💐 امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🏵 فَإِذَا نَزَلْتُمْ... لِئَلَّا يَأْتِيَكُمُ الْعَدُوُّ مِنْ مَكَانِ مَخَافَةٍ أَوْ أَمْنٍ وَ اعْلَمُوا أَنَّ مُقَدِّمَةَ الْقَوْمِ عُيُونُهُمْ وَ عُيُونَ الْمُقَدِّمَةِ طَلَائِعُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا غَشِيَكُمُ اللَّيْلُ فَاجْعَلُوا الرِّمَاحَ كِفَّةً وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً
📺 آموزش نظامی به لشكریان :
مبادا دشمن از جایی كه می ترسید یا از سویی كه بیم ندارید، ناگهان بر شما یورش آورد، و بدانید كه پیشاهنگان سپاه دیدبان لشگریانند، و دیدبانان طلایه داران سپاهند، از پراكندگی بپرهیزید، هر جا فرود می آیید، با هم فرود بیایید، و هرگاه كوچ می كنید همه با هم كوچ كنید، و چون تاریك شب شما را پوشاند، نیزه داران را پیرامون لشكر بگمارید، و نخوابید مگر اندك، چونان آب در دهان چرخاندن و بیرون ریختن.
📚 نهج البلاغه #نامه_11
👆
🔸 نکتهها
اسلام خوردن چيزى را اجازه مىدهد كه هم طيّب باشد و هم حلال؛ چيزهايى مثل شراب و گوشت خوك ممنوع است، چون ذاتاً خبيث و ناپاك است و چيزهايى كه با پول غصبى خريدارى شود، گرچه خودش طيّب باشد، ممنوع است چون حرام است.
اكنون كه كفران نعمتها و تكذيب انبياء سبب قهر و عذاب خداست، پس به جاى كفران و كفر، از نعمتهاى حلال بهره گرفته و حلالوار بخوريد و شكرگزار باشيد.
✨
🔹 پیامها
١. در اسلام رياضت و رهبانيّت نيست: «فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ»
٢. مصرف، در چارچوب حلال مجاز است، نه هر چه بدست آمد: فَكُلُوا ... حَلالًا طَيِّباً
٣. دستورات دين مطابق فطرت است. خوردنىهايى كه مطابق طبع انسان باشد، مجاز است: فَكُلُوا ... طَيِّباً
۴. دينِ جامع، دستوراتش نيز جامعيّت دارد؛ هم طهارت ظاهرى را شرط مصرف مىداند، «طَيِّباً» هم طهارت باطنى و حقوقى را «حَلالًا»
۵. روزى را نعمت و هديه الهى بدانيم، نه محصولِ زرنگى خود: رَزَقَكُمُ اللَّهُ ... نِعْمَتَ اللَّهِ
۶. خوردن براى خوردن نيست، براى انجام وظايف است: فَكُلُوا ... وَ اشْكُرُوا ... تَعْبُدُونَ
٧. عبادت وبندگى بدون شكر نعمتها نمىشود: وَ اشْكُرُوا ... إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
🌻
📙 تفسیر نور، ذیل آیه شریفه
#تفسیر
الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ.
⚡️ ترجمه :
آدمى در زير زبان خود پنهان است.
🔴 منظور از «مرء» (انسان) در اينجا شخصيت و ارزش انسان است و منظور از «مخبوء» (نهفته بودن) در زير زبان اين است كه هنگامى كه سخن بگويد شخصيت او آشكار مى شود، چرا كه سخن ترجمان عقل و دريچه اى به سوى روح آدمى است. هرچه در روح اوست از خوب و بد، والا و پست، بر زبان و كلماتش ظاهر مى شود.
🍁گاه انسان به افرادى برخورد مى كند كه از نظر ظاهر بسيار آراسته و پرابهت اند; اما همين كه زبان به سخن مى گشايد مى بيند كه چقدر تو خالى است. و بر عكس به افرادى برخورد مى كند كه ابداً ظاهرى ندارند; اما هنگامى كه زبان به سخن مى گشايد، انسان احساس مى كند شخص دانشمند و حكيمى است.
📙#حکمت_148
امیرالمومنین علی علی علیه السلام می فرماید: إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُکشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه.
قرآن ظاهرش زیبا، و باطنش عمیق و ناپیداست، شگفتی هایش تمام نمی شود و غرائبش به پایان نمی رسد، و تاریکی ها جز با قرآن از فضای حیات زدوده نمی شود.
نهج البلاغه #خطبه_18
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️فَلْتَکُنِ الدُّنْيَا في أَعْيُنِکُمْ أَصْغَرَ مِنْ حُثَالَةِالْقَرَظِ وَ قُرَاضَةِ الْجَلَمِ
🟤بايد دنيا در چشم شما کم ارزش تر از تفاله برگ هايى باشد که با آن دباغى مى کنند (که بسيار بدبو و متعفّن و بى ارزش است). يا بى ارزش تر از بقاياى قيچى شده پشم حيوانات باشد (که بر زمين مى ريزد و کسى به آن اعتنايى ندارد)
✍بديهى است تفاله هائى که بعد از استفاده به دور مى ريختند، بسيار آلوده و بدبو و نفرت انگيز بود و نيز هنگامى که پشم حيوانات را قيچى مى کنند قطعات کوچکى از اطراف آن بر زمين مى ريزد که به درد هيچ کارى نمى خورد.بنابراين در تشبيه نخست، نفرت انگيز بودن و در تشبيه دوم، بى ارزش بودن، نهفته شده است، و امام (عليه السلام) مى فرمايد بايد دنيا در نظر شما از اينها هم کم ارزش تر باشد، همان دنيايى که عشق به اموال آن قارون هاى طغيانگر و عشق به مقامات آن، ظالمان بيدادگر را به وجود مى آورد و حبّ آن، رأس کل خطيئه است و اين گوياترين تعبيرى است که در اين زمينه ديده مى شود; اين از يک سو.
📘#خطبه_32
✨
سَيِّدي لا تُعَذِّبْني وَاَنَا اَرْجوُكَ، اِلهي حَقِّقْ رَجآئي،
ای آقای من، مرا عذاب مكن كه اميد به تو دارم، خدايا اميدم را تحقق بخش؛
فَاِنَّ كَثْرَةَ ذُنوُبي لا اَرْجوُ، فيها اِلاّ عَفْوَكَ،
زيرا من در عين فراوانی گناهانم، اميدی جز به گذشت تو ندارم...
🤲
📘 مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی
#نیایش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨اللّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْکَ بِلِسَانِي، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِي
🍃خداوندا! آنچه را با زبان به تو تقرّب جستم، سپس قلبم با آن مخالفت نمود، بر من ببخش!»
📘#خطبه_78
🌱
⁉️ عدم تحریف قرآن
دلائل شیعیان بر عدم تحریف قرآن چیست؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
ما معتقدیم دلایل عقلى و نقلى فراوانى دلالت بر عدم تحریف دارد، زیرا از یک سو قرآن مىگوید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (ما قرآن را نازل کردیم و حفظ آن را بر عهده داریم) (١)
و در جاى دیگر مىفرماید: «وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ * لاَ یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلاَ مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیم حَمِید» (این کتابى است قطعاً شکست ناپذیر، هیچ گونه باطلى نه از پیش رو نه از پشت سر به سراغ آن نمىآید، چرا که از سوى خداوند حکیم و حمید است) (۲)
آیا چنین کتابى که خداوند حفظ آن را بر عهده گرفته، کسى مىتواند دست تحریف به سوى آن دراز کند؟!
از سوى دیگر قرآن کتاب متروک و فراموش شدهاى نبود که کسى بتواند چیزى از آن بکاهد یا چیزى بر آن بیفزاید.
کاتبان قرآن (کُتّاب وحى) که تعداد آنها را از ۱۴ نفر تا حدود ۴۰۰ نفر نوشتهاند، به محض این که آیهاى نازل مىشد، ثبت و ضبط مىکردند.
صدها حافظ قرآن در عصر پیامبر (صلى الله علیه وآله) بودند که به محض نزول آیات آن را حفظ مىکردند.
قرائت قرآن در آن زمان مهمترین عبادت آنها محسوب مىشد و شب و روز تلاوت و قرائت مىشد.
اضافه بر این قرآن قانون اساسى اسلام و آیین زندگى مسلمین بود و در تمام زندگى آنها حضور داشت.
عقل و خرد مىگوید چنین کتابى ممکن نیست مورد تحریف و کم و زیاد واقع شود.
روایات اسلامى که از امامان معصوم (علیهم السلام) به ما رسیده نیز بر اصالت و تمامیّت و عدم تحریف قرآن تأکید میکند.
امیرمؤمنان على (علیه السلام) در نهج البلاغه با صراحت مىفرماید: «أنْزَلَ عَلَیْکُمُ الْکِتَابَ تِبْیَاناً لِکُلِّ شَىْء وَ عَمَّرَ فِیکُمْ نَبِیَّهُ أزْمَاناً حَتَّى أکْمَلَ لَهُ وَ لَکُمْ فِیمَا أنْزَلَ مِنْ کِتَاب، دِینَهُ الَّذِی رَضِىَ لِنَفْسِهِ»؛ (خداوند قرآنى نازل کرده که همه چیز را بیان مىکند، خداوند آن قدر به پیامبر (صلى الله علیه وآله) عمر داد که دین خود را براى شما به وسیله قرآن کامل گرداند) (۳)
در بسیارى از خطبههاى نهج البلاغه سخن از قرآن به میان آمده و در هیچ جا کمترین اشارهاى به تحریف قرآن نشده، بلکه کامل بودن قرآن را روشن مىسازد.
در حدیثى که امام جواد (علیه السلام) خطاب به یکى از یارانش پیرامون انحراف مردم از طریق حق سخن مىگوید، مىخوانیم: «وَ کَانَ مِنْ نَبْذِهِمُ الْکِتَابَ أَنْ أقَامُوا حُرُوفَهُ وَ حَرَّفُوا حُدُودَهُ» (گروهى از مردم قرآن مجید را رها کرده اند، به این صورت که عبارات قرآن را برپا داشتند، امّا مفاهیم آن را تحریف نمودند) (۴)
این حدیث و مانند آن نشان مىدهد که الفاظ قرآن دست نخورده باقى مانده و تحریف در معانى آن واقع شده، که گروهى مطابق میل نفسانى و منافع شخصى خود، آیات آن را برخلاف واقع تفسیر یا توجیه مىکنند.
و از این جا نکته مهمّى روشن مىشود که اگر در بعضى از روایات سخن از تحریف به میان آمده، منظور همان تحریف معنوى و تفسیر به رأى است نه تحریف در عبارات و الفاظ.
از سوى دیگر در بسیارى از روایات معتبرى که از امامان معصوم (علیهم السلام) به ما رسیده مىخوانیم:
براى پى بردن به درستى یا نادرستى روایات، به خصوص هنگامى که تضادّى در میان روایات مشاهده مىکنید، آنها را بر قرآن عرضه بدارید، آنچه موافق قرآن است صحیح است، به آن عمل کنید و آنچه مخالف قرآن است رها سازید:
«اعرِضُوهُمَا عَلَى کِتَابِ اللهِ فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللهِ فَرُدُّوهُ» (۵)
این دلیل روشنى بر عدم تحریف قرآن است، چون در غیر این صورت مقیاس تشخیص حق از باطل نبود.
اضافه بر همه اینها حدیث معروف ثقلین که در کتب اهل سنّت و شیعه به طور گسترده نقل شده است، مىگوید: پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: «اِنّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتی أَهْلَ بَیْتی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا» (من در میان شما دو چیز گرانمایه به یادگار گذاشتم، کتاب خدا و عترتم که اگر به آنها تمسّک جویید هرگز گمراه نخواهید شد)
این حدیث پرمعنا به خوبى نشان مى دهد که قرآن مجید و در کنار آن عترت پیامبر (صلى الله علیه وآله) پناهگاه بسیار مطمئنّى براى هدایت مردم تا دامنه قیامت است.
اگر قرآن دستخوش تحریف شده بود، چگونه مىتوانست پناهگاهى مطمئن باشد و مردم را از هرگونه گمراهى رهایى بخشد.
________________________________
(۱): سوره حجر، آیه ۹
(۲): سوره فصّلت، آیه ۴۱ و ۴۲
(۳): نهج البلاغه، خطبه ۸۶
(۴): کافى، ج ۸، ص ۵۳
(۵): وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۸۰
(۶): بحارالأنوار، ج ۳۶، ص ۳۳۱
🌻
📕 شیعه پاسخ میگوید، ص۲۵
#پرسش_پاسخ
📘 با برکت و با عظمت
👌 توصیه آقا برای نوجوانانی که دنبال یادگیری نهجالبلاغه هستند.
شما عزیزان من و نور چشمهای ما،
دانش آموزان و زبدگان و بچه های با استعداد و خوش حافظه که در وادی ترجمه و حفظ نهج البلاغه و فراگیری این کتاب مقدس افتاده اید،بدانید که این کتاب بسیار
با برکتی است و بسیار با عظمت است،
این را مغتنم بشمارید و پیش بروید.
🔹 امامـ حـسـن عليهالسلامـ
لا حياءَ لِمنْ لا دِينَ لَهُ.
حیاء ندارد كسى كه دين ندارد.
💠
📚 بحار الأنوار، ج٧٨، ص١١١، ح۶
#حدیث
▫️ادامه 👇
❕امیر مومنان علیه السلام در بیان دیگری فرمود :
"مادام كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن؛ اما در آنجا كه جز شدت عمل تو را بىنياز نمىكند تصميم به شدّت بگير " " وَارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ، وَاعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَاتُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّةُ "
📚نهج البلاغه نامه 46
❕باز در شرح کلام فوق می خوانیم :
"به اين ترتيب اصل و اساس در مناسبات ميان حاكميّت و مردم، بلكه در تمام مديريتها رفق و مداراست؛ ولى اگر كسانى از مدارا كردن مدير خواستند سوء استفاده كنند، جز برخورد شديد چيز ديگرى كارساز نيست.
امروز هم مشاهده مىكنيم كه بهترين راه براى مبارزه با مفاسد اجتماعى و امر به معروف و نهى از منكر استفاده از برخوردهاى محبّتآميز و منطق توأم با ادب و مداراست كه اكثريت افراد از اين طريق رام مىشوند؛ ولى گروه اندكى هستند كه جز با شدت عمل دست از اعمال خلاف برنمىدارند. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج10، ص: 253
❕همینطور امیر مومنان در موارد دیگری نیز متذکر استثناء در مدارا شده اند و فرمودند :
" اين امر (خروج ناكثين) را تا زمانى كه قابل مهار كردن باشد، مهار مىكنم، و هر گاه ناچار شدم، آخرين چاره، داغ كردن است (و با آنها مىجنگم ) _ كسى كه احترام نهادنْ اصلاحش نكند، بىاحترامى كردنْ اصلاحش مىكند _ كسى كه احترام نهادن درستش نكند، بىاحترامى [به او]، درستش مىكند _ هر گاه ارج نهادن، سود نبخشد، خوار داشتن، كارگرتر است، و هر گاه تازيانه كارگر نباشد، شمشير، مؤثرتّر است _ احترام نهادن، به همان اندازه كه فرومايه را فاسد مىكند، بزرگوار را اصلاح مىكند _ كسى كه زيبايىِ مدارا اصلاحش نكند، بدىِ مجازات، اصلاحش مىكند. "
"سَامسِكُ الأَمرَ مَا استَمسَكَ، وإذا لَم أجِد بُدّاً فَآخِرُ الدَّواءِ الكَيُ _ مَن لَم تُصلِحهُ الكَرامَةُ، أصلَحَتهُ الإِهانَةُ _ مَن لَم تُقَوِّمهُ الكَرامَةُ، قَوَّمَتهُ الإِهانَةُ _ إذا لَم تَنفَعِ الكَرامَةُ فَالإِهانَةُ أحزَمُ، وإذا لم يَنجَعِ السَّوطُ فَالسَّيفُ أحسَمُ. _الكَرامَةُ تُفسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدرِ ما تُصلِحُ مِنَ الكَريمِ _ مَن لَم يُصلِحهُ حُسنُ المُداراةِ أصلَحَهُ سوءُ المُكافاةِ. "
📚دانشنامه قرآن و حدیث ج 2 ص 301 به نقل از کتابهایی چون نهج البلاغه , تاریخ طبری , بحار الانوار , غرر الحکم و ....
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرها ثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ.
كسى كه عيبهاى ديگران را ببيند و آنها را زشت شمارد اما همان عيبها را در خود بپسندد، احمق واقعى است.
🌹
📚 نهج البلاغه، حکمت ٣۴٩
#حدیث
27.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 باید مواظب نزدیک شدن چه کسانی تو زندگیمون باشیم؟
(شرح صوتی نهج البلاغه )
👤 استاد #رضا_جلیلی
🌿
امامـ صـادق عليهالسلامـ
كانَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا وَرَدَ علَيهِ أمرٌ يَسُرُّهُ قالَ: الحَمدُ للّهِ على هذهِ النِّعمَةِ؛ و إذا وَرَدَ علَيهِ أمرٌ يَغْتَمُّ بهِ قالَ: الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ.
پيامبر خـدا صلى الله عليه و آله هرگاه از چيزى خوشحال مىشد مىفرمود: «الحمد للّه على هذه النعمة (خدا را بر اين نعمت سپاس)»؛ و هرگاه امر ناراحت كنندهاى به ايشان مىرسيد مىفرمود: «الحمد للّه على كلّ حال (خدا در هر حال ستودنى است)».
🌸
📚 الکافي، ج٢، ص٩٧، ح١٩
#حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همانا زندگی دنیا بازیچهای بیش نیست ...
▫️أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَاز، وَ الاْخِرَةُ دَارُ قَرَار، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمَقَرِّکُمْ
🌎اى مردم، دنيا تنها سراى عبور و آخرت خانه جاودانه است، حال که چنين است از اين گذرگاه خود براى محل استقرار خويش، توشه برگيريد.
📘#خطبه_203
▫️فَاتَّقُوا اللهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِعَيْنِهِ، وَ نَوَاصِيکُمْ بِيَدِهِ، وَ تَقَلُّبُکُمْ فِي قَبْضَتِهِ
🟠پرهيزکارى در برابر خداوندى پيشه کنيد که همواره در پيشگاه او حاضريد و زمام شما به دست اوست و حرکات شما در اختيار او قرار دارد
✍آرى عالم محضر خداست و زمام اختيار همه به دست اوست، هر چند بندگان را در اعمالشان آزاد قرار داده; ولى اين آزادى به معناى سلب قدرت از ذات پاک او نيست.
📘#خطبه_183
🌿
امامـ صـادق عليهالسلامـ
الحاسِدُ مُضِرٌّ بنَفْسِهِ قَبلَ أنْ يَضُرَّ بالمَحسودِ، كإبْليسَ أوْرَثَ بحَسَدِهِ لِنَفْسِهِ اللَّعْنَةَ و لآدمَ عليه السلام الاجْتِباءَ.
حسود، پيش از آن كه به محسود زيان رساند، به خود زيان مىزند؛ مانند ابليس،
كه با حسد ورزى، براى خود نفرين خريد و براى آدم عليه السلام برگزيدگى .
🌷
📚 بحار الأنوار، ج٧٣، ص٢۵۵، ح٢٣
#حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️انْفِرُوا رَحِمَکُمُ اللهُ إِلَى قِتَالِ عَدُوِّکُمْ، وَلاَ تَثَّاقَلُوا إِلَى الاَْرْضِ فَتُقِرُّوا بِالْخَسْفِ، وَتَبُوءُوا بِالذُّلِّ، وَيَکُونَ نَصِيبُکُمُ الاَْخَسَّ، وَإِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الاَْرِقُ وَمَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ، وَالسَّلاَمُ
🟤خداوند شما را رحمت کند. براى نبرد با دشمن خود کوچ کنيد و زمين گير نشويد (و سستى و تنبلى به خود راه ندهيد) که زيردست خواهيد شد و تن به ذلت و خوارى خواهيد داد و بهره زندگى شما از همه پست تر خواهد بود (آرى) آنکه مرد جنگ است هميشه بيدار است و کسى که به خواب رود (و از دشمن غافل شود بايد بداند) دشمن او در خواب نخواهد بود و از او غافل نخواهد شد. و السلام.
✍اينها همه اشاره به واقعيتى است که در آيات قرآن و روايات اسلامى درباره جهاد به آن اشاره شده است: عزت، سعادت و حيات جاويدان در جهاد و شهادت پر افتخار، و ذلت، خوارى و روسياهى در دنيا و آخرت در ترک جهاد با دشمن.
📘#نامه_62
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
علَيكَ بالإحْسانِ، فإنَّهُ أفْضَلُ زِراعَةٍ، و أرْبَحُ بِضاعَةٍ.
بر تو باد نيكوكارى،
كه آن بهترين كشت، و سود آورترين كالاست.
🌹
📚 غرر الحكم، حدیث ۶١١٢
#حدیث
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺سخنان امیر المومنین امام علی علیه السلام💚
📒#خطبه_156 نهج البلاغه
﷽
🌹 امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
🔹️ «به جانم سوگند، در نبرد با آنان كه با حق مخالفت بورزند و در گمراهى قدم بگذارند، سازش و سستى، پيشه نسازم. پس اى بندگان خدا ! از خدا پروا كنيد و از [ خشم] خداوند نيز به سوى [رحمت] خدا بگريزيد».
🔸️«ولَعَمري ما عَلَيَّ مِن قِتالِ مَن خالَفَ الحَقَّ وخابَطَ الغَيَّ من إدهانٍ ولا إيهانٍ ، فَاتَّقُوا اللّهَ عِبادَ اللّهِ وفِرُّوا إلَى اللّهِ مِنَ اللّهِ».
📚 نهج البلاغه #خطبه_24
18.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تربت امام حسین (ع)
💠 استاد حامد کاشانی
✍️ حدیث مورد اشاره استاد کاشانی در این ویدیو:
🌸امام صادق(علیه السلام) یک دستمال زرد رنگی داشتند که در آن تربت ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) را نگه می داشتند و هرگاه وقت نماز می رسید، آن تربت را بر روی سجاده خود قرار می دادند و بر آن سجده می کردند و سپس می فرمودند:
▫️«إن السّجود علی تربة أبی عبدالله(علیه السلام) یَخرُق الحُجُب السّبع»
🔹 «به درستی که سجده کردن بر تربت امام حسین(علیه السلام) حجاب های هفتگانه را پاره می کند و از میان برمی دارد».
📚[ وسائل الشیعه، حر عاملی، ج 3، ص 608.]
امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) :
‼ اگر مــردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فــرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت ، بانيت هاى خــوب و دلى مشتـاق به پروردگارشان پناه مى بردند ، بى گمــان هــر از دسـت رفتــه اى به آنان باز مى گشت و هــر فــاســدى اصـلاح مى شــد...
📚 نهج البلاغه ، #خطبه_178
امام صادق (علیه السلام):
🔹 خمْسٌ مَنْ لَمْ يَكُنَّ فِيهِ لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثِيرُ مُسْتَمْتَعٍ قُلْتُ وَ مَا هِيَ قَالَ اَلْعَقْلُ وَ اَلْأَدَبُ وَ اَلدِّينُ وَ اَلْجُودُ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ.
🔸 پنج چيز است كه هر كس آنها را دارا نباشد خيرى در او نيست: عقل، ادب، دين، بخشش و حسن خلق.
📚 وسائل الشیعة (باب الجهاد النفس)
جلد ۱۵ صفحه ۲۰۸
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کسی یارای او نیست
▫️هُوَ الَّذِي اشْتَدَّتْ نِقْمَتُهُ عَلَى أَعْدَائِهِ فِي سَعَةِ رَحْمَتِهِ، وَ اتَّسَعَتْ رَحْمَتُهُ لاَِوْلِيَائِهِ فِي شِدَّةِ نِقْمَتِهِ، قَاهِرُ مَنْ عَازَّهُ، وَ مُدَمِّرُ مَنْ شَاقَّهُ، وَ مُذِلُّ مَنْ نَاوَاهُ، وَ غَالِبُ مَنْ عَادَاهُ.
🟤اوست خدايى كه با همه وسعتى كه رحمتش دارد، كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيرى كه دارد، رحمتش همه دوستان را فرا گرفته است، هر كس كه با او به مبارزه بر خيزد بر او غلبه مى كند، و هر كس دشمنى ورزد هلاكش مى سازد، هر كس با او كينه و دشمنى ورزد تيره روزش كند، و بر دشمنانش پيروز است،
📘#خطبه_90
🍀تفکر انسان درباره خود🍀
🍀يکي ديگر از تفکرهايي که عبادت است- که منظور ما در اين بحث بيشتر اين قسمت است- تفکر کردن انسان درباره خودش است؛ يعني خود انسان موضوع تفکر خودش باشد، و اين دوگونه است: يک وقت خود انسان به عنوان يک موضوع علمي موضوع تفکر اوست (اين، جزء دسته اول ميشود) و يک وقت انسان درباره کارهاي خودش تفکر ميکند، درباره اينکه چگونه تصميم بگيرد و چگونه کار کند، همين جور علي العمياء تسليم حوادث و جريانات نباشد. مقصود دومي است.🍀
📚#تعلیموتربیتدراسلام شهیدمرتضی مطهری
💢 ناپسندی زینت در هنگام مصیبت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ. فَقَالَ (عليه السلام): الْخِضَابُ زِينَةٌ، وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ. يُرِيدُ وَفَاةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلى الله عليه وآله وسلم)
🔹به حضرت عرض كردند: چه خوب بود محاسن خود را رنگ و خضاب مى كرديد. امام علی (عليه السلام) در پاسخ فرمود: خضاب و رنگ بستن زينت است ولى ما عزاداريم. (منظور امام(عليه السلام) رحلت پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بود).
📚 #حکمت_473 نهج البلاغه
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 حدیث زندگی؛ چگونگی حساب کشیدن از بندگان در روز قیامت
▪️أمير المؤمنين عليه السّلام : «يوقف العبد بين يدی اللّه فيقول: قيسوا بين نعمی عليه و بين عمله، فتستغرق النعم العمل. فيقولون: قد استغرق النعم العمل، فيقول: هبوا له نعمی و قيسوا بين الخير و الشرّ منه، فان استوى العملان أذهب اللّه الشرّ بالخير و أدخله الجنة، و ان كان له فضل أعطاه اللّه بفضله، و ان كان عليه فضل و هو من أهل التقوى لم يشرک باللّه تعالى و اتقى الشرک به فهو من أهل المغفرة و يغفر اللّه له برحمته ان شاء و يتفضّل عليه بعفوه
▫️بنده را در مقابل خداوند ایستانده، پس خداوند میفرماید: میان نعمتبخشی من به او و کردارش مقایسه کنید. پس میگویند: نعمتها کردار او را در بر میگیرند. خداوند میفرماید: نعمتهایم را بر او ببخشایید و میان نیکی و بدی او مقایسه کنید. پس اگر نیکی و بدی او یکسان باشد، خدا بدی او را با نیکی از میان میبرد و او را در بهشت داخل میسازد. پس اگر [نیکی بر بدی] برتری داشت، خداوند به [مقدار] برتریاش به او عطا میکند و اگر [بدی بر نیکی] به ضرر او برتری داشت، ولی از تقواپیشگانی بود که به خدا شرک نورزیده و از شرک به او دوری نموده بود، پس او از آمرزیدهشدگان است که خداوند اگر بخواهد، با رحمت خود بر او میبخشاید و با بخشش خود به او برتری میبخشد.
📚امالی شیخ طوسی؛ ص ۲۱۲