخواهد، باید مروج امید و ایمان به راه باشد. ناامیدی روابط سلطه را مستقر میسازد، همانطور که امیدواری روابط اجتماعی (ولایی) را.
@jafaraliyan
https://tn.ai/2934829
هدایت شده از ✨عاشقان اللّه✨
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫
حسین یکی
خدا یکی
کعبه شد یکی
کربلا یکی
یاحسین بگو شدی فدای کی؟
که حالا فدات میشن یکی یکی!
⏪۳۵روز تا اربعین🏴
❥•|𔓘عاشقان اللّه
➺ @loving_god1
هدایت شده از سربازانقلاب | سیدفخرالدین موسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون شرح!
#استاد_پناهیان
| يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم |
💡شبکه نفوذ | سیدفخرالدین موسوی
🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
♦️آرشیو پرونده ها (اینجا)
https://eitaa.com/parvandeha
هدایت شده از سربازانقلاب | سیدفخرالدین موسوی
10.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مغناطیس_حسینی
#اربعین_حسینی
| يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم |
💡شبکه نفوذ | سیدفخرالدین موسوی
🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
♦️آرشیو پرونده ها (اینجا)
https://eitaa.com/parvandeha
هدایت شده از نر
پاسدار سعادت!
الا ای شیرزن! ای آنکه حجت گشتی امّت را
به یک تن پاسبان بودی؛ کتابالله و عترت را
زمین خوردی و حکمالله از روی زمین برخاست
خطر کردی و شیطان باخت بازی با شریعت را
به رغم صورتیهایی که از ایثار میترسند
نترسیدی! تحمل کردی اقسام شناعت را
حمایت خواستی از کس؟ بسی حاشا! بسی کلّا!
خداباور اِبا دارد ز غیر از حق حمایت را
به رسم اولیا دعوت نمودی؛ نهیشان کردی!
اگرچه قوم فاسق برنمیتابند دعوت را
ز آرامش کشیدی دست؛ حق گفتی و ناحقها
کشیدند از تو معجر را؛ شکستند از تو حُرمت را
ملامتها شنیدی از ملامتگر، نرنجیدی
کتک خوردی و برپا داشتی امر ولایت را
زنان الگو گرفتندت؛ ولیکن درس میگیرند
بسی از مردها از تو! بَم و زیر شجاعت را!
سعادت را زمین انداخت؛ هرکس بیحجابی کرد
تو افتادی که برداری و بنشانی سعادت را
دعا کردیم رزقت را بگیری؛ لایقش باشی
ز مولایت علیِ عالیِ اعلا شفاعت را
✍ محمدحسین امینی
🔎 #ناهی_از_منکر #حجاب #ضرب_و_شتم #شیرزن
🕯کانال نشاط رهایی
https://eitaa.com/neshaterahaei
کعبه قبله توحید بود. اما کار به جایی کشید زنان بدون هیچ پوششی برای عبادت بتها حاضر میشدند.
مراسمی که با پدر ادیان توحیدی آغاز شد. با ابراهیم غیور...
اما شیطان قدم به قدم فساد و فحشا را چنان در مراسم الهی حج وارد کرد که شد آنچه شد...
جاهلیت محصول یک روند نزولی بلند مدت بود. انسان پله پله از مراتب خداخواهی فرود آمد و در حضیض خودخواهی فرو رفت.
شیطان این راه را پیش از این آزموده...
راه نرفته ما را شیطان هزار بار رفته و میداند چگونه فحشا را چگونه بر عزا تحمیل کند...
اگر از طرح ثقلین غافل نشدیم و از قرآن فاصله گرفتیم، در فهم اهل بیت به قهقرا خواهیم رفت. راه خدا صریح و روشن است.
فحشا و گناه علنی در مجلس اباعبدالله نمیگنجد. هیچ خیری در چنین مجلسی وجود ندارد. گناه آتش است. بر خیمه اباعبدالله که افتاد، قضا و قدر ما را میبرد به غروب عاشورا. تردید نکنید که اگر تردید کردید، پردهها دریده خواهد شد و آنچه نباید از حجاب بیرون خواهد افتاد. راهی که بازگشت ندارد.
قاعده این است: هر چه به نقطه کانونی ولیّ الله اعظم نزدیکتر شوی ابتلائات شدیدتر شود. کربلا صاحب الزمان نزدیک است. ریزشها و رویشها تعیین کنندهاند.
از نسل آدم چند نسل در کربلا به هم رسیدند؟!
چه کسانی از قافله حسین سهم داشتند؟!
چه کسانی به لشگر یزید دچار شدند؟!
پشت هر نفر نسلی به انتظار نشسته و در صلب هر یک جمعیتی در راهند.
آیا کدام یک از ما در شعاع کربلای مهدی قرار داریم؟!
هر چه نزدیکتر امتحان سختتر. جز اندکی باقی نمیمانند. ما از آنان هستیم؟!
آیا در امتداد ما کسی هست که در رکاب بقیة الله الأعظم خدمت کند تا فدا شود؟!
ما در میانه کدام سلسلهایم. زنجیره یزدیان یا شجره حسینیان؟!
هیچ گاه شیاطین را اینقدر آشکار و منافقین را اینقدر بیقرار ندیده بودم. اتفاقی در راه است. ولولهای بر پاست.
سرعت سیر افزایش داشته به سوی گودی قتلگاه...
یک زمانی تقوا فقط یک گزاره داشت: به این درخت نزدیک نشوید...
انسان آنقدر در نافرمانی اصرار ورزید تا یک گزاره ساده را به هزاران هزار گزاره تبدیل کرد. وسواس یعنی همین.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💬 #تحلیل_و_تبیین | رسالت حوزههای علمیه؛ تبلیغ، تحقیق و موعظه
🎤 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور در یادداشتی به قلم حجت الاسلام و المسلمین دکتر داوود مهدویزادگان دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بررسی موضوع تبلیغ و اهمیت آن در حوزههای علمیه و ارتباط تبلیغ، تحقیق و موعظه پرداخته است.
🔹 مهمترین وظیفه ولی خدا هدایتگری امت است. اما همین وظیفه الهی شئون مختلفی دارد؛ از جمله آنها التفات به امور مغفولمانده یا از مرتبه اهمیت افتاده است. گاه ممکن است که جامعه ایمانی یا قشر خاصی از جامعه کارویژه اساسی خود را فراموش کرده یا بدان توجه درجهاولی نداشته باشد، در اینجا باید ولیفقیه چنین مسئلهای را اولاً فهم و شناسایی کرده و ثانیاً توجه مخاطب را به آن جلب کند و آنان را به عبور از آن مسئله فرابخواند و ثالثاً آنان را در این عبور هدایتگری کند؛ به عبارتی، در مسیر حق قرار دهد. این امر از نشانههای هدایتگری ولی خداست.
🔍 ادامه را بخوانید👇
khl.ink/f/53481
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⏳حساسیت به انحراف کم شد، شیخ فضلالله به دار کشیده شد
رهبر انقلاب: چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در این مساله [مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعدهی قضیه این بود. به نظر من مشکل کار از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبههی عدالتخواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند... انسان میبیند که حساسیت آنها را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما حساسیت بعضیها مثل مرحوم آشیخ فضلالله باقی ماند... یک جمع دیگری از همین جبهه، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوشباوری و حسنظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس میزند که بعضی از ضعف شخصیتیها و ضعفهای اخلاقی و هوای نفس بیتاثیر نبود. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹
🗓 یازدهم مرداد مصادف با سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری از رهبران نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی
⏳تاریخ ایران و جهان به روایت رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از سبک زندگی متقین
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۲)
🌹 امام صادق (ع) خطاب به گروهى از اصحاب خود فرمود :
من حقّ دارم افراد بى گناه شما را به سبب گناهكارانتان مؤاخذه كنم. چرا حق نداشته باشم؟ در حالى كه وقتى شما از گناهِ فردى از افراد خود خبردار مى شويد، به او اعتراض نمى كنيد و با وى قهر نمى كنيد و تحت فشارش قرار نمى دهيد تا از گناه خود دست بردارد.
✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به #واجبات، نهی از منکر یعنی نهی از #گناهان
📖 قد حَقَّ لي أن آخُذَ البَريءَ مِنكُم بِالسَّقيمِ ، و كَيفَ لا يحِقُّ لي ذلكَ و أنتُم يَبلُغُكُم عَنِ الرَّجُلِ مِنكُمُ القَبيحُ و لا تُنكِرونَ عَلَيهِ و لا تَهجُرونَهُ و لا تُؤذونَهُ حتّى يَترُكَهُ.
📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۲۹
📱 سبک زندگی متقین:
@mottagheen