✅از بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار دست اندرکاران همایش حکیم آقاعلی مدرس زنوزی:
⬅️از جمله خصوصیّات مرحوم آقاعلی مدرس این است که ایشان نقاد ملاصدراست. نقادی و حرفِ نو به میان آوردن در علوم عقلی، مسئله بسیار مهمی است.
⬅️گاهی یک مکتبی، چند تفسیر دارد؛ فرض کنید راجع به هگل،تفاسیر متعدد از حرفها و متونی که نوشته می بینید؛ این کمک میکند به پیشرفت فکر و منطق و عقلانیّت در حوزه علوم عقلی.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅شهر لیورپول امسال روزه میگیرد!
🖊صابر گلعنبری
◀️آثار درخشش محمد صلاح ستاره مصری تیم لیورپول انگلستان از دنیای فوتبال و هواداران این ورزش فراتر رفته است. صلاح ثابت کرد که تبلیغ یک مکتب و اندیشه تنها از طریق تخصیص بودجههای هنگفت و راهاندازی دستگاههای عریض و طویل امکان پذیر نیست، بلکه کافی است که صاحب یا صاحبان آن انسانهای موفقی در حرفه و کار خود باشند، همین خود موثرترین شکل تبلیغ و کمهزینهترین آن است.
◀️محمد صلاح نه در رشتههای علوم دینی تحصیل کرده، نه سازمان و تشکیلاتی برای تبلیغ اسلام دارد نه بودجه کلانی هم از جایی برای این کار گرفته و نه درباره اسلام سخنرانی کرده است. وی بدون کوچکترین تبلیغ مستقیم، امروزه به بهترین مبلغ اسلام در اروپا و جهان تبدیل شده است. کاری کرده و میکند که خطابههای پرطمطراق و نهادهای دینی چون الازهر و دیگر حوزههای علمیه از آن عاجزند.
◀️◀️به گفته یک اندیشمند اسلامی، اثرات یک سجده محمد صلاح از هزار خطابه دینی بیشتر است.
◀️موفقیت و درخشش صلاح چهرهای دیگر از اسلام و مسلمان در غرب به نمایش گذاشته است، تا جایی که قرمز پوشان لیورپول آهنگها و سرودهای اسلامی زمزمه میکنند. مانند صلاح که پس از هر گلی به سجده میرود، سجده میکنند. از اسلام تعریف و تمجید میکنند. در آهنگهای خود در حمایت از لیورپول میگویند: "صلاح به مسجد میرود، همان مکانی که من هم دوست دارم به آنجا بروم". "اگر صلاح گلهای بیشتری بزند، من هم مسلمان میشوم."
◀️◀️روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی به بررسی این پدیده پرداخته و مینویسد که محمد صلاح کاری کرده است که هواداران لیورپول برای اسلام آواز بخوانند. این روزنامه میگوید که اقلیت مسلمان قابل توجهی در شهر لیورپول وجود ندارد. بسیار شگفتانگیز است که برای اولین بار در این شهر آهنگی در سطحی گسترده نواخته میشود که در آن شعارهای اسلامی وجود دارد. قهرمانیهای صلاح باعث این کار شده است.
لوموند به نقل از یکی از هواداران این تیم مینویسد که اگر محمد صلاح به این شکل به گلزنی خود ادامه دهد، امسال مردمان شهر لیورپول همگی روزه میگیرند!
◀️◀️محبوبیت صلاح تا جایی است که خیلی از هواداران تیمش از تمامی حرکات و سکنات و شکل پوشش و موی سر و ریش او تقلید و از دین او تمجید میکنند. عکسهای او در حالت نماز، سجده و خواندن قرآن در هواپیما را دست به دست میکنند.
◀️این اتفاقات پس از آن میافتد که ظرف چند سال اخیر فضای عمومی اروپا متاثر از تصورات غلطی است که داعش از اسلام به جهانیان معرفی کرده است.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅موقعیت "جامعه شناسی تشیع در ایران" به روایت دکتر سارا شریعتی
▪️چالش میان «دین» و «جامعهشناسی» از چه زمانی کلید خورد؟
◀️«جامعهشناسی تشیع» از تاریخچه چندانی برخوردار نیست. همین چند سال پیش بود که در دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران جلسهای تشکیل دادیم و به تأسیس «جامعهشناسی تشیع» تصمیم گرفتیم. در آن دوره، چنین گرایشی در جامعهشناسی قدری غریب به نظر میرسید. با وجود این عقبه اندک، اما تاریخچه این رشته در حدی هست که بتوان برای آن دو مرحله زیست قائل شد؛
◀️مرحله نخست، دوره طرد و رد جامعهشناسی تشیع است؛ در این دوره، نسبت به رویکرد علوماجتماعی، موضع وجود داشت و لفظ جامعهشناسی، باری سکولار داشت. اما امروز به نظر میرسد که ما از این مرحله گذر کردهایم.
◀️در دوره دوم، رویکرد علوماجتماعی به دین پذیرفتنیتر میشود و به نوعی به رسمیت شناخته میشود. از این رو، میتوان گفت که امروز جامعهشناسی تشیع از مرحله طرد به مرحله «پذیرش انتقادی» رسیده است. شاهد این مدعا آن است که امروز در سطح آموزشی و پژوهشی، گرایش شیعهشناسی تحت عنوان «جامعهشناسی تشیع» یا «مطالعاتاجتماعی و فرهنگی تشیع» در برخی از دانشگاهها به رسمیت شناخته شده است به عنوان مثال در دانشگاه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه اصفهان گروه شیعهپژوهی شکل گرفته است و نشریاتی وجود دارد که در آن از «الهیات اجتماعی» سخن گفته میشود.
◀️مطالبهگری علوماجتماعی و علومانسانی و اهمیت این علوم در کشورهای اسلامی و همچنین تغییر تصویر اسلام در قرن بیست و یکم از جمله دلایل این تحول بود.
◀️تصویر اسلام در قرن بیستم، تصویری سیاسی و مسأله اسلام اساسا مسألهای سیاسی بود. اما در قرن بیست و یکم مسائل سیاسی در ذیل مسائل اجتماعی قرار گرفت و امروز تبعیض، شکافطبقاتی، محیطزیست و... از جمله موضوعات و مسائل مورد توجه اسلام است. به این دلیل است که ضرورت مطالعات علوماجتماعی برجسته شده است و در کشورهای اسلامی مطالبه میشود.
◀️حال، این پرسش مطرح میشود که این مطالعات در ایران در چه وضعیتی است؟ واقعیت این است که ما به پژوهشهایی در زمینه تشیع نیاز داریم؛ چرا که باید بدانیم تحول جمعیتی جامعه شیعیان به چه صورت بوده است؟ نسبت دین و رأی سیاسی چیست؟ دین در چه نسبتی با طبقات اجتماعی قرار میگیرد؟
◀️واقعیت این است که ما اطلاعات جامعهشناختی چندانی در مورد تشیع نداریم و دغدغه همیشگی من این است که چرا هر وقت میخواهیم آمار و ارقام ارائه کنیم، ناگزیر به پژوهشهای خارجی ارجاع میدهیم. با وجود سابقه چهل ساله ما بعد از انقلاب و مطالعات ما در حوزه دین و تأسیس مؤسسات پژوهشی مختلف در حوزه و دانشگاه، چرا پژوهشهای میدانی و کمی انجام ندادهایم؟ این در حالی است که جامعهشناسی، یک علم تجربی است. به نظر میرسد که باید بر این وجه تجربی و پژوهشی و کارهای جامعهشناختی تأکید بیشتری داشته باشیم تا برچسب «الهیات جامعه مدرن» از جامعهشناسی ما برداشته شود.
◀️شاید یکی از دلایل کم بودن این قبیل آمارها، مناقشه تاریخی بین «جامعهشناسی» و «دین» باشد. در دوره آگوست کنت، جامعهشناسی متهم شد که میخواهد جانشین «دین» شود. از آنجا بود که چالش میان «دین» و «جامعهشناسی» کلید خورد. در کنار این پرونده مناقشه، پرونده «اسلام» و «علوماجتماعی» نیز به چشم میخورد و پرسش این است که چرا علوماجتماعی به سختی وارد کشورهای اسلامی شد؟ پرونده تفکیک «علومدقیقه» و «علومانسانی» نیز از دیگر مناقشههای جامعهشناسی دین است؛ به عنوان مثال سید قطب در کتاب «نشانههای راه» عنوان میکند که ما علومدقیقه را از کفار میپذیریم ولی علومانسانی را نمی پذیریم چون در پس خود دارای جهانبینی است.
◀️شاید یکی از راههای ایجاد پیوند میان «جامعهشناسی» و «دین» تربیت تیپهایی با عنوان «متأله جامعهشناس» باشد؛ یعنی کسانی که هم تحصیلات حوزوی و هم تحصیلات دانشگاهی دارند. این تیپ در جامعهشناسی دین در اروپا زیاد است؛ از میشل دوسرتو گرفته تا پیتر برگر و... اینها جامعهشناسانی هستند که «تئولوگ» و «سوسیولوگ» بشمار میروند. در کشور ما هم قبل از انقلاب چنین تیپهایی بود، سید جعفر شهیدی، سید جلال آشتیانی از اساتیدی هستند که هم در حوزه زبانشناسی، فلسفه و عرفان حرف برای گفتن داشتند و هم در حوزه دین، تا جایی که اطلاع دارم در جامعهشناسی این اتفاق کمتر رخ داده است، چون گویی فلسفه، عرفان و ادبیات قرابت بیشتری با دین دارند تا جامعهشناسی.
◀️بر این باورم که، این «دین» نیست که مانع تحقیقات علوماجتماعی میشود بلکه این «سیاست» است که به تعبیر وبر نقش همان قفس آهنین را بازی میکند و برای یک جامعهشناس که میخواهد پژوهش کند، محدودیت ایجاد میکند.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅انتظارات از روحانیت حاضر در فضای مجازی/محمد رضا نائينى
١.هرگز به صورت ناشناس در این فضا وارد نشوید . حضور نقابدار شما معنای خوبی را به ذهن نمی آورد ؛ کانال های نقابدار را نیز جدی نگیرید.
۲.در سخن گفتن با دیگران پا را از حدود ادب فرا نگذاریم . مؤمن بد زبان نیست .
۳.بر پیشانی صفحات خود یا در محتوای آن ها مدح خودمان را نکنیم ، مثلا به خودمان القابی مانند "آیت الله" ندهیم ، بالاترین افتخار برای ما همان عنوان "طلبه" است .
۴.حضورمان در فضای مجازی همراه با حکمت و موعظه حسنه باشد ، نه تحکم و امر و نهی .
۵.سعی کنیم از نصایح دیگران و نیز اطلاعاتشان نهایت بهره را ببریم .
۶.مراقب الزامات شغلی خودمان باشیم و از گذاشتن پست های خلاف "زي روحانیت" بپرهیزیم .
۷.مراقب آبروی دیگران باشیم و به انتشار مطلبی که آبروی کسی را می ریزد مبادرت نکنیم ، گرچه تذکر به اشتباهات علنی گاهی باید علنی باشد .
۸.حضور ما در این فضا باید محدود به ساعتی معین باشد ، مبادا این امور به کار اصلیمان لطمه بزند.
۹.هیچ گاه تصویری که در بر دارنده ی اهانت به دیگری به خصوص مشاهیر باشد را منتشر نکنیم . این نوع کارها افزون بر اینکه مورد رضای خدای تعالی نیست عکس العمل های مشابه را به همراه خواهد داشت .
۱۰.از گذاشتن پست هائی حاوی مطالب طولانی بپرهیزیم مگر آن که مطمئن شویم مخاطبان زیادی داریم .
https://eitaa.com/daghdagheha
✅حجت الاسلام دکتر اسماعیل چراغی، جامعهشناس
🔈فیمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران
◀️حوزه علمیه باید هر مسئله ای را که مدرنیته و اندیشه های فمنیستی برای ما ایجاد کرده است، را بر اساس مبانی فقه پویای تشیع بازخوانی نموده و راهکار مقابله با آن را تبیین و عرضه کند.
◀️حوزه به کمک رسانه تفاوت های حقوقی که اسلام بین زن و مرد قائل شده است مانند دو برابر بودن دیه مرد نسبت به زن و... را به درستی تبیین کند تا احساس بی عدالتی در زنان به وجود نیاید.
◀️نهادهای فرهنگی، آموزشی و رسانهای باید فرهنگ تعامل میان زنان و مردان را جایگزین فرهنگ تحقیر زنان در جامعه کنند و به مردان آموزش دهند به شخصیت زن در جامعه و فرهنگ عامه باید احترام گذاشت.
◀️نهادهای آموزشی و رسانه ای حاکمیت باید آگاهی زنان در مورد حقوق خود به خصوص سه حوزه دیل را جدی بگیرند تا زنان مورد سوء استفاده فمنیستها قرار نگیرند.
◀️حق طلاق: خیلی از زنان نمی دانند که از نظر حقوقی، زن می تواند در شرایط ضمن عقد، داشتن حق طلاق را شرط کند. فمنیست ها روی اعطای حق طلاق به مردان بسیار مانور می دهند.
◀️رضایت برای ازدواج: خیلی از خانواده های سنتی و دختران نمی دانند که عدم رضایت قلبی دختر، عقد را باطل می کند و متأسفانه بسیاری از دختران در بخشهای سنتی کشور به اجبار پدر و مادر، همسر خود را انتخاب می کند که از نظر فقها، عقد آنها شرعی نیست. این موضوع، ظرفیت مناسبی برای دفاع از احکام اسلامی در مقابل فمنیست ها است.
◀️زنان غیر از وظیفه تمکین جنسی، از لحاظ شرعی هیچ وظیفه اجباری در مقابل همسر مانند شست و شو ، بچه داری و ... ندارند. فمنیست ها روی افسردگی زنان به خاطر کار اجباری در منزل و ماندن در خانه به خاطر کارهای منزل و بچه داری، تبلیغات می کنند.
◀️بسیاری از افرادی که درکشور خود را فمنیست و مدافع حقوق زنان می دانند، به صورت سطحی آن را پذیرفته اند و پیش فرضهای نظری آن مانند انسان محوری را نمی دانند و در صورت اطلاع مخالف فمنیسم میشوند. لذا نهادهای آموزشی و پژوهشی به کمک رسانهها باید مبانی نظری فمنیسم را به درستی برای مردم تشریح کنند تا در دراز مدت تأثیر سوء ایجاد نگردد.
متن کامل گفتگو: http://mhi.ir
https://eitaa.com/daghdagheha
✅سید عزت الله ضرغامی (رییس اسبق رسانه ملی) در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
⬅️یک مقام بالای قضایی در یک اظهار نظر عمومی سخن از تلاش برای حذف ولایتفقیه توسط چند "روحانی نما" در قم میکند.
⬅️اولا آن طلبههای مفروض، روحانی هستند نه روحانی نما! مخالفت و ضدیت با ولایت فقیه هم در میان روحانیون از زمان حضرت امام (ره) رایج بوده است.
⬅️ثانیاً، ولایتفقیه را این چیزها تهدید نمیکند. امروز رفتار معتقدین و مدعیان ولایت فقیه و به ویژه برخی منصوبین از سوی رهبری تهدید بزرگ مشروعیت و وجاهت ولایت فقیه است.
⬅️ثالثا، یک مقام قضایی عالی رتبه باید براساس گزارش های موثق اطلاعاتی، کیفرخواست عادلانه برای مجرمان، اگر با هدف برهم زدن امنیت عمومی بوده باشد، صادر کند. لازم نیست این امور به میان مردم کشیده شود. این چیزها امروز اصلاً مسئله مردم نیست.
⬅️امر متعالی و مترقی ولایت فقیه را با چارچوبهای فکری محدود خود "سایز" نکنیم. این کارها ولو با "قصد قربت" خدمت به "ولی فقیه" نیست.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅نوبل ادب ندارد
🖊استاد حاج سید جوادی
◀️خبر کوتاه بود: «رسوایی جنسی، نوبل ادبیات امسال را لغو کرد». کمیته نوبل در تاریخ بیش از یکصد ساله خود برای اولین بار با بحرانی داخلی روبرو شده که آن را به تعلق اعطای جایزه ادبیات وداشته است. این آکادمی سوئدی در پی نحوه مدیریت سوءرفتار جنسی یکی عکاس فرانسوی به نام ژان کلود آرنولت، که همسر یکی از اعضای سابق آکادمی است، هدف انتقادهای جدی قرار گرفته است. پاییز گذشته در ماه نوامبر ۱۸ زن با الهام از جنبش مقابله با آزار جنسی و افشای متخلفان به نام #MeToo (من نیز) آقای آرنولت را متهم کردند که در ساختمان آکادمی نوبل آنها را آزار جنسی داده است.
هشتگ #MeToo نماد جنبشی است که سال گذشته میلادی در اعتراض به سوء استفاده جنسی از کارگردانان، تهیهکنندگان و دیگر عوامل هالیوود از زنان به ویژه هنرپیشهها در شبکههای اجتماعی به راه افتاد. با ورود این موج به شبکههای اجتماعی دامنه آن گسترش یافت و به افشای وسعت آزار و تجاوز جنسی علیه زنان در حوزه عمومی بهویژه محیط کار کشیده شد.
جنبش #MeToo در جوامعی پا گرفت که آزاد جنسی قانونی است و روابط خارج از چارچوب خانواده رایج است، اما این آزادی مانع از آن نشده که زنان از آزار مردان هوسران در امان بمانند. با وجود آزادیهای جنسی، هوسرانی مردان ارضاء نشده و فرصتهای نامحدود التذاذ جنسی، آنان را از تعرض به زنان بازنداشته است.
اما نکتهای دیگری که در این جنبش آشکار شد، پنهان ماندن این رفتار غیراخلاقی اما رایج در مدت زمانی بیش از دو دهه بود؛ چنانکه برخی از موارد افشا شده در دهه ۸۰ میلادی رخ داده بودند. اما زنان آزاردیده برای حفظ آبروی خود یا در امان ماندن از پیامدها، از افشای مزاحمتها صرفنظر کرده بودند.
اکنون نیز اتهام قضایی بزرگی علیه رییس جمهور آمریکا مطرح است که برای پنهان ماندن رابطه غیر اخلاقی جنسیاش با یک هرزهپیشه، مبالغی را پرداخت کرده است. جالب آنکه در جامعهای که این رابطه قانونی است، باز هم سیاستمداران برای پنهان نگهداشتن این هوسرانیهای غیراخلاقیشان مجبور به پرداخت حقالسکوت میشوند.
این واقعیتها نشانگر آن است که ظلم گسترده و فراگیری که در جوامع سنتی به زنان روا میداشتند، امروز نیز در قالب و گونهای دیگر در جوامع مدرن جریان دارد. برخلاف آنچه ادعا میشود در میدان آزادی جنسی، برابری و عدالت به دست نمیآید، بلکه آزادی جنسی مانند آزادی حمل اسلحه و … به سوءاستفاده زورمندان و تبدیل شدن آنها به متجاوزان میانجامد. وانهادن حریم امر جنسی که در پی انقلاب جنسی به تدریج شکل قانونی و رسمی یافت، در کاهش آزار و مزاحمت جنسی توفیق نیافته است.
با شناخت ستمی که در جوامع غربی بر زنان روا داشته میشود، مناسب است نگاهی به زیرپوست جامعه خومان بیافکنیم و برای دفاع از حقوق دختران و بانوان ایرانی در برابر هوسرانان تدبیر نماییم. اگر به سیره رسولالله(ص) نیز رجوع نماییم، ایشان در مکه و نیمی از دوران حضورشان در مدینه به دفاع از حقوق زنان در برابر تعدی جامع مردسالار پرداختند و پس از آنکه در این مجاهده توفیق نسبی یافتند احکام و تکالیفی را برای زنان تشریع فرمودند. متاسفانه در جامعه ما این خطمشی مغفول مانده و در حوزه مسائل زنان، آنانکه دغدغه دینی دارند غالبا به تکالیف توجه دارند و فرصت دفاع از حقوق زنان به افراد و گروههایی رسیده که در چارچوب مکاتب مدرن میاندیشند. تا زمانی که جماعت مذهبی ما نقش و رسالت خود را در پیگیری و اقامه حقوق زنان به رقبای فکری و اندیشهای واگذار کرده باشد، توفیقی در هدایت زنان به سوی ارزشهای اسلامی نخواهد یافت.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅دانستن نه، سودمندی دانستهها؛ مسئله این است
🖊 استاد مهراب صادقنیا
◀️پیشترها سخن گفتن در بارهی دین کار روحانیان و یا کارشناسان مذهبی و الاهیّاتدانها بود. مردم کمتر در بارهی دین اظهار نظر میکردند. آنان آموختهبودند که گوشدهندگان و فرمانپذیران خوبی برای صاحبنظران دین باشند. امّا الان اینگونه نیست و بیشتر مردم در بارهی دین نظر میدهند و کمتر منتظر دیندانان میمانند.
◀️با این حال، یک تفاوت آشکار میان آنچه مردم در بارهی دین میگویند با سخنان دینشناسانِ پیشین وجود دارد؛ مردم از فهم یا فهمهای مختلف و یا درستی و نادرستی گزارههای دینی کمتر سخن میگویند، آنان معمولاً از سودمندی و کارگشا بودن آنچه به عنوان دین به آنها تعلیم داده میشود حرف میزنند. البته نمیتوان آنان را از این رفتار پرهیز داد و گفت اظهار نظر در بارهی دین در تخصّص شما نیست؛ زیرا آنان در بارهی ماهیّت، تفسیر، و یا صدق گزارههای دینی سخن نمیگویند؛ بلکه در بارهی بازتاب و سودمندی فهم عالمان دین در زندگی خود سخن میگویند. این رویّهی معمول مردم روزگار ما در بارهی بسیاری از پدیدههاست. همانطور که مردم در بارهی کارکرد و یا مفیدبودن خودرویی که سوار میشوند و یا کتابی که میخوانند نظر میدهند، بیآنکه مهندس خودرو و یا نویسنده باشند؛ حق دارند که در بارهی سودمندی تفسیری که دینشناسان از گزارههای دینی ارائه میدهند، اظهار نظر کنند.
◀️در آستانهی ماه مبارک رمضان که تریبونهای بیشتری در اختیار دینشناسان قرار میگیرد، بهتر است آنان بهجای تلاش برای تفسیر و اثبات باورداشتهای مذهبی، کمی هم به این نکته توجّه کنند که سؤال اصلي مردم “کارآمدی و سودمندی” تعالیمی است که از آنان یاد میگیرند. در حقیقت، مردم میفهمند آنان چه میگویند، امّا مشکل اینجاست که نمیدانند آنچه میفهمند چه گرهی از کار فروبستهی آنان میگشاید.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅تقویت مدارس و اساتید، سیاست اصلی مدیریت حوزه های علمیه؛
🔈آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه:
◀️رکن اساسی در رشد کمّی و کیفی حوزه شهرستانها، مدیریت مدارس و اساتید هستند.
◀️وقتی به این نتیجه رسیدیم که سعادت فرد، خانواده و اجتماع در گرو پرورش عالمان بزرگ است طبعاً مرکزی که این عالمان وارسته را تربیت کند بزرگترین خدمت را به جامعه بشری کرده است.
◀️با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حوزههای علمیه منشأ خدمات و پیشرفتهای شگفتانگیزی شد؛ صدها مرکز دینی در سرتاسر جهان تأسیس شد، دهها هزار نفر در مکتب اهلبیت (ع) پرورش یافتند و به اقصی نقاط عالم فرستاده شدند و دهها خدمات و برکات حوزه.
◀️در کنار همه این پیشرفتها و برکات زیادی که در حوزهها وجود دارد اما آسیبها و چالشهای زیادی نیز در پیش روی این نهاد مبارک است که بهگونهای از تبعات ویژگیهای عصر حاضر است.
◀️در عصر حاضر گروههای مرجع و رقیب زیادی برای حوزه و روحانیت به وجود آمده است؛ حصارهای اطلاعاتی فروریخته است و علوم اجتماعی و الهیات جدیدی که بهگونهای رقیب دین میباشند شکلگرفته است و این نظامات و علوم اجتماعی جدید بهسرعت در حال رشد است که همه این موارد در عین اینکه فرصت است اگر مدیریت نشود ممکن است تهدیدی جدی باشد.
◀️امروزه حوزه وارد میدان عظیمی شده است که طبعاً دشمن نیز پیداکرده است و این دشمنان کمر به تخریب و بازدارندگی حوزه بستهاند که باید مدیریت و مراقبت کرد.
◀️رشد کمی و کیفی در حوزههای شهرستانها بسیار مهم و اساسی است و باید دانست که رکن اساسی در جهت این رشد مدیریت مدارس و اساتید است.
◀️مسئولین حوزه استان میتوانند با وقت گذاری بیشتر و اهتمام روزافزون و ریز شدن در مسائل مربوط به طلاب و رشد علمی و معنوی آنان حوزه استان را بهمراتب بهتر از وضعیت فعلی رسانند.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅برادر از این همه شعار خسته نشدید؟!!
▪️پاسخ محمدتقی اکبرنژاد به اظهارات اخیر استاد فاضل لنکرانی:
🖊محمد تقی اکبرنژاد
◀️برادر بزرگوار، جناب استاد فاضل لنکرانی در همایش ملی "حوزههای علمیه و سنت های کار آمد" مطالبی را ایراد کردند که در ادامه تأملاتی را درباره آنها مطرح می کنیم.
◀️در یک قضاوت کلی جناب آقای فاضل(حفظه الله) همانند گذشته به جای طرح یک بحث عالمانه و مستدل، گفتار انگیزشی را ترجیح دادند و شعارهای گذشته را باز هم تکرار کردند. مثلاً :
1⃣ ایشان متأثر شدن اصول شیعه از اصول اهل سنت را مردود خواندند، در حالی که عرض ما این بوده که اصول فقه شیعه در پاسخ از اصول فقه اهل سنت و در حاشیه آن نوشته شده و البته در زمان خود یک اقدام ضروری و بجا بوده است.
🔸اما معنا ندارد که پس از هزار سال باز هم در حاشیه اصول اهل سنت باقی بماند. همان طور که بارها عرض کرده ایم، مقصود ما این بود که هنوز هم ما از حیث ساختار، روش، دامنه و مسائل نتوانسته ایم از اصول اهل سنت فاصله بگیریم و اصولی بر آمده از نیازهای واقعی و میدانی فقه شیعه بنویسیم.
🔸مثلا چون اهل سنت، مباحث الفاظ را از روزنه ی امر و نهی دیده و همه مسائل -مانند عام و خاص و مطلق و مقید و ناسخ و منسوخ -را در اطراف آن شکل داده اند، ما هم تا امروز از همین رویه تبعیت کرده ایم و هیچگاه از این منظر به مباحث الفاظ ورود نکرده ایم که چه قواعد تفسیری برای فهم متون دینی لازم داریم، خواه ظهور صیغ امر باشد یا تکالیف گوینده و شنونده در قبال متن و تاثیر آن در متون دینی، نقل به معنا، ارتکاز، سیاق، مقام بیان و ده ها مسأله دیگر که در بسته جامع اجتهادی موسسه فقاهت تحت عنوان «منطق تفسیر متن» آورده شده است.
2⃣ اینکه اجتهاد بدون مکاسب و امثال آن ممکن نیست و اینها بهترین کتابهای آموزشی هستند و باید باشند وگرنه طلبه نمی تواند دین شناس و مجتهد شود، از همان حرف های شعاری بلا دلیل است. یادم هست اوایل طلبگی از استادی که از معروفین است همین سؤال را پرسیدم، خندید و گفت: «اگر این طور باشد، پس خود شیخ انصاری (ره) نباید مجتهد می شد. در حالی که او بدون این کتابها شیخ انصاری شد.»
🔸برادر من؛ گویا هنوز فرق کتاب آموزشی و پژوهشی برای حضرتعالی روشن نشده است. کسی نگفته است مکاسب شیخ (ره) از گردونه علم خارج شود. بلکه حرف این است که مکاسب کتاب پژوهش است و در دوره درس خارج، استاد و طلبه باید به آن مراجعه کنند و از دیدگاه های ایشان بهره بگیرند. اما این کتاب مختصات کتاب آموزشی را ندارد. مگر بناست همه دقایق در دوره آموزشی روشن شود.
🔸هر اندیشمند با تجربه ای می داند که بخش اصلی عمق گرفتن در یک علم در دوره پژوهش اتفاق می افتد. غرض از دوره آموزشی این است که طلبه در جریان سیر رشد علم و نظریات علمی قرار گیرد و این می تواند همراه با عمق و دقت نظر باشد. این که می گویید: «بدون مکاسب کسی مجتهد نمی شود و مکاسب برای حفظ دین لازم است»، برازنده شما نیست. این حرفها ما را به یاد کسانی می اندازد که امام راحل عزیزمان از آنها به «متحجرین» یاد می کردند!
3⃣ اینکه ادعا کرده اید، فقه موجود فقه نظام ساز است، جای شگفتی دارد! در این عمر هزار ساله فقه، کجا شما سراغ دارید که فقه مصطلح توانسته باشد نظام ارائه دهد. اگر فقه ما نظام ساز است چرا در این چهل ساز هیچ عین و اثری از آن دیده نمی شود؟
🔸 واقعیت این است که فقه مصطلح نظام ساز نیست. اجتهادی که هنوز برای حل واضحاتی مثل حجیت خبر ثقه، گاه تا یک سال عمر استاد و طلبه را می بلعد، حرام است از نظام سازی سخن بگوید.
🔸 فقهی که فقیه آن-مثل حضرتعالی- با افتخار بگوید سه ماه درباره استصحاب شرایع سابقه بحث کرده، نباید نظام سازی را بر زبان جاری سازد. فقهی که از نظام سیاسی جز ولایت فقیه نمی فهمد و از اقتصاد جز چند مساله حقوقی و از خانواده جز ازدواج و طلاق، نباید در تراز نظام سازی مطرح گردد.
4⃣ اینکه گفته اید:«فقه تورم ندارد و حتی اگر بزرگانی هم گفته باشند، حرف ضعیفی است»، باید به سمع و نظر حضرتعالی برسانم که تقریبا اکابر فقه و اصول شیعه بر این مطلب متفق القولند و برای اطلاع از دیدگاه ایشان می توانید به کتاب«زوائد اصول» رجوع کنید. همین بزرگانی که از آنها یاد کردید یعنی شیخ انصاری، میرزای نائینی، بروجردی، خویی و امام(رحمه الله علیهم) در موارد متعددی تصریح می کنند که «لا ثمرة له اصلا»!
🔸برادر من امروز دیگر زوائد اصول با شعار حل نمی شود. امروز زوائد اصول با دقت و ظرافت علمی مورد بررسی قرار گرفته و ادله طرفین در جزئیات مسائل روشن شده است. شما به جای این حرفها، از نقدهای صورت گرفته پاسخ دهید.
به نقل از:https://feghahat.com/
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅آیا مسیحیت در اروپا در صد سال آینده ناپدید خواهد شد؟
🔲دانشگاه سنت مری لندن به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان میدهد تعداد قابل توجهی از جوانان اروپایی دیگر به مذهب سازمان یافته اعتقاد ندارند.
◀️شرکت کنندگان در این پیمایش ۱۶ تا ۲۹ ساله بودند. در این گزارش که با عنوان «جوانان اروپایی و مذهب» منتشر شده، کشور چک، غیر مذهبیترین کشور فعلی اروپا اعلام شده است.
◀️نود و یک درصد شرکت کنندگان چکسلوایی در این پیمایش اعلام کردهاند که دغدغه مذهبی ندارند.
◀️هلند، استونیا و سوئد بعد از چک، غیر مذهبی ترین ملتهای اروپایی اعلام شدهاند. اما در کشور لهستان تنها ۱۷ درصد از جوانان خود را غیر مذهبی دانستهاند.
◀️در مقام دوم مذهبی ترین جوانان اروپا، مردم کشور لیتوانی هستند، ۲۵ درصد از شرکت کنندگان جوان لیتوانی گفتهاند که به مذهب علاقه ندارند. دکتر استفان بولیوانت، جامعه شناس و استاد الهیات دانشگاه سنت ماری مسئول این پروژه تحقیقاتی میگوید، مذهب رسمی در اروپا در وضعیت احتضار است.
◀️بر اساس این گزارش به جز چند استثناء، جوانان اروپایی قائل به هویت مذهبی برای خود نیستند و از انجام آداب و اعمال دینی نیز در بین آنها خبری نیست. وی هشدار داد این وضعیت در آینده تشدید خواهد شد. این استاد دانشگاه میگوید، مسیحیت به عنوان دین غالب در غرب، در صد سال آینده از بین خواهد رفت.
◀️بر اساس این گزارش دغدغههای مذهبی و هویت مذهبی در تمام کشورهای اروپایی به جز لهستان، ایرلند و پرتغال در حال ناپدید شدن است. فقط در این سه کشور است که هنوز بیش از ده درصد از جوانان هر هفته در مراسم کلیسا شرکت میکنند.
◀️بولیوانت میگوید تعداد زیادی از اروپاییها بعد از مرایم غسل تعمید خود در نوزادی، هرگز از درهای هیچ کلیسای عبور نکرده اند. وی میگوید اختلالی جدی در انتقال فرهنگ دینی از والدین به فرزندان ایجاد شده است که اگر ادامه یابد اثری از مسیحیت در اروپا باقی نخواهد ماند.
به نقل از: http://urd.ac.ir/
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅وضعیت مهدکودک های تهران: 90درصد غیرمجاز و 10 درصد مجاز
🔈انوشیروان محسنی رئیس سازمان بهزیستی کشور:
◀️تغییر سبک زندگی افراد در دنیای امروز، والدین را ناگزیر به انتخاب شیوههایی نو برای نگهداری و مراقبت از فرزندانشان کرده است.
◀️دوره پیش از دبستان برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورهای پیشرفته برای این دوره برنامهریزی ویژهای را لحاظ میکنند.
◀️بررسی نوع و آمار آسیبهای اجتماعی و گرایش افراد در سنین بالا به این آسیبها نشان میدهد که باید برنامه ریزی دقیق تری را برای دوره پیش از دبستان کودکان طراحی و سپس اجرایی کنیم.
◀️در سیاستگذاریهای کشور در حوزه کودکان باید اهمیت بیشتری قائل شویم و دقت نظر بالاتری را به کار بگیریم.
◀️آمارها نشان میدهد که از مجموع یک میلیون و 480 هزار کودک در استان تهران، تنها 45 هزار و 800 کودک در مهدهای کودک مجاز حضور دارند.
◀️متاسفانه ۹۰ درصد مهدهای کودک به صورت غیرمجاز فعالیت میکنند و تنها ۱۰ درصد کودکان، در مهدهای کودک مجاز تحت آموزش قرار میگیرند.
به نقل از:http://www.tabnak.ir
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅ترانه اى با مضمون لباس روحانيت
⬅️سریال "سر دلبران" (كه شبهاى رمضان از شبكه اول سيما در حال
پخش است) به کارگردانی محمدحسین لطیفی با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی، روایتگر قصه ای است با محوریت مسجد در یک محله سنتی، كه برزو ارجمند در قامت یک روحانی جوان، نقش اول را ایفا می کند.
⬅️تیتراژ پايانى اين سريال به زيبايى به توصيف لباس روحانيت پرداخته است:
🔸بر تن مکن این خرقه را چون عشق در جان تو نیست/
این حجره داران را مبین این جامه دکان تو نیست
🔸از هرچه تزویرت کند این جامه یعنی دور شو/
حتی سلیمانی اگر این جامه یعنی مور شو
🔸این خرقه بر تن میکنی تا عشق را لایق شوی/
در آسمان حل میشوی تا در زمین عاشق شوی
🔸این خرقه بر این حکم نیست که تو خدای مردمی/
پوشیده ای ثابت کنی که خاک پای مردی
🔸تو هر دروغت قحطی است وقتی كه باور میشود/
با حزب کفر افتاد اگر یک شهر کافر میشود.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
May 11
✅نگذارید غم و اندوه از سر و روی تلویزیون ببارد
🔈جبار آذین ـ منتقد و مدرس سینما
▪️زمانی تولید و پخش سریالهای طنز که در عین حال مشکلات اجتماعی را به تصویر میکشیدند، برای ایامی مثل ماه رمضان امری معمول محسوب میشد و سریالهایی چون «خانه به دوش»، «زیرزمین»، «بزنگاه»، «دودکش»، «پایتخت ۴» و ... بر اساس چنین رویکردی ساخته شدند که اتفاقا اغلبشان در جذب مخاطب هم موفق بودند.
بر اساس چنین سیاستی در چیدمان سریالهای مناسبتی که تعدادشان معمولا به چهار سریال میرسید، اغلب یک سریال طنز هم دیده میشد که در کنار مفاهیم معنوی و مذهبی دیگر مجموعهها، بتوانند ایام شاد و مفرحی را هم برای روزهداران رقم بزنند. اما چند سالی است که این نگاه کمرنگتر از گذشته دنبال میشود و تولید و پخش سریال طنز در رمضان و کلا در تمام ایام سال، دغدغهای جدی برای مدیران تلویزیون و البته فیلمنامهنویسان و سازندگان سریال محسوب نمیشود.
🔲در این زمینه جبار آذین معتقد است:
◀️تولید برنامههای غمانگیز میتواند یکی از دلایل اصلی کاهش مخاطبان تلویزیون باشد. تجربه نشان داده که تولید هر چه بیشتر برنامههای اندوهگین باعث میشود تا گرایش مردم به سمت برنامههای شبکههای ماهوارهای افزایش پیدا کند».
◀️یکی از مناسبتهای مهم و تأثیرگذار اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی در جامعهی ما ماه مبارک رمضان است و سازمانهای فرهنگی و هنری همانند صداوسیما باید برنامههایی مناسب و مخاطبپسند تولید کنند که با حال و هوای این ماه مطابقت داشته باشد. به طور کلی ویژگی ماه رمضان به گونهای است که انسانهای مومن و روزهدار خود را برای تکامل بیشتر آماده میکنند و از همین رو لازم است که برنامههای مناسبی در جهت کمک به مردم و همسویی با روزهداران تولید شود؛ اما این موضوع اصلا به این معنی نیست که با تولید برنامههایی که غم و اندوه از آنها میبارد به استقبال ماه رمضان برویم.
◀️استفاده از موضوعاتی که هیچ نوع ارتباطی با ویژگیهای ماه رمضان ندارد از دیگر رویکردهای صداوسیما در سالهای اخیر است. این در حالی است که ماه رمضان بستری برای رشد انسانها و جشن شادی مسلمانان است و اصلا نیازی به ترویج غم و اندوه نیست. حتی شاید بتوان گفت یکی از مهمترین پیامهای ماه مبارک رمضان برای انسانها تبلیغ امید و شادمانی است. بر همین اساس چنانچه آثاری با بستر طنز و مضامین اجتماعی تولید و پخش شود بیشتر به ماهیت ماه رمضان نزدیکی دارد تا برنامههایی که با محتوای غم و اندوه تولید میشوند. تجربه نشان داده که تولید برنامههای شاد علاوه بر همسو بودن با اهداف ماه رمضان میتواند باعث افزایش مخاطبان تلویزیونی نیز شود.
◀️سالها پیش در ماه مبارک رمضان برنامههایی با ساختار و مضامین طنز تولید و پخش میشد که اتفاقا در جذب مخاطب نیز بسیار موفق بودند. اما الان چند سالی است که جای این دست از برنامهها در تلویزیون خالی است و جای آنها را برنامههایی پُر کرده است که حتی اگر ساختار غمانگیزی نداشته باشند، اما درونمایه آنها به نوعی با غم و اندوه گره خورده است.
◀️متأسفانه این رویکرد به دلیل نوع مدیریت و نگاه سلیقهای کسانی که دستور کار برنامههای کلی تلویزیون را طراحی میکنند، بیشتر شده است. طبیعتا برنامهسازی در تلویزیون کاری سلیقهای نیست و کاری ملی و حرفهای است که نیازمند تحقیقات و برنامهریزیهای جامع دارد. به دلیل همین رویکرد سلیقهای و غیرحرفهای در حال حاضر جای برنامههای شاد و امیدوارکننده در قاب تلویزیون خالی است و این موضوع حتی در ماه رمضان که باید برنامههایی شاد راهی آنتن شود نیز دیده میشود.
به نقل از:https://www.isna.ir
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅چیستی، انواع و گستره علوم دینی
🖊دکتر سلیمان خاکبان
◀️دامنه، گستره و تنوع علوم دینی و اسلامی تابع این است که تعریف ما از دین، اقلی است یا اوسطی یا اکثری.
◀️در بازکاوی چیستی علم به دو نکته باید توجه کرد: یکی اینکه طرح هر پرسشی نباید مبنای پژوهش و کاوش هر عالمی باشد؛ و دیگر آنکه پرسش باید برخاسته از نیازی از نیازهای صادق انسان باشد. لذا تا زمانی که پرسشها از بوته نقد و ارزیابی به منظور هماهنگی با نیازهای صادق عبور نکنند و تأیید نشوند نباید در حوزه کاوش علمی قرار گیرند.
◀️وقتی سخن از دین به میان میآید، ابتدا باید تکلیف مباحثی چون تعریف دین، ضرورت دین، گستره رسالت دین (یا گستره نیاز انسان به دین)، تعریف اجمالی خدا، ادله اثبات وجود خدا، صفات خدا، وحی و امکان آن، شرایط نبی و نبوت، عصمت و اعجاز، و مسایلی از این دست، روشن شود، زیرا تا پاسخ به پرسشهایی از این دست، که جزء مسایل بنیادی اعتقادی است، روشن نشود، اساساً ورود به حوزه معارف وحیانی، بویژه با قید وحیانی و آسمانی بودنش، هیچ توجیهی نخواهد داشت.
به نقل از:http://meftaah.com
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅نسبت دین،فرهنگ و مهندسی فرهنگی
🔈آیت الله علی اکبر رشاد
◀️مؤلفه های فرهنگ در فلسفه فرهنگ مورد بحث قرار می گیرد.
◀️فلسفه فرهنگ در عین این که یک فلسفه است، اما میتواند از گزارههای وحیانی استخراج شود.
◀️غایت کشف، تحلیل و تعلیل احکام کلی است ولی فایده قابل احصا نیست ولی امروزه مهم ترین فایده فلسفه فرهنگ توانا شدن بر مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است.
◀️مهندسی فرهنگ یعنی این که بتوانیم خود فرهنگ را مهندسی کنیم و مهندسی فرهنگی یعنی بتوانیم مسائل و مباحث مختلف همانند اقتصاد، سیاست و… را به سمت فرهنگی سوق دهیم. این موضوع نیز تنها با فلسفه فرهنگ حل می شود چون تا زمانی که در این زمینه متخصص نداشته باشیم نمی توانیم فرهنگ را مهندسی کنیم. این فایده در حدی بزرگ است که شاید با غایت فلسفه فرهنگ هم آوردی می کند.
◀️روش فلسفه فرهنگ رویکرد فرانگر با روش عقلانی است. رویکرد آن فرابرونی است. فلسفه کارش صدور باید و نباید و شاید و نشاید نیست، بلکه برآیند فلسفه در ساحت علم صدور حکم است. لذا فلسفه فرهنگ در این امور داوری نمیکند اما برآیند آن تولید گزارههایی برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است.
◀️دخل زمان و مکان در فقه هم عموماً دخل فرهنگ در فقه است. دین در ساحت نفسالامری یا حتی در ساحت معصوم جزء فرهنگ نمیشود، اما در ساحت انسانی با فرهنگ پیوند میخورد.
◀️فلسفه فرهنگ جزو علوم عقلی است به همین دلیل هویت معرفتی آن جزو علوم حقیقی و معرفت شناختی آن جز علوم عقلی است.
◀️عقل، دین، فطرت اجتماعی و فلسفه مطلق جزو مناشی و سرچشمه های فرهنگ است.
◀️دین در ساحت الهی و معصوم است فرهنگ ساز نیست، ولی در ساحت انسانی فرهنگ پیدا می کند.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
کانال دغدغه های حوزوی
آئينه اي براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاهها، نقدها، نظريات و تحليلهاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه علمیه
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅همه کاسبی خودشان را می کنند، آخرش بدنامی برای روحانیت می ماند!!!
🖊حجت الاسلام محمد رضا زائری در صفحه ایستاگرامش، در نقدی بر سریال «سرّ دلبران»:
◀️مجموعه تلویزیونی «سرّ دلبران» که این شبها ساعت 22 از شبکه یک سیما پخش می شود، تجربه ای متفاوت و تازه در پرداختن به موضوع روحانیت است. محمد حسین لطیفی در این اثر جذاب و جدید به خوبی از ظرفیت دراماتیک مسجد برای طرح موضوعات اجتماعی استفاده کرده است.
◀️یکی از مهمترین موضوعات، نقش روحانیت و باورهای سنتی مردم بوده که جسارت سیما در طرح موضوعی چپنین مهم واقعا جای تحسین دارد.
وقتی مردم ذهنیتی پیدا کرده اند که حاج آقا(روحانی سریال) صاحب کرامات است ولی سید روحانی جوان می گوید من نمی خواهم از باور مردم دزدی کنم!. سید می گوید: "این شفایی نیست که کار من باشد، این شفا نیست، من اگر می توانستم شفا بدهم مریض خودم را که روی تخت بیمارستان است شفا می دادم"! جماعت می گویند: "این بزرگی و تواضع شماست، صلوات بفرست"!. روحانی جوان می گوید: "شفا نیست، شما حالا می خواهید صلوات بفرستید، بفرستید! ولی این شفا نیست".
◀️جماعتی که از جایگاه روحانیت استفاده می کنند برای کاسبی خودشان-و دور و بر خودمان همین امروز - فراوانند! آخرش هم بدنامی برای روحانیت می ماند!. همه صاحبان بانک و سرمایه و قدرت و ... که مشغول کاسبی خودشانند و روحانیت هم بخشی از چینش و محاسبه کاسبی شان است! و حتی نمی گذارند همان روحانیت کلمه ای سخن بگوید.»
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅وضعیت احزاب در ایران
🔈حجت الاسلام داوود فیرحی نویسنده کتاب فقه و حکمرانی حزبی:
◀️اگر حزب بخواهد حکمرانی شکل بگیرد، حتماً باید با قانون انتخابات گره بخورد و طبعاً با مجلس قانونگذاری هم گره بخورد، با قوه قضائیه، مجریه و رهبری باید گره بخورد در حالی که این اتفاق نیافتاده است، بنابراین در جامعه و دولت ما حزب شبیه یک موتوری است که به چرخ دنده اصلاً وصل نشده است.
◀️ما از دوره مشروطه احزاب داشتیم، زمان پهلوی هم احزاب داشتیم؛ دوره جمهوری اسلامی هم احزاب داشتیم؛ بخصوص حزب مهم جمهوری اسلامی که رهبران بزرگش، رهبران انقلاب هم هستند، ما احزاب داشتیم. حزب آن موقع وارد حکومت شد اما حکمرانی حزبی شکل نگرفت و هنوز هم، هم در قانون اساسی ما حکمرانی حزبی غایب است، ما قانون حزب داریم، فصلی هم مربوط به حزب داریم اما حکمرانی حزبی اساساً شکل نگرفت.
◀️این را توضیح دادم و بعد سعی کردهام که توضیح دهم که حزب چطور از دیدگاه فقهی قابل مطالعه است؛ دوستان میدانند که حزب در موضوعشناسی فقهی وقتی صحبت میکنیم اگر موضوعات ما موضوعات استنباطی به معنای مواردی که در مورد حج یا نماز داریم نباشد؛ مانند مقدمه واجب و خیلی جاهای دیگر، اگر موضوعات ما عرفی باشد چطور این موضوعات را دنبال میکنیم.
◀️بر خلاف اهل سنت که بیشتر روی شورا یا بیعت است، برای ما روی حقوق است و این دو، دو فاز فقهی جدا است؛ یعنی فقه شورا غیر از فقه قرارداد است؛ در فقه شورا شما دنبال کشف حکم غیر منصوص هستید در حالی که در قرارداد مهارش دست خود صاحب حق است؛
◀️بحث دومی را اشاره کردند که در ادبیات قبل از جمهوری اسلامی نبود ولی در ادبیات مرحوم امام و بعد از او شکل گرفت، و آن عبارت بود از مخاطب خطابات عمومی شارع؛ آنها چه کسانی هستند؟ در ادبیات مرحوم امام مخاطب خطابات عمومی شارع هم عموم مردم هستند و بنابراین مردم از دو جا به حاکم وکالت میدهند؛ یا از دو جا با حاکم قرارداد میبندند؛ آن قسمتی که از جنس حقوق است، چون حق مستقل خودشان است، اما آنجایی که از جنس تکالیف شرعی است؛ به عنوان مکلفین شرعی حاکم را انتخاب میکنند و بنابراین اگر در هر دو صورت حکومت به انتخاب میل پیدا میکند آن وقت حزب ماشین بزرگ این دولت خواهد بود؛
◀️بر خلاف پیشرفتهای خوبی که در بخشی از فقه ما انجام گرفته است؛ به رغم آنکه در ادبیات مرحوم امام و شاگردان امام این دستگاه فقهی، این پیشرفتهای دموکراتیک را داشتند اما قانونگذاری ما هنوز به لوازم این بحث توجه نکرده است؛
◀️یعنی اکثر کشورهای دنیا را نگاه کنید، آنجا هر چند بعضی جاها اجازه میدهند که کاندیدای مستقل هم باشد اما سهمیه بالای حکمرانی، نماینده مجلس برای احزاب است؛ احزاب کار خوبی که میکند، این است که حکومتها مانند رئیس جمهور میآید و میرود اما احزاب ماندگار است و مردم میفهمند که این حزب مقصر است؛ یا حزب موفق است؛ بنابراین به حزب اعتماد کنند یا رأی ندهند؛ در حالی که اگر احزاب نباشد، حاکمان میآیند وعده مفت میدهند و بعد از مدتی هم دنبال بهانهتراشی هستند که این و آن نگذاشتند و کنار میرود و خودش هم ممکن است که به اپوزسیون تبدیل شود.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅معیار «آواز پاک» در فقه موسیقی
🔈آيت الله محسن اراكى در جشنواره موسیقی پیامبر مهربانى
⬅️میتوان کمیتهای از دانشمندان آواز و فقهای آشنا به فقه موسیقی را تشکیل داد که بتوانند با آن معیارهای فقهی را تنظیم کرده و از سوی دیگر دانشمندان هنر موسیقی با فرمولهای صحیح، تعیینکننده آواز پاک در عرصه موسیقی باشند که اگر این اتفاق بیفتد.
⬅️بنده در مراسم سال گذشته جشنواره موسیقی “پیامبر مهربانی” هم به این نکته اشاره کردم که میتوان کمیتهای از دانشمندان آواز و فقهای آشنا به فقه موسیقی را تشکیل داد که بتوانند با آن معیارهای فقهی را تنظیم کرده و از سوی دیگر دانشمندان هنر موسیقی با فرمولهای صحیح، تعیینکننده آواز پاک در عرصه موسیقی باشند که اگر این اتفاق بیفتد، میتوانیم شاهد رشد و تربیت سازنده یک جامعه باشیم؛ چرا که من بر این باورم شایستهترین جامعه، جامعه ماست
⬅️مطمئن باشید که شما اگر این باب جدید را در عرصه موسیقی باز کنید، در این رشته خدمت بزرگی به بشریت کردید.?
⬅️سه رکن مهم در فقه موسیقی باید لحاظ شود.محتوای آواز و موسیقی یکی از اضلاع فقه موسیقی است که به لحاظ معنایی و هم محتوای گرایشهایی که در صدا و موسیقی وجود دارد، میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
⬅️از سوی دیگر توجه به معانی با تکیه بر شعر فارسی که به زعم بنده، بینظیرترین شعر جهانی است، دومین رکن در بخش فقه موسیقی است که به نظرم شایسته نیست آوازخوانهای ما سراغ اشعاری بروند که معنی متناسبی با هویت ایرانی و فرهنگ و ادبیات فاخر آن ندارد. هیچ آوازخوانی نیست که با انتخاب بهتر، محبوبتر نشود.
⬅️فضایی که آهنگ در آنجا ایجاد میشود، عنصر سومی است که بعد از مضمون در ماجرای فقه موسیقی میتواند مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع، موضوع بسیار مهمی است که با اجرای شکل درست آن میتوانیم شاهد محصولات معنوی ارزشمندی باشیم؛ کما اینکه در همین فضایی که حضور داریم و موسیقی در آن جریان دارد، یک محصول معنوی تولید شده است.
⬅️اینکه در برخی از کنسرتها ایراداتی گرفته میشود، از روی دلسوزی است، چون ارزشها ارزان به دست نیامده که ارزان از دست برود.
⬅️ما اگر جوانان را در فضای منفی قرار بدهیم، قطعاً ارزشها را نیز پایمال کردیم. آنچه ما میگوییم از روی محبت و ادای وظیفه است و وقتی فضای سالم ایجاد شود، مطمئن باشید آن وقت کسی از کنسرتها ایراد نمیگیرد.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ظرفیت_هنر
کلیپ #سیدی_الرئیس که با مخاطب قرار دادن سران کشورهایی چون آمریکا، روسیه، آلمان، ترکیه و کره شمالی با زبانی ساده و کودکانه مفاهیمی چون #رمضان #قدس_پایتخت_فلسطین #امنیت و #جنگ را مطرح می کند.
✅فقه فعلی توانایی پاسخگویی به مسائل فضای مجازی را ندارد؛به دنبال فضای مجازی باشید!/
🔈حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی در گفتگو با شبکه اجتهاد:
◀️بحث فضای مجازی و همچنین شبکههای اجتماعی، خیلی فراتر از آن چیزی است که ما در حد رسانه بخواهیم مطرح کنیم. چون در حوزه رسانه فقط یک اخبار و گزارشِ و تحلیل بوده و همچنین موضوعاً یک مقدار بسته و محدودتر است. اصلاً فضای مجازی به وجود آمده بهمراتب از این فضاهای حقیقی، مداخلات بسیار عجیبوغریبی را در حوزه زندگی و عرصه اجتماع و خانواده ایجاد کرده است. ما نمیتوانیم با چند سؤال اینچنینی راجع به این مسئله اظهارنظر کنیم. لذا اوّل باید فضای مجازی را بشناسیم و بعد هم شبکههای اجتماعی که در این فضاها شکل میگیرند و بعد هم بحث رسانه. الآن رسانه امر سوم و چهارم میشود. فقه هم باید واقعاً یک چارهجویی جدی در این زمینه بکند.
◀️فقه فعلی قطعاً نمیتواند چالشهایی را که نظام در حوزه رسانه دارد را حل کند. فقه فعلی این فضا را تجربه نکرده است. در فضای مجازی قدرتی ایجادشده که فقه هیچگونه آمادگی و قدرتی برای اینکه با این قدرت بخواهد روبرو بشود و برای این قدرت برنامهریزی بکند و به آن نظام بدهد و یک سامانی برایش ایجاد بکند، ندارد. گرچه توانمندی ذاتی فقه این هست که بتواند به این فضا بیاید و باید هم بتواند این کار را انجام بدهد.
◀️الآن فضای مجازی بسیار گسترده شده است؛ بهطوریکه از شرق و غرب عالم خانوادهها باهم صحبت میکنند و حتی پارتی گرفتهاند و ارتباط برقرار میکنند و بسیاری از ارتباطات و مناسباتی که در فضای حقیقی هست، در این فضا شکل میگیرد. شوخیها و لذتها، حتی لذتهای جنسی و امثالذلک در فضای مجازی منتقل میشود. مردم از همدیگر خبر میگیرند و دادوستد میکنند. ممکن است که بسیاری از فعالیتهای ناصواب جنسی، اخلاقی، حتی مالی و اقتصادی، قمار و… در این فضاها وجود داشته باشد. اینها مسائلی نیست که ما بهراحتی بتوانیم با این فقه نسبت به آنها اظهارنظر بکنیم.
◀️خیلی این عرصه، عرصه وسیع و گسترده و پرنفوذ، پرکاربرد و اشتغال آفرین و دغدغه آفرین و امثالذلک هست. اصلاً یک دنیای جدیدی وارد عرصه زندگی بشر شده است و ما با این فقه قطعاً نمیتوانیم با این مسئله روبرو بشویم.
◀️رسانه به مدل قبلیاش، اینگونه بود که میتوانستیم فقه خبری و فقه مخبری را در فقه رسانه داشته باشیم. قبلاً اگر خبری را از شرق برای غرب میگفتید، برایتان جذابیت داشت. الآن دیگر این حرفها جذابیت ندارد؛ برای اینکه قبل از اینکه این خبر بخواهد اتفاق بیفتد، طرف دیگر عالم مطلع شدهاند. لذا اگر یک مقدار مناسبات قویتر و ارتباطات عمیقتر بشود، دیگر چیزی برای رسانه نمیماند.
◀️در کشور خودمان کسی به رسانه توجه نمیکند. با توجه به اینکه رویکرد رسانهها معمولاً به قدرت برمیگردد و نهادهایی که دارای قدرت هستند، میخواهند خبری را بگیرند و پخش کنند. الآن شبکههایی که فقط اسلامی هستند، اخباری را که میخواهند منتقل بکنند، دستهبندی و طبقهبندی میکنند و فیلتر میگذارند و خیلی از کارها را انجام میدهند تا بخواهند خبر را گزارش بدهند. ممکن است گفته شود این خبر چقدر از واقعیت برخوردار است، میگویند که چون از کانال فیلتر اسلامی خودش گذشته، واقعیت دارد؛ اما این رسانه نمیتواند جذابیتهای خبری برای افراد داشته باشد؛ بنابراین کسی به این مدلهای از رسانه هیچوقت توجه نمیکند. کسی بخواهد واقعیتی را بداند اینجور نبوده که بیاید فقط یک آنتن را انتخاب کند و بعد بگوید که من به واقعیت رسیدم.
◀️به نظر نمیرسد رسانه در آینده بتواند کارآمد باشد. آنچه کارآمد است فضای مجازی است و حاکمیت برای جریانهایی است که با ابزار قدرت، ابزار پول، ابزار تبلیغ و امثالذلک استفاده میکنند.
به نقل از:http://ijtihadnet.ir
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅مشترکات ادیان ضرورت امروز جوامع بشری است
🔈حجتالاسلام سید ابوالحسن نواب
◀️نگاه امام رضوان الله تعالی علیه، مقام معظم رهبری و اندیشمندانی همچون شهیدان مطهری، بهشتی، امام موسی صدر و.... نگاه اصیل به تشیع است، ما دوستدار اسلامی هستیم که مرکبش «ام القری» جهان اسلام و منادی وحدت و دعوت کننده انسانهاست. از این رو باید بشریت را به سوی صلح و دوستی هدایت کنیم.
◀️ما برای ام القری بودن نیاز به لوازمی داریم و لوازم آن گفت و گو با ادیان است. اینکه همه را انسان و از تکریم انسانی برخوردار بدانیم و بر مشترکات ادیان تکیه کنیم.
◀️بودایی و هندویی نیز دارای معارف بلندی هستند. تمام این ادیان برای خود حرفی دارند. ما باید حرفهای آنان را بشنویم و بر مشترکاتشان تکیه کنیم. غیر مشترکات ادیان نباید موجب اختلاف شود.
◀️قرآن کریم 14 قرن پیش ما را به گفت و گو دعوت کرده است.
◀️ظرفیت تشیع و اسلام ظرفیت بسیار بزرگی است که می تواند در آن واحد سینه خود را گشاده کند و در برابر شریعت مسیحی و معارف بودایی و اخلاق هندویی هیچ کم و کثری نداشته باشد.
◀️ما میتوانیم پیام ائمه اطهار(علیهم السلام) را با زبانی که اهل بیت(علیهم السلام) به ما پیشنهاد کردند، به درستی به مخاطبان عرضه کنیم، این پیامها تاثیر خود را خواهد گذاشت، اما این کار زمانی میسر میشود که به اعتقادات آنان احترام بگذاریم و آنان را بشناسیم.
◀️ما باید معارف دیگران را جدی تلقی کنیم و باید با آنان گفت و گو کنیم، روی مشترکات بحث کنیم.
به نقل از:http://urd.ac.ir
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅با روشهای آموزش امروزی کسی فیلسوف نخواهد شد
🔈استاد عبدالرسول عبودیت
◀️فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. اما اگر منظورتان از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود.
◀️در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند. نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد.
◀️اما دربارهی آن نکته که میگویند فلسفه اسلامی به چه دردی میخورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار میآید؟ مرحوم امام میگوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهمتر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیدهاش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمیشود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهمترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کمفایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفههای مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست.
به نقل از: http://mobahesat.ir
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0