باسمه تعالی
#یادداشت_۴۸
🔰 فلسفهی «نظم اجتماعی» در جامعهی ایمانی و غیر ایمانی در دیدگاه استاد میرزامحمدی
محرم ۱۴۰۲هیأت کفالعباس
⁉️تفاوت اجرای نظم اجتماعی در دو جامعهی ایمانی و غیر ایمانی چیست!؟
🔺در جامعهی ایمانی همانند هر جامعهای در جهان، باید نظمی حاکم باشد تا قوام آن جامعه حفظ شود.
🔸همانطور که اگر در یک خانواده منشوری برای اهل خانه تعریف نشود و هر کدام از اعضای آن خانواده بخواهند باری به هر جهت رفتار کنند، آن خانواده متزلزل خواهد شد، جامعهی بدون نظم و قاعده، متزلزل میشود و چون در جامعه ولایی هم تزلزل راهی ندارد، باید نظمی منطبق بر دین حاکم باشد.
♦️تفاوت اجرای نظم در جامعهی ایمانی با غیرایمانی در این است که اعضای جامعهی ایمانی به دلیل محبّت و تعلق به اهداف اسلام، خودجوش آن را اجرا میکنند، در صورت تخلف از مسیر و جهت حرکت نظام، اعضای جامعه با خیرخواهی همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر میکنند تا سعادت دنیا و آخرت همدیگر را تضمین کنند، ولی در جامعهی منافقین و کفار بالعکس نظم آنها منطبق بر هوای نفس و اجرای آن هم غرق شدن در منکرات و دور شدن از معروفهاست.
🔴 دشمن و جریان نفاق به دنبال ضربه زدن به همین ویژگی مثبت و اختصاصی جامعهی ولایی است؛ دشمن به دنبال ضربه به اجتماع قلوب، محبت و ولاء طرفینی جامعهی ولایی است.
📜منشور اجرای نظم اجتماعی هر جامعهای دارای مختصاتی است و هر عضو در هر جامعهای نسبت به آن منشور مقید است والا با ولنگاری، رشتهی اتصال خود با سایر اعضای جامعهی ایمانی را قطع میکند.
🏷 به همین دلیل اسلام در جامعه مبتنی بر خیر و مصلحت عمومی مخالف رهابودن بی حدوحصر شخص است.
📌بنابراین در یک جامعه، ورود خیرخواهانه مؤمنین و مؤمنات برای دعوت به معروف و پرهیز از منکر، به معنای تجسس و ورود به حریم خصوصی نیست، بلکه دلسوزی نسبت به آخرت هر عضو جامعهی ولایی است.
✍ در امتداد بیداری
باسمه تعالی
#یادداشت_۴۹
🔰شاکله و ساختار روابط اجتماعی در دیدگاه استاد میرزامحمدی
محرم ۱۴۰۲ هیأت کفالعباس
⁉️در جامعهی ولایی، نسبت روابط اجتماعی چگونه است!؟
✅ پاسخ؛ «اُخوّت و اُبوّت»
قرآن کریم در آیه ۱۰۳ سورهی مبارکهی آلعمران در وصف جامعهی ولایی میفرمایند: "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانا "
💠 «حَبْلِ اللَّه» وجود مقدس مولا امیرالمؤمنین (علیهالسلام) هستند که خدای متعال به برکت ولایت ایشان «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» نعمت برادری را به جامعهی ایمانی عطاء میکنند.
🔷 از آنجا که امام حق اُبوّت و ولایت در جامعه دارند، اعضای جامعهی ولایی در این خانوادهی بزرگ اجتماعی باهم نسبت اخوّت پیدا میکنند.
🟢 در حقیقت بعد از واقعهی غدیرخم به میمنت منصب ولایت مولا امیرالمؤمنین (علیهالسلام) شرایط دیگری در عالم و جامعه رخ داده است؛ جریان اُخوّت و اُبوّت
🔶 حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در جملهای زیبا این نکته را چنین بیان فرموده است که: «جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نظاماً لِلملَّةِ و اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرقَةِ؛ خدای متعال اطاعت ما اهلبیت پیامبر (صلیالله علیه و آله وسلم) را وسیله نظم و انسجام جامعه، و امامت ما را مایه در امان ماندن از تفرقه و تشتت جامعه قرار داده است».
✳️ بنابراین تنها نسخهی اتحاد و انسجام جامعه؛ «امامت» است که روابط اجتماعی را بر اساس محبّت تنظیم میکند.
✅ بنابراین وظیفهی هیأت، اجتماع قلوب و افزایش محبّت برای تقویت این رابطهی ولایی بین مؤمنین و امام است.
✍️ در امتداد بیداری
باسمه تعالی
#یادداشت_۵۰
🔰شاخصهی حاکمیت اخوت در یک جامعه ایمانی در دیدگاه استاد میرزامحمدی
محرم ۱۴۰۲ هیأت کفالعباس
⁉️شاخصهی ارزیابی جامعهی شیعه از منظر امام چیست؟
✅ پاسخ؛ «مزامله»
🔺بُرید عِجْلی به امام باقر(علیهالسّلام) میگویند:«اِنَّ اَصْحَابَنَا بِالْکُوفَةِ لَجَمَاعَةٌ کَثِیرَةٌ فَلَوْ أَمَرْتَهُمْ لَأَطَاعُوکَ وَ اتَّبَعُوکَ»؛ اصحاب ما در کوفه جمعیت انبوهی هستند که اگر به آنان دستوری صادر فرمایید از شما اطاعت و از فرمانتان متابعت خواهند کرد.(ابراز آمادگی برای قیام امام)
🔸امام از نسبت روابطشان پرسیدند؛
آیا
میتوانید از جیب برادر مؤمنتان مایحتاجتان را بردارید؟بُرید عِجْلی: نه. امام: «بِدِمَائِهِمْ أَبْخَلُ»؛ آنان نسبت به خونشان بخیلتر هستند. إِذَا قَامَ القَائِمُ جَاءَتِ المُزَامَلَةُ: زمان قیام قائم علیه السلام، مزامله(مساوات، يگانگي) میآید؛ از جيب برادر (ديني) خود هر چه نياز دارد برمي دارد و او مانعش نمي شود.(دوران رفاقت فرا می رسد) ❇️ بنابراین اگر در جامعهی اسلامی اخوّت حاکمیت پیدا نکند، آن جامعه مورد رضایت ائمه اطهار علیهمالسلام نخواهد بود. ✅ میزان اخوّت، شاخصهی ارزیابی آمادگی جامعه برای ظهور است. ✍در امتداد بیداری
🔰دکور تبلیغ فرزندآوری در هیأت امروز حسینیهی مجتمع ما؛
🔆گهوارهای که نماد توسل به حضرت علی اصغر علیه السلام بود...
✳️ مشکی که نماد حیاتبخشی عالم است...
✅ فانوسی که روشنیبخش راهیان کربلاست...
🚩پرچم یا منتقم
🏷۳۱۲+ جایگاه نوزادی که شاید یکی از ۳۱۳ یار حضرت شود...
واما...
⭕️ جاکفشی پر از کفش با شعر؛
خداوندا به من اولاد بسیاری عطا فرما
که در راه حسینت لشگری از خون من باشد.
تحلیل فرانسه.aac
3.52M
باسمه تعالی
#یادداشت_۵۱
موضوع؛ تحلیل آشوبهای فرانسه
🔰سه دسته تحلیل در مورد اغتشاشات فرانسه مطرح شده است؛
1⃣ تحلیل اول؛ «شورش تهیدستان»؛
برخی از تحلیلگران مدعیاند این آشوبها هیچ عقبهی ایدئولوژیکی ندارد و محصول خشم، ناامیدی و پوچگرایی جوانان حاشیهنشین فرانسه است.
اینان زمینه آشوبها را اختلاف طبقاتی بین مراکز اشرافی شهرها و محلات حاشیهنشین میدانند.
استناد این دسته از تحلیلگران، خسارات سنگین و غارتکردنهای وحشتناک فروشگاههاست.
2⃣ تحلیل دوم؛ «شورش مهاجرین»
برخی از تحلیلگران معتقدند این آشوبها اثر بازگشت تکفیریهای ساخته شده و مورد حمایت فرانسهاند.
اما تلاش القاء خود فرانسه در غیرفرانسوی بودن این آشوبها بینتیجه ماند چراکه وزیر کشور فرانسه در پارلمان به نمایندگان اعلام کرد که طبق بررسیهای انجام شده ۹۰٪ آشوبگران فرانسوی هستند.
3⃣ تحلیل سوم؛ «جنگ ترکیبی آمریکا علیه فرانسه»
⁉️چرا آمریکا علیه فرانسه این جنگ ترکیبی را بکار گرفته است!؟
♻️کنترل فرانسه به دلیل خروج از سلطهی آمریکا و تمایل به چین و روسیه
🔰مکرون بعد از برگشت از چین به فرانسه در مصاحبهی خبری خود سه راهبرد اساسی را ذیل نظریهی «استقلال استراتژیکStrategic Autonomy» برای بهبود وضعیت فرانسه مطرح کرد؛
1⃣ ضرورت مقاومت اروپا در برابر دنبالهروی آمریکا
2⃣ حذف دلار آمریکا
3⃣ پذیرش قدرت هژمونیک منطقهای چین به دلیل تأمین منافع و سودمندی بیشتر نسبت به هژمونی آمریکا
♦️بنابراین آمریکا به این جمعبندی رسید که باید مانع حرکتهای فرانسه بشود تا این تفکر به سایر کشورها سرایت نکند و هژمون آمریکا افول نکند.
✍ در امتداد بیداری
باسمه تعالی
#تکمیلی
#یادداشت_۵۱
موضوع؛ تحلیل آشوبهای فرانسه
🔰سه دسته تحلیل در مورد اغتشاشات فرانسه مطرح شده است؛
1⃣ تحلیل اول؛ «شورش تهیدستان»؛
برخی از تحلیلگران مدعیاند این آشوبها هیچ عقبهی ایدئولوژیکی ندارد و محصول خشم، ناامیدی و پوچگرایی جوانان حاشیهنشین فرانسه است.
اینان زمینه آشوبها را اختلاف طبقاتی بین مراکز اشرافی شهرها و محلات حاشیهنشین میدانند.
استناد این دسته از تحلیلگران، خسارات سنگین و غارتکردنهای وحشتناک فروشگاههاست.
2⃣ تحلیل دوم؛ «شورش مهاجرین»
برخی از تحلیلگران معتقدند این آشوبها اثر بازگشت تکفیریهای ساخته شده و مورد حمایت فرانسهاند.
اما تلاش القاء خود فرانسه در غیرفرانسوی بودن این آشوبها بینتیجه ماند چراکه وزیر کشور فرانسه در پارلمان به نمایندگان اعلام کرد که طبق بررسیهای انجام شده ۹۰٪ آشوبگران فرانسوی هستند.
3⃣ تحلیل سوم؛ «جنگ ترکیبی آمریکا علیه فرانسه»
📛 آشوب اخیر در فرانسه با اعتراض به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله آغاز شد و به مرور دامنهی آن به سایر اقشار و اصناف جامعه کشیده شده است؛ اعتراض کارمندان دادگاه پاریس، هک وانتشار اطلاعات ۱۱۲۰ مقام قضایی ، ۱۷ ترور ناموفق، تخریبها و غارتگری...که باعث شد مکرون ابتدا دستور به قطعی اینترنت و بعد فیلترینگ شدید اخبار آشوبها داده است امّا اعتراضات همچنان ادامه دارد و پلیس هرچند با سلاح شاتگان به مقابله پرداخت اما مجبور به ورود نیروهای ویژهی مقابله با تروریسم شدند و ارتش فرانسه رسماً وارد خیابان شد.
📌 روند مشاهده شده حاکی از درگیری فرانسه با یک جنگ ترکیبی است.
امّا
⁉️چرا آمریکا علیه فرانسه این جنگ ترکیبی را بکار گرفته است!؟
♻️کنترل فرانسه به دلیل خروج از سلطهی آمریکا و تمایل به چین و روسیه
🔰در حقیقت نقطهی شروع این ناآرامیها به سفر چندماه پیش مکرون به چین برمیگردد که بعد از برگشت به فرانسه در مصاحبهی خبری خود سه راهبرد اساسی را ذیل نظریهی «استقلال استراتژیکStrategic Autonomy» برای بهبود وضعیت فرانسه مطرح کرد؛
1⃣ ضرورت مقاومت اروپا در برابر دنبالهروی آمریکا(نباید همانند تایوان-چین، بحرانی دیگر به اروپا سرایت کند)
2⃣ حذف دلار آمریکا به دلیل نیاز مبادلات تجاری با یوان چین و روبل روسیه
3⃣ پذیرش قدرت هژمونیک منطقهای چین به دلیل تأمین منافع و سودمندی بیشتر نسبت به هژمونی آمریکا
♦️بنابراین آمریکا به این جمعبندی رسید که باید مانع حرکتهای فرانسه بشود تا این تفکر به سایر کشورها سرایت نکند و هژمون آمریکا افول نکند.
✴️ بنابراین آمریکا با طراحی و اجرای جنگ ترکیبی در فرانسه به دنبال کنترل این تغییر رویکرد اروپا از آمریکا به چین است.
💢اما این ایجاد دوقطبی و درگیری بین مردم فرانسه که نشان از گسست اجتماعی آنان است به یک تقابل هویّتی کشیده میشود.
❇️ وقتی ملتها ریشهی این بحرانها را در معادلات آمریکایی ببینند! قطعاً عامل تشدید کنندهای در افول آمریکا خواهد شد و آرام آرام موج رهایی از سلطهی آمریکا به کشورهای دیگر سرایت خواهد شد و این یعنی تلاش آمریکا همانند تلاش کشتی تایتانیک برای ممانعت از غرق نشدنش بیفایده است.
✍ در امتداد بیداری
باسمه تعالی
#یادداشت_۵۲
🔰تفاوت تأمین «امنیت» در تمدن اسلامی و غربی در دیدگاه استاد میرزامحمدی
محرم ۱۴۰۲هیأت کفالعباس
⁉️«امنیت» در جامعهی ولایی چگونه تأمین میشود!؟
✅ قرآن کریم در آیه ۹۶ سورهی مبارکهی مریم در وصف جامعهی ولایی میفرمایند:
" إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا
بهيقين كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، بهزودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان [در دلها] قرار مىدهد."
🔅 این «وُدّ» در جامعهی ایمانی که در محبّت و ولاء طرفینی تجلی پیدا میکند، در حقیقت «امنیت» جامعه را تضمین میکند.
🚫در تمدن غرب به دلیل «عدم ولاء طرفینی»، مجبورند برای تأمین امنیت هزینههای هنگفت کنند و باز هم نتوانند آن را تضمین کنند.
✳️ مؤمن یعنی کسی که نسبت به او احساس امنیت وجود دارد.
تعریف محبت صحیح، نقطهی امن بودن است؛ پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله به محمد امین معروف است؛ حتی دشمنانش نسبت به او همین حس را داشتند؛ لذا مؤمن باید «نقطهی امن» باشد.
❇️ از آنجا که وجود مؤمن مملو از ایمان است، هر کس در ارتباط با او احساس «محبّت و امنیّت» میکند.
✍ درامتداد بیداری
باسمه تعالی
#یادداشت_۵۳
#پای_منبر
✅ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْفَضْلِ الْعَبَّاسَ ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ...
❇️ در زیارت حضرت ابالفضل علیهالسلام به برخی از ویژگیهای ایشان اشاره شده است، اما دو عبارت در این فقره از زیارت، نیاز امروز هر محبّ اهلبیت علیهمالسلام است و باید در همهی اعضای جامعه نهادینه شود؛
✳️ أَشْهَدُ أَنَّکَ «لَمْ تَهِنْ» وَ «لَمْ تَنْکُلْ»
شهادت مى دهم که «سستى نورزیدى» و «باز نایستادى؛ توقف و درنگ نکردی».
🔰 بنابراین هر جوان مؤمن انقلابی باید نسبت به تکلیفی که در این عصر دارد به قمر منیر بنیهاشم اقتدا کنند و نسبت به تنگهی احدی که در آن مسئولیت دارند، اینگونه عمل کنند؛
1⃣«متقن» ضد سستی
2⃣«به موقع» ضد درنگ و توقف
یا ساقیالعطاشا دست ما و کرم شما....
باسمه تعالی
#یادداشت_۵۴
🔺عاشورا، مظهر محبّتِ ولیّ خدا به ماست. در هیچ کجای عالم، اینطور، صحنه محبت ولیّ خدا به دوستان و شیعیانش ظهور پیدا نکرده است.
🔺چه کسی است که ششماههاش را روی دست بگیرد که ما هدایت بشویم؟ چه کسی را دیدهاید که حاضر شده است صدای العطش بچههایش در بیابان بلند بشود، که خدا دست ما را بگیرد؟
(استاد میرباقری)
🔰 امام با ایثار خود اجازه ندادند که سیاهیهای طاغوت برای همیشه فطرت بشری را در برگیرد.
🔻اگر ظلمت طاغوت انسان را به اماته قلب(مردن قلب) برساند، خوی درندگی در آن طغیان میکند و میتواند جامعه را به بدترین وجه نابود کند.
⭕️ چه زیبا شهید سید مرتضی آوینی گفتند: «حیات قلب» در «گریه» است و آن قتیلالعبرات کشته شد تا ما «بگرییم».
✅آری با اشک بر سیدالشهداء نه تنها از اماته(مردن) قلوب پیشگیری میشود، بلکه اگر قلبی هم مرده باشد با اشک احیاء میشود...
صلیالله علیک یا سفینهالنجاه و مصباح الهدی
باسمه تعالی
#یادداشت_۵۵
🔰چگونگی تحقق «عدالت» در جامعهی اسلامی در دیدگاه استاد میرزامحمدی
محرم۱۴۰۲ هیأت کفالعباس
⁉️ «عدالت» چگونه در جامعه برقرار میشود!؟
🔆 قرآن کریم در سوره مبارکهی حديد آیهی شریفهی ۲۵ میفرماید: " لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.
❇️ وقتی امّت در سایهی تعالیم معارف اهلبیت علیهمالسلام به رشد و تعالی برسند برای برپائی عدالت که به عهدهی خود مردم جامعه است، حرکت خواهند کرد؛ لیقوم الناس بالقسط.
✳️ برخی فکر میکنند که فقط کارگزاران حکومتی وظیفه دارند تا عدالت را مستقر کنند، غافل از اینکه خود مردم باید برای اقامهی ارزشها و زیباییهای عدالت حرکت کنند.
✅ قانون، مجریان قانون، دولتمردان باید در تلاش برای تحقق عدالت باشند امّا خود مردم باید برای اقامهی قسط و عدل تلاش کنند.
🔸در جامعهای که به نعمت ولایت، به نعمت اخوت رسیدهاند؛ ولاء طرفینی و محبّت وجود دارد(ذیل ولایت طولی امامان، ولایت عرضی هست) و مؤمنین نسبت به هم احساس مسئولیت و خیرخواهی دارند.
🔹در چنین جامعهای به دلیل نگاه اُخوّت؛ محبّت، خیرخواهی و حس مسئولیت نسبت به هم، زمینهی رسیدن عادلانهی یکدیگر به امکانات را فراهم میکنند.
✍ در امتداد بیداری
قال الامام السجاد علیهالسلام: نَظَرُ المُؤمِنِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ لِلمَوَّدَةِ و المَحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ
امام سجاد علیهالسلام فرمودند: نگاه مؤمن به چهره برادر مؤمن خود از روى دوستى و محبّت به او عبادت است.
(تحف العقول، ص ۲۸۲)
◾️ شهادت سید الساجدین، وارث نهضت عاشورا، امام سجاد علیهالسلام تسلیت باد.
باسمه تعالی
#یادداشت_۵۶
🔰 راهکار «پیشگیری از طلاق» در جامعهی ایمانی در دیدگاه استاد میرزامحمدی
محرم۱۴۰۲
⁉️چرا اسلام اینقدر روی خانواده تأکید دارد؟!
🔷 قرآن مجید در سوره مبارکهی حديد آیهی شریفهی ۳۵ میفرمایند :
وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا
و اگر از (ناسازگارى و) جدايى ميان آن دو (زن و شوهر) بيم داشتيد، پس داورى از خانوادهى شوهر، و داورى از خانوادهى زن برگزينيد (تا به اختلاف آن دو رسيدگى كنند) اگر اين دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند ميان آن دو را به توافق مىرساند، زيرا خداوند، (از نيّات همه) با خبر و آگاه است.
🔶از آنجا که مؤمنین و مؤمنات در جامعهی ولایی نسبت به هم احساس مسئولیت دارند، نسبت به تضعیف ولاء طرفینی حساسیت دارند و به محض مشاهدهی کوچکترین رگههایی از اختلاف، به سرعت برای حل آن، ورود پیدا میکنند.
دستور قرآن برای حل اختلاف خانوادگی بین زن و شوهر این است که در همان ابتدا دو حَکَم از دو طرف ورود پیدا کنند.
⭕️ وقتی از طرف هر کدام از زوجین یک نفر معتمد به عنوان حکم باشند، چون این موضوع به آبروی خانوادگی هر کدام از حکمها ارتباط دارد؛
1⃣ اولاً نسبت به حفظ اسرار آن اهتمام دارند.
2⃣ ثانیاً بنای دو حَکم بر اصلاح و ترمیم خواهد بود و نمیگذارند که این پیوند به جُدایی بینجامد.
📛 اما در جامعهی غیر ولایی، کوچکترین اختلاف در زوجین با حاکمیت منطق اشتباه «به من چه» و «به تو چه» در اعضای جامعه، کوچکترین اختلاف خیلی زود ختم به متارکه و طلاق میشود.
❇️ فطرت مؤمن بالذات نسبت به اختلاف دو نفر در جامعهی ایمانی حساس و به دنبال اصلاح است.
‼️علّت اینکه اسلام اینقدر روی اصلاح روابط اجتماعی و به خصوص حفظ خانواده تأکید دارد این است که اگر این اختلاف در همان ابتدا مدیریت نشود، هزینههای معنوی و مادی سنگینی برای کل جامعه خواهد داشت و آثار سوء این شکاف بر دوش همهی جامعه خواهد افتاد.
🟪 در حقیقت یکی از علّتهای بالا رفتن طلاق در جامعه، فاصله گرفتن از این دستور قرآنی است.
🔴 اگر خانواده متلاشی شود، فرهنگ غربی با نسخههای جایگزین مانند ازدواج سفید،... تعریف خانواده را تغییر داده و بشریت را به پستتر از حیوانیت میکشاند.
✍ در امتداد بیداری