ـ🔅﷽🔅
🌺🍃 کنفرانس با موضوع:
✍ #جریان_شناسی_سیاسی
🎙 #تاریخ_شفاهی_انقلاب_اسلامی
🌐ـ
#سيري_در_جريان_ها_و_سازمان_هاي_مذهبي_و_سياسي_انقلاب_اسلامی_ايران
۳_ ظهور امام خميني و برآمدن نهضت روحانيت .
امام در سال 1323 ش از مدرسان و فضلاي برجسته بود و فقه و فلسفه تدريس مي کرد . بروجردي با تلاش امام در 1323 به قم آمد . امام درس فقه را تمام کرده بود ولي احتراماْ در درس ايشان شرکت مي کرد. تجربه سياسي ايشان از 1301 آغاز شد . از مشروطه زياد شنيده بود و از آن انتقاد مي کرد، از شخصيت شيخ فضل الله نوري خوشش مي آمد، رسماْ از او ياد و از ديگر رهبران يادي نمي کرد . دلداده مدرس بود . ايشان مخالفت هاي مدرس ، حاج آقا نور الله اصفهاني ، آقا ميرزا آقاي تبريزي و ميرزا ابوالحسن انگجي را با دولت رضا خان ديده و هميشه بياد داشت . دوران سخت رضاخان را بتمامه درک کرد. ( ص262)
ص ۱
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
فعاليت فرهنگي امام در سال 1323 با نوشتن کشف الاسرار آغاز شد . در عين ارتباط و احترام به مدرس و کاشاني پاره اي از مواضع آنان را نمي پسنديد و با وجود اختلاف نظرهايي که با بروجردي داشت هميشه حرمت مرجعيت را حفظ کرد . (ص264)
ص ۲
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
مصدق را از اينکه در قدرت بود و شاه را از بين نبرد مورد نقد قرار داده ، همچنين از اينکه مجلس هفدهم را به تعطيلي کشاند تا راه قانوني براي تعيين نخست وزير از سوي شاه باز شود ، از او انتقاد مي کرد .امام در ملي بودنشان ترديد داشت . به همين دليل است که مي گويد : « ما از اين ملي ها هيچي نديديم جز خرابکاري » ( نور ج 12 ص 347)
ص ۳
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔳 عقل سياسي
امام عقل سياسي آيه الله بهبهاني را بر آيه الله کاشاني ترجيح مي داد و به افکار سياسي آقاي کاشاني وقعي نمي گذاشت . ( ص 265 )
يکبار امام فرمود آقاي کاشاني براي اسلام کار مي کرد ... ( ص 266 )
انتقاد امام از آقاي کاشاني اين بود که چرا بر جنبه هاي سياسي نهضت ، بيش از جنبه ديني تکيه کرده است .( ص 266 )
ص ۴
مراجعي همچون ميلاني ، نجفي مرعشي ، محمد تقي آملي و شريعتمداري با آمدن به تهران واعلام مرجعيت امام ، راه را براي اعدام امام و نيز آيه الله محلاتي و قمي سد کردند . آيت الله گلپايگاني به تهران نرفت و نامش هم در اطلاعيه نيامد . ( ص 273)
ص ۵
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
پس از تدوين کتاب "ولايت فقيه"، مرحوم رباني شيرازي نامه اي به امام مي نويسد و مطالبي را درباره ولايت فقيه تذکر مي دهد ... فقيه کيست ؟ تفقّه في الدين صرف دانستن احکام حقوقي نيست. تفقّه در دين به معناي وسيع کلمه است ... فقيه به فنون جهان داري بايد آشنا باشد. اينکه اگر فقها متعدد بود ، خودمختاري باشد، اين تجزيه حکومت اسلامي است .آيا مدت خلافت مادام العمر است يا موقت ؟ ممکن است موقعيت خود را تثبيت کند و فردي مستبد از کار در آيد ... ( ص 279 تا 281 )
ص ۶
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
به آيت الله خامنه اي از طرف ساواک و برخي روحانيون ، وهابي مي گفتند .شيخ "ع" مي گفت : چون وي تحت الحنک نمي اندازد و در کتابش جلو نام امام حسن "عليه السلام" نگذاشته ... وهابي است . ( ص 4و 294 )
ص ۷
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔳 مطهري و مبارزه فرهنگي
مطهري و تقدم مبارزه فرهنگي بر مبارزه سياسي ( مباني فکري اسلام ) ، او پس از يک دوره سياسي در هيأت هاي مؤتلفه به کار فرهنگي روي آورد ولي همچنان سياسي ماند. او در سال 43 مي گويد : مردم بس که مبارزه کردند و نتيجه نگرفتند خسته شدند و همگي مأيوسند مثل جبهه ملي . سران نهضت آزادي هم که ايستادگي کردند از روي ايمانشان بود . وظيفه ما روحانيون اين است که نگذاريم مردم مأيوس شوند .
وي در سال 52 هفته اي دو روز براي پرورش نسلي از طلاب به قم مي آمد. مسأله حجاب و مبارزه فرهنگي از مباحث ايشان بود . سال 48 کتاب مسأله حجاب و تأثير آن، چاپ مکرر کتاب ، سال 57 و انتخاب حجاب از سوي زنان مسلمان که کارهاي فرهنگي مانند کتاب مسأله حجاب در پيش از انقلاب دليل آن است .
ص ۸
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
اصرار رژيم برکشف حجاب مجدد با تکيه بر مدارس دخترانه و الزامي کردن دختران به برداشتن حجاب در سال 52 نگراني متدينيّن را بيشتر کرد .
آبان 56 خبر گزاري پارس : در مراکز علمي ، درصد دختران با چادر سياه روز افزون است .( ص 299 )
نظام حقوق زن در اسلام با درخواست هاشمي ، که مطهري بعداً مي پذيرد .( ص 300 )
ص ۹
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد