164 - بیگمان در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز و کشتیها که برای کسب منافع مردم به دریا روانند و آبی که خدا از آسمان فرو فرستاد پس زمین مرده را به آن زنده نمود و همه گونه جنبنده در آن منتشر ساخت و گردش بادها و ابرهای مهار شدهی میان آسمان و زمین، [در همه اینها] مسلما نشانههایی است برای قومی که بیندیشند
165 - و برخی از مردم همتایانی غیر از خدا میگیرند و آنها را چون خدا دوست میدارند ولی آنها که ایمان آوردهاند خدا را بیش از هر چیزی دوست دارند و اگر ظالمان آن گاه که عذاب را ببینند، میدیدند که تمام قدرت یکسره به دست خداست و خدا سخت کیفر است، [از گناه خود پشیمان میشدند]
166 - آنگاه که پیشوایان از پیروان خود بیزاری جویند و عذاب را به روشنی ببینند و [تمام] روابط و سببها بریده گردد
167 - و پیروان [کفّار] گویند: ای کاش ما را [به دنیا] بازگشتی بود تا از آنها بیزاری میجستیم، همان طور که آنها از ما بیزاری جستند بدینسان خدا اعمالشان را [به صورت] حسرتهایی بر آنها مینماید و آنها از آتش بیرون شدنی نیستند
168 - ای مردم! از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست
169 - او فقط شما را به بدیها و فحشا فرمان میدهد و این که آنچه را نمیدانید به خدا نسبت دهید
#سوره_بقره_آیات_164تا169
#ص25
🌺نکات تفسیری صفحه ۲۵ سوره بقره 🌺
🌴ایه4⃣6⃣1⃣🌴: نشانه های خداوند برای عاقلان : این آیه یکی از آیات پر معنا در بیان آیات ونشانه های الهی درجهان است. قرآن، صریحا مردم را به مطالعه در آفاق توصیه کرده واز این منظر وجود خداوند متعال توحید وربوبیت وی را اثبات نموده است .علوم مختلفی چون کیهان شناسی ونجوم ،زمین شناسی ،پیدایش شب وروز ،زیست شناسی، کشتی سازی ودریا نوردی ،هواشناسی ،کشاورزی و ...با تدبر در نظم موجود در هریک از این نشانه هابه دست آمده است .
🌿ساخت های بشر نیز مخلوق پروردگار است: ممکن است این سوال درایه ی مذکور مطرح شود که چرا درآن وجود کشتی - که ساخته دست بشر است - نیز ،مانند سایر موجودات ورخدادهای طبیعی از آیات الهی شمرده شده است ؟
جواب این پرسش آن است که افعال انسان نیز مانند پدیده های طبیعی مظهر قدرت خدا ومنسوب به اوست ومستقل از اراده ی او پدید نمی آید چنان چه در آیه ی دیگر آمده است : " خدا شما وآن چه را می سازید ،آفریده است ." ( صافات ۹۶) گروهی درباره ی منشأ اعتقادبه خدا ودین پنداشته اند که درگذشته چون بشر برای هر پدیده علتی میجسته وعلت بسیاری از حوادث را نمی یافته ،به این نتیجه میرسیده که خداآفریننده آن حوادث است ، ولی امروزه با پیشرفت وکشف عوامل طبیعی، دیگر جایی برای اعتقاد به خدا نمی ماند .بطلان این سخن واضح است؛ زیرا خدا باوران - با وجود علم به علت بسیاری از پدیده ها- مجموعه جهان هستی را نیازمند به علت برتر یا مسبب الاسباب می دانند که بدون اعتقاد به وی ،سلسله ی علل واسباب ،ناقص میماند. بنابراین- حتی اگر بشر به درجه ای از دانش برسد که مانند خود را بیافریند - باز نقش پروردگار وخالق یکتا را انکار ننموده است ؛ زیرا این توان را نیز از خالق خویش به دست آورده است.🌿
🌴آیه 5⃣6⃣1⃣🌴: توحید در محبت : دراین آیه، گروهی از مردم که با وجود نشانه های روشن توحید ،برای خداوند شریک برگزیده اند ،ملامت میشوند. آنان شریکان پروردگار آنچنان دوس دارند که می بایست پروردگار خویش را دوست میداشتند. این محبت وعلاقه که به امید کمک ویاری آنان بوده است، در روز قیامت به سود ایشان نخواهد بود وبا چشم خویش مشاهده می کنند که یگانه مظهر قدرت - که شایسته دوست داشتن واطاعت است - خداوند متعال است .درمقابل، مومنان محبت بیشتری نسبت به خداوند دارند ؛ زیرا با مشاهده ی نعمت های بیکران وکمال مطلق خداوند ،شناخت بیشتری نسبت به او پیدا می کنند ودر سایه ی این معرفت ،محبت وعلاقه ایشان نیز بیشتر خواهد شد
🌴آیه 6⃣6⃣1⃣🌴: بیزاری پیشوایان وپیروان کفر از یکدیگر:
درایات متعددی از قرآن کریم آمده که یکی از عذاب های جهنمیان این است که همواره صحنه ی جدال ونفرین وبیزاری اهل آن نسبت به یکدیگر میباشند. گروهی از مردم که بدون بررسی وتحقیق ،پیرو گروهی دیگر گشته وسرپرستی آنان را پذیرفته ودربرابر انحرافات آنان سکوت اختیار می کنند وگروه دیگر که از جهل وبی بصیرتی مردم سوءاستفاده کرده وموجب انحراف آنان گشته اند .هر دو گروه ، یکدیگر را مقصر اعمال خویش خوانده واز هم بیزاری میجویند. نه قدرت وریاست پیشین سردمداران به کمک پیروان آنان می آید ونه حمایت واطاعت پیروان به کمک پیشوایان.
🌴آیه 7⃣6⃣1⃣🌴: روز حسرت : یکی از نام های قیامت - که درایه ی ۳۹ سوره مریم به آن شاره شده است- " یوم الحسره" است.این حسرت وپشیمانی بدین جهت است که همگان با مشاهده ی حقیقت اعمال خویش ونتیجه ی آن آرزو می کنند که ای کاش به این جهان بازگشته وفرجام بهتری برای خویش رقم می زدند.🌿
🌿نمونه ی حسرت درقیامت:ذیل عبارت شریف " این چنین خداوند اعمالشان را بر ایشان به صورت حسرت ها مجسم میکند" از امام صادق علیه السلام روایت شده است: " این همان مردی است که مالش را رها کرده وآن را از روی بخل در طاعت خداوند خرج نمیکند،سپس می میرد وآن را برای کسی به جای می گذارد که به طاعت خداوند مشغول شود، او ( در روز قیامت ) آن عمل را در ترازوی دیگری میبیند، وحسرت میخورد؛ زیرا ( آن ثواب ،نتیجه ) مال اوبوده است ، واگر آن( وارث) مال را درنای درنافرمانی خدا خرج کند،( باز هم حسرت میخورد، چرا که )او با آن مال وارث را درنافرمانی خدا تقویت کرده است.
🌿"جهنم موقتی یا ابدی ؟ دراین که عذاب دوزخ همیشگی است یا پایانی دارد، دیدگاه ها گوناگون است .دلیل جاودانگی عذاب، آیات، متعددی قرآن و وروایات فراوانی است که از طریق اهل بیت علیه السلام به ما رسیده است .از جمله آیاتی که عذاب را به طور صریح دائمی میداند،همین آیه ی محل بحث است. البته پس از جمع بندی آیات وروایات به این نتیجه می رسیم که اهل جهنم دو دسته اند : یک دسته جاودان در دوزخ اند ودسته ی دیگر مدتی درجهنم به سر برده وپس از آن، از آتش دوزخ خلاصی می یابند.🌿
🌴آیه 8⃣6⃣1⃣🌴: شان نزول : از ابن عباس " نقل است که برخی از طوایف عرب قسمتی از انواع زراعت وحیوانات را برخود حرام کرده بودند وتحریم آن را به خدا نسبت می دادند .لذا این آیه نازل شد وآنها را تکذیب نمود.🌿
170 - و چون به آنها گفته شود: از چیزی که خدا نازل کرده پیروی کنید، میگویند: [نه] بلکه از آنچه پدران خویش را بر آن یافتهایم پیروی میکنیم آیا هر چند پدرانشان چیزی نمیفهمیدند و هدایت نیافته بودند [باز پیروی میکنند]!
171 - و مثل [تو در دعوت] کافران مثل کسی است که بر حیوان زبان بستهای که جز صدا و ندایی نشنود بانگ زند [اینها نیز چنیناند] کرانند و گنگانند و کورانند، پس نمیاندیشند
172 - ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزه که روزیتان کردهایم بخورید و شکر خدا را به جای آورید اگر تنها او را میپرستید
173 - او تنها [گوشت] مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که [هنگام ذبحش] نام غیر خدا بر آن برده شده بر شما حرام کرده است، و هر که [به خوردن آنها] ناچار شد، بیآن که قصد نافرمانی یا تجاوز داشته باشد گناهی بر او نیست [که] خدا بخشندهی مهربان است
174 - کسانی که آیات کتاب آسمانی را کتمان میکنند و آن را به بهای ناچیزی میفروشند، جز آتش به شکمهای خود فرو نمیبرند و خداوند روز قیامت با آنها سخن نگوید و پاکشان نسازد و ایشان را عذابی دردناک است
175 - همین کسانند که ضلالت را به بهای هدایت و عذاب را در ازای آمرزش خریدند، پس چه صبورند بر آتش!
176 - این بدان سبب است که خدا کتاب را به حق فرستاد و آنان که در بارهی کتاب به اختلاف پرداختند، بیگمان در ستیزهی دوری هستند
#سوره_بقره_آیات_170تا176
#ص26
🌱 امام زمان عجلاللهفرجهالشریف
عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الْمَهَالِكِ وَ الْأَسْوَاءِ وَ الْآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ كُلِّهَا بِرَحْمَتِهِ إِنَّهُ وَلِيُّ ذَلِكَ وَ الْقَادِرُ عَلَى مَا يَشَاءُ وَ كَانَ لَنَا وَ لَكُمْ وَلِيّاً وَ حَافِظاً.
اميدوارم خداوند از ناحيهٔ رحمت خود ما و شما را از مواضع خطر و از بدیها و آفات و امراض حفظ فرمايد؛ زيرا تنها او سرپرست اين امور و قادر بر آنچه میخواهد است و براى ما و شما ولىّ و حافظ مىباشد.
🌹
📚 الإحتجاج، ج٢، ص۴۶٧
#حدیث
💫 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
حُسينٌ مِنّي و أنا مِن حسينٍ، أحَبَّ اللّهُ مَن أحبَّ حسيناً.
حسين از من است و من از حسينم. هر كه حسين را دوست بدارد خداوند دوستش بدارد.
♥️
📚 بحار الأنوار، ج۴٣، ص٢۶١، ح١
#حدیث
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليهالسلام
كما أنّ الشَّمسَ و اللَّيلَ لا يَجْتَمِعانِ، كذلكَ حُبُّ اللّهِ و حُبُّ الدُّنيا لا يَجْتَمِعانِ.
همچنان كه روز و شب با هم جمع نمىشوند، خدا دوستى و دنيا دوستى نيز با هم گرد نمىآيند.
🍀
📚 غرر الحکم، حدیث ٧٢١٩
#حدیث
📚کجاها نباید خندید؟!
به سرآستین پاره ی کارگری
که دیوارت را می چیند , نخند
به پسرکی که آدامس می فروشد
و تو هرگز نمی خری ، نخند
به پیرمردی که در پیاده رو به زحمت راه
می رود و شاید چند ثانیه ی کوتاه معطلت کند , نخند
به دستان پدرت...
به جارو کردن مادرت...
به رفتگری که در گرمای تیر ماه کلاه پشمی
به سر دارد ...
به پارگی ریز جوراب کسی درمجلسی
به پشت و رو بودن چادر پیرزنی در خیابان , نخند
نخند که دنیا ارزشش را ندارد ...
که هرگز نمی دانی
چه دنیای بزرگ و پر دردسری دارند :
آدم هایی که هر کدام برای خود و خانواده ای
همه چیز و همه کسند ...
آدم هایی که برای زندگی تقلّا می کنند ...
بار می برند ...
بی خوابی می کشند ...
کهنه می پوشند ...
جار می زنند ...
سرما و گرما را تحمل می کنند
و گاهی خجالت هم می کشند ...
خیلی ساده : هرگز به آدم هایی که ضعیفتر از تو هستند , نخند . روزی ممکن است تو جای آنها باشی . کسی چه میداند؟ 🌸🌸
🍃 ﷽ 🍃
«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
بگو: «اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.»
📗 سوره آل عمران، آیه ٣١
#قرآن
🍂 پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله
اللّهُمَّ إنّي أسألُكَ حُبَّكَ و حُبَّ مَن يُحِبُّكَ، و العَملَ الّذي يُبَلّغُني حُبَّكَ. اللّهُمَّ اجْعَلْ حُبَّكَ أحَبَّ إليَّ مِن نَفْسي و أهْلي.
خداوندا! محبّت خودت را و محبّت آن كس كه تو را دوست دارد و كارى كه مرا به محبّت تو میرساند از تو مىخواهم.
بار خدايا! محبّت خود را در دل من از خودم و خانوادهام محبوبتر گردان.
🍁
📘 کنز العمّال، حدیث ٣٧١٨ و ٣٧٩۴
#نیایش
#خواص_آیةالکرسی
✍🏼 امام باقر ع ؛
آیةالکرسی هزار بدی از
بدیهای دنیوی و هزار بدی از
بدیهای اخروی را زایل کند که
بدترین بدی دنیا فقر و آخرت
فشار قبر است✨
📚 درمان با قرآن
💙 امام کاظم علیهالسلام
شخص او (امام زمان عج) از دیدگان مردم غايب میشود؛
ولی یاد او از دلهای مؤمنين غايب نمیگردد.
📚 کمال الدین، ج٢، ص٣۶٨، ح۶
#حدیث
170 - و چون به آنها گفته شود: از چیزی که خدا نازل کرده پیروی کنید، میگویند: [نه] بلکه از آنچه پدران خویش را بر آن یافتهایم پیروی میکنیم آیا هر چند پدرانشان چیزی نمیفهمیدند و هدایت نیافته بودند [باز پیروی میکنند]!
171 - و مثل [تو در دعوت] کافران مثل کسی است که بر حیوان زبان بستهای که جز صدا و ندایی نشنود بانگ زند [اینها نیز چنیناند] کرانند و گنگانند و کورانند، پس نمیاندیشند
172 - ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزه که روزیتان کردهایم بخورید و شکر خدا را به جای آورید اگر تنها او را میپرستید
173 - او تنها [گوشت] مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که [هنگام ذبحش] نام غیر خدا بر آن برده شده بر شما حرام کرده است، و هر که [به خوردن آنها] ناچار شد، بیآن که قصد نافرمانی یا تجاوز داشته باشد گناهی بر او نیست [که] خدا بخشندهی مهربان است
174 - کسانی که آیات کتاب آسمانی را کتمان میکنند و آن را به بهای ناچیزی میفروشند، جز آتش به شکمهای خود فرو نمیبرند و خداوند روز قیامت با آنها سخن نگوید و پاکشان نسازد و ایشان را عذابی دردناک است
175 - همین کسانند که ضلالت را به بهای هدایت و عذاب را در ازای آمرزش خریدند، پس چه صبورند بر آتش!
176 - این بدان سبب است که خدا کتاب را به حق فرستاد و آنان که در بارهی کتاب به اختلاف پرداختند، بیگمان در ستیزهی دوری هستند
#سوره_بقره_آیات_170تا176
#ص26
🌺نکات تفسیری صفحه ۲۶سوره بقره 🌺
🌴آیات 1⃣7⃣1⃣و0⃣7⃣1⃣🌴: تقلید کورکورانه از نیاکان: یکی از دام های که شیطان همواره برخی از انسان ها را به وسیله آن فریب میدهد، سوء استفاده از تعصبات قومی ونادانی آنان است که منجر به تقلید کورکورانه از نیاکان می گردد.قران،بارها این منطق را سرکوب نموده است.در این آیات نیز ، آنان را به حیوانی تشبیه نموده است که هر چه چوپان بر اونهیب می زند ، چیزی جز صدا های پوچ وبی معنا نمی فهمند .کافران نیز در برابر این همه برهان وسخنان منطقی پیامبر صلی الله علیه واله، گویی از وقتی به دنیا آمده اند ،کر ولال بوده واز قوهی تعقل برخوردار نیستند.
🍃تحقیق عالمانه یا تقلید محققانه : قرآن کریم را تحقیق را پیش روی انسان می گشاید تا وی زندگی خویش را بر اساس آن استوار وتنظیم کند ؛ به این صورت که یا خود اهل تحقیق ودانش باشد یا از کسی که اهل تحقیق است، اطاعت کند.کفارنه خود محقق هستند ونه از اهل تحقیق تقلید می کنند وبه همین دلیل ،سفیه ونابخرد شمرده شده اند .از این رو ،این گونه آیات که تقلید کورکورانه مشرکان از پدرانشان را نکوهش میکند، اصل تقلید را زیر سوال نمی برد.🌿
🌴آیه ی 3⃣7⃣1⃣🌴 حلال وحرام خدا؛ مطابق با مصالح انسان:حلال یا حرام بودن کاری یا غذایی مربوط به مصالح خود انسانهاست وخداوند از آن سودی نمی برد ؛ از امام صادق علیه السلام روایت شده است:" هیچ کس گوشت مردار نمی خورد؛ مگر اینکه بدنش ضعیف و نجورمی شود ، نیروی او را می کاهد ونسلش را قطع میکند وخورنده مردار به مرگ ناگهانی میمیرد. خوردن خون ،نیز سبب سنگدلی وقساوت قلب میگردد" این مفاسد ممکن است به این دلیل باشد که دستگاه گوارش نمی تواند ازمردار، خون سالم وزنده بسازد .علاوه بر این که خوردن گوشت مردار را حرام کرده ، آن را نجس هم دانسته تا مسلمانان کاملا از آن دوری کنند .البته فلسفه ی بسیاری از احکام برما پوشیده است؛ اما چون از جانب خداوند حکیم است ،مابه آن عمل کرده و از وی اطاعت میکنیم.
🌹مراد از "باغ" و"عاد" چیست ؟ " باغ" به معنای ستمکار و " عاد" به معنای تجاوزگر است ومفاد آیه این است که هر کس در حال اظطراروناچاری باشد ،خوردن از محرمات براو روا است ،ولی این حکم مشروط به این است که فرد مضطر ،ستمکار ومتجاوز نباشد .در برخی روایات ،" باغ" به کسی تفسیر شده است که در شکار کردن ستمکار است ( یعنی به قصد سرگرمی ، بازی و.....به شکار رفته است) و " عاد" به دزد تفسیر شده است؛ این روایات همان مفهومی را تایید میکند که از ظاهر آیه استفاده میشود، ولی بیان برخی مصادیق این دو واژه است؛ نه این که معنای این دو واژه بیان شده است ؛ مانند تفسیر " باغ" به ستمکار و" عاد" به غاصب ونیز تفسیر " باغ به کسی که بر امام خروج کند وعاد به دزد.🌿
🌴آیه 4⃣7⃣1⃣🌴: عالمان دین فروش : مفسران اتفاق نظر دارند که این آیات دربارهی اهل کتاب نازل شده وبه گفته ی بسیاری ، به طور خاص، به علمای یهود نظر دارد که پیش از ظهور پیامبر صلی الله علیه واله صفات ونشانه های او را مطابق آنچه در کتب خود یافته بودند ، برای مردم باز گو میکردند، ولی پس ازظهور آن حضرت ومشاهده ی گرایش مردم به وی ، ترسیدند که با ادامهی روش سابق ، منافعشان به خطر بیفتد .بنابراین اوصاف آن حضرت را از جویندگان حقیقت، کتمان میکردند. البته این آیه، تمامی کتمان کنندگان حقیقت را در هر زمان ومکان شامل میشود واختصاصی به علمای یهود ندارد وبه همین دلیل، دربرخی روایات، به کسانی تطبیق شده است که با وجود علم به حقانیت حضرت علی علیه السلام خلافت آن آن حضرت را انکار کردند .🌿
🌿عذاب سخت کتمان کنندگان حق : از این آیه فهمیده میشود گناه کتمان حق ، یکی از بزرگترین گناهان به شمار می رود ؛ زیرا از معدود گناهانی است که درقرآن این چنین وعده ی مجازاتی را دارا می باشد .کسانی که حق را اظهار نکنند، علاوه بر این که هدایا واموالی که از رهگذر کتمان حقایق به دست می آورند، هم چون آتشی از دل هایشان زبانه می کشد ،در روز قیامت مورد بی مهری خداوند نیز قرار خواهند گرفت وبه آنان بی اعتنایی خواهد شد.همچنین، خداوند آنان را پاک نمیگردند ومشمول دردناک ترین عذاب ها خواهند شد.تعبیر( فما اصبرهم علی النار؛ چقدر بر آتش جهنم طاقت وشکیبایی دارند!) تنها درمورد این گروه بکار رفته است. انگیزه های کتمان حقیقت، زیاد است. از آن جمله ،میتوان به غرور ،تعصب نابجای دینی ،حفظ موقعیت، ضعف نفس ،عدم شهامت ،تنگ نظری، سفارش بیگانگان، حفظ مقام ومال و...اشاره کرد.🌿
177 - نیکی [تنها] آن نیست که روی خود را به جانب مشرق و مغرب کنید، بلکه نیکی آن است که انسان به خدا و روز واپسین و فرشتگان و کتاب [های آسمانی] و پیامبران ایمان آورد، و مال [خود] را با آن که دوستش دارد به خویشاوندان [نیازمند] و یتیمان و درماندگان و به راه مانده و مستمندان و [برای آزادی] در بند ماندگان ببخشد، و نماز به پا دارد و زکات دهد و آنانند که چون تعهّد دهند به عهد خود وفا کنند و در سختی و زیان و به هنگام جنگ صابر و پایدار باشند هم اینان راست میگویند و هم ایشان پارسایانند
178 - ای کسانی که ایمان آوردهاید! در بارهی کشتگان بر شما قصاص مقرر شد، آزاد در برابر آزاد، بنده در برابر بنده و زن در مقابل زن پس هر که از سوی برادرش چیزی [از قصاص] برایش بخشوده شد باید [از این گذشت] به شایستگی پیروی کند و [خونبها را] با نیکی ادا کند این تخفیف و رحمتی از جانب پروردگارتان است، و هر که پس از آن تجاوز کند، او را عذاب سختی خواهد بود
179 - ای خردمندان شما را در قصاص زندگانی است، باشد که پرهیزکار شوید
180 - بر شما مقرر شده است که هرگاه مرگ کسی از شما فرا رسید اگر مالی بر جای گذاشت، برای پدر و مادر و نزدیکان، مطابق عرف [مقداری را] وصیت کند که این شایسته پرهیزکاران است
181 - پس هر که آن وصیّت را بشنود و تغییر دهد، تنها گناهش بر کسانی است که آن را تغییر میدهند همانا خدا شنوا و آگاه است
#سوره_بقره_آیات_177تا181
#ص27
🌱
حضرت ولیّ عصر عجلاللهفرجهالشریف
أَنْتَ نَصَرْتَنَا فَنَصَرْنَاکَ «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ نَصَرَهُ»
تو ما را یاری کردی، ما هم تو را یاری کردیم، «و خداوند یاوران خود را، یاری میکند.»
🌹
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۷۵
#حدیث