همه مطالب فوق 👆را در کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه جمع آوری کرده ام👇.
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf
5.76M
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
به کانال #قلوب_مضطر هم سری بزنید، چون مطالب کانال را به تدریج به مسائل عرفانی و فلسفی سوق می دهیم انشاءالله.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال #قلوب_مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه نابودی #بسترهای_علمی بزرگان و نتیجه #فقر_معرفت به دنیای علم و تاریخ علم را در این فیلم ببینید، و اگر عمق #بیچارگی_انسان امروز را فهم کردید گریه کنید، البته اگر فهم کردید حتما گریه خواهید کرد.
وقتی برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی رازی، #رازی را نمی شناسند.
قصد ندارم از روی #تعصب نقدی کنم، اما واقعیت امر این است که وقتی شما معرفتی به #تاریخ_علم تخصصی خودت نداری، قطعا می توانند بر وجودت سوار شوند، و از درون خالی ات کنند.
می توانند هر چیزی را بر #قوه_خیالت سوار کنند، و #قوه_عاقله را دچار اختلال کنند.
حتما باور دارید که از صد سال پیش تمام بستر علمی بزرگان ما را نابود کردند، و بستر دیگری را جایگزین کردند، حتی از تاریخ درس نگرفتند که باید از بسترهای گذشته که زحمات چند هزار ساله #حکیمان را با خود همراه دارد، استفاده کرد.
حتی اطلاع ندارند که علم به تدریج با بستری مستحکم که دارای ستون عظیم معرفتی بوده است، به نتیجه ای مطلوب می رسد، نه با انفعال و بکارگیری و پذیرش یک جهان بینی غیر الهی، برای ایجاد یک مکتب جدید.
بنابراین نمی خواهم با پیروی از #قوه_خیال، #طب_سنتی را در مقابل #طب_رایج قرار دهم، می خواهم عرض کنم اگر مسیر را تعمدا و از روی #جبر تغییر نداده بودند، چه بسا الان در #علم_شریف_طب، به نتیجه های عالی رسیده بودیم، الان در وسط برزخ هستیم، نه با طب سنتی توان درمان داریم نه با طب رایج.
چرا؟ چون اصلی ترین قانون فراگیری علم را نابود کردیم و مسیر رشد علم را از روی #بی_تقوایی بر مدار #دنیاگرایی اول #تخریب بعد دچار #انسداد کردیم.
ــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#سكنجبين_ساذج_سكرى
تاليف #شيخ_رئيس
صنعت آن:
بگیرند #شکر_سفید_فائق و در دیگ سنگی کنند و سطح آن را مستوی نمایند، پس بریزند بر آن #سرکه_خمر_تند_کهنه، آن مقدار که به رنگ آن غالب آید، و بپوشاند روی آن شکر را، و اگر خواسته باشند که بسیار ترش نگردد سرکه را از این مقدار کمتر کنند، پس دیگ را بر آتش اخگر گذارند یا بر آتش شعله ضعیف تا شکر گداخته شود، و کف آن را به ته طاس بگیرند، و به پارچه صافی ته طاس را پاک کنند، و دایم چنین کنند تا دیگر کف بر سر نیاورد...
پس چون دیگر کف بر سر نیاورد آن را به پارچه صفیقی صافی نمایند، که در دو رملی که در ته آن باشد جدا گردد، پس آب صافی بر آن ریزند که رقیق شود بپزند تا به قوام آید و بعضی گفته اند که در هر یک من شکر هفت اوقیه #گلاب داخل نمایند، و سه طاقه #نعناع_تازه وقت طبخ دو بعضی در وق در آن فرو برند، یک دو جوش داده #نعناع را برآورده دور می کنند و سکنجبین را سرد کرده در شیشه نگاه می دارند.
📕 قرابادین کبیر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#سكنجبين_ساذج_سكری
تالیف #محمد_بن_زکریا:
گفته که این سكنجبين #حفظ_صحت کند و موافق جميع امزجه است و صفرا زایل کند، و جمله بیماریها را که از گرمی باشد سود دارد،
و #مفتح_سدّه ها و #مزیل_بلغم از معده است،
اما #باه را نقصان دارند چون بسیار خورند،
و #سرفه را زیان دارد، و اصلاحش آن بود که بعد از وی #جلاب خورند.
صنعت آن:
سرکه می کهنه دو رطل بستانند و آب در آن داخل کنند آن مقدار که حدت سرکه را بشکند، پس در هر رطلی از سرکه یک من نبات سفید بیامیزند، و در دیگ سنگی به آتش نرم بجوشانند و کف آن را بگیرند، تا به قوام آید،
آن گاه از آتش بر گرفته سرد نموده در ظرف چینی یا شیشه نگاه دارند، و به کار برند و بعضی گفته که قند سفید مصفی بگیرند، و سرکه به قدر کفایت بر سر آن ریزند، و قدری گلاب داخل کرده بجوشانند، تا به قوام آید، و سرکه خام نگاه داشته استعمال نمایند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#کتابخانه_دارالحکیم
کتاب اوزان و مکیال
در طب سنتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
طبخ #اشیای_حامضه در #ظروف_مس بی قلعی و برنجی، باعث #سمیّت آنها می گردد.
📕 قرابادین کبیر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در کتاب «اصول معالجه و استعمال ادویه» در مورد اسهال سودای محترقه غیرطبیعی می خوانید که :
در دفع و اسهال سودای محترقه نباید عجله کرد، چون دفع سریع سودای محترقه غیر طبیعی، خوف فساد و هلاکت بدن وجود دارد، چون وقتی این خلط به حرکت درآید، بخارهای فاسد و ردی از آن به اعضای رئیسه و غیرها می رسد، بنابراین سزاوار است قبل از اسهال این خلط موذی، برای مدتی #تعدیل و #اصلاح_اخلاط انجام گیرد، پس مشغول به استفراغ آن خلط گردید.
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
هيضه:
حرکت مواد فاسده غیر منهضمه است که از بدن به معده برگردد، و به طریق اسهال و به شدت و عنف دفع شود.
و سببش گاهی #تغییر و #فساد_طعام است به مرار به جهت شدت حرارت معده یا به سبب ردائت کیفیت طعام و قبول احتراق.
پس طبیعت آن چه را از آن که لطیف و بر سر معده است به #قیء دفع می نماید و آن چه را که در قعر معده است به #اسهال اخراج می کند، و از دفع آن از معده برمی گردد آن چه از مواد فاسده که در بدن و عروق به تدریج جمع شده است به معده و مواد صالحه را نیز می آورد به جهت امتناع خلا.
📙 شرح الاسباب و العلامات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
تخمه:
که طعام در معده هضم نشود و فاسد گردیده، مستحیل به #کیفیت_غریب گردد، یا بر حال خود باقی ماند، و منحدر نگردد یا استطلاق به افراط از آن عارض شود.
و سببش:
1⃣🔹یا سوء مزاج ساذج معدی است.
2⃣🔹یا سوء مزاج مادی آن
فرق میان ساذج و مادی آن است که در سوء مزاج ساذج معده خفیف می باشد، و چون علیل طعامی میل نموده قی کند، با طعام جوهری دیگری بیرون نمی آید، و مزمن و عسر البرء می باشد.
زیرا که حدوث مادی از ماده ای است که مجاور معده است و اخراج و دفع آن آسان است به خلاف سادج که در جرم معده است.
📕 شرح الاسباب و العلامات
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#کیلوس چون به #جگر رسد، به عرقی که آن را #باب_الکبد گویند، اندر آید، و از شاخه های باب الکبد در جمله اجزای جگر پراکنده شود، و جگر به تمامی حرارت خود اندر آن اثر کند، و طبخ و هضم نیکو یابد.
و اندرین طبخ سه بهره شود:
1⃣🔹 بهره از آن همچو کفکی شود بر بالا ایستاده و آن #صفرا بود،
2⃣🔹و بهره از آن همچو دردی و مترتب گردد و آن #سودا بود.
3⃣🔹و بهره از آن تمام تر صافی و پالوده ماند آن #خون باشد.
🔹👈و اگر در طبخ جگر تقصیری افتد چیزی از آن خام بماند، و آن را بلغم گویند، و این کم باشد.
✅👈#تولد_بلغم بیشتر اندر #معده بود و اندر روده های بالایین و به نادر در مواضع دیگر افتد.
چنان چه #تولد_صفرا بیشتر اندر #جگر باشد، و به نادر در #معده و #رگها افتد.
و تولد دم اندر غیر جگر نباشد، و بعد ازین هضم خون با لختی از دیگر اخلاط از جگر برآمده به رگی که بر محدب او طالع است، و از آنجا در آورده ای که از آن رسته است منقسم شود، به #جداول_اورده اندر رود، از آنجا به #سواقی_جداول در رود، از آنجا بر #مواضع_سواقی در رود، و از آنجا به #عروق_لیفیه_شعریه که نهایت عروق است منتشر در جلد و اعضا در رود، در جمله این عروق طبخی و هضمی دیگر یابد، و تشابه و مناسبت مزاجی با هر عضوی در تن رتبه آن را حاصل گردد، و بعد از این #افواه_عروق به اعضا #مترشح گردد، و غذا دهد و ازینجا نیز #نضجی و #هضمی دیگر یابد، و کمال قابلیت قبول صورت عضوی درین هضم از واهب الصور بر آن فایز شود، و بعد از این کیلوس است تا این غایت آن را کیموس خلط خوانند، و در هر هضمی از غذا چیزی ناگواریده بماند که آن را #فضله گویند.
📙 خلاصة التجارب(بهاء الدوله رازی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim