eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
897 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
445 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بحث از ذات در ، و سپس در ، فلسفه غرب و فلسفه اسلامی اهمیتی بنیادین داشته است. با نفی امکان در سنت و ، و به ویژه با انکار در سخن گفتن از ذات اشیا ناممکن شد. اما با طرح دوباره متافیزیک در و تلاش برای تبیین متافیزیکی رفتار فیزیکی و شیمیایی و زیستی اشیا و قوانین طبیعی، با نگرش علمی وارد مرحله تازه ای شد. این نگرش با بحث از «کلی»ها و «نوع طبیعی» در چارچوب «متافیزیک علم» غنای درخور توجهی یافت. کتاب حاضر فرآیندی از تا است که به چیستی ذات عناصر تشکیل دهنده این جهان می پردازد. به لحاظ تاریخی ریشه ذات گرایی به سنت ارسطویی –ذات گرایی سنتی- بازمی گردد، بنابراین فرآیند تولید محتوا با طرح موضوع ذات گرایی ارسطو آغاز شده است. در ذات گرایی ارسطو، ویژگی ها، ذات شیء هستند، و ذات شی بیان کنندۀ تعریف شی است. این تقریر از ذات گرایی با نقدهای و تجربه گرایان بر متافیزیک و به تبع آن ذات مواج بوده است به طوری که باب گفت وگو درباره ذات گرایی تا اواخر قرن 1‍7 گشوده نشد. از قرن 17 به بعد، با مطرح شدن نظرات ، ، و و از طرفی افول در نیمه دوم قرن بیستم، مجددا رویکرد متافیزیکی و مباحث مربوط به آن مطرح شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نظریه‌ی ارائه‌شده در این کتاب را باید در ادامه‌ی نظریه‌های بزرگ درباره‌ی فهمید؛ نظریه‌هایی که مترصد تصحیح تصویر موجود از و نیز موضوعات انتزاعی‌تری همچون و بوده‌اند. از میان این مقولات اما تمرکز بیشتر بر مسئله‌‌ی پیشرفت است. دیدگاه فلسفی او درباره‌ی علم پیوند تنگاتنگی با دارد، و کمتر ادعایی را می‌توان در این کتاب یافت که بدون اقامه‌ی شاهد مثالی از تاریخ علم عرضه شده باشد. مباحث کتاب از خلال گفت‌وگویی صریح و روشن میان لاودن، از یک سو، و دیگر اندیشمندان ذی‌ربط، از سوی دیگر، به پیش می‌رود، و به این ترتیب، نسبت موضع نویسنده با نظریه‌های رقیب از گرفته تا و به‌خوبی روشن می‌شود. لذا درک زیروبم این نوشتار، در عین حال، کمکی خواهد بود به فهم بهتر برخی از مناقشه‌های مهم فلسفه‌ی علم معاصر درباره‌ی چیستی علم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نزاع فیلسوفان علم در سه سطح است: 1⃣🔹 هستی شناسانه 2⃣🔹 معرفت شناسانه 3⃣🔹 معنی شناسانه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب تاریخ علم (جلد 1) (از دوران باستان تا انقلاب صنعتی) دائره المعارفی کامل است که تاریخچه ، اکتشافات کلیدی ، اختراعات و افراد مشهور در این بازه مشخص را پوشش می دهد. این کتاب مرجع قابل توجهی برای تاریخ علم است. کتاب تاریخ علم داستان پیشرفت های علمی از اختراع چرخ تا راه حل های آب و هوایی قرن بیست و یکم را شامل می شود. این کتاب مطالبی از جمله هندسه یونان باستان و فیزیک کوانتوم گرفته تا وب جهانی را در غالب تاریخی هیجان انگیز به شما ارائه می دهد. با خواندن این کتاب دریابید که چگونه مفاهیم ، اختراعات و افراد مختلف و تاثیر گذار، دنیای ما را تغییر داده اند. این کتابی است که هرکسی باید در قفسه کتاب خود داشته باشد. این مجموعه شامل اطلاعات و داده های مربوط به همه کشف ها و نوآوری های پیشگامانه علمی در طول تاریخ است که در یک قالب بصری قدرتمند همراه با یک واژه نامه و آمار و ارقام بسیار منظم ارائه شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب «تاریخ علم» نوشته ی دکتر پیتر دی یر است که توسط عبدالحسین آذرنگ و نگار نادری به فارسی ترجمه شده است. این اثر که به ویژه برای دانشجویان تاریخ علم تالیف شده، تحول علم در سده های 16 و 17 میلادی، پیدایش علم جدید و تکوین آن را با مراعات ترتیب تاریخی مورد بررسی قرار می دهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
درباره‌ی کتاب تاریخ علم: تبیین جهان هستی سفری پرماجرا و هیجان‌انگیز در تاریخ اکتشافات علمی، از یونان باستان تا امروز. تاریخ علم: تبیین جهان هستی (To Explain the World: The Discovery of Modern Science) نوشته‌ی استیون واینبرگ، گزارشی تاریخی از پیشرفت علم مدرن است که نویسنده در آن نظریه‌ها و باورهای مختلف دانشمندان بزرگ را، ازجمله آثار چهره‌های شاخصی همچون گالیله، نیوتن و انیشتین، بررسی می‌کند. باورهایی تاریخ‌ساز که درک ما را از جهان پیرامونمان شکل داده‌اند. استیون واینبرگ همچنین به بررسی نقش دین و فلسفه در شکل‌گیری اندیشه‌ی علمی و همچنین پیوند شعر، هنر و موسیقی با علم می‌پردازد. از یونان باستان تا عراق قرون وسطی، از آکادمی افلاطون تا مدرسه‌ی انجمن سلطنتی لندن؛ علم امروزی مسیر پرپیچ‌وخمی را طی کرده است تا به این نقطه رسیده است. استیون واینبرگ در سراسر کتاب تاریخ علم: تبیین جهان هستی با رویکردی انتقادی نشان می‌دهد که دانشمندان دوران باستان و قرون وسطی نه‌تنها آنچه را که ما اکنون از جهان می‌فهمیم، نمی‌دانستند، بلکه اساساً نمی‌دانستند چه چیزی برای درک وجود دارد، یا چگونه باید آن را درک کرد. با این حال، از خلال قرن‌ها مبارزه و کوشش بی‌وقفه برای حل معماهایی مانند حرکت سیارات و پدیده‌ی جزر و مد، مدرن علم سرانجام ظهور کرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیمیدان شکاک ( The Sceptical Chymist یا Chymico-Physical Doubts & Paradoxes) کتابی است از رابرت بویل که در سال ۱۶۶۱ در لندن منتشر شد و نخستین کتاب در شیمی به مفهوم نوین آن است. در این کتاب که به شکل گفتگو نوشته شده به و اشاره می‌کند. اولین کسی است که روش مطالعه و فهم علوم تجربی به خصوص علوم تجربی و شیمی را به همگان عرضه داشت. اما اندک اشخاص مِن جمله و و معروف و ماهر به این اشارات و توصیه‌ها و پندها عمل کرده و در واقع مفهوم سخنان او را دریافتند، و بیشترین، و در کل مهم‌ترین پیشرفت‌های بشر در زمینه‌های زیست‌شناسی، پزشکی و شیمی بعد از ارائه روش‌های او به وجود آمدند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
پیشرفت علم فقط در ارتباط با هدف علم معنا پیدا می کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پیشرفت علم به معنی پیش رفتن بسوی هدف علم است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این همان پیشرفتی است که با توجه به آرمان های عقلانی علم مطرح می شود ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹 ظریف مظهر دولت پزشکیان است، کاملا غیرقانونی به عنوان نماینده کشور عزیزمان به یک اجلاسیه دعوت شده است، البته مشخص نیست که ظریف به داووس فراخوانده شده یا اینکه دعوت شده است. 🔹 جمهوریت در مواجهه با تکنوکرات‌ها (چه اصولگرایان و چه اصلاح طلبان) با بن بست مواجه شده است و قطعا جریان سوم می‌تواند تمام راه‌ها را به سمت اصلاح هموار کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حل مشکلات کودک را به خودش بسپارید‌🔸 آقای دکتر ایزدی که وزیر کشاورزی آقای بازرگان بود، می‌گفت: من در لندن بودم و از خیابان عبور می‌کردم. دیدم بچه‌ای سوار سه‌چرخه بود و مادرش هم همراهش بود. ناگهان بچه در جوی آب یا در باغچۀ خیابان افتاد و سه‌چرخه هم رویش افتاد. حالا اگر ما در کشورمان و با فرهنگ خودمان بودیم، چه کار می‌کردیم؟ می‌گفتیم: عزیزم! وامصیبت! چطور شد؟ داد و بیداد می‌کردیم تا همه به کمکش بیایند. ایشان می‌گفت: من بر اساس فرهنگ اینجا رفتم که کمک کنم؛ اما با نگاه تند مادر مواجه شدم. مثل چوب خشک شدم؛ ولی نمی‌توانستم این صحنۀ جالب را نگاه نکنم. کمی گذشت و مادر هیچ نگاهی نکرد و حرفی نزد و چیزی نگفت و اجازه داد که بچه بر خودش مسلط شود. وقتی که هیچ چیزی نگفت، یعنی اتفاقی نیفتاده و این می‌شود فرهنگ. فرهنگ از اینجا به دست می‌آید. تربیت از اینجا به دست می‌آید. ملت‌ها از اینجا خراب می‌شوند و از اینجا درست می‌شوند. تپیدن و لرزیدن برای بچه، یعنی عالَم را عوضی به او نشان دادن؛ یعنی مشکل را بزرگ کردن و انسان را کوچک کردن. 📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ۱۶۷ @haerishirazi
همیشه ساده لوحان خود باخته، در توهمِ شُهرت پرستانِ بینوا، اسیر می شوند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
كسی كه بسيار می‌خواند و می‌داند، اما به هر دليل وارد مبارزه برای «تغییر» نمی‌شود، مانند فروشگاهی بزرگ است كه در ورودی آن نوشته باشند: «تعطيل است»! برای تحول در زندگی، صرفا دانستن کفایت نمی کند، بلکه حرکت برای تغییر لازم است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim