eitaa logo
دارالقرآن حضرت مهدی (عج) شهر کهریزسنگ
386 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
235 فایل
آدرس:کهریزسنگ، خیابان ولی عصر، خیابان ششم ،جنب مسجدالحجت شادی ارواح طیبه جمیع شهدا و اموات به خصوص واقف این مرکز قرآنی حاج آقا سید عباس هاشمی فاتحه و صلواتی قرائت بفرمائید🙏 شماره تماس : 03142323496 (روزهای زوج از ساعت ۹ تا ۱۱ ) @Fatemeh_5_6
مشاهده در ایتا
دانلود
جزء بیستم و سوم فایل پنجم 🌺🌺🌺🌺🌺 سوال پنجم: بر اساس تفسیر آیه 10 سوره زمر کدام گزینه صحیح نیست؟ ✨ 1. حدود 250 مرتبه در قرآن از تقوا یاد شده است. برکات تقوا: کلید درستی و نجات، بهترین اندوخته، آزادی از هر نوع بردگی و رهایی از دوزخ است. ✨ 2. بر اساس آیه 10 زمر، نخستین برنامه بندگان مؤمن خدا، نماز است. چرا که نماز عمود دین اسلام است و اولین سؤال روز قیامت از نماز است. ✨ 3. تقوا سرمایه بزرگ برای بازار قیامت است. تقوا از «وقایه» گرفته شده و به معنی مهارت خویشتن داری یافتن، تقوا یعنی تحت فرمان عقل زیستن. ✨ 4. تقوا دو نوع است: تقوای ضعف و تقوای قوّت. تقوای ضعف یعنی فرار از عوامل گناه و فرار از محیط معصیت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۱✨✨ 🌺 جزء بیست و سوم : *شاهدان قیامت* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۶۵ سوره مبارکه یس* : *اَلْيَوْمَ‌ نَخْتِمُ‌ عَلى‌ أَفْواهِهِمْ‌ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ‌ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ‌ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ‌* 🍂در این آیه ، به گواهان روز قیامت ، اشاره می‌کند . گواهانی که جزء بدن خود انسانند و جایی برای انکار سخن شان نیست . ⚡در آن روز اعضای بدن تسلیم تمایلات او نیستند . آنها حساب خود را ، از کل وجود انسان جدا کرده ، تسلیم پروردگار شده ، بر آستان مقدس او سر می گذارند و حقایق را با شهادت خود آشکار می کنند . ✍️چه دادگاه عجیبی است! گواهان آن (اعضای بدن انسان) ، همان ابزاری هستند ، که گناه را با آن انجام داده اند. 👄کیفیت سخن گویی اعضاء بدن چگونه است؟ خداوند در آن روز شعور و قدرت سخن گفتن در یک یک از اعضاء می آفریند و آنها به راستی سخن می‌گویند . (و چه جای تعجب است . همان کسی که این قدرت را در قطعه گوشتی به نام زبان یا مغز آدمی آفریده می تواند در سایر اعضا نیز بیافریند) خداوند در سوره فصلت آیه ۲۰ می‌فرماید :《 *تا آن زمان که در کنار آتش دوزخ قرار می گیرند ، گوش ، چشم و پوست تن آنها گواهی می‌دهد به اعمالی که انجام می‌دهند*》 🖊️✏️حضرت علی «علیه السلام» در خطبه «۱۷۶ نهج البلاغه» چنین می فرماید: *ای انسان! به کجا پناه می بری وقتی که اعضا و جوارح جنود خداوند هستند؟* 📖 شاهدان روز قیامت از دیدگاه قرآن : ✍1. *خدا* « ان الله کان علیکم رقیبا ». ✍2. *پیامبران الهی و امامان معصوم « علیهم السلام* » ✍3. *فرشتگان* «و جاءت کل نفس معها سائق و شهید. ✍4. *زمین*«یومئذ تحدث اخبارها » ✍5. *وجدان‌های زنده*« اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا » ✍6. *اعضای بدن انسان* « ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا.» ✍7. *خود عمل انسان*«و وجدوا ما عملوا حاضرا ». ✍8. *زمان* ✏️🖍️ امام علی«علیه السلام»فرمودند: 《 *هیچ روزی بر انسان نمی گذارد مگر ، آن روز هشدار می دهد ، من امروز برای تو روزی نو و تازه ام و در قیامت ، نسبت به کارهایی که انجام می دادی شهادت می‌دهم* .》 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۲✨✨ 🌺 جزء بیست و سوم : *آزمون بزرگ داوود* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۲۶ - ۱۷ سوره مبارکه ص* : *اِصْبِرْ عَلى‌ ما يَقُولُونَ‌ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ‌ أَوّابٌ‌*..... 🌻 این آیات به مواهبی که خدا به حضرت داوود «علیه السلام» عطا فرموده ، اشاره کرده ، می فرماید :《 ما کوهها را مسخر او کردیم که هر شامگاه و صبحگاه با او خدا را تسبیح می گفتند ، نه تنها کوهها ، که پرندگان را نیز دست جمعی مسخرش کردیم تا همراه او تسبیح خدا گویند.》 🌾این تسبیح همراه با صدای ظاهری و همراه با نوعی درک و شعور بوده ، که در باطن ذرات عالم است و تمام موجودات جهان از یک نوع عقل و شعور برخوردارند و هنگامی که صدای دل انگیز این پیامبر بزرگ را به وقت مناجات می‌شنیدند با او ، همصدا می شدند و صدای تسبیح آنها در هم می آمیخت. 🍃از مواهب دیگری که به داوود عطا شده بود ، این بود که ، خداوند حکومت او را استحکام بخشید ، دانش به وی عطا فرموده ، علم قضاوت عادلانه به او داده بود. 🍃 تا اینکه ماجرایی برای او پیش آمد : 📝 او در مسند قضاوت نشسته بود و با وجود محافظین فراوانی که در اطراف خود داشت ، دو نفر (طرفین دعوا) از غیر از راه معمولی و از دیوار محراب او بالا رفته ، در برابر وی ظاهر شدند . وی با ورود غیر عادی آنها وحشت کرد . آنها گفتند : 《 نترس ، ما دو شاکی هستیم ، که یکی به دیگری ظلم کرده و برای دادرسی نزد تو آمده ایم .》 🥀یکی از آنها گفت: 《 این برادر من است ، که ۹۹ میش دارد و من ، یکی بیشتر ندارم ، اما او اصرار دارد : این یک میش را هم به من واگذار و در سخن به من غلبه کرده.》 ⚡اینجا داوود قبل از آنکه گفتار طرف مقابل را بشنود ، رو به شاکی کرد و گفت : 《 مسلماً او با درخواست آن یک میش ، برای اضافه کردن بر میش هایش، به تو ستم نموده . اما این تازگی نداشته ، بسیاری از شریکان و دوستان ، به یکدیگر ظلم می‌کنند ، مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند ، ولی تعداد آنها کم است.》 طرفین دعوا ، با شنیدن این سخن قانع شده ، مجلس وی را ترک کردند. 🌳ناگهان او ، یک مرتبه ، به خود آمده ، متوجه شد ، نباید در قضاوت ، عجله می کرد بلکه ، باید صبر میکرد تا ، طرف شاکی هم حرف خود را بزند. او از این خطا پشیمان شده و فهمید ، این ماجرا امتحان الهی بوده ، که خدا پدید آورده تا او را بیازماید و آموزش دهد. در اینجا بود که حضرت داوود ، استغفار کرده و خدا نیز او را مشمول لطف خود قرار داده ، این ترک اولی وی را بخشید . 🌷در آیه دیگر فرموده : ما تو را در زمین خلیفه خود قرار دادیم پس ، میان مردم به حق داوری کن و پیروی هوای نفس نکن که تو را از خدا منحرف می‌کند .》 ☘️داستان حضرت داوود، برای ما تلنگری است که ، در زندگی خود ، گاهی بدون آنکه صحبت طرف دیگر را بشنویم ، یک طرفه به قاضی رفته ، از هوای نفس پیروی کرده و قضاوت نادرست می کنیم. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۳✨✨ 🌺 جزء بیست و سوم : *پرسش از ولایت در قیامت*🌺 💫💫💫💫 *آیه ۲۴ سوره صافات* : *وَ قِفُوهُمْ‌ إِنَّهُمْ‌ مَسْؤُلُونَ‌* 🌳روایات متعددی درمنابع شیعه واهل سنت در تفسیر این آیه وارد شده ، که نشان می دهد، از جمله مسائلی که در روز قیامت از مجرمان سؤال می شود ، ولایت امیرمؤمنان علی «علیه السلام» است. 🥀شیخ طوسی در امالی روایت شده ، انس بن مالک از پیغمبر گرامی اسلام نقل می کند:《 هنگامی که روز قیامت می شود و صراط بر روی جهنم نصب می گردد ، هیچ کس نمی تواند از روی آن عبور کند ، جز اینکه جوازی در دست داشته باشد که در آن ولایت علی علیه السلام باشد.🥀 🌾دربسیاری ازکتب اهل سنت ، نیز تفسیر این آیه به سؤال شدن از ولایت علی بن ابیطالب نقل شده است.(ابن عباس و ابوسعید خدری ، از پیغمبر گرامی اسلام نقل کرده اند . البته، اینگونه روایات مفهوم گسترده آیات را محدود نمی کند ، بلکه درحقیقت مصداقهای روشن آیات را منعکس می کند ، بنابراین هیچ اشکالی ندارد ، که از همه عقائد انسان سوال شود ، ولی از آنجائیکه مسأله ولایت ، موقعیت خاصی در بحث عقاید ما دارد، بالخصوص روی آن تکیه شده است. ☘️این نکته قابل توجه است که ولایت، به معنی یک دوستی ساده و یا اعتقاد خشک نیست ، بلکه هدف قبول رهبری حضرت علی علیه السلام ،در مسائل اعتقادی ، عملی ، اخلاقی و اجتماعی بعد از پیامبر اسلام است.☘️ گفتم که علی؟ گفت بگو سرالله گفتم که علی ؟گفت بگو عین الله گفتم که به وصفش چه بگویم؟ گفتا «لاحول ولا قوه الا بالله». 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۴✨✨ 🌺 جزء بیست و سوم : *خبر بهشتیان از جهنمیان* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۵۶ سوره صافات* : *قالَ‌ تَاللّهِ‌ إِنْ‌ كِدْتَ‌ لَتُرْدِينِ‌* 🍁بندگان مخلص خدا، غرق در انواع نعمت های مادی و معنوی بهشتند ، بر تخت‌های بهشتی تکیه زده ، با دوستان باصفا به راز و نیاز مشغولند ، ناگهان بعضی از آنها به فکر گذشته و دوستان خود می افتند ، همان دوستانی که راهشان را از ایشان ، جدا کرده و جای آنها در بهشت خالی است. می خواهند بدانند ، سرنوشت آنها به کجا رسیده؟ چراکه آنها منکر معاد بودند. 🍃می‌گویند :《ای دوستان!کاش می دانستم او الان کجاست؟》 آنگاه، خود این شخص برای جستجوی او به فضای جهنم سرک کشیده، آنجا را نگاه می‌کند، که ناگهان دوست خود را در وسط جهنم می بیند و صدا می‌زند:《به خدا چیزی نمانده بود که من را نیز گمراه کنی ، اگر لطف الهی شامل من نشده بود ، من هم امروز با تو در آتش می‌بودم.》.🍃 📖قرآن به ما می گوید؛ چنین اتفاقی خواهد افتاد، پس چه بهتر، کاری کنیم تا به سرنوشت این افراد دچار نشویم. ⚡ *سوال اینکه چگونه بهشتیان از دوزخیان باخبرند*؟ گاهی نوعی ارتباط بین بهشتیان و جهنمیان برقرار می‌شود ، گویی بهشتیان که در بالا قرار دارند، به دوزخیان که در پایین هستند، نگاه می کنند و وضع آنها را می بینند، البته این دلیل بر این نیست که فاصله بهشت و جهنم کم است، بلکه در آن شرایط، قدرت دید فوق العاده به آنها داده می‌شود که مسئله فاصله مکانی در برابر آن مطرح نیست. 📝در بعضی از کلمات مفسران آمده که، در بهشت روزنه ای وجود دارد که از آن می‌توان جهنم را دید. «و بینهما حجاب»، در میان اهل بهشت و دوزخ حجابی برقرار است. «سوره مبارکه اعراف آیه ۴۶». 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۵✨✨ 🌺 جزء بیست و سوم : *ذبح عظیم چیست* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۱۰۷ سوره صافات* : *وَ فَدَيْناهُ‌ بِذِبْحٍ‌ عَظِيمٍ‌* 🍃در این سوره ، به امتحان سخت حضرت ابراهیم علیه السلام اشاره کرده ، آنجا که ابراهیم می فرماید: 《فرزندی از شایستگان، به من عطا فرما》و خدا ، این دعا را اجابت کرده می فرماید《 ما ابراهیم را به فرزندی صبور بشارت دادیم》 ⚡سرانجام ، اسماعیل متولد شد و هنگامی که به مرحله‌ای رسید که می توانست ، در مسائل مختلف زندگی همراه پدر تلاش کرده ، او را یاری دهد(به گفته برخی مفسران زمانی که اسماعیل ۱۳ساله شد)،ابراهیم خواب عجیبی می‌بیند که بیانگر یک آزمایش بزرگ دیگر ، در مورد این پیامبر بزرگوار است. 🌾او در خواب می بیند که از سوی خدا، دستور داده شد تا فرزندش را با دست خود، قربانی کند. ⚡حضرت ابراهیم قبل از هر چیز باید فرزند خود را آماده این کار کند ، پس به وی گفت: 《 پسر من در خواب دیدم که تو را ذبح می کنم نظر تو چیست؟》اسماعیل که درس صبر و ایمان را از پدر آموخته بود ، از فرمان الهی ، استقبال کرد و با صداقت و قاطعیت گفت: پدرم هر چه دستور داری اجرا نما .در آیه ۱۰۳ می فرماید: هنگامی که هر دو تسلیم شدند، ابراهیم او را بر خاک نهاد و با سرعت کارد را بر گلوی فرزند گذارد ، در حالیکه روحش در هیجان بود. کارد تیز، در گلوی لطیف اسماعیل اثری نکرده ، آنگاه ندا رسید که،《ای ابراهیم! رویای تو تحقق یافته ، به مأموریت خود عمل کردی و ما اینگونه نیکوکاران را جزا می‌دهیم. مسلما این،همان امتحان آشکار است.》در آیه ۱۰۷ می فرماید:« و فدیناه بذبح العظیم». 🐏برای اینکه برنامه ابراهیم ناتمام نمانده ، در پیشگاه خدا قربانی کرده باشد و آرزویش برآورده شود ، خداوند قوچی بزرگ فرستاد ، تا به جای فرزند، قربانی کند. ✏️🖍️ *در کتاب عیون الاخبار الرضا و خصال شیخ صدوق و دیگر كتب معتبر روایى از امام رضا «علیه‌السلام» چنین فرمودند* : هنگامى كه حق تعالى به ازاى ذبح اسماعیل قوچى را فرستاد تا به جاى او ذبح شود، حضرت ابراهیم «علیه السلام» آرزو كرد؛ كاش مى شد فرزندش را به دست خود ذبح كند و مأمور به ذبح گوسفند نمى شد تا به سبب درد و مصیبتى كه از این راه به دل و جان او وارد مى شود، مصیبت پدرى باشد كه عزیزترین فرزندش را به دست خود در راه خدا ذبح كرده تا از این طریق بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبت ها را به دست آورد. 🍃در این اثنا خطاب وحى از پروردگار جلیل به ابراهیم خلیل رسید كه محبوب ترین مخلوقات من نزد تو كیست؟ ابراهیم «علیه السلام » عرضه داشت: *هیچ مخلوقى پیش من محبوب تر از حبیب تو محمد «صلی الله علیه و آله » نیست*. 🍃پس وحى آمد كه آیا او را بیشتر دوست دارى یا خودت را؟ ابراهیم علیه السلام گفت: *او پیش من از خودم محبوب تر است*. 🍃خداوند متعال فرمود: فرزند او را بیشتر دوست دارى یا فرزند خود را ، ابراهیم علیه السلام عرض كرد: *فرزند او را بیشتر دوست دارم*. 🍃پس حق تعالى فرمود: آیا ذبح فرزند او(امام حسین علیه السلام) به دست دشمنان از روى ستم، بیشتر دل تو را مى سوزاند یا ذبح فرزند خودت به دست خودت در اطاعت من ! عرض كرد: *پروردگارا! ذبح او به دست دشمنان بیشتر دلم را مى سوزاند*. 🥀در این هنگام خداوند خطاب كرد؛ *اى ابراهیم! پس به یقین جمعى كه خود را از امت محمد «صلی الله علیه و آله» مى شمارند، فرزند او حسین «علیه السلام » را از روى ظلم و ستم و با عداوت و دشمنى، ذبح خواهند كرد همان گونه كه گوسفند را ذبح مى كنند و به این سبب مستوجب خشم و عذاب من مى گردند*. 🍂ابراهیم «علیه السلام » از شنیدن این خبر جانكاه، ناله و فریاد بر آورد و قلب و جان او به درد آمد و بسیار گریه نمود و دست از گریه بر نمى داشت تا این كه وحى از جانب پروردگار جلیل رسید: اى ابراهیم! گریه تو بر فرزندت اسماعیل اگر او را به دست خود ذبح مى كردى، فدا كردم به گریه اى كه تو بر حسین «علیه السلام» و شهادتش كردى و بدین سبب بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبت ها را به تو دادم. در پایان امام رضا «علیه السلام» فرمود: این است مفهوم قول خداوند عز وجل؛ *وَ فَدَيْناهُ‌ بِذِبْحٍ‌ عَظِيمٍ‌* 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما همراهان قرآنی ، لطفا پیام سنجاق شده در کانال را با دقت بخوانید و به دیگران نیز اطلاع دهید.
سلام وعرض ادب واحترام ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات ،دوستان گرامی لطفاافراد گروه خود را برای شرکت در آزمون تشویق نمایید از طریق لینک آزمون و یا ازطریق ارسال یک عددشش رقمی به شماره ذیل اقدام بفرمایید شماره پیامک ۱۰۰۰۳۱۱۲۳۵۳۸۳۸ لینک ازمون جزء 23 (دارالقرآن اصفهان) http://digi-form.ir/darolgoran23 📣📣 دقت کنید هر فرد فقط از یک طریق میتواند شرکت کند (یا لینک آزمون یا پیامکی) و در صورت شرکت کردن یک نفر به هر دو صورت پاسخها محسوب نخواهد شد.
سوال 6 *کدام آیه شریفه در قرآن اشاره به شهادت وجدان در روز قیامت دارد*؟ ۱ - اِقْرَأْ كِتابَكَ‌ كَفى‌ بِنَفْسِكَ‌ الْيَوْمَ‌ عَلَيْكَ‌ حَسِيباً«١٤ سوره اسرا » ۲ -يَوْمَ‌ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ‌ أَلْسِنَتُهُمْ‌ وَ أَيْدِيهِمْ‌ وَ أَرْجُلُهُمْ‌ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ‌«٢٤سوره نور» ۳ -حَتّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَيْهِمْ‌ سَمْعُهُمْ‌ وَ أَبْصارُهُمْ‌ وَ جُلُودُهُمْ‌ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ‌«٢٠ سوره فصلت» ۴ - يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ‌ أَخْبارَها«٤ سوره زلزال»
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂 🍃🍂 *بسم الله الرحمن الرحیم* *سلام علیکم* *ضمن عرض ادب و احترام و قبولی طاعات و عبادات شما به درگاه الهی* احتراما شماره ی برندگان مسابقه ی《 جزء ۲۲ 》به شرح ذیل میباشد: ۴۰۱۱ .....۰۹۱۳ ۶۷۰۸ ..... ۰۹۱۳ ۲۳۳۰ .....۰۹۱۳ ۷۳۲۷ ..... ۰۹۱۳ ۷۵۰۳ ..... ۰۹۱۳ لازم به ذکر میباشد: 1-همکاران محترم به زیر مجموعه های خود اطلاع رسانی کنند . 2-به 5نفر از شرکت کنندگان که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه کارت هدیه 500000ریالی اهدا میگردد . 3-بابرندگان تماس گرفته میشود وضمن نظر سنجی، هدیه با هماهنگی به آنها تحویل میگردد. ☘️🍂☘️🍂☘️🍂☘️ 《پاسخ صحیح مسابقه : جزء 22 》 🍃 《 411343 》 🍂🍃🍂 🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*🌸 داستان واقعی و زیبا از علامه جعفری در دانمارک* علامه محمدتقی جعفری می‌گفتند: عده‌ای از جامعه‌شناسان دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در باره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست؟ معیار ارزش انسان‌ها چیست. هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند. بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد. کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دوطبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است. اما کسی که عشقش خداست ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست. علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (ع) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد». وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند. هر چقدر که نسبت به مولا علی (ع) ارادت دارید ارسال کنید 🙏
Tahdir-joze(24).mp3
3.94M
استاد معتز آقایی 🔷جزء خوانی سریع قرآن کریم بانیم ساعت از وقت دنیایی خودهزاران ساعت از بهترین ساعات بهشت را خریداری نمایید 🔸تحدیر (تندخوانی) جزء به جزء قرآن کریم 🙏تلاوت به نیت تعجیل در فرج امام زمان (عج) التماس دعا @darolquranehazratmahdi
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_24.mp3
2.03M
❤️شرح دعای روز بیستم وچهارم ماه مبارک و احکام، ویک نکته اخلاقی شیرین آیت الله مجتهدی @darolquranehazratmahdi
مسابقه طرح لذت بندگی(دارالقرآن اصفهان) و فایلهای صوتی بسیار زیبا از استاد فولادگر (جزء24 )👇👇
جزء بیست و چهارم فایل یک 🌻 سوال اول: بر اساس تفسیر آیه 53 زمر کدام گزینه صحیح است؟ 🌼 1. خداوند راه توبه را حتی برای جنایتکاران هم باز نگه داشته است. عدم استفاده صحیح از امکانات و نعمت های پروردگار از مصادیق اسراف است. 🌼 2. گاهی فکر گناه و اعمال بد گذشته انسان، مثل یک طوق بر گردن اوست و باعث نا امیدی شخص می شود ولی اسلام راه توبه را باز کرده، پس توبه راه امید است. 🌼 3. واکنش انسان ها در برابر گناهانشان چند حالت دارد: الف- اقرار و اصرار و لجاجت ب- انکار ج- اقرار و توجیه د- اقرار و ندامت ه- اقرار و ندامت و اصلاح خویشتن. 🌼 4. همه موارد صحیح است.
جزء بیستم و چهارم فایل دوم: 🌻🌻 سوال دوم: بر اساس تفسیر آیه 71 سوره زمر کدام گزینه صحیح نیست؟ 🌼 1. اهل دوزخ در قرآن در 25 گروه معرفی شده اند. 🌼 2. هدف از این همه مجازات سنگین در دوزخ برای این است که مجازات های جهنم نتیجه اعمال خود انسان هاست. گناه ذنب است یعنی گناه پیامد دارد. 🌼 3. دلیل دیگر برای این همه مجازات در دوزخ آن است که آتش خشم الهی به این طریق فرو می نشیند و از مجرمین انتقام گرفته می شود. 🌼 4. درها یا درکات هفت گانه دوزخ عبارتند از: جهنم، لظی، حطمه، سقر، جحیم، سعیر، هاویه
جزء بیستم و چهارم فایل سوم 🌻🌻🌻 سوال سوم: بر اساس تفسیر آیه 7 سوره غافر کدام گزینه صحیح است؟ 🌼 1. فرشتگان برای همه انسان های روی زمین دعا می کنند و استغفار می نمایند. 🌼 2. عرش 22 مرتبه در قرآن آمده است. عرش یعنی تخت پایه کوتاه و کرسی یعنی تخت پایه بلند. 🌼 3. عرش را به معنی علم و تدبیر و حاکمیت پروردگار معنی کرده اند. عرش عالم معنا و کرسی عالم ماده است. 🌼 4. به این سوره غافر گفته شده، چون در آغاز سوره می فرماید: «غافر الذنب» و مؤمن گفته می شود، چون در این سوره صفات انسان مؤمن واقعی بیان شده است.
جزء بیستم وچهارم فایل چهارم 🌻🌻🌻🌻 سوال چهارم: بر اساس تفسیر آیه20 سوره فصلت کدام گزینه صحیح نیست؟ 🌼 1. «اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ» یعنی حاکمان در دنیا شاهد و گواهان قیامتند. 🌼 2. این سوره را فصلت می گویند چون آیات قرآن، درس های قرآن، اندرزها، حکایات و احکامش به طور تفصیل و واضح و شفاف بیان شده است. 🌼 3. گواهان شش گانه روز قیامت: خدای سبحان، انبیاء و اولیاء آن ها، اعضاء و جوارح انسان، فرشتگان، زمین، زمان 🌼 4. گزینه 2 و 3
جزء بیستم و چهارم فایل پنجم 🌻🌻🌻🌻🌻 سوال پنجم: بر اساس تفسیر آیه 30 فصلت کدام گزینه صحیح است؟ 🌼 1. کسی از رسول خدا دستورالعملی خواست تا دنیا و آخرتش آباد باشد. حضرت فرمودند» بر گفته ی خود که الله خدای ماست، استقامت کن و مراقب زبانت باش. 🌼 2. پیامبر فرمودند: «قَدْ قُلْتُمْ رَبُّنَا اللَّهُ، فَاسْتَقِيمُوا عَلَى كِتَابِهِ وَ عَلَى مِنْهَاجه»؛ گفتید خدای ما الله است پس بر کتابش و روش او پایداری کنید. 🌼 3. فرشتگان فقط بر پیامبران و ائمه اطهار نازل می شوند. 🌼 4. امام صادق علیه السلام فرمودند: استقامتی که در این آیه بر آن تأکید شده همان ثبات قدم در راه ولایت ما اهل بیت است.
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۱✨✨ 🌺 جزء بیست و چهارم : *جنب الله* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۵۶ سوره زمر* : *أَنْ‌ تَقُولَ‌ نَفْسٌ‌ يا حَسْرَتى‌ عَلى‌ ما فَرَّطْتُ‌ فِي جَنْبِ‌ اللّهِ‌ وَ إِنْ‌ كُنْتُ‌ لَمِنَ‌ السّاخِرِينَ‌* 🌾 هنگامی که انسان وارد محشر می شود و نتیجه ی اعمال خود 《 از جمله تفریط ها، مسامحه کاری ها، خلاف کاری ها، شوخی گرفتن امور جدی》را در برابر چشم خود می‌بیند، فریادش به واحسرتا بلند شده ، اندوهی سنگین ، توأم با ندامتی عمیق بر قلبش سایه می اندازد و این حالت درونی خود را به زبان آورده، می‌گوید : *افسوس بر من از کوتاهی هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم* 🍃« *جنب الله» به چه معنی است*؟ «جنب» در لغت به معنای پهلو و سپس به هر چیزی که در کنار چیز دیگری قرار گرفته باشد اطلاق می‌شود. در اینجا نیز به تمام اموری گفته می‌شود که در جانب پروردگار قرار دارد ، شامل فرمان و اطاعت او ، قرب ، کتب آسمانی که از ناحیه او نازل شده ، همه در این معنی جمع شده اند. 🍂به این ترتیب گناهکاران اظهار پشیمانی ، غم ، اندوه و حسرت ، نسبت به تمام کوتاهی هایی که در برابر خدا داشته اند میکنند ، به همین دلیل ، در روایات متعددی از اهل بیت «علیهم السلام» می‌خوانیم که، جنب الله به « *امامان معصوم علیهم السلام* » تفسیر شده است. 🖍️✏️در اصول کافی، از امام موسی کاظم «علیه السلام» نقل شده: *جنب الله «امیرالمومنین» است و همچنین اوصیا بعد از ایشان ، که مقام بالایی دارند ، تا آخرین نفر آنها ، که «حضرت مهدی ارواحنا فداه» می باشند* . 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۲✨✨ 🌺 جزء بیست و چهارم : *معنای توکل* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۴۴ سوره غافر* : *فَسَتَذْكُرُونَ‌ ما أَقُولُ‌ لَكُمْ‌ وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اللّهِ‌ إِنَّ‌ اللّهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ* ☘️جمله ی « *و افوض امری الی الله*»، یعنی من کارم را به خدا واگذار می کنم که به «توکل» اشاره دارد. 🌾 معنای افوض «وامیگذارم» ، همان توکل است . مسئله توکل ، از جمله مسائل اعتقادی است که غالباً در معنای آن تحریف صورت گرفته است و کج فهمی در این امور ، یکی از عوامل عقب ماندگی مسلمانان گردیده است ، اینکه خیال کرده اند ، اگر انسان به علم ، تکنولوژی و عوامل دنیایی《از قبیل نیروی انسانی》و غیره تکیه کند ، بر خلاف توکل عمل کرده و در عقیده اش سستی وجود دارد.🌾 🥀 توکل آن نیست که، انسان کارهای خود را به خدا واگذار کرده ، سپس خاطر جمع شود که خدا کارش را درست خواهد کرد . این تفسیر و تحلیل ، دور افتادن از منظور قرآنی توکل است. 📖معنای قرآنی و اسلامی توکل و تفویض امور زندگی به خدا ، این است که مسلمانان باید تمام خطوط فکری ، عملی و موضع گیری های سیاسی اجتماعی خود را از قرآن و سنت بگیرند و تحت فشار هیچ ابرقدرتی ، از تکیه به قرآن و سنت بیرون نیایند و توکل کنند. 🍃 *توکل یعنی خدا را وکیل قرار دادن و تسلیم بودن در برابر خواست و اوامر الهی*.( *تسلیم واطاعت محض* ) 🍃 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۳✨✨ 🌺 جزء بیست و چهارم : *موانع استجابت دعا* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۶۰ سوره غافر* : *وَ قالَ‌ رَبُّكُمُ‌ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ‌ لَكُمْ‌ إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ يَسْتَكْبِرُونَ‌ عَنْ‌ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ‌ جَهَنَّمَ‌ داخِرِينَ‌* 🖍️✏️ازامام صادق علیه السلام سؤال شد : *چرا ما دعا می کنیم ولی مستجاب نمی شود*؟ فرموند : هرکس دعایی می کند استجابت می شود ، ولی شکل استجابت متفاوت است یا بلا وحادثه ای را از او دور می کند، بدون آنکه فکرش را بکند یا برای دعایش ثواب داده می شود و گاهی استجابت به صلاح او نیست پس ذخیره ی آخرتش می شود. ✅البته عدم استجابت بعضی ازدعاها علل و عوامل دیگری نیز دارد : بسیار میشود که انسان در تشخیص مصالح و مفاسد خود به اشتباه می افتد ، گاهی با تمام وجودش مطلبی را از خدا می خواهد که به هیچ وجه به صلاح او نیست ، حتی ممکن است خود او بعدا واقف به چنین امری بشود ، این درست به این می ماند که گاهی بیمار یا کودک غذاهای رنگینی از پرستاران خود می طلبد که اگر به خواسته ی او عمل کنند بیماریش افزون می شود . دراین گونه موارد خداوند رحیم و مهربان دعا را مستجاب نمی کند و برای آخرت او ذخیره می کند. *موانع استجابت دعا* : 🥀دربعضی ازروایات گناهان متعددی به عنوان موانع استجابت دعاذکرشده است ازجمله : سوء نیت. نفاق ، تأخیر نماز از وقت ، بدزبانی ، غذای حرام و ترک صدقه و انفاق در راه خداست . 🖊️✏️امام صادق علیه السلام فرمودند :چهارنفرندکه دعایشان مستجاب نمی شود: 1⃣کسی که درخانه بنشیند و می گوید : خدایا مرا روزی رسان. 2⃣کسی که همسری دارد که دائما او را ناراحت می کند و او دعا می کند که از دست او خلاص شوددرحالی که حق طلاق دارد. 3⃣کسی که اموالی دارد ولی بیهوده تلف کرده و می گوید خدایا به من روزی مرحمت کن درحالی که باید میانه روی می کرد. 4⃣کسی که مالی داشته و بدون شاهد به دیگری وام داده و او منکر میشود و آنگاه دعا میکند که خدایا قلب بدهکار را نرم کن. 🌾منزلتهایی نزد خداست که راه وصول به آنها فقط دعاست و اگر بنده ای دهان از دعا فرو بندد به او داده نخواهد شد. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۴✨✨ 🌺 جزء بیست و چهارم : *علم زدگی* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۸۳ غافر* : *فَلَمّا جاءَتْهُمْ‌ رُسُلُهُمْ‌ بِالْبَيِّناتِ‌ فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ‌ مِنَ‌ الْعِلْمِ‌ وَ حاقَ‌ بِهِمْ‌ ما كانُوا بِهِ‌ يَسْتَهْزِؤُنَ‌* 🥀سرچشمه ی اصلی انحراف و بدبختی گروه کثیری از مردم کبر و غرور میباشد. *تکبری که گاه* : 🔹 ازداشتن امکانات مالی 🔹یاکثرت نفرات ونیروی نظامی 🔹یا مختصر معلوماتی که آن را فراوان می پندارند ، به وجود می آید. 💠 نمونه ی زنده ی آن را در عصر و زمان خود و بعد از پیروزیهای علمی و صنعتی در جوامع پیشرفته ی مادی با چشم خود می بینیم . زیرا می دانیم یکی از عوامل مؤثر در مذهب و روی آوردن به مکتبهای الحادی ، همان غرور علمی است که در قرن اخیر برای جمعی از دانشمندان علوم طبیعی پیدا شده است. آنها با کشف اسراری از طبیعت و دست یافتن به روزنه هایی از علم آنچنان مست و مغرور شدند که تصور کردند چیزی در این عالم جز آنچه آنها میدانند ، وجود ندارد و چون خدا را در آزمایشگاههای خود ندیدند ، راه انکار پیش گرفتند. 🌾در این میان اسلام با تعلیمات ویژه و مترقی و جامع خود ، ظهور تازه ای یافته و حرکتها به سوی شناخت اسلام اصیل شروع شد. 💠 امیداست پیش از آنکه یأس الهی بار دیگر دامان گروهی از مردم این جهان را بگیرد ، این بیداری همگانی شود و آثار آن غرور ، محو و نابود گردد تا به خسران و زیان منتهی نگردد. 🤲پروردگارا ! ما را از مرکب غرور فرود آور و از کبر و لجاجت و خودخواهی که مایه ی هلاکت و بدبختی و شرمساری است حفظ فرما!! 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۵‌✨✨ 🌺 جزء بیست و چهارم : *خوش زبانی* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۳۴ سوره فصلت* : *وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ‌ وَ لاَ السَّيِّئَةُ‌ ادْفَعْ‌ بِالَّتِي هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ‌ وَ بَيْنَهُ‌ عَداوَةٌ‌ كَأَنَّهُ‌ وَلِيٌّ‌ حَمِيمٌ‌* در این آیه می فرماید : بدی و نیکی برابر نمی شود ، گاهی اوقات سخن نرم و برخورد متین در برابر بد زبانی افراد نادان معجزه می کند. و نتیجه آن را در ادامه آیه می‌فرماید : که یک مرتبه می‌بینیم کسی که بین تو و او دشمنی بوده است ، چنان با تو نرم می‌شود ، که گویی با او دوست صمیمی بوده ای . هر کسی در برابر بد زبانی خود از طرف مقابل انتظار بد زبانی دارد ولی اگر برخلاف توقع از طرف مقابل انسانیت ببیند، این رفتار او را تحت تاثیر قرار می دهد. 🌾 وقتی پیامبر صلی الله علیه مکه را فتح کردند ، دشمنان سرسخت او انتظاری جز کیفر قتل و انتقام نداشتند ، ولی یک مرتبه دیدند که پیامبر به همه آنها عفو عمومی داد و آنگاه آنها با میل و رغبت تمام به اسلام ایمان آوردند. 🌳مربیان و والدین کسانی که به صورتی دستشان در امور تربیت بندگان خداست ، باید نسبت به ناسازگاری افراد تحت امر خود مدارا و حوصله به خرج دهند. 🍃خداوند خوش ندارد حتی پیامبران در نفرین امت خود عجله کنند . والدین وقتی از فرزند خودشان رنجیده خاطر می‌شوند ، زود دست به نفرین بر ندارند ، چرا که ممکن است پذیرفته شود زیرا خداوند دعا و نفرین دوکس را می‌پذیرد : ۱. پیامبران در مورد امت های خود ۲. والدین درباره فرزندانشان 📝در مجموع این آیه به این نکته اشاره دارد که : *به وسیله حق ، باطل را دفع کن و با حلم و مدارا جهل و خشونت را دفع کن و با عفو و گذشت به مقابله با خشونت ها برخیز و هرگز بدی را با بدی و زشتی را بازشتی پاسخ مگوی که این روش انتقام‌ جویان است و موجب لجاجت و سرسختی منحرفان می گردد*. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا