تهران/یادگار امام 📚
تحقیق شماره د: پنج مورد از امتیازات یا افتخارات کشور خودتان، در زمینه های علمی و فناوری، ورزشی، اقتصادی یا سیاسی را نام ببرید.
(توجه: این تحقیق زیر مجموعه بحث خودباوری ملی می باشد).
⏲ مهلت ارائه این تحقیق تا بیستم آذرماه 97
#ایران_را_دوست_دارم
جامعة الزهرا س/ بخش مجازی
منطق قدیم
📖 فرق بین کل و کلی و جزء و جزئی در منطق چیست؟
در تعریف کل، آنرا به یک شیء مرکب از اجزا تعریف کردهاند، که در مقابل آن جزء قرار دارد. جزء یک شیء به گونهای است که خودش اجزا ندارد.
اما کلی عبارت از مفهومی است که افراد متعدد را شامل میشود و در تحت آن افراد مندرج است؛ مانند انسان که یک مفهوم کلی است و شامل زید، عمر، و... میشود.
فرق میان کل و کلى و جزء و جزئی بسیار است. برخی از آنها عبارت است از:
1. کل از اجتماع اجزا تشکیل میشود(کل بدن انسان از مغز، پا، دست، قلب و ... تشکیل میشود)، اما کلى از اجتماع جزئیات تشکیل نمیشود(کلّی انسان از حسن، فرهاد، زینب و ... تشکیل نمیشود) ؛ چرا که کل عبارت است از مجموع اجزا، در حالیکه کلى مجموع جزئیات نیست، بلکه برداشتی ذهنی از جزئیات میباشد.
2. کل بر اجزای خود قابل حمل نیست، ولی کلی بر افراد خود قابل حمل است؛ مانند اینکه نمیتوان گفت «آجر ساختمان است»، اما میتوان گفت «فرهاد انسان است».
3. وجود کل بدون وجود اجزا محال است و از عدم اجزا، عدم کل لازم میآید، در حالیکه در کلى و جزئى چنین نیست. به بیان دیگر، «کل» بدون اجزا امکان تحقق ندارد؛ یعنی نمیتوان درختی را یافت که برگ و ریشه نداشته باشد، یا خانهای که سقف و دیوار نداشته باشد، ولی کلی ممکن است در خارج، فرد و مصداقی نداشته باشد، بلکه صرفاً در ظرف ذهن محقق باشد؛ مانند «کوه طلا»، «دریای شیر»، «سیمرغ» و ... .
4. کل در خارج ذهن میتواند وجود داشته باشد، اما کلى نمیتواند وجودی غیر ذهنی داشته باشد.
5. کلی با از بین رفتن برخی یا تمام افرادش از کلی بودن نمیافتد. به عنوان نمونه مفهوم کلی انسان با نابود شدن تمام انسانها باز هم کلی است، ولی کل با از دست دادن چند جزو خود دیگر کل نیست. مثلاً اگر بر اثر حوادث غیر مترقبه سقف و دیوار خانهای فرو بریزد، دیگر نمیتوان به آن، خانه اطلاق کرد.
6. اجزای کل محصور است، اما جزئیات کلى محصور نیست.
7. کل نمیتواند جزو تعریف جزء خود باشد، ولی کلى میتواند جزو تعریف جزئى قرار بگیرد؛ مانند اینکه ساختمان نمیتواند در تعریف آجر قرار گیرد، ولی انسان میتواند در تعریف زید یا هند و.... که از جزئیات و مصادیقش هستند، قرار گیرد. مثلاً میگوییم زید چیست؟ میگوییم انسان است.
8. سبقت تصور ماهیت کل بر تصور ماهیت جزء، واجب نیست، ولی سبقت تصور ماهیت کلى بر تصور ماهیت جزئى، واجب است.[1]
.[1] طوسی، خواجه نصیر الدین، أساس الاقتباس، ص 19- 20، تهران، دانشگاه تهران، چاپ سوم، 1361ش.
قم/ مؤسسه کلام 📚📚
🌾 تکلیف الف) لطفا تمرین های پایانی بخش تعریف کتاب منطق کاربردی که شماره آنها ذکر می شود برای روز چهارشنبه 7 آذرماه 97 حل کرده و آماده باشید.
شماره های: 4 ـ 6 ـ 10 ـ 13 ـ 14 ـ 15 ـ 16 و 17.
🌾 تکلیف ب) لطفا دو مورد از تعاریف وضعی، معجمی یا تدقیقی (ابهام زدا) را در کتب حوزوی جستجو کرده و در کلاس بیان کنید.
موفق باشید.
هدایت شده از کانال درسی عبدالرضا بختیاروند
تهران/یادگار امام 📚
تحقیق شماره د: پنج مورد از امتیازات یا افتخارات کشور خودتان، در زمینه های علمی و فناوری، ورزشی، اقتصادی یا سیاسی را نام ببرید.
(توجه: این تحقیق زیر مجموعه بحث خودباوری ملی می باشد).
⏲ مهلت ارائه این تحقیق تا بیستم آذرماه 97
#ایران_را_دوست_دارم
✏️✏️✏️✏️✏️
"قلم جادویی"!!
همه قلم های دنیا جادویی هستند، البته به شرطی که در دستان یک انسان موفق قرار بگیرند.
یک استاد، مهندس، پزشک، مشاور یا هنرمندی که با نوک قلمش، روح علم، ساختن، سلامتی یا امید را در جان انسان ها می دمد.
پس قلم تو هم جادویی است، به شرطی که خودش را بشناسی و استعدادهایت را در نوک قلمت متمرکز کنی.
یا علی
قم/مؤسسه کلام 🌺🌺
لطفا برای جلسه آینده (21 آذر 97)، تمرین های استدلال مباشر را انجام دهید.
(با دقت در به دست آوردن عکس مستوی، عکس نقیض و ...)
📡📡
توجه: همه جلسات آتی کلاس، از ساعت 15 شروع می شود.
قم/جامعة الزهرا س 🌿🌿🌿
بخش تکمیلی؛ منطق قدیم.
لطفا تمارین زیر را حل کرده و تا هفته اول دیماه 97 تحویل دهید. (اجباری).
امتیاز: 2 نمره.
قم/جامعة الزهرا س
بخش تکمیلی؛ منطق قدیم.
لطفا تمارین زیر را حل کرده و تا هفته اول دیماه 97 تحویل دهید. (اجباری).
امتیاز: 2 نمره.
وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا في أَصْحابِ السَّعير (سوره ملک؛ آیه دهم)
فرشتگان دوزخ از اهل جهنم می پرسند: شما از کدامین مسیر آمدید که سرانجامتان به جهنم پایان یافت؟
جهنمیان می گویند: اگر می شنیدیم یا فکر می کردیم جهنمی نمی شدیم.
پس جهنم خانه ناشنوایان [سخن حق] و بی فکران است.
اگر می خواهی بهشت دنیا و آخرت را تجربه کنی، باید گوش شنوا داشته باشی و یا اهل اندیشه باشی.
قم/ مؤسسه کلام 📚
بعد از صحبت مجدد با بخش آموزش برنامه به این صورت شد:
با توجه به عقب نبودن از برنامه درسی، ساعت درس در روزهای چهارشنبه مانند سابق از ساعت 3:15 دقیقه آغاز می شود.
کلاس جبرانی فقط روز یکشنبه دوم دیماه ساعت 3:15 برقرار است.
📡📡 لطفا به دوستان دیگر نیز اطلاع رسانی شود.
هر گاه در امری که برایت پیش آمده است محتاج مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت کن؛ زیرا آنان تیزهوش تر هستند و سریع تر حدس می زنند؛ سپس آن را به اندیشۀ پیران و بزرگان واگذار تا فرجام آن را شناسایی و انتخاب نیکو کنند؛ زیرا تجربۀ آنان بیشتر است.
امام علی (علیه السلام)؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، ص 337
قم/ مؤسسه کلام امام صادق (ع) 📚
جزوه صنعت جدل را دانلود کنید.
👇👇👇
قم/ جامعة الزهرا س 🌾🌾
کلاس جبرانی درس منطق قدیم حضوری
یکشنبه دوم و نهم آذر: ساعت حدود ده و بیست دقیقه تا ساعت 12.
قم/ مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران/ بخش مجازی 🖍
نمونه سؤالات درس فقه یک (قسمت اجاره/ضمان/مضاربه)
👇👇👇
تهران/ یادگار امام 🌺🌺
برای امتحان پایان ترم، فایل سؤالات مربوط به درس خود را دانلود کنید.
👇👇
قم/ مرکز مجازی حوزه علمیه خواهران 🌺
فایل کمکی برای درس فقه سه؛
توجه: این فایل مربوط به کتاب لمعه است، ولی شما باید دروس تمهیدیه را امتحان بدهید. این فایل فقط برای کمک است.
👇
تهران/ یادگار امام
اندیشه اسلامی یک: سؤال 17 در بین سؤالات پیشنهادی برای مطالعه پایان ترم حذف می شود.
تهران/ دانشگاه یادگار امام (ره)
این هفته (شنبه 8 دی و دوشنبه 10 دیماه) آخرین فرصت ارائه جزوه یا تحقیق به صورت حضوری می باشد.
محل مراجعه: کلاس درس یا اتاق شماره 303 (سمینار) در دانشکده مدیریت و حسابداری.
** دوستانی که غیبت بیش از حد داشتند حذف شده اند.