eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
896 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
445 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 علم طبیعی، علمی عقلی است، و با اکتشافات تجربی جدید باطل نمی شود، الا اینکه برهانی عقلی در رد آن اقامه شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 شیخ الرئیس می فرماید: من عمدا از یک سری تعابیر در کتاب هایم استفاده می کنم، و عباراتم را مبهم و سخت بیان می کنم، تا دو دسته را از فراگیری این علوم باز دارم : 1⃣🔹 دسته ای که استعداد کافی برای یادگیری این علوم ندارند، چون این دسته توانایی فراگرفتن این علم را ندارند، لذا با سختی کارِ خودشان این علم را ترک می کنند. 2⃣🔹 عده ای که می خواهند از علوم سوءاستفاده کنند. چون این دسته به دنبال این هستند که با فراگیری این علوم بر مردم سلطه پیدا کنند، لذا با سختی کار، انگیزه شان ضعیف تر می شود، و سعی می کنند راه آسان تری را برای تسلط بر مردم پیدا کنند. ✅ به هر حال با سخت نوشتن، این علوم به دست اهل خودش می افتد، و از دسترس نااهلان دور می ماند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🔹انسان از جهت اینکه دارای بدن است، است، و در موضوع علم طبیعی داخل است. 🔹👈هر چند از جهت اینکه دارای است موجودی ملکوتی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 در معالجه ناشی از و کلیه، چیزی انفع از و ، نیست. 📙شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢 گفته شده یک ساعت مباحثه از یک ماه تکرار بهتر است. البته در صورتی که با انسانی منصف که دارای طبعی بی آلایش است بحث کنی، و مبادا با انسان یک دنده و کج سلیقه و دارای قلب مریض و کوچک نفس مباحثه کنی. چرا که طبیعت انسان دزدی چالاک است و اخلاق شایسته و ناشایست قابل سرایت است، و همجواری اثرگذار می باشد. ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 بسیاری از دانشجویانند که تحصیل و بدست آوردن علم و دانش برای آنان میسر و امکان پذیر نمی شود ، گر چه جدی و کوشا باشند، و بهره ای از تحصیل علم نمی برند ، گرچه بدان اشتغال داشته باشند، زیرا آنان راه تحصیل را اشتباه رفته و از راه آن نرفته اند ، یعنی شرط های آن را واگذار کرده و به کار نبسته اند، و پیداست که کسی که راه را اشتباه کند گمراه شده و به سر منزل مقصود نخواهد رسید. و برای پیشگیری از این زیان بود که خواستم راه فراگیری دانش را به طور اختصار بیان و روشن نمایم. 📙 آداب المتعلمین، خواجه نصیرالدین طوسی رحمت الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 1⃣🔹 انتخاب نوع علم باید به وسیله استاد باشد، زیرا استاد پیشاپیش این راه را طی کرده، و از هنگام تحصیل خود، تجربه ها و آزمون ها دارد، و می داند که چه علمی برای چه وقتی و چه طبیعتی مناسب و یا مناسبتر است. 2⃣🔹و نیز زیبنده است که دانشجو در غیر ضرورت ، نزدیک استاد ننشیند ، و حداقل ، بین او و استاد به اندازه کمانی فاصله باشد و این از لوازم بزرگداشت استاد است. 📙 آداب المتعلمین ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ای کاش در عوض این علوم غیر نافع و خزعبلِ درسی، به دانش آموزان و دانشجویان چند واحد درسی آموخته بودیم، تا اینگونه نباشد که با دارا بودن بالاترین درجه علمی و سن زیاد، نتواند احترام بین خود و معلمش را حفظ نماید. متاسفانه این نظام آموزشی فشل و اهمال کار، دانشجویی طلبکار با تهی از اخلاق بار آورده است. این تعلیم غلط باعث شده، از ایشان رفتارهای غلط سر بزند، بطوریکه دانشجو را از حقایق علوم و رشد باز می دارد. بعضا تجربه کرده ایم که دانشجو بخاطر اخلاق و رفتارش، که در نظام سراسر غلط آموزشی فرا گرفته است، مورد پذیرش قرار نمی گیرد، یعنی خود ایشان توان همراهی با معلم را ندارد، چون بد تربیت شده است، و در توان خود دانشجو هم نیست تا رفتار غلطش را فهم کند، چون با این نظام آموزشی او اغوا شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🔹👈فلسفهٔ آمدن ما در دنیا، پیدا کردن است. 🔹👈فلسفه آمدن اهل بیت علیه السلام در دنیا، این است که اشتراک وجود بدهند. 🔹👈 فلسفه مشایی و اشراقی هر دو هستند، مشایی با توجه به «» در کشف مطلب است، و اشراقی، شهود و «» را در کشف مطلب می داند، اشراقیون، استدلال را رد نمی کند، بلکه آن را زمینه و معد می دانند. ✅🔹👈 می گوید هر دو فلسفه مشایی و اشراقی با هم یک حقیقت هستند، و می گوید استدلال تنزل شهود و اشراق است. ✅🔹👈 یعنی آنچه می فهمد تنزل می کند در آنچه می فهمد، و عقل حوزه شهود ندارد، و قلب حوزه شهود دارد. 🔹👈فلسفه صدرایی می گوید : آنچه دیگران به شهود رسیدند، مرتبهٔ نازله ای از آن را عقل می تواند ادراک کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم بعضی حوزوی ها، طرح کلی اندیشه اسلامی، امام سید علی خامنه ای مد ظله العالی که چندین سال، قبل از انقلاب مطرح شده است، را هنوز درک نکرده اند. حضرت آقا در سال 1370 نیز پیرامون فلسفه، دیدگاهی را مطرح می کند که هنوز حوزویان به کنه وجودی آن نرسیده اند. یعنی حوزوی ها از حضرت آقا پنجاه الی هفتاد سال عقب تر هستند. وقتی یک بزرگی با یک اندیشه ناب مسئله محور به طراحی امور می رود، چیزی را برای پنجاه سال دیده است که دیگران برای سه ماه به انتظار آن نشسته اند. او افقی پنجاه ساله و صد ساله را می بیند و طرح ریزی می کند، و ما افق شش ماهه و یک ساله را انتظار می کشیم، این می شود که اندیشه های ولی فقیه در جامعه به تصدیق جامعه نمی رسد، چرا؟ چون ما افق فکری کوتاهی داریم. با همین افق فکری کوتاه نقد و تحلیل می کنیم. در مسئله طب و طبابت و مسیر طبایت نیز اینگونه است. این موارد را تعمیمم و تخصیص بدهیم به اندیشه های خُرد ما. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ، مضرت آب های مختلف را باز دارد. 📙 المرغوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 اکثار و ادمان ، آرد، باه را قطع کند. ⛔️👈 کسانی که در سینه ایشان خلطی مجتمع باشد، و به اخراج آن به نفث محتاج، رساند، و مصلح آن کرفس و نعناع بود. 📙 المرغوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat