✅ کدام روانشناسی؟ بخش دوم
🔺این نظریه به وضوح با محکمترین آموزه اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران میکند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمیگذارد.
🔺این نظریه انواع لذتجوییها و هوسرانیها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواستهها نمیدهد و او را در برابر ناکامیها مقاوم نمیسازد. انسان در این نگاه بهدنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهمآوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغهآفرین در این جهان میافتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار میگیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواستههای خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد.
✅ کدام کرامت؟
این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آوردهاند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوسهای خود شکست میخورد و اسیر خواستههای نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی میکند. اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسانهای دارای عزم و پرارادهای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواستههای پست خود فایق آیند.
🔺اکنون چند سوال از دانش روانشناسی میپرسیم:
• آیا روانشناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟
• آیا دانشی مانند روانشناسی نباید دغدغهمند مقام خلیفهاللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟
• آیا انسانی که موضوع علم روانشناسی است موجودی نهایتا با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «لله» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام میگیرد؟
• روانشناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل میکند چه برخوردی دارد؟
• آیا از منظر روانشناسی، انسانها وظیفهای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟
✅ بگذریم...
بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روانشان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادیهای اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟
برخلاف نظر مدعیان دانش روانشناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بیحجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربدهکشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت میکند نه برهنگی و بیحیایی و پردهدری.
✅ ما کافریم!
بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه میداریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزشهای الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم. ما این دانش ذاتا مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی میدانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام میداریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود میآوریم.
✅لکم دینکم و لی دین.
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یِل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی
🔹ویدیویی قدیمی از تلاش کودکان سیستانی برای نگهداشتنِ پرچم امام حسین در میان طوفان که مورد توجه کاربران قرار گرفته.
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔴 عاشورای ما کَی و کجاست؟
🔹عبارت پرمعنا و مفهوم و مشهور "کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا"(همه روزها #عاشورا و همه زمینها کربلاست)، اگرچه در منابع حدیثی و روایی شیعه دیده نمیشود اما باید درست فهمیده شود. همه زمانها و در همه زمینها باید مقابل ظلم ایستاد.
🔸گریه بیش از هزارسالِ شیعیان علی بن ابیطالب(ع)، یک گریه سیاسی، هدفدار و هدفمند و بابصیرت است. شیعه در اعتراض به ظلم و جفایی که به امام و رهبر سیاسیاش شده، بیش از ۱۳۰۰سال است در این داغ و حرارت میسوزد و هر دورهای، دنیا را دو جبهه حسینی و یزیدی میداند و میکوشد که درخط حسین بماند.
🔹شیعه برای #اباعبدالله(ع) گریه و عزاداری میکند اما بدنبال آن حقیقت و مسئلهای است که اباعبدالله خود را فدای آن کرده؛ آن حقیقت چیست؟ آن حقیقت، تحقق عدل سیاسی و حاکمیت دین و امام معصوم و ارزشهای والای انسانی برجامعه و تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض است.
🔸آن حقیقت، تحمل نکردن ظلم و ظالم در هر جایگاه و هر لباسی است.آن حقیقت، تحمل نکردنِ حاکمیت آقازادهها و اشرار شرابخوار، سگباز، ویژهخوار و دچار فساد اخلاقی بر جامعه است. اباعبدالله خون قلب خود را در این راه تقدیم کرده. مگر میتوان برای اوگریه کرد اما نسبت به اشرار جهان بیخیال بود؟
🔹مگر میتوان دم از اباعبدالله علیهالسلام زد اما با نیروهای شَر و شرآفرین در جهان، چه در ممالک اسلامی، چه دشمنان اسلام و مسلمین برخورد نداشت؟ از طرفی، یک عده میگویند دشمنان بیرونی را رها کنید و به داخل بچسبید و یک عده هم میگویند مفسدان و ظالمان داخلی را رها کنید و مقابل بیگانه بایستید!
🔸اما معنای "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" یعنی هم باید با ویژهخواری و فساد داخلی مبارزه کنید هم با دشمنان بیگانه و اشرار جهانی؛ هم با سوءاستفاده کنندگان از دین و ظواهر دینی و حاکمیت دینی مقابله کنید هم با نفیکنندگان اصل دین و دشمنان حاکمیت دینی و چقدر سخت است جنگیدن در دو جبهه و هرکسی هم این توان و تحمل را ندارد.
🖊داود مدرسی یان
➖➖➖➖
@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دکور هیئتها حرف میزنند!
چند سالی میشود که هیئتهای شاخص فقط به سخنرانی و مداحی توجه ندارند و از همه ظرفیتهای مراسم برای انتقال پیام استفاده میکنند.
در گذشته دکور تنها نقش زیبایی داشت اما حالا از آن برای انتقال پیام هم استفاده میکنند.
@social_theory
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠تصویر کشورهای دیگر از ما، میزان محبوبیت ایران و همسویی سایر ملتها با ارزشهای انقلاباسلامی از شاخصهای مهم مراودات فرهنگی بینالمللی هستند که اولویت راهبردی دارند.
🔹اما طبق پیمایشهای اخیر مؤسسه اصداء، جوانان عرب تصویر مطلوبی از ایران ندارند. در میان ۱۱کشوری که بهعنوان دوست یا دشمن جهان عرب بررسی شدهاند، ایران در رتبه دهم و یک پله بالاتر از رژیم صهیونیستی است!
🔸بهعبارت دیگر بعد از رژیم صهیونیستی، ایران دشمنترین کشور در تصور جوانان عرب است. در مقابل ترکیه وضعیت مطلوبی دارد و رتبه نخست کشورهای دوست را داراست.
🔹جوانان عرب از میان کشورهای عرب غرب آسیا و شمال آفریقا، مصر و ۴کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس را بهعنوان قدرتمندترین کشورهای دوست معرفی کردهاند. گویا اعتمادشان به اعضای این شورا، بیش از سایر کشورهای عربی است.
🔸آنها همچنان آمریکا را تأثیرگذارترین کشور بر جهان عرب میدانند. کشور بعدی با فاصله زیادی از آمریکا، امارات متحده عربی است. چین و روسیه نیز با وجود تلاشهای اخیرشان همچنان نتوانستهاند موفقیتی در این مورد کسب کنند.
♦️بنابر نتایج این پیمایش انتظار میرود بهموازات بهبود دیپلماسی رسمی، #دیپلماسی_فرهنگی ایران با کشورهای عربی منطقه با اشتراکات بالای فرهنگی و دینی نیز مورد بازنگری قرار گیرد.
با بهبود روابط ایران با کشورهای عربی بهخصوص عربستان و باتوجه به تأثیر روابط رسمی دولتها بر ذهنیت ملتها، باید از فرصت پیشآمده برای بهبود این انگارهها استفاد کرد.
به نقل از فحوا
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠برساخت رسانه ای که غربگراها و رسانه های برون مرزی دشمنان انقلاب ایجاد کرده اند این است که مذهبی ها و ایده #دین_اجتماعی، در کف جامعه یک #اقلیت هستند که مردم آنها و خواسته هایشان را نمی خواهند و تنها نیرویی که مذهب را در ایران نگه داشته است، نیروی قدرت سیاسی و امنیتی و قضایی است.
🔺صاحبان شبکه های مجازی تلگرام و اینستاگرام هم با الگوریتمهای حمایتی و لشکرهای سایبری اجاره ای، سعی در دادن این احساس به نیروهای معارض درونی ایران است که شما یک ملت کامل هستید در حالی که مذهبی ها امتداد اجتماعی ناچیزی دارند!
🔺لذا طرفداران انقلاب اسلامی، نیاز دارند که قدرت و جایگاهشان در کف و بخش مدنی جامعه (یا همان #جامعه_مدنی)، به معارضین ثابت کنند! به گمان من از سال 96 تا امروز، خط مقدم راهبرد دشمن ایجاد احساس جامعه بودن برای غربگرایان و قدرتگرا بودن مذهب است...
🔺در ماجرای #طاقچه، #دیجی_کالا، #ازکی و... جریان مذهبی از مبارزه اجتماعی شروع کرد، اما خیلی زود آن را به دوستان خود در حوزه قدرت #پاس داد و خودش کنار رفت. در حالی که اگر یک راهبرد اثربخش محدود در حوزه عمومی و بدون اتکا به قدرت را امتحان می کرد، این برساخت رسانه ای که نیروهای ضد مذهب را گستاخ کرده است را شکسته بود و حداقل طرف مقابل متوجه می شد که کف جامعه هم دو قطبی است، نه اینکه دعوای اقلیت قدرتمند و اکثریت مدنی در جریان است.
🔺حیف و صد حیف که در ماجرای بسته شدن دفعی و #بدون_اخطار طاقچه توسط دولت، همین پیام غلط که معارضان جامعه هستند و طرفداران حجاب، یک اقلیت سیاسی به جامعه معارضین داخلی مخابره کردیم!
@social_theory
➖➖➖➖
@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نظریه پنجره شکسته میگوید دیدن یک پنجره شکسته در یک محله، به شما این پیام را میدهد که در آن مکان اوضاع بهسامان نیست و نظمی وجود ندارد و وقوع جرم یک امر عادی است.
🔺این نظریه معتقد است که گاهی افراد یک جامعه، درباره مسائل کلی توسط نشانههای جزئی داوری میکنند به عنوان مثال وجود نشانه هایی از رفتارهای مجرمانه و یا ضداجتماعی در سطح جامعه، چگونه می تواند کل آن جامعه را به سوی رفتارهای مجرمانه و ضداجتماعی سوق دهد.
🔺پنجره شکسته بیان میکند که نظارت و نگهداری محیطهای شهری در یک وضعیت خوب ممکن است از خرابکاری بیشتر و همچنین از تشدید جرمها و رفتارهای ضداجتماعی جلوگیری کند.
🔸این کلیپ به معرفی این نظریه به عنوان یکی از مهمترین روشهای تجربی مواجهه با آسیب های اجتماعی می پردازد.
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
تحلیل جامعه شناختی وقایع اخیر.pdf
894.3K
💠تحلیل جامعه شناختی اغتشاشات سال گذشته
🔸معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری
گزارش بررسی ریشههای اغتشاشات اخیر در کشور از منظر جامعهشناختی و راهکارهای پیشنهادی - بهمن ۱۴۰۱
➖➖➖➖
@daghdagheha
مقایسه ای جالب از برنامه های پر بیننده ایران و بریتانیا؛
🔻از رقص سلبریتیها در بریتانیا تا حسینیه معلی در ایران
▫️گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر میدهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون مینشینند تا ببینند چه نشان میدهد» کاسته میشود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش مییابد.
🔹البته رسانههای بزرگ خدمت عمومی مانند بیبیسی هم با راهاندازی پلتفرمهای جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش دادهاند. همانطور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامههای تلویزیون را فراهم آورده است.
🔸نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربینندهترین برنامههای تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جامجهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبهی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد.
▫️پر بینندهترین برنامهی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقهی رقص سلبریتیها است که ۱۹ سال سابقهی پخش دارد. این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است.
🔹مقایسهی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بینندهترین برنامهی دههی اول محرم در ایران حسینیهی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر.
🔸این که یک برنامهی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعهی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقهی رقص سلبریتیها از جامعهی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعهشناس حقیقتجو و تحلیلگر منصفی باید محل تأمل باشد.
🔻سهم بزرگ فروشندگان توهمِ "پایان دین" در خون های کف خیابان
▫️بیگمان جایگاه نهاد دین و گستره و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دینگریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن میگویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است.
🔹این که برخی بدون توجه به این تفاوتهای بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمانهای مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبهی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعهی سکولار و بیاعتنا به نهاد دین و ارزشها و هنجارهای آن را طرح میکنند، آرزو اندیشی است.
🔸ظاهراً برخی ترجیح میدهند که «جامعهنشناس» باشند و به ترویج و نشر پیشفرضهای ایدئولوژیک و گزارههای سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ میدهد که برخی تصویر برساختهی این روشنفکران و جامعهشناسان از جامعه را باور کنند.
▫️آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط میکند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزهای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر میرسد.
🔹بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمیسازنند و ترویج میکنند در همهی مصائب و هزینههایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئولاند. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بیپرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعهشناسان خون بر دستان خود داشتند.
🔸به قید «برخی» در جملهی آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعهشناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحهی همان حوادث تلخ کف خیابانها، هشدار میدادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر
🖊دکتر شهاب اسفندیاری
@sedayehowzeh
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
1563339554-10120-29-8.pdf
998.7K
.pdf
💠بازنمایی زنان چادر در سریالهای تلویزیونی
🔸این مقاله قابل توجه به بررسی بازنمایی زنان چادری در چهل سریال تلویزیونی پرداخته و نتایج تاسف باری را نشان میدهد که صدا و سیما نه تنها در خدمت تجلیل و ترویج چادر نبوده بلکه عکس آن عمل کرده است.
🔸یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در سالهای پس از انقلاب اسلامی تصویر مطلوبی از زنان چادری در تلویزیون ارائه نشده است، بهطوریکه زنان چادری یا اساساً حضور پررنگی در سریالهای تلویزیونی ندارند یا اگر دارند اغلب دارای ضعفها و مشکلات مختلفی هستند که در مقایسه با شخصیتهای زن غیر چادری نمود پررنگتری دارد.
زنان چادری بهگونهای معنادار؛ مسن، بدون تحصیلات دانشگاهی، از طبقه متوسط و پایین جامعه، دارای مشکلات روحی و روانی و دارای چهرهای متوسط و زشت به تصویر کشیده شدهاند.
🔸بر این اساس چادر، پوشش زنی معرفی میشود که احتمالاً کمتر مخاطبی تمایل به همذات پنداری و احیاناً الگوبرداری از او خواهد داشت.
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔴 کتاب «نظریهپردازی ارتباطات؛ خوانشهایی در پهنۀ سنتها» منتشر شد
🔸ویراستاران: روبرت تی. کریگ و هیدی ال. مولر
🔹مترجمان: محسن بدره، روحالله گلمرادی، علی نجات غلامی و مهدی یوسفی
🔸تعداد صفحات: ۹۶۶ صفحه
🔹بهاء: ۳۰۹ هزار تومان
🔸ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
این کتاب اوّلین مجموعه از خوانشهای دستاوّلی است که در باب هفت سنت نظریۀ ارتباطات (خطابی، نشانهشناختی، پدیدارشناختی، فرمانششناختی، اجتماعی- روانشناختی، اجتماعیـفرهنگی، و انتقادی) در ۹ بخش تنظیم و تدوین شده است:
بخش یکم: آبشخورهای تاریخی و فرهنگی نظریة ارتباطات
بخش دوم: فرانظریه
بخش سوم: سنت خطابی
بخش چهارم: سنت نشانهشناختی
بخش پنجم: سنت پدیدارشناختی
بخش ششم: سنت فرمانششناختی
بخش هفتم: سنت اجتماعی-روانشناختی
بخش نهم: سنت انتقادی
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠فساد چرا و چگونه مساله منبر شد؟!
🖊محسن قنبریان
🔺اینکه منبری های خوب انقلابی هم در نوبتهای مکرر به مساله فساد می پردازند و یکبار حکومت علوی را "الگو" گرفته، مثل برخورد با ابن هرمه را مطالبه و یکبار در صدد رفع شبهه مسری فساد به مشروعیت نظام افتاده با فسادهای درون حکومت علوی مقایسه می کنند؛ مبتنی بر یک درک و محاسبه پیشینی است:
مردم و حتی گروه های حزب اللهی درباره "میزان فساد"، ذهنیت منفی دارند و گله مند و منتقدند!
🔺از قضا پیمایش های علمی همین درک را تایید می کند. در آخرین پیمایش توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا، از ۵بلوک جامعه، بلوک "وفاداران راسخ" -که در عمده مسائل همراه با نظام اسلامی هستند- در مساله #ادراک_فساد فاصله خیلی زیادی با عموم مردم ندارند!
۵۱درصد شان قائل هستند فساد در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و ...!۱
⬅️ تا اینجا معلوم است محاسبه و درک این منبری ها از مساله مخاطبانِ خود با واقعیت و پیمایش ها مطابق است و نمره خوب مساله یابی دارند.
🔺اما حل مساله؛ چقدر در مقایسه با حکومت علوی است؟!
اینجا در مقام مناقشه صغروی در مستندات مقایسه نیستم. به نظر می رسد اگر باز درک درستی از میدان و "نسبت ذهنیت و عینیت" باشد راه حل های بهتر و موثرتری انتخاب شود.
🔺در بین شاخص های اندازه گیری فساد، "شاخص ادراک فساد" هم شایع است و معمولا همین، منشأ رتبه بندی فساد کشورها می شود. به این شاخص اشکالات متعددی وارد است از جمله اینکه ادراک (ذهنیت) همیشه مطابق با واقعیت (عینیت) نیست. شایعات و جوسازی رسانه ای، ابهام و خروجی های نامطلوب و... همه میتواند ادراک فساد را افزایش دهد.
به حسب برخی پیمایش ها نسبت "ادراک فساد" به "تجربه و مشاهده فساد" در ایران ۷به۱ می باشد!۲
یعنی ۷برابر از درک مستند فساد، ادراک و باور به آن -بدون مستند و دلیلی خاص- بین مردم شایع است.
⬅️ با این وضعیت اگر گویندگان نتوانند خود را از حباب این تفاوت خارج کنند، احتمالا دنبال فهرست بلندی از فساد در حکومت علوی می گردند تا نتیجه مقایسه با جمهوری اسلامی حفظ شود!
برای مثال نمونه هایی که در نگاه سخت گیرانه علی(ع) توبیخ، استیضاح و دستور بازرسی بوده اما هرگز در قوانین ما فساد تلقی نمی شود -بلکه بعضی رویه هم هست- در آن فهرست فساد، شمارش می شود! از مهمان شدن استاندار بصره بر یک سفره که فقرا در آن نبودند(نامه۴۵) تا تذکر گرفتن شریح برای خانه ۸۰دیناری اش (نامه۳)! و...
گوینده ای مجبور میشود زیادبن ابیهِ دوره معاویه را به حساب زیادبن ابیه دوره علی(ع) -و حتی دوره امام حسن(ع)- بگذارد تا نمونه های فاسد در حکومت علوی را هم زیاد کند!۳
دیگری مجبور میشود "دوره حملات تروریستی و الغارات" بعد از صفین و خوارج -که به تصریح امام جز کوفه برایش نماند- را مثل "دوره استقرار و بسط ید امام در ولایات" بگیرد و از فرار استاندار بصره با بیت المال، نمونه از فساد در دوره علوی بگیرد؛ و حتی به خط و نشان نامه۴۱ -که تهدید به ذوالفقار است اما همزمان از عدم بسط ید امام خبر می دهد- اشاره نکند!
🔺ظاهراً وقتی مشکل نه "رخ دادن فساد" در حکومت اسلامی بلکه "ضریب خوردن ادراک آن" و "درک سستی در برخورد با آن" است؛ تصحیح دید مردم از راه دیگری می گذرد. مثل:
۱. مطالبه شفافیت نظام اداری (انحصارات، امتیازات، واگذاری ها، مزایا و...) برای رصد واقعی فساد، بجای معیار کردن ذهنیت ها و برساخت های رسانه ای و دشمن ساز.
۲. تبیین درست در جهت پاره کردن حباب های کاذب در اذهان و واقعی کردن نسبت ها. رهبر انقلاب هم در دیدار امسال تصریح کردند: قوه قضائیه تصویر رسانه ای خوبی ندارد!
۳. مطالبه برخورد فوری و کامل و غیر مبهم دستگاه قضایی با مفسدان و گزارش درست و به موقع به مردم.
این سه در سیره حضرت امیر(ع) نمونه ها دارد و البته برخی از آن منبری ها هم از این حل ها گفته و می گویند.
............................
۱. همه نتایج این پیمایش انتشار عمومی نیافته است لکن در پیمایش های مشابه میتوانید نتایج در مردم و جوانان را ببینید: https://shoaresal.ir/fa/news/118575
۲. این هم شنیده از مقامات مسئول است!
۳. ممکن است به حسب "صفات فاعلی" زیاد بن ابیه را کارگزار ترازی برای حکومت علوی ندانیم اما در دوره ایشان "قبح فعلی" از او گزارش نشده و تا صلح امام مجتبی(ع) هم به او وفادار مانده.
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🟢پیش به سوی «لانههای تابوتی هنگکنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»!
طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی و انبوهسازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته است:
«طرح ایده خوبی برای زوجهای جوان است و زوجهایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، میتوانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژیهای نوین ساخته میشوند.»
🔶در این رابطه چند نکته را بیان میکنم:
یک. واقعاً بنده متوجه نمیشوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عدهای از تصمیمسازان و تصمیمگیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بیبدیل در شکلدهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزشهای فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمیدانند یا نمیخواهند بدانند که خانههای هنگکنگی و لانههای شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟
دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای #شهرسازی و #معماری غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزشهای اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزشهای لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیبهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماریهای لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماریهای آسیای شرقی و هنگکنگی به میان میآید: «خانههای تابوتی» و «مسکنهای کپسولی»! یا همان «لانههای خوابگاهی»!
سه. طرح فوقالذکر، به صورتی عوامفریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا:
اولاً، لانههای ۲۵ متری را که «مسکن» نمیگویند؛
ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانههای شبانهای» است که میتواند مرکز شکلگیری دهها فساد و آسیب اجتماعی و فرهنگی کنترلناپذیر باشد.
چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبکساز» و «فرهنگساز» و «ارزشساز» است. چنین لانههایی بیشتر به «خانههای فساد» و محلههایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»:
فتنهها این فتنهپرداز آورد
لات و عزا به حرم باز آورد
پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاهها و لانههای شبانهای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانهها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانههایی را ندهند!
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
سپهر- 14.pdf
20.89M
💠چهاردهمین شماره « ماهنامه رصد مراکز دینی جهان اسلام و مسیحیت»
🖊مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه و همکاری اندیشکده راهبردی زمانه
📙در این شماره می خوانید:
🔺ابراز نگرانی موسسه مسیحی از روند خطرناک آزادی مذهبی در غرب
🔺واتیکان: نیاز به گام های ملموس کلیسا برای اتقاء زنان و همجنسگرایان
🔺سفر فرستاده صلح پاپ به روسیه
🔺پاپ هتک حرمت قرآن کریم را محوم کرد
🔺اعتراف رئیس جدید مجمع دکترین ایمان به ارتکاب اشتباه در گذشته
🔺تشکیل کمیسیون ویژه تحقیق درباره پرونده اورلاندی
🔺کاردینال ارشدکلیسا: کشیشی زنانه نداریم!
🔺واتیکان داستان های شهدای مسیحی را گردآوری می کند
🔺سخنرانی شیخ الازهر در شورای امنیت
🔺اعطای بالاترین نشان افتخار مصر به نخست وزیر هند علیرغم بیانیه الازهر
🔺الازهر خواستار تحریم کالاهای سوئدی شد
🔺پیام تند مقام الازهر خطاب به وزیر صهیونیست
🔺انتقاد مجدد الازهر از دعوت به "ازدواج سفید" به جای ازدواج
🔺سفیر هیئت اتحادیه جهان اسلام به هند
🔺اجرای طرح راهنمایان معنوی در مدارس ترکیه و خشم مخالفان
🔺رونمایی اتحادیه جهان اسلام از ابتکار صلح غرب و شرق در سازمان ملل
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنان سنجیده دکتر پدرام، رهبر حزب ملی افغانستان در باره طرح غرب برای حوزه تمدنی ایران و زبان فارسی
متاسفانه این نگرش کلان و تمدنی، در بسیاری از کنش های اجتماعی و سیاسی و تحلیلها حذف شده است. باید چنین نگاه و نگرشی را احیا نمود.
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠روایت جالب مستندساز انگلیسی از اربعین حسینی و صحنه هایی که در این ایام مشاهده کرده است.
هر سال ۲۵ میلیون نفر به گونه ای عزاداری میکنند انگار حسین همان روز شهید شده است
هیچ کس نمی داند و نمی تواند بگوید این جمعیت چگونه اینگونه گرد هم آمده اند!
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔻زیبایی شناسی مختصر و متفاوت اربعین
1️⃣ اربعین بخاطر پسر جوان خوش اندام و ورزشکاری زیباست که با همه غرور جذابش، می آید به میانه مسیر مشایه و منتظر می ماند تا زائران بی اعتنا به او، از شربت های آبلیمویش بردارند، شمایلش داد می زند او محال است برای غیر حسین چنین حرکتی بکند!
2️⃣ اربعین بخاطر موکب ها و حرم هایی زیباست که می دانند این سالها مردم از گرما در اذیتند و برای همین همه جا حتی فضاهای آزاد را به محاصره کولرهای پرقدرت آبی جدید درآورده اند (کاری که قطر در جام جهانی کرده بود!) ، آنها دم به دم حتی در مسیر پله برقی طولانی نجف، کولرگازی و پنکه با ابر آبی تعبیه کرده اند تا زائرین کمتر اذیت شوند، دو سالی هست که چای کمتر گیر می آید و همه جا شربت و آبمیوه و حتی شیرموز و دوغ یخ پخش می کنند!
3️⃣ اربعین زیباست بخاطر آدم بزرگ هایی که منتظرند بچه کوچکی پیدا کنند تا برایش بسته چیپس و کیک های هفت رنگ و عروسک و فرفره و... هدیه کنند، زنی هندی وقتی دید بچه ای دو ساله کیک او را قبول نکرد رفت و گشت تا خوردنی دیگری برایش پیدا کرد، همینکه خوشحالی او را دید، رفت سراغ صید جدیدش، مشخص است حاجتی دارند و دست به دامن زائران کودک معصوم شده اند...
4️⃣ اربعین زیباست چون برخی واقعا به "لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ" باور دارند و به چای و سیب زمینی اکتفا نمی کنند، کیلو کیلو گوشت و مرغ و موز و بهترین و گرانترین مأکولات را تهیه می کنند و در اختیار زائر می گذارند، اینکه بهترین غذاها را می پزند تماشایی تر است، این دیگر مانور تجمل نیست، مانور انفاق تراز است و هرگز نافی شوکت بچه یا پیری نیست که فقط چند سیب یا تکه ای نان برای زوار انفاق می کند!
5️⃣ اربعین زیباست چون تقریبا همه یکجور سختی و گرما را برای مقصد واحد انتخاب می کنند، خاطرات مسافران اربعین غالبا شبیه هم است، در بین اربعینی ها دیگر خبری از جایگاه ویژه و فاصله طبقاتی نیست، اگر هم هست، کم است و غیر ستوده.
6️⃣ اربعین زیباست بخاطر شوکت رئیس قبیله ای که هر چه به جوانانش بگوید فقط می گویند چشم و حالا شده مدیر تنظیم خدمات ماساژ زائرین در خیمه خودش، او حالا با تمام جبروتش پای زائرانی را ماساژ می دهد که چندان محلی به او نمی گذارند و فقط خجالت زده از سن و سالش می گویند "شکرا" و رد می شوند بی آنکه بدانند او فقط برای حسین اینگونه می شود و لاغیر!
7️⃣ اربعین زیباست بخاطر مأمور سیطره عراقی که بعد تفتیش کیف زائر ایرانی، به جعبه آجیل دست می یابد و بی آنکه چیزی بگوید مشتی برمی دارد و به زائر نگاه هم نمی کند، می خواهد بگوید من و تو که نداریم، تو زائری و من خادم زائران، یکی شدیم، سرانجام حب الحسین یجمعنا!
8️⃣ اربعین زیباست بخاطر جمعیتی که بخاطر گرما و هزینه های بالارفته و ازدحام و حیرانی بیشترش کم نشدند... اینان اصحاب آخرالزمانی امام عشقند!
✍️ حجت الاسلام حمید برزگار / صدای حوزه
➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠تقریرهای ناقص یا غلط از اربعین
۱. اجتماع عزاداران
اربعین را اگر این گونه روایت کردیم، ناقص دیدیم، نه حال عمومی تک تک زائران این است و نه آثار دیده شده از این اجتماع، به عزاداری منحصر میشود. حرکتی مملو از توحید و مبارزه، عشق و حماسه، #نصرت امروزی امام زمان
نتیجه اش هم حاکمیت هر چه بیشتر #جبهه_حق در دنیا میشود.
۲. اربعین آنارشیستی
روشن است فاعل اصلی این حادثه عظیم، مردم هستند اما در سبک تحلیلی برخی، مردمی بودن مصادف است با انکار حاکمیت و قدرت مرکزی، گونه ای #آنارشیست مسلکی در برخی نوشته ها دیده میشود و حال آنکه اساسا این اتفاق در بستر اراده حاکمیتی دو دولت ایران و عراق رقم میخورد. شاهد روشنش تفاوت #اربعین در دوران #صدام و بعد از به درک واصل شدن این ملعون است.
۳. ندیدن حرم اصلی
قدرت ایران به عنوان حکومت رسمی شیعی در منطقه و جهان در رقم خوردن این حادثه عظیم، انکار نشدنی است. قدرت ایران یعنی امنیت عراق، یعنی زمینه سازی بیشتر برای حداکثری شدن این حرکت، یعنی حذف داعش از تاریخ و اخراج آمریکا از منطقه.
یعنی تقویت حرم همه اهل بیت
رحمت خدا بر #حاج_قاسم و #ابومهدی_المهندس
۴. اربعین مجازی
هنوز برای نخبگان و مسئولین، ضرورت انقلاب در فضای مجازی گویا جا نیفتاده.
جملگی خود را مسئول در قبال رقم خوردن هر چه بهتر این رویداد الهی می دانند، اما روایت آن در ذهن ملت ایران و عراق، بلکه همه ملل دنیا، موضوع و اهتمام خواص و کارگزاران نیست.
اربعین این ظرفیت را دارد تا انفعال ما در مجازی را تبدیل به موضع تهاجمی به همه دشمنان امروزین امام حسین کند.
سندی بر قوت و قدرت دینداری مردم و ایمانهای پاک و امیدهای واقعی امت اسلام و....
@tamardom
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سرگذشت ندیمه یک سریال با دستورالعمل امنیتی است. چرا و چگونه در سالگرد اغتشاشات در Done TV در حال نمایش است ؟؟؟
🔺کلیپ فوق مروری است بر مخاطرات و ماهیت این سریال ضد دینی.
https://eitaa.com/joinchat/3061317799Cbd20be4a2a
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠نگاهی به آمار رو به رشد زائران اربعین حسینی در چند سال اخیر؛
🔺در کمتر از یک دهه تعداد زائران، دو برابر شده است!
🔺بایکوت چنین پدیده جهانی از سوی رسانه های غرب، یک معنای ساده دارد: هر پدیده ای که تحت کنترل، حمایت و در راستای سیاست های غرب نباشد، یا باید سرکوب شود، یا منحرف یا بایکوت!!
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠از رقص سلبریتیها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعهنشناس
🖊دکتر شهاب اسفندیاری
🔸گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر میدهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون مینشینند تا ببینند چه نشان میدهد» کاسته میشود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش مییابد.
🔸البته رسانههای بزرگ خدمت عمومی مانند بیبیسی هم با راهاندازی پلتفرمهای جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش دادهاند. همانطور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامههای تلویزیون را فراهم آورده است.
🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربینندهترین برنامههای تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جامجهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبهی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد.
🔸پر بینندهترین برنامهی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقهی رقص سلبریتیها است که ۱۹ سال سابقهی پخش دارد. این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است.
🔹مقایسهی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بینندهترین برنامهی دههی اول محرم در ایران حسینیهی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر.
🔸این که یک برنامهی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعهی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقهی رقص سلبریتیها از جامعهی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعهشناس حقیقتجو و تحلیلگر منصفی باید محل تأمل باشد.
🔹بیگمان جایگاه نهاد دین و گستره و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دینگریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن میگویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است.
🔸این که برخی بدون توجه به این تفاوتهای بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمانهای مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبهی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعهی سکولار و بیاعتنا به نهاد دین و ارزشها و هنجارهای آن را طرح میکنند، آرزو اندیشی است.
🔹ظاهراً برخی ترجیح میدهند که «جامعهنشناس» باشند و به ترویج و نشر پیشفرضهای ایدئولوژیک و گزارههای سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ میدهد که برخی تصویر برساختهی این روشنفکران و جامعهشناسان از جامعه را باور کنند.
🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط میکند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزهای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر میرسد.
🔹بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمیسازنند و ترویج میکنند در همهی مصائب و هزینههایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئولاند. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بیپرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعهشناسان خون بر دستان خود داشتند.
🔺پ.ن. ۱:
به قید «برخی» در جمله آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعهشناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحهی همان حوادث تلخ کف خیابانها، هشدار میدادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر.
🔺پ.ن.۲:
برخی دوستان نکتهسنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتیها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامههایی از تلویزیون ایران پخش نمیشود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین.
➖➖➖➖➖
@daghdagheha