:
جوابیه حجت الاسلام والمسلمین دکتر ضمیری مدرس درس خارج و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه به بیانات استاد علوی بروجردی ازدیدگاه شهید صدر :
وقتی از اقتصاد اسلامی یا سایر مباحث علوم انسانی با رویکرد اسلامی سخن به میان می آید باید دقیقا دید منظور چیست؟ خلط مبحث ازعدم شفافیت محل نزاع برمی خیزد باید بین مذهب اقتصادی وعلم اقتصادی تفاوت گذاشت. شهید صدر معتقد است علم اقتصاد علمی است که وظیفه اش تفسیر حیات اقتصادی وارتباط پدیده های اقتصادی به اسباب وعوامل آن است. این علم نو پدید است و محصول جامعه مدرن است هرچند از گذشته دور مباحث پراکنده ایی وجود داشته است.
اما مقصود از مذهب اقتصادی شیوه وسیاستی است که جامعه برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب می کند. به دیگر سخن علم اقتصاد از هست ونیست های پدیده های اقتصادی سخن می گوید درحالی که مذهب اقتصادی از باید ها ونباید های اقتصادی بحث می کند. شان علم، تفسیر وتحلیل وضع موجود جامعه است ولی شان مذهب ومکتب تغییر وضع موجود به وضع مطلوب است. البته شهید صدر تاکید دارد انتخاب طریقه معینی برای تنظیم حیات اقتصادی بدون پایه واساس نیست وقطعا متکی برافکار ومفاهیم معینی است. با این توضیحات روشن می شود که از دیدگاه شهید صدر منظور از اقتصاد اسلامی مذهب اقتصادی است ونه علم اقتصادی زیرا اسلام درصدد بیان علوم نبوده است ورسالت دین اسلام تربیت انسان است درهمه عرصههای فردی واجتماعی واقتصادی وسیاسی وفرهنگی... وهرچه برای مسیر سعادت انسان لازم باشد از آن فرواگذاری نکرده است ویکی مسائل مهم ولازم برای تربیت انسان حل مشکلات اقتصادی اوست.
خلاصه آنکه شهید صدرباور به اقتصاد اسلامی دارد وان را به معنای مذهب اقتصادی می داند ونه علم اقتصاد َسیاسی
ناگفته نماند که شهید صدر معتقد است که ازطریق برهان انی واز راه استقراء می توان به مبانی وپشتوانه های علمی مذهب اقتصادی پیبرد... شهید صدر می نویسد : ان الاقتصاد الاسلامی مذهب ولیس علما لانه الطریقه التی یفضل الاسلام اتباعها فی الحیاة الاقتصادیه
او تصریح میکند که کار علم تفسیر است ولی کار مذهب طریقه وروش است.
بنابراین اقتصاد اسلامی به معنای دستورالعمل ها وتجویزهایی است که اسلام در سه عرصه تولید وتوزیع ومصرف
ارائه می دهد وکشف این مذهب اقتصادی هم به یک اجتهاد پیچیده نیاز دارد وصرف ردیف کردن مباحث عقود وایقاعات مرسوم درفقه کفایت نمی کند وباید از کنار هم گذاشتن احکام فقهی با روش استقرایی به کشف مذهب اقتصادی پرداخت.
@darsekharejzamiri
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#اختصاصی
🌀 کشف اقتصاد اسلامی نیاز به یک اجتهاد پیچیده دارد
🖋 پاسخ استاد ضمیری؛ مدرس درس خارج و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه به بیانات استاد علوی بروجردی از دیدگاه شهید صدر
🔹 وقتی از اقتصاد اسلامی یا سایر مباحث علوم انسانی با رویکرد اسلامی سخن به میان می آید باید دقیقا دید منظور چیست؟ خلط مبحث ازعدم شفافیت محل نزاع بر میخیزد باید بین مذهب اقتصادی و علم اقتصادی تفاوت گذاشت.
🔹 شهید صدر معتقد است علم اقتصاد علمی است که وظیفهاش تفسیر حیات اقتصادی وارتباط پدیدههای اقتصادی به اسباب وعوامل آن است. این علم نو پدید است و محصول جامعه مدرن است هرچند از گذشته دور مباحث پراکندهای وجود داشته است.
اما مقصود از مذهب اقتصادی شیوه وسیاستی است که جامعه برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب میکند. به دیگر سخن علم اقتصاد از هست و نیستهای پدیدههای اقتصادی سخن میگوید درحالی که مذهب اقتصادی از بایدها ونبایدهای اقتصادی بحث میکند. شأن علم، تفسیر و تحلیل وضع موجود جامعه است ولی شأن مذهب و مکتب تغییر وضع موجود به وضع مطلوب است.
🔹 البته شهید صدر تأکید دارد انتخاب طریقه معینی برای تنظیم حیات اقتصادی بدون پایه واساس نیست وقطعا متکی برافکار و مفاهیم معینی است. با این توضیحات روشن میشود که از دیدگاه شهید صدر منظور از اقتصاد اسلامی مذهب اقتصادی است و نه علم اقتصادی زیرا اسلام درصدد بیان علوم نبوده است و رسالت دین اسلام تربیت انسان است در همه عرصههای فردی واجتماعی واقتصادی و سیاسی و فرهنگی و.... و اسلام از هرچه برای مسیر سعادت انسان لازم باشد فرواگذاری نکرده است و یکی از مسائل مهم و لازم برای تربیت انسان حل مشکلات اقتصادی اوست.
🔹 خلاصه آنکه شهید صدر باور به اقتصاد اسلامی دارد و آن را به معنای مذهب اقتصادی میداند و نه علم اقتصاد َسیاسی.
ناگفته نماند که شهید صدر معتقد است که از طریق برهان إنی و از راه استقراء میتوان به مبانی و پشتوانههای علمی مذهب اقتصادی پی برد. شهید صدر مینویسد: إن الاقتصاد الاسلامی مذهب و لیس علما لانه الطریقه التی یفضل الاسلام اتباعها فی الحیاة الاقتصادیه
او تصریح میکند که کار علم تفسیر است ولی کار مذهب، طریقه وروش است.
بنابراین اقتصاد اسلامی به معنای دستورالعملها وتجویزهایی است که اسلام در سه عرصه: تولید و توزیع ومصرف، ارائه میدهد.
✅ کشف اقتصاد اسلامی هم به یک اجتهاد پیچیده نیاز دارد و صرف ردیفکردن مباحث عقود و ایقاعات مرسوم در فقه، کفایت نمیکند وباید از کنار هم گذاشتن احکام فقهی با روش استقرایی به کشف آن پرداخت.
#اقتصاد_اسلامی
@Manahejj
HABL201349641800.pdf
432.8K
📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖
مقاله علائم بلوغ از دیدگاه مذاهب اسلامی
نوشته استاد ضمیری.
فصل نامه حبل المتین
دوره اول، پیش شماره دوم، تابستان 1391، صفحه 118-135
لینک کانال:
@darsekharejzamiri
هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
🔴 سخنان دقیق و بسیار مهم معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران
✅ سردار نقدی: بسیاری در رژیمصهیونیستی دوست دارند با ایران همکاری کنند.
🔺 سردار سرتیپ محمدرضا نقدی معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه «بدون توقف»:
🔹 آمریکا با قدرتهای کوچکتر مثل حشدالشعبی و حماس هم نمیتواند بجنگد چه رسد به ابرقدرتی مثل جمهوری اسلامی.
🔹 آنها میداند اگر با ایران وارد جنگ شود چه بلایی در تمام دنیا سرش خواهد آمد، بلایی که نمیتواند محاسبه کند که در کجای دنیا و در کدام تنگه ناوش غرق شود، کدام پایگاه نظامیاش در خود آمریکا موشکباران شود، چه بلایی سر کاخ سفید میآید، چنین جنگی قابل پیشبینی نیست.
🔹 ما برای هرگونه تجاوز نظامی آمادگی کامل داریم، تمرینهایش را کردیم که در همان دقایق اول چه عکسالعملی نشان دهیم، کجاها را باید بزنیم، چه کسانی را بگیریم، همه آنها پیشبینی شده، ولی امیدواریم مثل فتح مکه توسط پیامبر (ص) و مثل ورود حضرت امام (ره) به تهران با آرامش و بدون خونریزی باشد.
🔹 ان شاءالله با همان ترتیب وارد بیتالمقدس میشویم و آن پیروزی بزرگ را لمس خواهیم کرد، این قطعی است شک نکنید، زمانش هم آن چیزی نیست که در خیابانها زدند، چون اینها برداشت غلطی از فرمایشات حضرت آقا کردند.
🔹 نخستوزیر اسرائیل زمان برجام گفت تا ۲۵ سال امنیتمان تضمین است آقا در پاسخ فرمودند تا ۲۵ سال دیگر نیستید که امنیتی داشته باشید، منظورشان این نبود که تا ۲۵ سال هستید، اینها خیلی زودتر از بین میروند، شما هم این تابلوها را جمع کنید.
🔹 از آن چیزی که تصور کنید به صهیونیستها نزدیکتریم، روزش که برسد خواهید دید که چگونه ناگهان همه چیزشان میپاشد.
🔹 به حمدلله هم آمریکاییها هم صهیونیستها در منطقه در محاصره مجاهدین اسلام هستند، این سروصدایی که میکنند از وحشتشان است، ترور مخفیانه همهجا اتفاق میافتد، اما اگر بخواهند برعلیه امنیت ملی ما اقدامی انجام دهند حتما پاسخ سختی خواهند گرفت، چنانکه حضرت آقا فرمودند تلاویو و حیفا خاکستر خواهد شد.
🔹 بیتالمقدس را آزاد خواهیم کرد اگر حرکتی آغاز شود قطعا متوقف نخواهد شد و حتما هم نتیجه آن آزادی فلسطین است. همه چیز آماده است، نیروها آماده و آموزشدیدهاند و به اندازه کافی سلاح دارند چه در داخل فلسطین و چه خارج از آن یک ظرفیت عظیمی ایجاد شده است.
🔹 افراد زیادی در رژیم صهیونسیتی هستند که انگیزههای فراوانی برای همکاری با ما دارند، شما فکر نکنید ما بیرون ایستادیم و میگوئیم رژیم صهیونیستی، داخل آنها هم جوامعی هستند که از کشورهای مختلف آمدند، روستبار، آفریقاییتبار، ایرانی، عراقی که اینها را فریب دادند که در کشورتان امنیت ندارید و میخواهند شما را بُکُشند.
🔹 حتی برخی از شبکه صهیونیستی آمدند آدمهایی از یهود را در کشورها کشتند و شایعه کردند که قرار است همه یهودیان را بکشند که مردم را به اسرائیل بکشانند که قطعا یک سری از آنها به کشورهایشان برمیگردند و مهاجرت معکوس خواهند داشت.
🔹 سپاه قدس الان در تمام کشورهای اسلامی داوطلب دارد و اگر یک فراخوان علنی بزند آن ارتش ۱۰۰ میلیونی که حضرت امام در کنار ارتش ۲۰ میلیونی برای ایران مطرح کردند شکل خواهد گرفت.
🔥 @mahramaneh1
✅1⃣ صوت درس خارج اصول 👆
🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
▶️جلسه اول
از بحث تعریف علم اصول.
✅2⃣ صوت درس خارج اصول 👆
🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
▶️جلسه دوم ، قسمت اول
ادامه بحث تعریف علم اصول.
✅2⃣ صوت درس خارج اصول 👆
🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
▶️جلسه دوم ، قسمت دوم
ادامه بحث تعریف علم اصول.
با سلام
اگر کسی از دوستان درس استاد رو انتخاب نکردند در سامانه نجاح مرکز مدیریت می توانند انتخاب کنن.
:
معرفی اجمالی کتاب:
🔹 دانش اصول، منطق اجتهاد به شمار میرود که از دیرباز، در میان فقیهان پراهمیت تلقی شده است. آنان با رویکردهای متنوعی در توسعه اصول نقش به سزایی داشتهاند.
🔻 از آنجا که برای دستیابی به تاریخ واقعی هر دانشی باید نظریات و دیدگاههای آن را در بستر تحولات بررسی کرد، برای شناخت تاریخ تفصیلی اصول و آگاهی از نوآوریها و تأثیر پذیریها چارهای جز پژوهش وکاوش در خصوص افکار و اندیشههای اصولیان وجود ندارد. اثر حاضر ضمن برشمردن اصولیان شیعه، مهمترین آنان را که در تحولات اصول نقش محوری داشتند با چهار رویکرد:
1⃣ بررسی زندگینامه و آثار،
2⃣ روش شناسی،
3⃣ تأثیرپذیری از گذشتگان
4⃣ و نوآوریها
بررسی کرده است.
🔹 گفتنی است جلد اول این اثر علمی در سال ۱۳۸۴ منتشر شد؛ جلد دوم سال ۱۳۹۳ و دیگر مجلدات کتاب، در حال تدوین و چاپ است.
📚 ادوار مختلف اصولی مطرح در این کتاب:
1⃣ دوره تأسیس
2⃣ دوره تدوین
3⃣ دوره کمال و استقلال
4⃣ دوره رکود
5⃣ دوره نهضت مجدد
#نظر_اعضا
#روش_شناسی
@Manahejj
✅3⃣ صوت درس خارج اصول
🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
▶️جلسه سوم
✔نظریه مختار در تعریف علم اصول .
✔توسعه در تعریف اصول .