eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
898 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
445 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
همه مطالب فوق 👆را در کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه جمع آوری کرده ام👇.
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf
5.76M
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
به کانال هم سری بزنید، چون مطالب کانال را به تدریج به مسائل عرفانی و فلسفی سوق می دهیم انشاءالله. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال https://eitaa.com/ezterarebemahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه نابودی بزرگان و نتیجه به دنیای علم و تاریخ علم را در این فیلم ببینید، و اگر عمق امروز را فهم کردید گریه کنید، البته اگر فهم کردید حتما گریه خواهید کرد. وقتی برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی رازی، را نمی شناسند. قصد ندارم از روی نقدی کنم، اما واقعیت امر این است که وقتی شما معرفتی به تخصصی خودت نداری، قطعا می توانند بر وجودت سوار شوند، و از درون خالی ات کنند. می توانند هر چیزی را بر سوار کنند، و را دچار اختلال کنند. حتما باور دارید که از صد سال پیش تمام بستر علمی بزرگان ما را نابود کردند، و بستر دیگری را جایگزین کردند، حتی از تاریخ درس نگرفتند که باید از بسترهای گذشته که زحمات چند هزار ساله را با خود همراه دارد، استفاده کرد. حتی اطلاع ندارند که علم به تدریج با بستری مستحکم که دارای ستون عظیم معرفتی بوده است، به نتیجه ای مطلوب می رسد، نه با انفعال و بکارگیری و پذیرش یک جهان بینی غیر الهی، برای ایجاد یک مکتب جدید. بنابراین نمی خواهم با پیروی از ، را در مقابل قرار دهم، می خواهم عرض کنم اگر مسیر را تعمدا و از روی تغییر نداده بودند، چه بسا الان در ، به نتیجه های عالی رسیده بودیم، الان در وسط برزخ هستیم، نه با طب سنتی توان درمان داریم نه با طب رایج. چرا؟ چون اصلی ترین قانون فراگیری علم را نابود کردیم و مسیر رشد علم را از روی بر مدار اول بعد دچار کردیم. ــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تاليف صنعت آن: بگیرند و در دیگ سنگی کنند و سطح آن را مستوی نمایند، پس بریزند بر آن ، آن مقدار که به رنگ آن غالب آید، و بپوشاند روی آن شکر را، و اگر خواسته باشند که بسیار ترش نگردد سرکه را از این مقدار کمتر کنند، پس دیگ را بر آتش اخگر گذارند یا بر آتش شعله ضعیف تا شکر گداخته شود، و کف آن را به ته طاس بگیرند، و به پارچه صافی ته طاس را پاک کنند، و دایم چنین کنند تا دیگر کف بر سر نیاورد... پس چون دیگر کف بر سر نیاورد آن را به پارچه صفیقی صافی نمایند، که در دو رملی که در ته آن باشد جدا گردد، پس آب صافی بر آن ریزند که رقیق شود بپزند تا به قوام آید و بعضی گفته اند که در هر یک من شکر هفت اوقیه داخل نمایند، و سه طاقه وقت طبخ دو بعضی در وق در آن فرو برند، یک دو جوش داده را برآورده دور می کنند و سکنجبین را سرد کرده در شیشه نگاه می دارند. 📕 قرابادین کبیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تالیف : گفته که این سكنجبين کند و موافق جميع امزجه است و صفرا زایل کند، و جمله بیماریها را که از گرمی باشد سود دارد، و ها و از معده است، اما را نقصان دارند چون بسیار خورند، و را زیان دارد، و اصلاحش آن بود که بعد از وی خورند. صنعت آن: سرکه می کهنه دو رطل بستانند و آب در آن داخل کنند آن مقدار که حدت سرکه را بشکند، پس در هر رطلی از سرکه یک من نبات سفید بیامیزند، و در دیگ سنگی به آتش نرم بجوشانند و کف آن را بگیرند، تا به قوام آید، آن گاه از آتش بر گرفته سرد نموده در ظرف چینی یا شیشه نگاه دارند، و به کار برند و بعضی گفته که قند سفید مصفی بگیرند، و سرکه به قدر کفایت بر سر آن ریزند، و قدری گلاب داخل کرده بجوشانند، تا به قوام آید، و سرکه خام نگاه داشته استعمال نمایند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب اوزان و مکیال در طب سنتی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
طبخ در بی قلعی و برنجی، باعث آنها می گردد. 📕 قرابادین کبیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در کتاب «اصول معالجه و استعمال ادویه» در مورد اسهال سودای محترقه غیرطبیعی می خوانید که : در دفع و اسهال سودای محترقه نباید عجله کرد، چون دفع سریع سودای محترقه غیر طبیعی، خوف فساد و هلاکت بدن وجود دارد، چون وقتی این خلط به حرکت درآید، بخارهای فاسد و ردی از آن به اعضای رئیسه و غیرها می رسد، بنابراین سزاوار است قبل از اسهال این خلط موذی، برای مدتی و انجام گیرد، پس مشغول به استفراغ آن خلط گردید. ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هيضه: حرکت مواد فاسده غیر منهضمه است که از بدن به معده برگردد، و به طریق اسهال و به شدت و عنف دفع شود. و سببش گاهی و است به مرار به جهت شدت حرارت معده یا به سبب ردائت کیفیت طعام و قبول احتراق. پس طبیعت آن چه را از آن که لطیف و بر سر معده است به دفع می نماید و آن چه را که در قعر معده است به اخراج می کند، و از دفع آن از معده برمی گردد آن چه از مواد فاسده که در بدن و عروق به تدریج جمع شده است به معده و مواد صالحه را نیز می آورد به جهت امتناع خلا. 📙 شرح الاسباب و العلامات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تخمه: که طعام در معده هضم نشود و فاسد گردیده، مستحیل به گردد، یا بر حال خود باقی ماند، و منحدر نگردد یا استطلاق به افراط از آن عارض شود. و سببش: 1⃣🔹یا سوء مزاج ساذج معدی است. 2⃣🔹یا سوء مزاج مادی آن فرق میان ساذج و مادی آن است که در سوء مزاج ساذج معده خفیف می باشد، و چون علیل طعامی میل نموده قی کند، با طعام جوهری دیگری بیرون نمی آید، و مزمن و عسر البرء می باشد. زیرا که حدوث مادی از ماده ای است که مجاور معده است و اخراج و دفع آن آسان است به خلاف سادج که در جرم معده است. 📕 شرح الاسباب و العلامات ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چون به رسد، به عرقی که آن را گویند، اندر آید، و از شاخه های باب الکبد در جمله اجزای جگر پراکنده شود، و جگر به تمامی حرارت خود اندر آن اثر کند، و طبخ و هضم نیکو یابد. و اندرین طبخ سه بهره شود: 1⃣🔹 بهره از آن همچو کفکی شود بر بالا ایستاده و آن بود، 2⃣🔹و بهره از آن همچو دردی و مترتب گردد و آن بود. 3⃣🔹و بهره از آن تمام تر صافی و پالوده ماند آن باشد. 🔹👈و اگر در طبخ جگر تقصیری افتد چیزی از آن خام بماند، و آن را بلغم گویند، و این کم باشد. ✅👈 بیشتر اندر بود و اندر روده های بالایین و به نادر در مواضع دیگر افتد. چنان چه بیشتر اندر باشد، و به نادر در و افتد. و تولد دم اندر غیر جگر نباشد، و بعد ازین هضم خون با لختی از دیگر اخلاط از جگر برآمده به رگی که بر محدب او طالع است، و از آنجا در آورده ای که از آن رسته است منقسم شود، به اندر رود، از آنجا به در رود، از آنجا بر در رود، و از آنجا به که نهایت عروق است منتشر در جلد و اعضا در رود، در جمله این عروق طبخی و هضمی دیگر یابد، و تشابه و مناسبت مزاجی با هر عضوی در تن رتبه آن را حاصل گردد، و بعد از این به اعضا گردد، و غذا دهد و ازینجا نیز و دیگر یابد، و کمال قابلیت قبول صورت عضوی درین هضم از واهب الصور بر آن فایز شود، و بعد از این کیلوس است تا این غایت آن را کیموس خلط خوانند، و در هر هضمی از غذا چیزی ناگواریده بماند که آن را گویند. 📙 خلاصة التجارب(بهاء الدوله رازی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim