eitaa logo
استاد آیت الله نیکزاد
376 دنبال‌کننده
42 عکس
69 ویدیو
286 فایل
این کانال توسط شاگردان و دوستداران فقیه، مفسر و فیلسوف معاصر استاد عباس نیکزاد ایجاد شده است؛ در این کانال تلاش می‌شود نظرات، اندیشه‌ها و جلسات علمی استاد به اشتراک گذاشته شود. آدرس ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad آیدی مدیر کانال: @shm1901
مشاهده در ایتا
دانلود
556.8K
یک پرسش قرآنی وپاسخ استاد نیکزاد به آن در صوت بالا: باسلام و احترام. از استاد محترم یک سئوال قرآنی دارم که مدت ها است ذهن من را مشغول کرده و نتونستم حل کنم و آن این است که : در آیه ۷۸ سوره نسا می فرماید : وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّه. همه اعمال ما چه حسنات چه سیئات من عند الله اند. ولی در آیه بعدی می فرماید: مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ. تنهاحسنات من الله اند ولی سیئات من نفسک اند. این آیه دوم با آیه اول در ظاهر تنافی دارند آیه اول می فرماید چه حسنات چه سیئات من عندالله اند و آیه دوم می فرماید تنهاحسنات من الله اند و سیئات من نفسک اند. آیه اول بر اساس توحید افعالی و امر بین الامرین قابل توجیه و فهم است که همه افعال ما مستند بخدا است افعال ما افعال خدا هم هستند. ولی آیه دوم که تفکیک کرده بین حسنات و سیئات و حسنات را به خدا و سیئات را به خود ما نسبت داده این در ظاهر منافات با آیه قبلی دارد و برای من قابل فهم نیست.
4.85M
👆تفسیر سوره علق (۳) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.58M
👆تفسیر سوره علق (۴) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
یک پرسش درباره کیفیت معاد وپاسخ استاد نیکزاد: سلام علیکم استاد معزز ببخشید خواستم بپرسم که آیا معاد جسمانی رو میشه از راه عقل ثابت کرد ؟! چگونه ؟! و اینکه اگر ثابت بشه ، آیا همین بدنی که ما در دنیا داریم در آخرت وجود خواهد داشت ، یا نه ؟ اگه همین تن را به ما بدهند پس چگونه آیه ( ۵۶ سوره نسا ) را توجیه میکنیم که پوست دیگری غیر پوست خودش نام برده . و اگر بگوییم نخیر ، بدن دیگری غیر از بدن ما را به ما می‌دهند ، چگونه آیه ( ۴ سوره قیامت ) را توجیه می‌کنیم ؟! که می‌فرماید : حتی قادر هستیم سر انگشتان شما را هم برگردانیم . مثلا آیا این مثال درسته که روح مثل نرم‌افزار هست و جسم مثل سخت افزار ، یعنی میشه روح ما در هر بدنی در آخرت شکل بگیره ؛ حتی غیر از بدن زمینی ما !! یا اینکه اگر کسی با چشم خودش گناه کرده ، و این چشم را به شخص دیگری اهدا کند ، آیا همان چشمی که با آن گناه کرده در آخرت ظاهر خواهد شد ، یا چشم دیگری به او می‌دهند و با آن عقابش می‌کنند ؟! 🙏🌹 پاسخ استاد به پرسش بالا: سلام علیکم قبولی طاعات اینکه معاد، هم روحانی و هم جسمانی است از مسلمات است و اینکه شخصیت و هویت ما روح ما است نه جسم ما این نیز از مسلمات است. بر این اساس اگر روح ما در هر جسمی قرار گیرد هویت و شخصیت ما محفوظ خواهد بود. به عنوان شاهد، شخصی که ۸۰ سال عمر می‌کند با اینکه چندین بار سلول‌های بدن او تغییر می‌کند در عین حال به دلیل وحدت روح او، در طول ۸۰ سال، می‌گوییم آن شخص باقی است. حتی به بدن او می‌گوییم این بدن همان بدن ۴۰ سال پیش است به دلیل اینکه وحدت بدن را تابع وحدت روح می‌دانیم. بر اساس پاره‌ای از روایات هر شخص در قیامت متناسب با اعمال و نیات خود محشور می‌شود می‌شود. ممکن است به شکل انسان محشور نشود بلکه به شکل برخی از حیوانات محشور شود اما در عین حال گفته می‌شود این شخص همان شخصی است که در دنیا زندگی می‌کرده است، ملاک این همانی، همان وحدت روح اوست. عنوان مثال اگر شخص در قیامت با هر یک از بدن‌هایی که در طول ۸۰ سال داشته است محشور شود باز این همانی صدق می‌کند. خوبی‌ها و بدی‌هایی که انجام داده است با یکی از این بدن‌ها بوده است که چه بسا با آن بدن محشور نشده است این امر مشکلی ایجاد نمی‌کند. https://eitaa.com/darseostadnikzad
4.48M
بررسی مراتب حکم در بیان استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.68M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۳۳) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.84M
👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظواهر در اخباریون = جلسه چهارم نقد تفاصیل سه گانه (۱۸) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
1.4M
پاسخ استاد نیکزاد به پرسش پایین👇 سلام علیکم طاعات قبول چرا دین اسلام ما را به امور ماورائی غیر قابل لمس مثل اخرت و ماوراء الطبیعه و غیب و.....سوق داده ؟؟ ایا جز این هست که به نحوی ذهن را منعطف به مسائلی کرده است که دور از دسترس هست و باعث تخدیر اذهان است. در صورت امکان لطفاً پاسخ دهید.
4.91M
👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظواهر در اخباریون = جلسه پنجم نقد تفاصیل سه گانه (۱۹) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
..mp3
29.31M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۳۴) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.67M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۱) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.92M
امارات- حجیت ظهور= اختلاف قرائات👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظهور -اختلاف قراآت (۲۰) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
6.03M
👆 خارج اصول، ؛ (۲۱) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- اجماع جلسه اول از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.75M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
1.96M
👆 خارج اصول، ؛ پاسخ به دو پرسش مهم در ارتباط با احکام ظاهریه (۲۲) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.87M
👆تفسیر سوره قدر (۱) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.77M
👆تفسیر سوره قدر (۲) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 می ترسم آقا تشریف بیارند و گله کنند ... 📞 تماس تلفنی ضبط شده مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مؤیدی و حجت الاسلام والمسلمین عالی ⚠️ این مکالمه با رضایت حجت الاسلام والمسلمین عالی منتشر خواهد شد. 🔗 لینک دانلود با کیفیت بالا ___________________ 🔻مرکز حفظ و نشر آثار حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مؤیدی https://eitaa.com/amoayedi_ir ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام
5.05M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۳) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.97M
👆 خارج اصول، ؛ (۲۳) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- اجماع جلسه دوم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.61M
👆 خارج اصول، ؛ (۲۴) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- اجماع جلسه سوم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.81M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۴) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.78M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۵) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.49M
👆 خارج اصول، ؛ (۲۵) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت خبرواحدجلسه اول از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.65M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۶) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad