eitaa logo
استاد آیت الله نیکزاد
376 دنبال‌کننده
42 عکس
69 ویدیو
286 فایل
این کانال توسط شاگردان و دوستداران فقیه، مفسر و فیلسوف معاصر استاد عباس نیکزاد ایجاد شده است؛ در این کانال تلاش می‌شود نظرات، اندیشه‌ها و جلسات علمی استاد به اشتراک گذاشته شود. آدرس ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad آیدی مدیر کانال: @shm1901
مشاهده در ایتا
دانلود
مرور کتاب القضا(۶).mp3
18.53M
👆مروری برکتاب القضا از تحریر الوسیله(۶). از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
توصیه ها و تذکرات مهم برای آغاز سال تحصیلی جدید حوزه ها.mp3
9.73M
توصیه‌ها و تذکرات مهم به طلاب محترم برای آغاز سال جدید تحصیلی حوزه‌ها از استاد بزرگوار آیت الله نیکزاد اخلاق https://eitaa.com/darseostadnikza
مبحث ولایت فقیه (۱).mp3
18.21M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اصول فقه(۱).mp3
13.64M
👆 خارج اصول (۱)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اصل برائت(۱) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اصول، تنبیهات برائت(۲).mp3
16.6M
👆 خارج اصول (۲)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اصل برائت(۲) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
مبحث ولایت فقیه(۲).mp3
23.9M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱) از استاد آیت الله نیکزاد👆 خارج اصول (۱)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اصل برائت(۲) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad 🆑 @darseostadnikzad
سلام بر دوستان کانال استاد نیکزاد برنامه درسی جناب استاد در سال تحصیلی۱۴۰۳ به شرح ذيل می‌باشد: شنبه تا سه‌شنبه: هروز فقه و اصول فقه( الآن مبحث ولایت فقیه و تنبیهات برائت) چهارشنبه: تفسیر قرآن چهارشنبه و پنجشنبه: ادامه اسفار جلد ۶، و ادامه مرور کتاب القضاء از تحریر الوسیله پیوند ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad پیوند تلگرام: https://t.me/darsostadnikzad
اصول تنبیهات برائت(۳).mp3
19.27M
👆 خارج اصول (۳)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اصل برائت(۳) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
مبحث ولایت فقیه(۳).mp3
19.3M
👆درس خارج فقه(۳)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۳) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
کتاب القضا(۷).mp3
19.67M
👆مروری برکتاب القضا از تحریر الوسیله(۷). از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
تفسیر سوره مرسلات( ۳).mp3
19.59M
👆تفسیر سوره مرسلات (۳) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
کتاب القضا(۸).mp3
16.59M
👆مروری برکتاب القضا از تحریر الوسیله(۸). از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفار جلد۶ (۱۰).mp3
22.41M
👆 درس اسفار ملاصدرا ، جلد۶ فصل۵، جلسه دهم. واجب الوجود انیته ماهیته. از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
اسفار جلد۶(۱۰مکرر).mp3
7.95M
👆 درس اسفار ملاصدرا ، جلد۶ فصل۵، جلسه دهم، قسمت دوم (۱۰/۲). ادامه واجب الوجود انیته ماهیته. از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
جلد۶ اسفار، (۱۱).mp3
22.1M
👆 درس اسفار ملاصدرا ، جلد۶ فصل۵، جلسه یازدهم. ادامه بحث واجب الوجود انیته ماهیته آغاز بحث توحید واجب. از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
جلد۶ اسفار(۱۲).mp3
15.5M
درس اسفار ملاصدرا ، جلد۶، جلسه دوازدهم. ادامه بحث توحید واجب و پاسخ به شبهه ابن کمونه. از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
باسمه تعالی شبهه ملاصدرا در کتاب شرح اصول کافی خود در ذیل حدیث اول و حدیث هشتم باب النهی عن الجسم و الصوره کتاب التوحید اصول کافی جلد ۱، به صراحت جسمانیت خداوند را مطرح کرده است و گفته است که ماهیت جسم که معنایش جوهر قابل ابعاد است دارای انواعی از وجود است. بعض از آن اخس و ادنی و بعضی از آن اشرف و اعلاست.... به همین خاطر جسم طبیعی و جسم عقلی و جسم الهی داریم. با این حساب خدا را هم جسم دانسته است. پاسخ یقیناً ملاصدرا قائل به جسمانیت خداوند به معنای رایج آن نیست شاهدش این است که در ذیل روایات این باب و در تفسیر آنها که دال بر نفی جسمانیت خداوند هستند ادله محکم و متقنی ارائه می‌دهد مانند اینکه هر جسم، محدود و دارای مکان و قابل اشاره حسیه و قابل انقسام و تجزیه است در حالی که خداوند واجب الوجود از این اوصاف و ویژگی‌ها منزه و مبرا است. بیان واضح و مفصل ملاصدرا در ارتباط با نکته بالا( با کمی توضیح از بنده) این است که هر آنچه که در مرتبه عالم طبیعت وجود دارد در مرتبه عالم عقل به صورت کامل‌تر و شریف‌تر موجود است و هر آنچه که در مرتبه عالم عقل وجود دارد در مرتبه عالم الوهیت به صورت کامل تر و شریف‌تر موجود است. چنانکه قرآن کریم در آیه ۲۱ سوره حجر می‌فرماید: «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ » یعنی هيچ چيز نيست مگر آنكه گنجينه ‏هاى آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه‏ اى معين فرو نمى‏ فرستيم . چنانکه مرحوم میرفندرسکی می‌فرماید: چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی  صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی  صورت زیرین اگر با نردبان معرفت  بررود بالا همان بااصل خود یکتاستی  این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری  گر ابونصراستی و گر بوعلی سیناستی. ملاصدرا در توضیح بیشتر این مطلب که جسم دارای مراتب است به عنوان نمونه به جسم جمادی و جسم نباتی و جسم حیوانی و جسم انسانی مثال می‌زند و می‌فرماید با اینکه در همه این مراتب با موجود جسمانی مواجه هستیم اما تفاوت میان آنها بسیار عمیق و جدی است. در مورد انسان نیز به مراتب مختلف وجودی انسان یعنی انسان طبیعی و انسان نفسانی و انسان عقلی اشاره می‌کند.... در مورد انسان عقلی می‌فرماید اعضای او روحانی و حواس او عقلی است سپس به توضیح جالب هر یک از حواس پنجگانه عقلی می پردازد و به دنبال آن می‌فرماید: وقتی این مطالب برای تو روشن شد، خواهی دانست که برای حقیقت جسمانیت نیز مراتبی از جهت خست و شرف و دنو و علو خواهد بود، از جسم طبیعی تا جسم عقلی و جسم الهی. و به دنبالش می‌فرماید: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِير» پس از آن به دلیل مطلب و مدعااشاره می‌کنم و می‌فرماید واجب الوجود که کامل مطلق است فاقد چیزی از اشیا وجودی نیست یعنی همه اشیا با صرف نظر از تعینات در خدا موجودند از این گذشته همه اشیا در علم باری تعالی حضور دارند علمی که عین ذات خداوند است. بنابراین همه اشیا با صرف نظر از تعینات در ذات باری تعالی موجودند. البته وجود همه موجودات در ذات باری تعالی به وجود واحد جمعی و قیومی و صمدی و نوری است. ملاصدرا در ذیل حدیث اول این باب به کیفیت تحقق مقولات عشر در ساحت ربوبی به گونه زیر اشاره می‌کند : به ازای مقوله جواهر، ذات خدا و به ازای کم متصل قار، شدت وجودی خدا و به ازای کم متصل غیر قار، سرمدیت خدا و به ازای کم منفصل یعنی عدد، عدد اسما و صفات خداوند و به ازای کیف، سمیع و بصیر بودن خدا و به ازای مقوله این، مستوی بر عرش بودن خدا و به ازای متی، ازلی بودن خدا و به ازای وضع، باسط الیدین خدا و به ازای اضافه، خالق الخلق بودن خداوند و به ازای جده، مالک الملک بودن خدا و به ازای ان یفعل، کل یوم هو فی شان بودن خدا و به ازای ان ینفعل قابل توبه و آخذ الصدقات بودن خدا وجود دارد. با این توضیحات روشن می‌شود که نسبت دادن قول به جسمانیت خداوند به معنای متداول و متعارف آن به ملاصدرا نسبت ناروا و خلاف واقع است. نیکزاد پیوند ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad پیوند تلگرام: https://t.me/darsostadnikzad
اصول،تنبیهات برائت(۴).mp3
16.09M
👆 خارج اصول (۴)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اصل برائت(۴) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
مبحث ولایت فقیه(۴).mp3
14.22M
👆درس خارج فقه(۴)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۴) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
پاسخ به پرسش عمومی .mp3
6.25M
پاسخ به پرسش عمومی در مورد وضعیت جبهه مقاومت در بیان استاد نیکزاد اسلامی https://eitaa.com/darseostadnikza
ولایت فقیه (۵).mp3
20.69M
👆درس خارج فقه(۵)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۵) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
تنبیهات برائت (۵).mp3
30.57M
👆 خارج اصول (۵)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اصل برائت(۵) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
دوران امر بیتن المحذورین.(۶)mp3.mp3
18.74M
👆 خارج اصول (۶)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، دوران امر بین محذورین(۱). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه،(۶).mp3
20.56M
👆درس خارج فقه(۶)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۶) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
دوران امر بین محذورین(۷).mp3
17.63M
👆 خارج اصول (۷)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، دوران‌ امر بین المحذورین (۲). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad