#سكنجبين_ساذج_سكرى
تاليف #شيخ_رئيس
صنعت آن:
بگیرند #شکر_سفید_فائق و در دیگ سنگی کنند و سطح آن را مستوی نمایند، پس بریزند بر آن #سرکه_خمر_تند_کهنه، آن مقدار که به رنگ آن غالب آید، و بپوشاند روی آن شکر را، و اگر خواسته باشند که بسیار ترش نگردد سرکه را از این مقدار کمتر کنند، پس دیگ را بر آتش اخگر گذارند یا بر آتش شعله ضعیف تا شکر گداخته شود، و کف آن را به ته طاس بگیرند، و به پارچه صافی ته طاس را پاک کنند، و دایم چنین کنند تا دیگر کف بر سر نیاورد...
پس چون دیگر کف بر سر نیاورد آن را به پارچه صفیقی صافی نمایند، که در دو رملی که در ته آن باشد جدا گردد، پس آب صافی بر آن ریزند که رقیق شود بپزند تا به قوام آید و بعضی گفته اند که در هر یک من شکر هفت اوقیه #گلاب داخل نمایند، و سه طاقه #نعناع_تازه وقت طبخ دو بعضی در وق در آن فرو برند، یک دو جوش داده #نعناع را برآورده دور می کنند و سکنجبین را سرد کرده در شیشه نگاه می دارند.
📕 قرابادین کبیر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#سكنجبين_ساذج_سكری
تالیف #محمد_بن_زکریا:
گفته که این سكنجبين #حفظ_صحت کند و موافق جميع امزجه است و صفرا زایل کند، و جمله بیماریها را که از گرمی باشد سود دارد،
و #مفتح_سدّه ها و #مزیل_بلغم از معده است،
اما #باه را نقصان دارند چون بسیار خورند،
و #سرفه را زیان دارد، و اصلاحش آن بود که بعد از وی #جلاب خورند.
صنعت آن:
سرکه می کهنه دو رطل بستانند و آب در آن داخل کنند آن مقدار که حدت سرکه را بشکند، پس در هر رطلی از سرکه یک من نبات سفید بیامیزند، و در دیگ سنگی به آتش نرم بجوشانند و کف آن را بگیرند، تا به قوام آید،
آن گاه از آتش بر گرفته سرد نموده در ظرف چینی یا شیشه نگاه دارند، و به کار برند و بعضی گفته که قند سفید مصفی بگیرند، و سرکه به قدر کفایت بر سر آن ریزند، و قدری گلاب داخل کرده بجوشانند، تا به قوام آید، و سرکه خام نگاه داشته استعمال نمایند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#کتابخانه_دارالحکیم
کتاب اوزان و مکیال
در طب سنتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
طبخ #اشیای_حامضه در #ظروف_مس بی قلعی و برنجی، باعث #سمیّت آنها می گردد.
📕 قرابادین کبیر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در کتاب «اصول معالجه و استعمال ادویه» در مورد اسهال سودای محترقه غیرطبیعی می خوانید که :
در دفع و اسهال سودای محترقه نباید عجله کرد، چون دفع سریع سودای محترقه غیر طبیعی، خوف فساد و هلاکت بدن وجود دارد، چون وقتی این خلط به حرکت درآید، بخارهای فاسد و ردی از آن به اعضای رئیسه و غیرها می رسد، بنابراین سزاوار است قبل از اسهال این خلط موذی، برای مدتی #تعدیل و #اصلاح_اخلاط انجام گیرد، پس مشغول به استفراغ آن خلط گردید.
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
هيضه:
حرکت مواد فاسده غیر منهضمه است که از بدن به معده برگردد، و به طریق اسهال و به شدت و عنف دفع شود.
و سببش گاهی #تغییر و #فساد_طعام است به مرار به جهت شدت حرارت معده یا به سبب ردائت کیفیت طعام و قبول احتراق.
پس طبیعت آن چه را از آن که لطیف و بر سر معده است به #قیء دفع می نماید و آن چه را که در قعر معده است به #اسهال اخراج می کند، و از دفع آن از معده برمی گردد آن چه از مواد فاسده که در بدن و عروق به تدریج جمع شده است به معده و مواد صالحه را نیز می آورد به جهت امتناع خلا.
📙 شرح الاسباب و العلامات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
تخمه:
که طعام در معده هضم نشود و فاسد گردیده، مستحیل به #کیفیت_غریب گردد، یا بر حال خود باقی ماند، و منحدر نگردد یا استطلاق به افراط از آن عارض شود.
و سببش:
1⃣🔹یا سوء مزاج ساذج معدی است.
2⃣🔹یا سوء مزاج مادی آن
فرق میان ساذج و مادی آن است که در سوء مزاج ساذج معده خفیف می باشد، و چون علیل طعامی میل نموده قی کند، با طعام جوهری دیگری بیرون نمی آید، و مزمن و عسر البرء می باشد.
زیرا که حدوث مادی از ماده ای است که مجاور معده است و اخراج و دفع آن آسان است به خلاف سادج که در جرم معده است.
📕 شرح الاسباب و العلامات
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#کیلوس چون به #جگر رسد، به عرقی که آن را #باب_الکبد گویند، اندر آید، و از شاخه های باب الکبد در جمله اجزای جگر پراکنده شود، و جگر به تمامی حرارت خود اندر آن اثر کند، و طبخ و هضم نیکو یابد.
و اندرین طبخ سه بهره شود:
1⃣🔹 بهره از آن همچو کفکی شود بر بالا ایستاده و آن #صفرا بود،
2⃣🔹و بهره از آن همچو دردی و مترتب گردد و آن #سودا بود.
3⃣🔹و بهره از آن تمام تر صافی و پالوده ماند آن #خون باشد.
🔹👈و اگر در طبخ جگر تقصیری افتد چیزی از آن خام بماند، و آن را بلغم گویند، و این کم باشد.
✅👈#تولد_بلغم بیشتر اندر #معده بود و اندر روده های بالایین و به نادر در مواضع دیگر افتد.
چنان چه #تولد_صفرا بیشتر اندر #جگر باشد، و به نادر در #معده و #رگها افتد.
و تولد دم اندر غیر جگر نباشد، و بعد ازین هضم خون با لختی از دیگر اخلاط از جگر برآمده به رگی که بر محدب او طالع است، و از آنجا در آورده ای که از آن رسته است منقسم شود، به #جداول_اورده اندر رود، از آنجا به #سواقی_جداول در رود، از آنجا بر #مواضع_سواقی در رود، و از آنجا به #عروق_لیفیه_شعریه که نهایت عروق است منتشر در جلد و اعضا در رود، در جمله این عروق طبخی و هضمی دیگر یابد، و تشابه و مناسبت مزاجی با هر عضوی در تن رتبه آن را حاصل گردد، و بعد از این #افواه_عروق به اعضا #مترشح گردد، و غذا دهد و ازینجا نیز #نضجی و #هضمی دیگر یابد، و کمال قابلیت قبول صورت عضوی درین هضم از واهب الصور بر آن فایز شود، و بعد از این کیلوس است تا این غایت آن را کیموس خلط خوانند، و در هر هضمی از غذا چیزی ناگواریده بماند که آن را #فضله گویند.
📙 خلاصة التجارب(بهاء الدوله رازی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#طلا_نمودن سر، به برگ #گیاه_خرزهره بدلیل اینکه #تحلیل کامل در آن است، و حیوانات را به سمیت می کشد، یکی از داروهای خوب #شپش است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام اولیا را در نجف دیدیم و فهمیدیم؛
به گِردِ مرقدش جمعند مُشتی بیپناه آنجا...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
علامه حسن زاده آملی در مورد #تطهیر_قوه_خیال می فرمایند: «و بدان که هر چه مراقبت و حضور #عند_الله کاملتر باشد و #مزاج_انسانی به اعتدال ممکن نزدیکتر باشد، و قوه خیال و دستگاه وی قویتر و صحیح تر باشد تمثلات در لوح نفس صافی تر و سالمتر است».
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
بدان که هر چه مراقبت و حضور #عند_الله کاملتر باشد، و #مزاج_انسانی به اعتدال ممکن نزدیکتر باشد، و #قوه_خیال و دستگاه وی قویتر و صحیح تر باشد تمثلات در #لوح_نفس، صافی تر و سالم تر است.
با این بیان دوباره وارد بحث طهارت قوه ی خیال می شویم.
آری هر چه مراقبت بیشتر و #مزاج انسان #معتدلتر باشد انسان موفق تر است، و لذا تأکید می کنیم که شدیداً از بهم خوردن #مزاج بپرهیزید، زیرا #مزاج به هر اندازه بهم بخورد، به همان اندازه برای انسان گرفتاریهایی را در مسیر انسانی به دنبال خواهد داشت، و لذا چون بدن پیامبر و بدن ائمه معتدل ترین بدنها بود، بهترین صور نیز برایشان متمثل می شده است. پس بدون مزاج سالم تمثلات خوب داشتن ممکن نیست؟
بخاطر همین وقتی به تاریخ انبیاء و ائمه می نگرید کمتر به بیمار شدن آنها بر می خورید معلوم می شود ایشان به دقت دستورات حفظ اعتدال مزاج را رعایت می کردند، والا در موقع بیماری، قوه ی خیال بسیار پراکنده است، و بر اساس همین پراکندگی نمیتواند آن طوری که شایسته است #تصویر_معانی کند.
آن جا هم که اسم شریف #شافی هم می خواهد از #باطن_عالم ظهور کند، و مریضی را #شفا دهد، باز قوه ی خیال در کار است.
مثل آن که مریضی که در امامزاده خوابیده بود و در خواب دید که کسی به او می گوید، در فلان محل خانمی است به فلان نام در منزلش صندوقی دارد که در آن بقچه ای موجود است داخل بقچه پارچه سبز رنگی است که با مالیدن آن بر بدن خود #شفا پیدا خواهی کرد، بیدار که می شود تحقیق می کند، و می بیند زنی با همان نشان در آن محل بوده، که در خانه او بقچه ای در صندوقچه قرار داشته، و درون آن نیز پارچه ی سبزی بوده، که حتی خود آن زن نیز از وجود آن پارچه بی اطلاع بوده است. پارچه را می ستاند و بر تن می کشد و #شفا می باید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi